Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahastosijoittaminen

Vierailija
24.07.2017 |

Mitkä ovat kohtuulliset kulut piensijoittajalle joka sijoittaa vähän joka kuukausi eikä toivottavasti nosta niitä pois ennen eläkeikää tai ainakaan usein? Onko tähän nähden esimerkiksi 0.45% kulut ja ilmaiset nostot ok hinta?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaakko rikastua?

Vierailija
2/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti sijoitat kymmenien vuosien tähtäimellä, niin miksi ihmeessä et sijoittaisi suoraan osakkeisiin tai vaikka Nordnetin kuluttomaan Superrahastoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamisesta hyötyy vain pankit.

Järkevä pitää rahat tilillään niin ei joudu hermoilemaan koko elämäänsä osakekurssien tahdissa saadakseen jonkun parin satalappusen hyödyn.

Sijoittaminen on aikamme suurin huijaus, ja typerykset vieläkin putoilee siihen jatkuvasti.

Vierailija
4/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se riippuu ihan tuotto-odotuksista. 0.45% voi olla jopa huonompi kuin 1%, jos kalliimpi on hyvin hoidettu ja tuottaa reilusti paremmin.

Vierailija
5/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se riippuu ihan tuotto-odotuksista. 0.45% voi olla jopa huonompi kuin 1%, jos kalliimpi on hyvin hoidettu ja tuottaa reilusti paremmin.

Onko ehdotuksia hyvin hoidetuista rahastoista joihin voi sijoittaa pennejä (esim. pari sataa kuussa)? En ole ajatellut käyttää pankkien palveluita vaan esim. robofirmoja.

Vierailija
6/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti sijoitat kymmenien vuosien tähtäimellä, niin miksi ihmeessä et sijoittaisi suoraan osakkeisiin tai vaikka Nordnetin kuluttomaan Superrahastoon?

Koska sijoitan jo osakkeisiin ja tahdon hajauttaa. Haluaisin panna muutaman satasen kuussa suoraveloituksena johonkin rahastoon ja unohtaa sinne 30 vuodeksi.

Vierailija
7/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevä pitää rahat tilillään niin ei joudu hermoilemaan koko elämäänsä osakekurssien tahdissa saadakseen jonkun parin satalappusen hyödyn.

Sijoittaminen on aikamme suurin huijaus, ja typerykset vieläkin putoilee siihen jatkuvasti.

Näin puhuu "todellinen asiantuntija", jonka kokemus sijoittamisesta on "naapurin Perakin osti talvivaaraa huipulla kaikilla säästöillään, ja kaikkihan me tiedetään miten siinä kävi".

Kyllä minulle tuo ylimääräinen touhutonni osinkotuottoja kuukaudessa kelpaa hyvin. Ja onpa tosiaan pankkikin hyötynyt minun sijoituksistani noin 40 € tänä vuonna kaupankäyntipalkkioiden muodossa. Mielelläni sen osuuden heille olen suonut.

Vierailija
8/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin puhuu "todellinen asiantuntija", jonka kokemus sijoittamisesta on "naapurin Perakin osti talvivaaraa huipulla kaikilla säästöillään, ja kaikkihan me tiedetään miten siinä kävi".

Kyllä minulle tuo ylimääräinen touhutonni osinkotuottoja kuukaudessa kelpaa hyvin. Ja onpa tosiaan pankkikin hyötynyt minun sijoituksistani noin 40 € tänä vuonna kaupankäyntipalkkioiden muodossa. Mielelläni sen osuuden heille olen suonut.

Eli sulla on 200 000 - miljoona euroa salkussa. Tavallinen ihminen ei ikinä saa sinne salkkuun kuin max kymppitonnin, ja sillä tienaa niitä muutamia satasia vuodessa josta otetaan sitten verot ja muut kulut.

Jos omistaa miljoonasalkun, sitten ehkä siitä hyötyy.

Tavallinen ihminen ei hyödy ikinä.

Vierailija
9/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla on 200 000 - miljoona euroa salkussa. Tavallinen ihminen ei ikinä saa sinne salkkuun kuin max kymppitonnin, ja sillä tienaa niitä muutamia satasia vuodessa josta otetaan sitten verot ja muut kulut.

Tavallinen ihminen saa helposti useampia kymmeniä tuhansia sijoituksiin, Jo vuonna 2009 kotitalouksilla oli keskimäärin talletuksia 15 400 euroa, vapaa-ajan asuntojen arvo oli keskimäärin 20 790 euroa. Jo näistä tulisi 36 000€, lisäksi kotitalouksilla on rahastoja, listaamattomia yhtiöitä ja osakkeita jo ennestään. Eli sijoituksiin ja osakesalkkuun Keskimäärin kotitaloudet saisivat helposti 50 000-100 000 €

Vierailija
10/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Itse olen ihan tavallinen ihminen ja sijoitukseen liikenee n. 1,000 euroa kuussa + asuntolaina jonka lasken sijoitukseksi. Opiskelin itselleni hyväpalkkaisen ammatin.

Vierailija
11/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä mitkä maagiset "muut kulut". Ja mikä ihme veron pelko teillä on? Vain realisoituneesta voitosta maksetaan verot. Eli mieluummin ei tienata mitään ettei vain joutuisi veroja maksaa?

Vierailija
12/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoittamalla rikastuisi, sitä tekisi kaikki.

Vierailija
13/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ap ei ajatellut rikastua sijoittamalla vaan hajauttaa eläkesäästöjä. 

Tosin esim. Warren Buffet on menestynyt aika hyvin sijoituksillaan.

Vierailija
14/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä rikastuu, se on melkein harvoja kaikkien ulottuvilla oleva tapa vaurastua eli rikastua, mutta tuleeko sillä rikkaaksi on toinen juttu, mutta rikkaammaksi voi tulla. Se vain vaatii aikaa, huolellisuutta, kärsivällisyyttä ja työtä, ei se mitään lottoamista ole. Jo pienillä summilla saa tuottoa ja jos malttaa tuotot laittamaan uudelleen poikimaan niin siinähän se oli. 

Miksi sitä ei tee kaikki on juurikin että valtaosa haluaa hetimullekaikkitänne.

Vierailija
15/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin kuukausisijoittaa (ei ostokuluja) etf:iin Nordnetin (maksuton säilytys) kautta. Tutustupa.

Jos ei ole tarkoitus käydä aktiivista kauppaa, se osto- ja myyntipalkkio ei silloin ole niin suuressa roolissa.

Itse olen laittanut 50-150€ kuussa vuodesta 2009 ja salkku on jo lähemmäs 20 000.

Vierailija
16/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotto-odotus ja tuotto ovat kaksi eri asiaa. Tuotto-odotuksen voi pankki kertoa etukäteen, tuottoa ei.

Vierailija
17/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettä tätä: Tässäkin ketjussa ajetaan sijoittamista kuin käärmettä pyssyyn. 

Miksi?

Uskotteko että joku on todellakin niin altruistinen että suurella vaivalla yrittää saada ihmisiä sijoittamaan siksi että voisivat rikastua ja tehdä elämästään paremman?

VAI, 

Uskotteko että kyseessä on normaali yritys erottaa typerykset rahoistaan.

Ihmisten historian tuntien, kumpi on todennäköisempää?

:)

Vierailija
18/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuotto-odotus ja tuotto ovat kaksi eri asiaa. Tuotto-odotuksen voi pankki kertoa etukäteen, tuottoa ei.

Totta, tuottoa ei voi koskaan tietää kuin vasta jälkikäteen. Tuotto-odotuksesta ja riskistä ja kuluista voi sitten jo arvioida että kannattaako siitä maksaa millaista palkkiota. Jos tuotto-odotus ei täyty niin sitten arvioidaan allokaatiota tietenkin uusiksi ja todetaan että riski realisoitui (ainakin osittain).  Oikaisin hoppuillessani ehkä hiukan liikaa

Vierailija
19/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bittirahan osalta tuotto-odotukset ovat satoja prosentteja seuraavalle parille vuodelle. Luonnollisesti korkean riskin sijoituksia.

Vierailija
20/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen vaatii aikaa rikastumista ajatellen. Mielellään kymmeniä vuosia. Mutta fakta on se, että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna osakemarkkinoiden tuotto on n. 7 % vuodessa. Rikastumiseen vaaditaan pitkäaikaista sijoittamista ja korkoa korolle -efekti. 200 €/kk 40 vuoden ajan johtaa lopulta yli puolen miljoonan pottiin, jos käytetään tuota 7 % tuottoarviota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän