3 yötä kotimaan matkailua ja tuhat euroa meni
Kommentit (145)
Minä pistin kesälomarahoista melkein 1000€ harrasteautoon..
Esimerkkinä turkulainen motelli, jossa hotellitason hinnat. Varattiin loppu talvesta sieltä huone keskiaikamarkkinoiden ajankohdalle, ja varauksessa ihan selkeällä Suomen kielellä kirjoitin meitä olevan neljä henkeä: kaksi aikuista, kaksi lasta. Varauksesta tuli kuittaus ja muutama linkki mitä muuta Turun seudulla voi tehdä.
En odottanut mitään ihmeellistä, mutta kun päästiin huoneeseen, siellä olikin kolme tavallista sänkyä eikä muuta. Menin respaan selvittämään asiaa, mutta heillä oli totta kai kaikki huoneet täynnä. Respa ei kuitenkaan tullut yhtään vastaan, vaan pyysi 20€ lisämaksua ylimääräisistä vuodevaatteista. Patjaa hänellä ei kuulemma ollut tuoda, ja saisimme itse miettiä miten nukkuisimme yön. En suutuspäissäni maksanut enää mitään vaan hain autosta fleecehuopia joita siellä aina on, ja toin ne sisälle.
Tällaista on oma kokemus suomalaisesta matkailuyrittäjyydestä, tai siis tämä tarina kiteyttää oman kokemuksen: kallista, keskinkertaista tai sen alle ilman häivähdystäkään halusta oikeasti tehdä hyvä asiakaskokemus.
Usein tulee Suomessa sellainen tunne, että asiakkaana aiheuttaa vaan vaivaa ja ahdistusta asiakaspalvelijoille. En ole enää vuosiin halunnut pilata heidän elämäänsä käyttämällä heidän 'palveluitaan'.
Vierailija kirjoitti:
Viitonen tässä. Äkkiä ebookersin kautta katsottuna kaksi aikuista ja kaksi lasta suorat menopaluu lennot Finnairilla Haniaan maksaa kaikkinensa 400 euroa. Kuudella sadalla saatte kevyesti hyvätasoisesta hotellista viikon perhehuoneen (6 yötä, 100 e/yö). Viidelläkin sadalla saatte ja satanen jää ruokiin ja takseihin. Onko tosiaan pakko aina katsoa niitä pakettimatkoja?
Satanen ruokaan ja takseihin? Nelihenkinen perhe ja tuo satanen ei riitä mihinkään. Ok AI-hotellissa saattaa riittää. Pakettimatkoilla on puolensa. Lomalla käymme usein kerran tai pari matkanjärjestäjän kärjestämillä suomenielisillä retkillä. Vakuutukset kunnossa ja lapsetkin ymmärtää.
Oltiin Kööpenhaminassa ja legolandissa, yht. 5 päivää. Kyllä meillä meni rahaa varmaan lähemmäksi kaksi tuhatta. Oltiin omalla autolla. Ei sielläkään halpaa ollut. Hintaan vaikuttaa myös lasten ikä. Meillä teini ja koululainen. Hotellit oli kalliita laatuunsa nähden.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa asiaa yrittäjän kannalta! Kun sesonkia on 1,5 kk ja loput 10,5 kk on hiljaista, niin silloin on pakko tehdä se kate ja hankkia toimeentulo sen sesongin aikana.
Ajattele sä asiakkaan kannalta, jos samaan hintaan pääsee lomailemaan 5000 km päähän. Ehkäpä olisi enempiki hallituksen suuntaan asiaa, verotuksellisesti ym?
Sinkkumies
Lisäksi. Minkä ihmeen takia sä et voi tehdä muita töitä loput 6kk. Ei muutkaan töissä käyvät vaadi saamaan koko vuoden palkkaa parissa kuukaudessa.
Kävisi se minullekin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Voi taivahan salot.
Minä asun perheineni Norjassa, jota on aina suomalaisittain väitetty niin karmean kalliiksi maaksi.
Kävimme Saariselallä pidemmän viikonlopun, hotellissa johon kuului nuhjuinen aamupala.
Kaikkine ruokailuineen 2130 €. Allas oli "huollossa", joten Angry Birds-hallli oli oikastaan ainoa mitä kotoa ei löytäisi.
Tuolla rahalla lähden seuraavaan kerran vaikka mihin tahansa muualle.
Heh.. te nuijat valitsette mitä kalleimpia paikkoja ja sitten ihmettelette hintoja. Kun itse varaa paikan ja näkee vähän vaivaa, niin voi saada kohtuuhintaan. Mutta tosi on, että Suomen Lapin kohteet etenkin talvella ovat kalliimpia esim. kuin Ruotsissa.
Siksi teemmekin esim. laskettelureissut Ruotsiin. Kun samaan rahaan saa enemmän katetta rahoilleen.
Sinkkumies
Saksassa kaksi vuotta sitten perhehuone 5 yötä, 5 henkeä 500e. Sisälti niin runsaan aamupalan etten ole sellaista Suomessa syönyt. Onko siellä palkat tai alv jotenkin pienempi vai mikä teki hintaeron suomalaiseen. Suomessa olisi maksanut varmaan tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä lähtee 2 ens viikolla kreikkan viikoks ja hintaa tuli 740e. Itse en ton takia kotimaan matkailua harrasta ollenkaan.
Hyvä hinta. Milloin ostitte ja mistä?
oon varannut jo alkuvuonna. Aurinkomatkojen kautta. Noita matkoja kannattaa alkuvuodesta jo katella. Kevättä kohden kesän matkat kallistuu.
Koulut alkaa niin äkkilähtöjä saa paljon halvemmalla . Aina pääsee menopaluulento ja itse varata hotelli kaupunkilomille halvemmalla mitä matkatstosta.
Me ei mennä halvan hinnan mukaan vaan eka päätetään minne mennään. Haluun päästä helpommalla siks pakettimatka. Kaikkia ei kiinnosta etsii lentoja ja hotelleja erikseen.
Voi niitä etsiä pakettinakin. Monella hakukoneella onnistuu.
Sinkkumies
No on kyllä... Tai tavallaan kyllähän sitä rahaa äkkiä hurahtaa noihin.
Vertailuna: me oltiin 4 vkoa autoreissussa Euroopassa. Kaksi aikuista ja yksi lapsi. Yövyttiin hotelleissa. Rahaa meni joku neljä tonnia (sis. laivamatkat autopaikalla, bensat, yöpymiset). Syömisiin meni ehkä jotakuinkin se, mikä ois kotonakin mennyt. Käytiin paljon ostaan ihan vaan kaupasta ruokaa eikä kamalasti syöty ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Käytiin ruotsinlaivalla (Hki-Tukholma) ja otettin parempi hytti. Reissuun meni about 1300 Euroa. Olin tosi kypsä. Tonnilla olisi lennetty viikoksi Välimerelle anopin kämppään. Eikä siellä välttämättä olisi paljoa rahaa mennyt, jos olisi eletty pienellä budjetilla. Pikkuisen parempi loma kuitenkin tämmöisenä sadekesänä saada viikko olla lämpimässä ja lapset olisi saanut uida.
Siis et maksanut itse, vai miksi suostuit? Mä ainakin menen mielummin laskettelemaan vaikka Åreen kun jään Suomeen kupattavaksi pikku mäkiensä kanssa.
Sinkkumies
Maksakoon mitä lystää, minä reissaan kotimaassa jatkossakin. Jää rahat kotimaahan. Yritän tehdä sellaisia valintoja jotka suosivat paikallisia yrittäjiä sekä etenkin niitä pienyrittäjiä.
Lapsillekin olen opettanut miten tärkeää on että yrittäjät kotimaassa pärjäisivät. He kustantavat käytännössä kaiken tässä yhteiskunnassa.
Eikä tämä ole sama asia että menisi rahaa tolkuttomasti. Meillä budjetti on tänä vuonna noin parisataa reissulle ja hyvin pärjäämme. Autossa yöpyminen ja kalastusluvat, vavat mukaan. Kylmälaukku on mukana ja omat eväät, aina. Persaukisena eläminen ei tarkoita että meiltä puuttuisi mitään. mieluummin vähät rahamme jää Suomeen kuin että viimeiset pennoset kiikutettaisiin ulkomaille.
miksi viestini poistettiin jossa kerroin että reissaan tänäkin vuonna kotimaassa pienyrittäjiä suosien?
Budjetti noin 200 ja hyvin pärjäämme. Omat eväät aina mukana, kuluja tulee lähinnä kalastusluvista ja bensakuluista.
Olimme heinäkuun alussa Kreikassa (4 hengen perhe) ja meillä meni ruokaan n. 80-90 euroa päivässä. Ruoka oli mielestäni aivan sikahintaista. Muutaman kerran kävimme ulkona syömässä, mutta kun ravintolaruoan laatu oli aika surkea tässä kohteessa, teimme sen jälkeen ruokia myös itse. Hintatasoeron Suomeen huomasi hyvin esim. pastapussista, josta sai pulittaa yli kolme euroa. Vilkaisin myös jäätelöiden hintoja kun sellaista teki mieli. Sellainen 500ml:n kippo, josta Suomessakin saa merkistä riippuen maksaa reilun 5 euroa, maksoi melkein 9 euroa Kreikassa. Halpaa kuin saippua. Autoa ei vuokrattu, mutta bensalitra oli 1,78.
Meidän perhe vietti kolme yötä ja neljä päivää länsinaapurissa. Meni kolme tonnia. Halvemmaksi olisi tullut kierrellä kotimaata ja käydä vaikka Ähtärissä, Herra Hakkaraisen talossa, Särkänniemessä ja Ateneumissa.
Vierailija kirjoitti:
Olimme heinäkuun alussa Kreikassa (4 hengen perhe) ja meillä meni ruokaan n. 80-90 euroa päivässä. Ruoka oli mielestäni aivan sikahintaista. Muutaman kerran kävimme ulkona syömässä, mutta kun ravintolaruoan laatu oli aika surkea tässä kohteessa, teimme sen jälkeen ruokia myös itse. Hintatasoeron Suomeen huomasi hyvin esim. pastapussista, josta sai pulittaa yli kolme euroa. Vilkaisin myös jäätelöiden hintoja kun sellaista teki mieli. Sellainen 500ml:n kippo, josta Suomessakin saa merkistä riippuen maksaa reilun 5 euroa, maksoi melkein 9 euroa Kreikassa. Halpaa kuin saippua. Autoa ei vuokrattu, mutta bensalitra oli 1,78.
Olisit hakenut K-kauppiaaltasi Pirkan pastapussit matkalaukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä turkulainen motelli, jossa hotellitason hinnat. Varattiin loppu talvesta sieltä huone keskiaikamarkkinoiden ajankohdalle, ja varauksessa ihan selkeällä Suomen kielellä kirjoitin meitä olevan neljä henkeä: kaksi aikuista, kaksi lasta. Varauksesta tuli kuittaus ja muutama linkki mitä muuta Turun seudulla voi tehdä.
En odottanut mitään ihmeellistä, mutta kun päästiin huoneeseen, siellä olikin kolme tavallista sänkyä eikä muuta. Menin respaan selvittämään asiaa, mutta heillä oli totta kai kaikki huoneet täynnä. Respa ei kuitenkaan tullut yhtään vastaan, vaan pyysi 20€ lisämaksua ylimääräisistä vuodevaatteista. Patjaa hänellä ei kuulemma ollut tuoda, ja saisimme itse miettiä miten nukkuisimme yön. En suutuspäissäni maksanut enää mitään vaan hain autosta fleecehuopia joita siellä aina on, ja toin ne sisälle.
Tällaista on oma kokemus suomalaisesta matkailuyrittäjyydestä, tai siis tämä tarina kiteyttää oman kokemuksen: kallista, keskinkertaista tai sen alle ilman häivähdystäkään halusta oikeasti tehdä hyvä asiakaskokemus.
Vähän sama kokemus, mutta ketjuhotellista. Varattiin perhehuone neljälle hengelle (4) netistä ja varausvahvistuksessa luki huoneessa olevan parivuoteen ja vuodesohvan.ajattelin että täähän on ihan jees.
Huoneessa oli parivuode ja 70 cm nojatuolista tehty peti. Valitin ettei todellakaan vastaa varausvahvistusta jossa yhä edelleen luki vuodesohva ja nettivarauksessa oli kysytty myös lasten iät (12 ja 13 vuotta). Huone maksoi 185 e ja huoneeseen ei mahtunu käytännössä muuta kuin ne sängyt. Hintaan 80 e olis saanut varattua vielä toisen huoneen siitä tiskiltä jos "kerran koetaan huone liian ahtaaksi". Heillä vuodesohva tarkoittaa tuota.
Otan yleensä kaksi huonetta, mutta toi kuulosti netissä ihan hyvältä ja vaan yhdestä yöstä oli kyse.
Me oltiin pari viikkoa Suomea kiertelemässä; risteilyllä,muutama yö vuokramökillä, yö hotellissa, toinen yö leirintäalueella ja loput sukulaisissa. Bensaa paloi, ruuassa yritettiin löytää keskitie: välillä ravintolassa, välillä itse väkerrettynä. Helposti suhahti 1800 euroa. Lähdetään syksyllä ai-lomalle, maksaa vähemmän. Suomi on aivan törkeän kallis maa. Suunnitelmissa hankkia asuntovaunu ja alkaa kara-kara-karavaanariksi :)
Tämä. Maksaisin välillä ihan mielelläni kotimaanmatkailusta, mutta se on juuri ärsyttävintä, että sillä hirvittävällä rahamäärällä ei saa mitään vastinetta.