Tiesitkö, että jos hälytysajoneuvo vilkuttaa vain sinistä, se yrittää mennä ohi ja jos sini-punaista, SINUN pitää pysähtyä.
Minä en tiennyt. En ole edes huomannut, että noissa valoissa olisi jotain eroa. Eli jatkossa, jos poliisi ajaa pillit soiden sinisillä valoilla, pitää väistää ja antaa tietä. Jos taas poliisi kaahaa takanasi siniset ja punaiset valot vilkkuen, sinun pitäisi väistää oikealle ja pysähtyä keskustelemaan poliisien kanssa mikä meni vikaan.
Kommentit (46)
En tiennyt. Toisaalta todennäköisyys joutua kyseiseen tilanteeseen on häviävän pieni.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut punaisten valojen käytön henkilökohtaisesti vastaan tulleesta siviiliautosta näytettynä.
Tarkoitat varmaan poliisiautoa ilman poliisitunnuksia.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt. Toisaalta todennäköisyys joutua kyseiseen tilanteeseen on häviävän pieni.
Miten niin pieni? Eiköhän suurin osa autoilijoista joudu joskus poliisin pysäyttämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin sanoa, että oon oikeesti saanut muropaketista korttini.
Ajoin opetusluvalla, ei me mitään teorioita käyty. No en sitten mennyt inssiin ja kortti jäi saamatta. Muutama vuosi myöhemmin menin autokouluun, sanoivat että sulla onkin tuo kortti inssiä vaille valmis, otatko muutaman ajotunnin ja meet sitten inssiin. No minähän menin. Teoriakokeen jouduin suorittamaan uudestaan, tuurilla meni läpi toisella kerralla. Muutaman ajotunnin jälkeen (en siis ollut ajanut hetkeen) inssiin ja läpi kerrasta.
En todellakaan tiedä kaikkia liikennemerkkejä tai sääntöjä. Ajaessani olen nyt tässä vuosien varrella oppinut, alkuun ajoin vain niillä tutuilla teillä. Nykyään uskallan mennä jo muuallekkin ajamaan, koska tiedän ketä pitää väistää ja milloinkin :D
Mieheltäni olen kysellyt paljon, että mitä mikäkin tarkoittaa.
Paskapuhetta ja opetusluvan mollaamista. Opetusluvalla inssi pitää ajaa samalla autolla jolla on opetettu ja lupa myös vanhanee kahdessa vuodessa, joten se ei voi jäädä vuosiksi roikkumaan ja inssiä odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pieni? Eiköhän suurin osa autoilijoista joudu joskus poliisin pysäyttämäksi.
No ei todellakaan joudu suurinosa poliisiauton pysäyttämäksi tuolla tavalla. Usein silloin on tehnyt jonkun virheen liikenteessä, ajanut ylinopeutta tai joku soittanut että ajelee holtittomasti.
Usein poliisit pysäyttää ratsiassa ja siltä tuskin voi välttyä, mutta harvemmin poliisit valoilla pysäyttelevät ihan muutenvaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin opetusluvalla, ei me mitään teorioita käyty. No en sitten mennyt inssiin ja kortti jäi saamatta. Muutama vuosi myöhemmin menin autokouluun, sanoivat että sulla onkin tuo kortti inssiä vaille valmis, otatko muutaman ajotunnin ja meet sitten inssiin. No minähän menin. Teoriakokeen jouduin suorittamaan uudestaan, tuurilla meni läpi toisella kerralla. Muutaman ajotunnin jälkeen (en siis ollut ajanut hetkeen) inssiin ja läpi kerrasta.
En todellakaan tiedä kaikkia liikennemerkkejä tai sääntöjä. Ajaessani olen nyt tässä vuosien varrella oppinut, alkuun ajoin vain niillä tutuilla teillä. Nykyään uskallan mennä jo muuallekkin ajamaan, koska tiedän ketä pitää väistää ja milloinkin :D
Paskapuhetta ja opetusluvan mollaamista. Opetusluvalla inssi pitää ajaa samalla autolla jolla on opetettu ja lupa myös vanhanee kahdessa vuodessa, joten se ei voi jäädä vuosiksi roikkumaan ja inssiä odottamaan.
Opetusluvalla ajetut tunnit otetaan huomioon siirryttäessä autokouluun.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiennyt. En ole edes huomannut, että noissa valoissa olisi jotain eroa. Eli jatkossa, jos poliisi ajaa pillit soiden sinisillä valoilla, pitää väistää ja antaa tietä. Jos taas poliisi kaahaa takanasi siniset ja punaiset valot vilkkuen, sinun pitäisi väistää oikealle ja pysähtyä keskustelemaan poliisien kanssa mikä meni vikaan.
En tiennyt tuota. Olen ajanut rikkeittä 37 vuotta enkä ole koskaan nähnyt punaista vilkuttavaa hälytysajoneuvoa. Olisiko Enska edes maininnut tuosta autokoulussa? Kiitos kuitenkin tiedosta, nyt tiedän :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan kun sain ajokortin, ei poliisilla ollut tuollaisia valoja. Ne näyttivät stop-merkkiä, jos halusivat jonkun pysähtyvän.
Sama täällä! Mutta kyllä (luultavasti) olisin ymmärtänyt pysähtyä, jos poliisi takanani olisi vilkuttanut punaista. Ja nythän sitten tiedän tämänkin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1989/19890450
Teillä on sitten ollut kortit vähintään yhtä pitkään kuin minulla. Punainen pysätytysvalo tuli tieliikenneasetukseen 1989, eli 28 vuotta sitten. Kannattaisi vähän kerrata välissä sääntöjä. Yleensä näistä uusita liikennesäännöistä on kyllästyttämiseen asti juttua lehdissä ja uutisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusluvalla ajetut tunnit otetaan huomioon siirryttäessä autokouluun.
Höpö höpö. Jos ei suorita inssiä opetusluvan aikana, niin se raukeaa ja koko autokoulu pitää käydä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ihmeessä et tuota tiennyt?? Tiedätkö muuten liikennesäännöistä tai tunnistatko yleisimmät liikemerkit? Olenkin aina ihmetellyt että mistä noista suomen surkeimpia kuskeja löytyykin ohjelmiin, mutta ilmeisesti samasta autokoulusta kuin sinä. Mutta hienoa että nyt tiedät!
Sellainenkin vielä sinulle tiedoksi, että tuo aloituksesi koskee vain poliisiautoja, ei hälytysajoneuvoja yleensä.
En ole ap:mutta en itsekkään ole kuullut asiasta keneltäkään. En autokoulussa enkä keneltäkään tutulta tai sukulaiselta. Toisilla on se onni, että heillä löytyy autokoulunjälkeen joku kaveri auton ajossa, henkilöitä joidenkanssa aiheesta voi puhua ja jakaa ajatuksia. Sitten on niitä jotka suu vaahdossa räyhää että kyllä sun autokoulussa nää olis pitäny oppia, sekä ne joita ei koko asiasta puhuminen kiinnosta. Jos saisin itse päättää en ajaisi autolla ollenkaan, mutta jos haluan jonnekkin päästä niin ainoa vaihtoehto on auto. Ei ilman pärjää eikä julkista liikennettä voi käyttää niin paljoa kuin itse tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan joudu suurinosa poliisiauton pysäyttämäksi tuolla tavalla. Usein silloin on tehnyt jonkun virheen liikenteessä, ajanut ylinopeutta tai joku soittanut että ajelee holtittomasti.
Usein poliisit pysäyttää ratsiassa ja siltä tuskin voi välttyä, mutta harvemmin poliisit valoilla pysäyttelevät ihan muutenvaan
Pysäytyskäsky voidaan antaa siksi että autossa ei ole esimerkiksi ajovalot päällä ja matka jatkuu suullisen huomautuksen jälkeen. Kaveri pysäytettiin siksi että auto oli lommoisen näköinen. Poliisit vain tarkastivat kortin, paperit ja ajokunnon ja toivottivat hyvää maktaa. Kyseisen poliisin mukaan hieman romuisemman auton kuljettajilla on usein puutteita muussakin kuin ajoneuvon ulkonäössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tähän mennessä pari kertaa ratsiassa ja olen ajanut todella pitkään.
Tarkoitin, ettei ajotapani ole syy mihinkään takaa-ajoon. Minulla ei ole penistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet saanut ajokorttisi? arvonnassa ilmeisesti.
Onko sinulla ajokortti? Jos on niin väitätkö ihan vakavissasi että tuo sinisen ja sinipunaisen vilkkuvalon ero, mikäli se on edes totta, olisi kerrottu sinulle autokoulussa? Minulla on ajokortti, kävin autokoulun ja olen aivan varma että tuota ei mainittu siellä. Tieliikennelaki käsittää miljoonia pikkusääntöjä, joista vain murto-osa mainitaan autokoulussa. Sitä paitsi 70-luvun alussa kun kävin autokoulun, niin poliisin hälytysvalo oli yksi tai kaksi katolla olevaa sinista kupulamppua, mitään punaista ei edes ollut olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet saanut ajokorttisi? arvonnassa ilmeisesti.
Onko sinulla ajokortti? Jos on niin väitätkö ihan vakavissasi että tuo sinisen ja sinipunaisen vilkkuvalon ero, mikäli se on edes totta, olisi kerrottu sinulle autokoulussa? Minulla on ajokortti, kävin autokoulun ja olen aivan varma että tuota ei mainittu siellä. Tieliikennelaki käsittää miljoonia pikkusääntöjä, joista vain murto-osa mainitaan autokoulussa. Sitä paitsi 70-luvun alussa kun kävin autokoulun, niin poliisin hälytysvalo oli yksi tai kaksi katolla olevaa sinista kupulamppua, mitään punaista ei edes ollut olemassa.
En ole se jolle kysymyksen osoitit, mutta minulla on ajokortti ja kyllä, tämä käytiin läpi autokoulussa. Siellä käytiin aika monta muutakin "ihmeellistä" asiaa läpi... esim auton huollosta ja vakuuttamisesta. Liikennesäännöt ovat vuosien varrella muuttuneet joillakin osa-alueilla, mutta niitäkin pitää ihan oma-aloitteisesti päivittää. Ihan oikeasti olen sitä mieltä, että kirjallinen koe pitäisi tehdä jokaisen ajokortillisen noin kymmenen vuoden välein. Siellä voisi tarkistaa onko omat tiedot ihan ajankohtaisia vai jo vanhentuneita....
Ja ihan aikuisten oikeesti. Kuka idiootti ei tajua, että poliisi haluaa sun pysähtyvän jos roikkuu perässä valot vilkkuen... Ei siinä Einstein tarvitse olla...
Enpä muista, että ajokoulussa olis tosta kerrottu, voi toki olla et olen vaan unohtanut ja keskittynyt perusajossa olennaisempiin sääntöihin. En luultavasti ihan kaikkia liikennemerkkeijäkään tms kilpiä osais suorilta käsin tulkita, siis niitä harvinaisia. Ja toisaalta en myöskään aja, enkä oo aikeissakaan, että ei tartte pelätä. Mun mielestä kyllä näkyy aika paljon liikenteessä hieman vakavampiakin puutteita osaamisessa. Luultavasti jokainen kuitenkin aika nopeasti huomaa, jos poliisit yrittää itseä pysäyttää eikä mennä ohi, väristä viis.
Ihan ns. maalaisjärjellä pitäisi tajuta ajaa sivuun ja pysähtyä kun takana on poliisiauto joka laittaa siniset valot päälle ja sitten sen punaisen valon joka on todellakin KIRKAS! Ja jos mitään ei tapahdu niin kyllä sieltä poliisiautosta kuulutetaan pysähtymään.
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan kun sain ajokortin, ei poliisilla ollut tuollaisia valoja. Ne näyttivät stop-merkkiä, jos halusivat jonkun pysähtyvän.
Poliisi voi käyttää nykyäänkin STOP -merkkiä jos pysäytysvalo ei toimi tai sitä ei ole ajoneuvossa. Että muistakaapa vilkuilla niihin peileihin jos poliisiauto liimautuu auton perään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ns. maalaisjärjellä pitäisi tajuta ajaa sivuun ja pysähtyä kun takana on poliisiauto joka laittaa siniset valot päälle ja sitten sen punaisen valon joka on todellakin KIRKAS! Ja jos mitään ei tapahdu niin kyllä sieltä poliisiautosta kuulutetaan pysähtymään.
Noh, ei se aina välttämättä nyt niin kovin kirkas ole. Mutta normaalin ihmisen pitäisi se kyllä huomata.
Vierailija kirjoitti:
Siis ajoivat takana ja heiluttelivat sitten poliisiauton ikkunasta kylttiä,missä luki "STOP"? Sori tyhmä kysymys, mullakaan ei oo ajokorttia. 😂
Voi luoja! Pelottaa ajatella paljonko sinunlaisia on tuolla tienpäällä.