Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion kirjat maksavat jopa 2000€, ihan järjetöntä.

Vierailija
23.07.2017 |

Jääköhän monellakin lukio väliin tämän takia? Saako tähän mitään tukea, esim sossusta?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 euroa kolmeen vuoteen. Se tekee noin 80 euroa per kuukausi kun lapsi käy lukiota. Miksi hankit lapsia jos et selviä niiden elatuksesta?

Vierailija
2/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankkia lapsia, jos tuollaiset summat tekee tiukkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000 euroa kolmeen vuoteen. Se tekee noin 80 euroa per kuukausi kun lapsi käy lukiota. Miksi hankit lapsia jos et selviä niiden elatuksesta?

80€/kk, eli todella paljon!

Vierailija
4/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. - No onneksi niitä kaikkia ei tarvitse ostaa heti, eikä myöskään uutena. - Tosin minulla on tunne, että moni opettaja saa(nee) niin paljon propagandaa kirjojen kustantajilta tai sitten ovat itse liian laiskoja, että olisvat valmiit hyväksymään useammin vanhemmat painoksetkin kirjoista. - Toki asiat muuttuu ja opintosuunnitelmat kehittyy ja vaihtuu, mutta tuntuu hullulta jos jokainen oppikirja pitäisi jokaisen ostaa uutena  

Vierailija
5/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjamaksut jakautuu monille eri kuukausille ja vuosille. Itse olen ihan tavallinen työtätekevä ja en huomannut mitenkään lukion kirjojen rasittavan talouttamme. Ja kun toinen lapsi lopetti toinen aloitti eikä samat kirjat enää käyneet. Sitäpaitsi lukion kirjoja saa edullisesti käytettynä. .Jos on tupakoiva ihminen, tupakkaan menee varmaan enemmän kuin niihin kirjoihin.

Vierailija
6/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hankkia lapsia, jos tuollaiset summat tekee tiukkaa?

Ahaa, jos lukiokirjat tuntuu kalliilta, niin ei kannata hankkia lapsia? Mitä helvettiä....

Vierailija
7/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja voi ostaa käytettynä ja ne voi myöskin myydä käyrön jälken. Esim Jamera myy ja ostaa käytetyjä kirjoja. Myös lukioilla monet oppilaat myyvät kirjojaan ilmoitustauluilla edullisesti.

Vierailija
8/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opettajat yrittävät pakottaa kaikki ostamaan uudet kirjat :D

Saavatkohan jotain provikkaa myynnistä?

Vierailija
9/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa lukukausi maksaa 40.000 USD, ja huippukoulut on sitten vielä erikseen, ne maksaa yli 50.000 lukukausi.  

Suomessahan koulusta maksetaan, on avustuksia ja on tukia, on asuntoja...USA maksat kaikki itse

Vierailija
10/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni ei ollut varaa avustaa lukiokirjojen kanssa, joten opintotuella ja lainaamisella menin. Kirjastosta voi lainata, itse sain koululta joitakin kirjoja väliaikaisesti.

Vierailija
11/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Kävin amiksen ja mulla oli kirja alaan liittyen joka maksoi 50€... saman verran oli enkun ja ruotsin kirjat, äikänkirja 60€. Mut ne riitti kahdelle vuodelle, vasta kolmantena tarvitsi uudet.

Vierailija
12/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat eivät saa mitään kustantajilta. Joskus eivät edes ilmaiseksi kirjaakaan käyttöön (esim. toista kappaletta erityisopetuksen käyttöön). Ekassa painoksessa on aina virheitä, jotka korjataan seuraaviin. Jos opiskelija itse hoitaa virheiden selvittelyn ja vanhemman painoksen oikeiden sivujen etsimisen, niin minun puolestani hän saa ihan vapaasti käyttää vanhaa painosta.

Vierailija
13/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä USA:sta kirjoitti:

USA:ssa lukukausi maksaa 40.000 USD, ja huippukoulut on sitten vielä erikseen, ne maksaa yli 50.000 lukukausi.  

Suomessahan koulusta maksetaan, on avustuksia ja on tukia, on asuntoja...USA maksat kaikki itse

High school eli lukiota vastaava ei USAssa maksa mitään. Ja ainakin kun itse olin vaihto-oppilaana, kirjat sai lainaksi koulusta.

Vierailija
14/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella suolainen hinta opiskelijalle, joka ei saa taloudellista tuke vanhemmiltaan, eikä uskalla nostaa lainaa lukio opintoihin.

Vierailija
15/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 e on aika vähän. Normaalipalkkainenhan kustantaa jo lukiokirjat yhdellä kuukausipalkallaan. 

Vierailija
16/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lukiossani oli ainakin koulun kaikkien oppilaiden välinen facebookryhmä kirjojen myyntiä, lainausta tai vaihtamista varten. Vanhemmat oppilaan myivät jo opiskelemiensa kurssien kirjoja nuoremmille jne...lisäksi jamera on tosiaan hyvä!

Vierailija
17/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä USA:sta kirjoitti:

Niin ja USAssa jos saat hyvää palkkaa niin siitä oikeasti jää jotain käteenkin millä kustantaa näitä asioita. Suomessa kaikki verot ja muut veroluontoiset maksut haukkaavat ansaitsemastasi reilusti yli puolet valtiolle.

Vierailija
18/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai olisko syynä se, että kirjojen tekijät muuttaa sivujen järjestystä ja tehtäviä just sen verran, että niitä vanhempia painoksia on vaikea käyttää uudenpien rinnalla. Muistan kun itse kävin lukiota vuosina 01-04. Meillä oli yhdellä tytöllä matikassa aina vanhemmat painokset. Ja aina hän halusi jonkun muun kirjasta katsoa tunnin lopulla, että mitkä ne läksyt onkaan hänen kirjasta. Koska edes tuolloin ei esim ne tehtävät olleet samassa järjestyksessä ja osan tehtävistä hän sitten kirjoitti vihkoon kun niitä ei ollut hänen kirjassa.

Ja mieti vaikka metsuriksi opiskelevia. Heille vanhemmat joutuu hankkimaan moottorisahan, kypärän, turvahousut ja turvakengät. Siinä kuule menee iloisesti tonni. Ja sitä ei voi kuten kirjoja ostaa vähitellen

Vierailija
19/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella suolainen hinta opiskelijalle, joka ei saa taloudellista tuke vanhemmiltaan, eikä uskalla nostaa lainaa lukio opintoihin.

Nuori lukiolainen on useimmiten iältään vielä 15 -18 vuotias eli lähtökohtaisesti hänen vanhempansa vastaavat hänen elatuksestaan. Minusta tuohon kuuluu myös vanhempien vastaaminen tavanomaisista koulu ja opiskelu kustannuksista. On kovin surullista jos joku vanhempi on erimieltä. Jos nuoren edunvalvojien (tavallisimmin vanhempien) tulot ovat hyvin pienet, niin nuori voi saada myös ammattikoulu tai lukio-opintoihin opintotukea.    

Vierailija
20/54 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suoritin maisterin opinnot ostamatta muistaakseni ainuttakaan kirjaa. Mutta lukiossa niitä piti ostaa läjäpäin. Jokin tässä ei tosiaan täsmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän