Lukion kirjat maksavat jopa 2000€, ihan järjetöntä.
Jääköhän monellakin lukio väliin tämän takia? Saako tähän mitään tukea, esim sossusta?
Kommentit (54)
Suurin osa lukee mieluummin paperista lukiokirjaa. Digikirja on ikävämpi lukea.
Se on kolmen neljän vuoden aikana ja on sijoitus omaan tulevaisuuteen.
Ei enää mitään lisätukia sossusta pennuille.
Vierailija kirjoitti:
Kirjamaksut jakautuu monille eri kuukausille ja vuosille. Itse olen ihan tavallinen työtätekevä ja en huomannut mitenkään lukion kirjojen rasittavan talouttamme. Ja kun toinen lapsi lopetti toinen aloitti eikä samat kirjat enää käyneet. Sitäpaitsi lukion kirjoja saa edullisesti käytettynä. .Jos on tupakoiva ihminen, tupakkaan menee varmaan enemmän kuin niihin kirjoihin.
Samat kirjat eivät käyneet mutta neuvot ostamaan käytettyjä? Huomaatko mitään epälogiista? Kustantajat pitäisi potkia helvettiin kírjoja uusimasta. Joku biologian kirja toimisi vuosikausia jopa kymmeniä, väihintäänkin opetussuunnitelman päivitykseen asti, mutta kustantajat muutta joka painosta vähän, yleensä vain asioita eri järjestykseen. Ei mitään järkeä, täysin turhia kustannuksia opiskelijoille ja ätysin ansaitsematonta tuloa kustantajille. Ja opettajathan niitä kirjoja tekee ja lisääväst pisnestä vaatimalla aina uusinta painosta. T.Ö.R.K.E.Ä.Ä
Vierailija kirjoitti:
Opettajat eivät saa mitään kustantajilta. Joskus eivät edes ilmaiseksi kirjaakaan käyttöön (esim. toista kappaletta erityisopetuksen käyttöön). Ekassa painoksessa on aina virheitä, jotka korjataan seuraaviin. Jos opiskelija itse hoitaa virheiden selvittelyn ja vanhemman painoksen oikeiden sivujen etsimisen, niin minun puolestani hän saa ihan vapaasti käyttää vanhaa painosta.
Siis myydään virheellisiä tuotteita täyteen hintaan ja syytät asiakasta? Ei helvetti miten kieroutunut ajatusmaailma.
Eli jos sulle myydään uusi auto, jossa on renkaat kierossa, niin vika onkin sinun?
Sinkkumies
Ei kustantajien syy ole se, että ops vaihtui juuri vuosi sitten ja vanhoja kirjoja on niukasti.
Jätä pari festaria käymättä ja ulkomaan matkoja Thaimaahan pois, niin siitä,se säästyy.
Yhteiskunta ei ole velvollinen tarjoamaan luksus-elintasoa siten, että veroilla mahdollistetaan uudet iPhonet joka vuosi.
Summa tippuu huomattavasti kun ostaa käytettynä, myy itse käytetyt, lainaa kaverin kanssa puolin ja toisin jne.
Vierailija kirjoitti:
Älkää. Vittu. Vinkuko.
Minunko tuo pitäisi maksaa verojen muodosa vai? Kertokaapas nyt. Odotan.
Ei lukiossa tarvittaisi kirjoja lainkaan. Materiaali nettiin kaikille vapaasti käytettäväksi. Se voitaisiin tehdä ja ylläpitää opetuksen yhteydessä ryhmätöinä.
Vuonna 2016 tuli uusi opetussuunnitelma ja uudet kirjat. Sille ei voi mitään. Lisäksi läppäri, koulumatkat ym. Edelleen opiskelu on Suomessa edullista, mukaanlukien yliopisto, amk ja ao. Elintasosta nuoret voisivat tinkiä. Menneen talven Lumia toimii tosi hyvin.
Muistaakseni uusina jotain 2200 ja käytettynä 1700. En muista tarkasti, mutta ei ole ihan halpaa käytettynäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kustantajien syy ole se, että ops vaihtui juuri vuosi sitten ja vanhoja kirjoja on niukasti.
Paskapuhetta, kustantajat ne ovat sitä opsinkin vaihtoa lobbaamassa. Realimaailma ei ole merkittävästi muuttunut. Lukio on yleissivistävä koulu ja suurin osa asioista on sellaisa jotka ovat olleet muuttumattomia viimeset 600 vuotta.
Pelastusarmeija maksoi silloisen poikaystäväni lukiokirjat, koska hän ei vanhemmiltaan avustusta saanut.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lukee mieluummin paperista lukiokirjaa. Digikirja on ikävämpi lukea.
Voihan sen tulostaa jos on niin seniili jo 17 vuotiaana että ei osaa käytää digilaitteita. Itsen olen jo ainakin 15 vuotta pyrkinyt eroon papereista ja hankkinut manuaalit ja muut työssä käytettävät dokumentit sähköisessä muodossa. Enää ei ole työkavereissakaan niitä joiden piti ensin tulostaa sähköposti paperille lukemista varten. Koulumaailma on ilmeisesti jäämässä keityksestä pahasti jälkeen kun edeleen palvotaan paperia.
Bisnestähän tämä on. Samoin yliopistot laittavat pääsykoemateriaaliksi tuttujensa kirjoittamia ylihintaisia kirjoja. Porukka ei uskalla opiskella muualta, koska pääsykoe pohjautuu näihin kirjoihin.
En minä ainakaan hankkinut läheskään kaikkia kirjoja opiskellessani. Jotain ostin kavereiden kanssa puoliksi, koska kirjat olivat niin ohuita, että ne ehti kyllä lukemaan helposti vuorotellenkin.
Muistiinpanojahan niihin kokeisiin kuitenkin luetaan. Ei tarvitse hankkia kaikkia kirjoja. Samoin tehtävät voi katsoa kaverin tehtäväkirjasta ja ostaa kirjat vuorotellen.
On turha hokea, että älkää tehkö lapsia, jos teillä ei ole varaa niitä kasvattaa. Jokainen meistä voi joutua työttömäksi ja sairastua, jolloin perheen taloudellinen tilanne muuttuu paljonkin. Lasten tulee silti kyetä kouluttautumaan.
Näin pienellä kansalla ei ole varaa tehdä koulutuksesta vain varakkaiden etuoikeutta. Kaikki maahan syntyvät erinomaiset ja kekseliäät aivot tarvitaan käyttöön ja niitä hyviä aivoja on myös köyhien perheiden lasten päissä.
En mä ainakaan myynyt yhtään lukion kirjaa ennen kuin lukio oli loppunut ja yo-kirjoitukset takana. Kyllä mä tarvitsin niitä kirjoja ihan loppuun saakka.
Kun ne myy pois, hinnasta jää käteen vähintään puolet. Voi myös ottaa huomioon että kaverit saattavat lainata toisilleen kirjoja, eli kokonaismenoiksi laskisin itse alle tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoja voi ostaa käytettynä ja ne voi myöskin myydä käyrön jälken. Esim Jamera myy ja ostaa käytetyjä kirjoja. Myös lukioilla monet oppilaat myyvät kirjojaan ilmoitustauluilla edullisesti.
Nyt on lukiossa uudet opetussuunitelmat, ja suurin osa kirjoista uusia. Eikä voi myydä, ennekuin tietää, mitä aikoo kirjoittaa. Ja monissa ainissa on vain digikirjoja, esim lapseni ruotsinkirjat on vain diginä, ei niitä lisenssejä voi myydä.
Jumalauta että olen kyllästynyt tähän samaan vänkytykseen, joka alkaa aina kun joku ottaa esille lapsesta aiheutuvat kustanukset tai muut reurssit.
"miksi hankkia lapisa, jos ei ole rahaa"
"miksi hankkia lapisa, jos ei ole aikaa"
"miksi hankkia lapisa, jos ei ole voimia"
"miksi hankkia lapisa, jos ei ole taitoa"
"miksi hankkia lapisa, jos ei ole tukiverkkoja"
"miksi hankkia lapisa, jos ei ole ties mitä...."
Se on ihan perseestä että lukiossa rahastettaan ihan törkeästi ja ihan turhaa kirjoilla. Suurin osa aineista ei kaipaa kovinkaan paljon päivitystä vuosittain ja opiskelumateriaali voisi olla maksutta verkossa kaikkien käytettävissä. Samoin peruskoulussa. Kustantajille pitäisi haistattaa pitkät paskat. Täysin järjetöntä rahan haaskaamista hankkia parin vuoden välein uudet kirjat.