Suututtaa niin jatkuva suomalaisten ja suomalaisuuden mollaus suomalaisten itsensä toimesta
Miten me pieni kansa olemme melkein joka posiitivisella mittarilla maailman kärkiluokassa ja peittoamme taloudellisesti menestyneemmät ja väkirikkaat kansat, jos meillä kerta on niin hitosti huonoja puolia? Koska kaikki suomalaisethan ovat hiljaisia, juoppoja, väkivaltaisia, hymyttömiä, rumia, lihavia, saamattomia, itsekkäitä jne.jne. Mallia olisi otettava suunnilleen joka asiaan muualta. Se on outoa, että täällä on kuitenkin hiton hyvä olla niilläkin, jotka kaikki edellä luettelemani suomalaisuuden piirteet omaavat. Se, että ilmainen raha ei riitä, ei ole suomalaisten eikä suomalaisuuden vika, vaan sen yksittäisen ihmisen.
Suomalaiset miehet/naiset ovat sitä tätä ja tuota negativiista? No, otos on kohdallani varsin pieni, mutta olen seurustellut ruotsalaisen, norjalaisen, kanadalaisen, jenkin, ranskalaisen, kreikkalaisen ja turkkilaisen kanssa. Suomalaisen miehen kanssa menin naimisiin, eikä parempaa tyyppiä ole varmasti koko pallolla. Valinnanvaraa siis oli, mutta tämä suomalainen mies ei teeskentele, lirkuttele tyhjiä, pidä minua tyhjäpäänä, hakkaa tai ryyppää.
Suomalaisten kanssa on niin vaikea ystävystyä? Ei se kuulkaa ole helppoa muuallakaan. On kavereita, joita esim. jenkkilässä saa kymmeniä yhden päivän aikana, jos vähän pistää hymyä ja supliikkia kehiin. Sitten on ystäviä. Ne ovat niitä, jotka ovat paikalla kyyneleiden aikana. Eivät muuten kreikkalaisetkaan lämpene heti ystäviksi. Eikä Espanjassa automaattisesti ole illanviettoja tuoreiden naapureiden kanssa.
Diabetes on yleisempi arabimaissa kuin täällä, mutta silti suomalaisia diabeetikkoja syyllistetään ja heti kaikki suomalaiset niputetaan läskeiksi ja laiskoiksi. Mitäs sitten esimerkiksi Qatarilaiset ovat, siellä kun diabetes on monin verroin vaikeammalla tasolla? No, varmasti vaan länsimaisen ruokateollisuuden uhreja.
No entäs Kiina sitten? Siellähän on ihan tunnetusti välinpitämätön meininki: kolarin uhreja ei auteta, vaan kuvataan. Tyttölapset abortoidaan tai hylätään ojaan poikalapsen toivossa (onneksi tähän on tullut muutos). Suomessa ei. Meillä voi vetää lonkkaa päivät päivien perään ja silti ei tarvi kuolla nälkään. Ei ole montaa samanlaista maata. Mutta koska Suomessa kukaan ei sattunut pysähtymään rullaluistimilla kaatuneen, istuvan ja kännykkään puhuvan aikuisen viereen, suomalaiset ovat puhumatonta, välinpitämätöntä kansaa. En ole kävellyt yhdenkään maassa makaavan ohi tarkistamatta, onko tämä hengissä. Mutta koska joku joskus on tehnyt niin, olen minäkin suomalaisena tuollainen välinpitämätön lörkki.
Joka maassa, jossa olen käynyt ja asunut, on hyviä ja huonoja puolia. En ikinä Kanadassa asuessani valittanut siitä, että koko ajan piti olla vetämässä smalltalkia ja työpäivät venyivät yleensä aika pitkiksi. Se oli sen maan tapa ja sieltä sai paljon tuttavia. Ystäväksi valikoituivat harvat... mutta sehän on vain sitä, että meidän suomalaisten kanssa on vaikea ystävystyä, ei sitä, että useimmat hyvänpäiväntuttavuudet ovat pinnallisia sellaisia... ja tietysti Suomessa tapa puhua vain silloin, kun on asiaa, on jotenkin paha. Muut itse asiassa ylistävät sitä, että suomalaiset eivät paljoa puhu, eivätkä ainakaan pa**aa sillon kun puhuvat.
Sitten se suomalaisten hymyttömyys. Käykääpä Venäjällä isoissa kaupungeissa. Ei siellä tuntemattomille hymyillä yhtään sen enempää kuin täälläkään. Venäjäntaito ei kirvoita tuhansia uusia ystäviä. Ei naapureilta tervehditä kuin joissain parin tuhannen asukkaan maalaiskylissä kaukana kaikesta. Siellä ei ole yhtään sen vaikeampi tai helpompi saada ystäviä kuin Suomessa, mutta suomalaiset nyt vaan ovat niin tuppisuita, että ei niiden kanssa voi ystävystyä...
Kommentit (3)
Sinulla on aika negatiivinen käsitys suomalaisista.
Totta.
Joka maassa on jotain hyvää ja joka maassa on jotain moitittavaa. Tietenkin on kätevää solvata omaa tuttua maata ja nähdä uudessa maassa hyvät puolet.
Meitä on vähän ja meillä on harvinainen kieli. Mielestäni molemmat asiat ovat ylpeyden aiheita.
Meillä on verotus, jonka vuoksi huolehdimme toisistamme ja lapset, opiskelijat, sairaat ja vanhukset hoidetaan. Maanteillä voi ajaa, Suomessa on paljon koulutettua ja osaavaa työvoimaa, poliisi turvaa kansalaisia, opetus on poikkeuksellisen hyvää ja kaikista yritetään pitää huolta parhaalla mahdollisella tavalla.
... jatkuu
Ärsyttää, kun hirvittävää julkisuutta saa aina jonkun matkailijabimbon blogitus kuinka jossain maailmalla turistikohteessa oltiin niin ystävällisiä ja ihanaa ja kultturellia ja kuinka Suomeen palaaminen ahdistaa.. No, ei tule ikävä jos jäät sinne! Mutta ai niin kun sitten Suomesta saatavat tukiaiset loppuisivat ja siellä pitäisi tehdä töitä.. oi voi.. Tai se ihana jenkkilä kun siellä on niin ihanaa ja kaikki ovat niin aurinkoisia... suosittelen kokeilemaan New Yorkia marraskuun alussa. Ihan ovat kuin täällä kotona Suomessa.. vaatteiden suojassa. Tai ai että kun Espanjassa eläminen on niin seesteistä, kun mihinkään ei ole kiire ja aikataulutkin ovat vain viitteellisiä ohjeita. No, sen ansiosta me jäyhät, aikatauluihimme sidotut suomalaiset saamme maksaa niitä lainaeriä tuonne etelän maihin. Kun siellä vaan tehdään asiat vasta huomenna, ellei ole tulipalokiire.
Mitä enemmän on muualla maailmassa nähnyt ja mitä enemmän todellista elämää kokenut, sitä paremmin huomaa kuinka meillä on täällä Suomessa asiat aika hyvin. Tännehän lappaa koko ajan porukkaa täysihoitoon, KOSKA täällä on asiat niin hyvin ja silti koko ajan kumarrellaan sinnetänne muiden tapojen ja kulttuurien perässä.
Meitä on täällä viitisen miljoonaa. Tällä pallolla olemme tosi pieni porukka. Meillä on kieli, jota maailman mittaluokassa osaa aika harva. Tätä kaikkea pitäisi suojella.
Mutta koska minä vain olen passiivisagressiivinen suomalainen, otetaan sanojen tueksi todellinen suomalainen, joka duunarista nousi valtaan ja samalla maan rakastetuimpien henkilöiden joukkoon (ja se on todella vaikeaa):
"Minua rasittaa, että on joku eliitti, joka kertoo mitä mieltä kansan pitäisi olla ja antaa tuomioitaan ja hyväksymistään sen mukaan. Täytyy tunnustaa, että minua aika lailla rasittaa sekin, kun sanotaan, että katsokaa muita maita ja kuinka me kehtaamme niiden edessä olla. Aivan kuin meidän historiamme, yhteiskuntamme tai saavutuksemme olisivat sellaisia, että pitäisi jotenkin madella muiden ihmisten edessä."