Kiitos energiapihien pyykinpesukoneiden, ihmisten ominaistuoksu on nykyään tiskirätti.
Eikä siinä todellakaan ole mitään "energiapihiä" että käytetään liian vähän vettä ja lämpöä. Siitä seuraa vaan lisähuuhtelun tarve ja itse sen koneen lisääntynyt pesemistarve (tyhjänä yhdeksässäkympissä).
Parempi olis pestä ne kerralla kunnolla eikä pelleillä tällä tavalla.
T. Närkästynyt kansalainen
Kommentit (11)
Miten se voi vaikuttaa ihmisen OMINAIStuoksuun? Eihän sitä pesunestettä niellä.
Samaa mieltä. Sen lisäksi veden säästö vuositasolla on aivan mitätön kokonaiskulutukseen verrattuna. Vaatteet sen sijaan kärsivät ylipitkistä ohjelmista ja huonosta pesutuloksesta.
Täysiä koneellisia ja pesu vain oikeasti tarvittaessa. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Lisätään tiskirättiin vielä halpa haisuvesi, tupakka ja olut, niin todella viehättävä lopputulos.
Kieltämättä huonosti ilmaistu, mutta tarkennan: Se haju joka löyhähtää ekana vastaan, jopa ennenkuin edes näet koko ihmistä, jos tämä vaikka esim. luuraa nurkan takana.
Joo, liian alhaisessa lämpötilassa pestyt vaatteet eivät tuoksu puhtaalta, vaan tunkkaiselta. Likaiselta. Lika ja haju pinttyy tekstiiliin, eikä sitä saa enää puhtaaksi. Ikinä.
35-vuotiaassa taloyhtiön koneessa on aivan sama vika. Pahimmillaan osa vaatteista tulee ulos kuivana ja muut on pesuaineessa. Koska yksi koneellinen tässä muinaismuistossa maksaa 3,5 €, olen ostanut oman uuden koneen joka lisähuuhtelulla kyllä pesee kunnolla. Tämä sen jälkeen kun sain kitinää hallituksen kokouksessa siitä että pesen yhden koneellisen kaksi kertaa merkkaamatta listaan. (Joo, kuka maksaa 7 €/koneellinen?) Voitte kuvitella miltä siellä haisee kun hikiset vaatteet pistetään sen yhden pesun jälkeen narulle kuivumaan. Toki muut eivät pese vaatteitaan korkean maksun takia kovin usein, eli haju on todella kuvottava.
Vierailija kirjoitti:
35-vuotiaassa taloyhtiön koneessa on aivan sama vika. Pahimmillaan osa vaatteista tulee ulos kuivana ja muut on pesuaineessa. Koska yksi koneellinen tässä muinaismuistossa maksaa 3,5 €, olen ostanut oman uuden koneen joka lisähuuhtelulla kyllä pesee kunnolla. Tämä sen jälkeen kun sain kitinää hallituksen kokouksessa siitä että pesen yhden koneellisen kaksi kertaa merkkaamatta listaan. (Joo, kuka maksaa 7 €/koneellinen?) Voitte kuvitella miltä siellä haisee kun hikiset vaatteet pistetään sen yhden pesun jälkeen narulle kuivumaan. Toki muut eivät pese vaatteitaan korkean maksun takia kovin usein, eli haju on todella kuvottava.
En sokeasti usko vanhojen rouskujen pesutehoon. Mulla oli edellisessä asunnossa poistovesiputki johdettu lavuaariin niin, että huuhteluvedet oli kaikkien nähtävillä jos vaan sattui kylppäriin sopivaan aikaan.
80-luvun koneesta tuli korkeintaan miedon harmaata huuhteluvettä mutta kun sen hajotua ostin uuden koneen, poistovesi oli aivan mustaa. Se vanha kone ei siis käytännössä pessyt pyykkejä lainkaan. Toivottavasti en haissut kauheasti 😥
Kiitos vihreät tästäkin "edistysaskeleesta" kun vaaditte energiatehokkaita ja vettäsäästäviä pesukoneita!
Olen nyt alkanut pesemään vajaita koneellisia ja poikkeuksetta 60 asteessa. Pyykki tuoksuu raikkaalle vaikka pesen hajusteettomalla.
Myös liian hidas kuivuminen saa pyykin haisemaan. Pesen lähes kaiken 60 asteessa (paitsi farkut, hienommat paidat, neuletakit yms) hajuttomalla pesuaineella ja pyykki on raikasta eikä haise millekään. Etikka huuhteluaineen tilalla on myös hyvä raikastaja.
Samaa mieltä, että tämä säästö ei todellisuudessa tuo mitään säästöjä.
Lisätään tiskirättiin vielä halpa haisuvesi, tupakka ja olut, niin todella viehättävä lopputulos.