Kaverin 13 vuotias poika pelaa gta:ta ja kiroilee
aina kun käyn heillä. On ilmeisesti onlinessa. Viimeeksikin sivusilmällä kuulin kuinka joivat itsensä känniin ja ajelivat autoilla ja tappoivat jotain zombeja.
Omat lapset ei voi enää olla kylässä heillä tämän takia.
Lasu? Saako kaveri tietää kuka lasun teki..?
Kommentit (41)
laskeutuu kohoaa mitä näitä nyt on t:kiveksetön
Kuuluu tuohon ikävaiheeseen tehdä kiellettyjä asioita. Pelasin itsekin sitä ihan ensimmäistä GTA:ta aikoinaan alaikäisenä, enkä silti alkanut varastella autoja tai ammuskella ihmisiä. :)
Munkin pelaa ja samanikäisen ja kiroilee ja manailee. Ihan normaalia.'
Voit sä lasun tehdä mutta ei ne tohon puutu tai eivät ainakaan joudu tukitoimiin.
Teineillä kuule niin paljon kaikkea lasussa että ei niistä ihan oikeista alkoholikokeiluistakaan tule mitään sanktiota vaikka kotiselvitys tehdäänkin.
Ollaan lasussa oltu ja heidän mielestä meidän poika fiksu ja hyvinkäyttäytyvä. Täytyy kuule olla aika iso rästi että mitään tapahtuu teinejen suhteen mutta voithan yrittää jos olet oikein ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin lasun.
Lasun tekeminen ei tarkoita sitä että perheelle siitä mitään koituu. Niitä ei kiinnosta tuollaiset jutut.
Olen suoraan heiltä kysynyt asioista ja täytyy tapahtua paljon ja usein, kun on kyse teineistä.
Teinin täytyy olla todellisessa vaarassa itselleen tai jonkun muun vaarantaa teinin elo
Miksi edes olet sellaisen kaveri, jonka kasvatusmenetelmiä noin halveksit?!
Onko jossain teinipoikia jotka eivät pelaa k18 pelejä??
Vierailija kirjoitti:
Ei sellainen tappaminen ja räiskiminen voi hyväksi olla..
Parempi räiskiä siellä pelissä kuin että "oikeassa elämässä" ottaa sen aseen käteen ja alkaa räiskimään, sinne saa purettua sitä agressiota kun ei muualle pysty, että näin
Huonotapainen kakara on huonosti kasvatettu, saattanut olla jo kiroileva tapaus ennen pelaamista, minä oon pelannut koko ikäni eikä ole tarvetta kiroiluun tai väkivaltaan, olen ainakin henkisesti tasapainossa!
Itse pelasin GTA:a muistaakseni jo ekaluokkalaisena ja sen jälkeen aina uuden osan tullessa sain sen isän kanssa käydä ostamassa. Riitti, että on aikuinen mukana. Hyviä ja viihdyttäviä pelejä, kuitenkin sen verran epärealistisia, että lapsikin sen huomaa.
20-vuotta GTA:a nyt takana enkä ole kertaakaan rikkonut lakia saati varastanut autoja tai pahoinpidellyt ketään. Minusta kasvoi lääkäri, ei nuorisorikollinen.
Pelien vaikutuksesta ihmisiin puhutaan liikaa. Enemmän olen huolissani sosiaalisesta segregaatiosta ja jengiytymisestä, jolloin usein seurauksena on tosielämän GTA.
M27
Mikä peli se gta on? Luulin, että se on se rallipeli..
Omassa nuoruudessa pelattiin simssiä ja laitettiin ne pelehtimään kaikissa mahdollisissa paikoissa, tapettiin simejä hukuttamalla tai tappamalla nälkään..
Mitä! Kiroileva teini-ikäinen? Mihin maailma on menossa!
Minusta on huolestuttavaa kuinka täälläkin vähätellään asiaa. Kaverin lapset ei voi mennä ap:n mukana kun perheen teini käyttäytyy tuolla tavalla. Eikö tämä pelaaminen silloin rajoita muiden normaalia elämää?
Olen poikapuolelta yrittänyt kieltää gta pelit mutta hänen isänsä osti ne. Sanoin että ovat k18 niin vastaus oli: Aijaa, onko niissä joku ikäraja? Samu pyysi niin ostin.
Samu oli 11 kun sai kaikki gta pelit.
Pitkään mietin miten estän pelaamisen kun kielto ei auta. Samun isä on sanonut että minua ei tarvi totella kun olen vain isäpuoli eli en mitään.
Sitten keksin. Naarmutin kaikki ne levyt saksilla pilalle. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellainen tappaminen ja räiskiminen voi hyväksi olla..
Sen sijaan av:lle kirjoittelu ja av:n lukeminen tekee kaikille hyvää? Kuka tai mikä sinä olet päättämään, että mitä on hyväksi tai pahaksi jollekin toiselle?
Minulle tämän palstan lukeminen ainakin aiheuttaa välillä tukahdutettua kiukkua, eikä sitä voi edes purkaa mihinkään. Täällä on vaan välillä niin tyhmää väkeä (siis omasta mielestäni).
Molemmat teinit pelaavat räiskintäpelejä ja tappavat zombeja ja tietysti myös kiroilevat, kun peli menee huonosti. Silti, viime viikon olivat talkootöissä ihmisten ilmoilla ja käyttäytyivät kohteliaasti ja kärsivällisesti vaikka oli pitkiä päiviä.
Kyllähän sitä on tutkittu, että onko väkivaltaisia pelejä pelaavilla lapsilla eroja käyttäytymisen tms. kannalta verrattuna niihin jotka eivät pelaa ollenkaan tai pelaavat väkivallattomia pelejä.
Tottakai riippuu lapsesta, toiset ottaVAT vaikutteita enemmän kuin toiset ja kasvatus vaikuttaa myös.
Muistan vain pari kertaa nähneeni kotona ja kerran psykologian tunnilla saman pätkän tästä Supernanny sarjasta, jossa tämä JoJo (Nanny) ja kollegat testasivat lapsia.
Tutkimuksessa lapsia haastateltiin noin yleisesti, ja haastattelija tiputti tarkoituksella kynätelineensä lattialle. Tuloksena oli, että välivaltapelejä pelaavat eivät auttaneet nostamaan kyniä, osa sitten kun haastattelija pyysi apua. Väkivallattomia pelejä pelanneet nousivat heti ja auttoivat pyytämättä kynät takaisin purkkiin.
Tässä oli monta lasta mukana enkä itse tahdo uskoa että oli pelkkää sattumaa. Kyllä niillä varmasti on vaikutusta kun jo pienet lapset niitä pelaavat. Ottavat mallia ja leikkivät niitä päiväkodissa. Äitini on lastenhoitaja ja nähnyt näitä tapauksia itse. Lapset itse ovat kertoneet leikin idean ja kertoneet pelit joista saanut ideoita. Ja siis tosiaan leikit olivat luokkaa että tapetaan toinen, eikä siis millään käsimerkillä ammuttu vaan oikeasti yhtä lasta kuristettiin ja toista potkittiin. Oli kuulemma pelissä tehty niin ja ei ollut mitään käsitystä että niin ei voi tehdä. Kyseessä oli eskariryhmä.
Ei ne ikärajat niissä huvikseen ole. Tietysti en itsekään jokaista rajaa pilkulleen vahdi, esim. jos olen itse nähnyt jonkun leffan ja se olisi k16, voisin antaa 14 vuotiaan sen katsoa jos tiedän ettei siinä leffassa ole mitään sellaista mitä nyt ei voisi näyttää.
GTA on todella sairas ja väkivaltainen peli, en antaisi 13 vuotiaan sitä pelata ihan periaatteesta. Joskus myös ikärajat ovat liian alhaisia ja saattaisin kieltää jonkun katsomisen jos tiedän että sisältää sopimatonta sisältöä tietyn ikäisen silmille.
Voin olla kukkahattutäti (tosin 18v sellainen) mutta itse ajattelen lasten parasta. Joku voi antaa pelata ja toivoa ettei lapsi saa vaikutteita. Ei ole minun ongelmani.
Vierailija kirjoitti:
Olen poikapuolelta yrittänyt kieltää gta pelit mutta hänen isänsä osti ne. Sanoin että ovat k18 niin vastaus oli: Aijaa, onko niissä joku ikäraja? Samu pyysi niin ostin.
Samu oli 11 kun sai kaikki gta pelit.Pitkään mietin miten estän pelaamisen kun kielto ei auta. Samun isä on sanonut että minua ei tarvi totella kun olen vain isäpuoli eli en mitään.
Olet halveksittava ihminen. Tulet ikuisesti olemaan poikapuolellesi "ei mitään". Sitä paitsi, eivät olleet sinun omaisuuttasi. Eli opetat poikapuolellesi epärehellisyyttä. 18 v. tyttäreni mukaan "paskin ihminen ikinä".
Olet paljon vaarallisempaa seuraa kuin ne pelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samu oli 11 kun sai kaikki gta pelit.Pitkään mietin miten estän pelaamisen kun kielto ei auta. Samun isä on sanonut että minua ei tarvi totella kun olen vain isäpuoli eli en mitään.
Olet halveksittava ihminen. Tulet ikuisesti olemaan poikapuolellesi "ei mitään". Sitä paitsi, eivät olleet sinun omaisuuttasi. Eli opetat poikapuolellesi epärehellisyyttä. 18 v. tyttäreni mukaan "paskin ihminen ikinä".
Olet paljon vaarallisempaa seuraa kuin ne pelit.
Ei se tomppeli edes tajunnut että ne on tarkoituksella pilattu. Luuli itse naarmuttaneensa kun paiskoo niitä pitkin lattiaa ilman kansia.
Tänään lataan koneeseen jonkun viruksen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea. Teen samaa meidän Mikon peleille.
Kiitti vinkistä :)
tota noin. voitteko te trollaajat, jotka vastaatte näin, tajuta, että aloittaja välttämättä ei olekaan itse trolli? (siltä tosin kuulostaa ja toivottavasti on, mut kyl tämmösiäki varmaan löytyy...) oottakaa että kiveksenne kohoavat ennen ku kommentoitte asioihin mitä ette ymmärrä, tai edes miettikää mimmonen vitun nolo ja turhauttava sotku siitä tulis, jos teistä itestään tehtäs lasu jonkun vauvafi-langan perusteella.