Lapset vuoroviikoin isällä ja äidillä, miten jaetaan lapsilisät?
Miten olette jakaneet lapsilisät siinä tapauksessa, jos vanhemmat hoitavat lapset ja jakavat kulut 50-50, mutta toinen vanhempi (jonka luona lapset virallisesti asuvat) on oman taloutensa ainoa tulonsaaja ja näin oikeutettu yksinhuoltajakorotukseen? Toinen taas asuu yhdessä uuden puolisonsa kanssa, eikä siis ole taloutensa ainoa tulonsaaja. Oma järki sanoo, että tällöin lapsilisä laitetaan puoliksi, mutta yksinhuoltajakorotus kuuluu vain yksin asuvalle vanhemmalle. Toisaalta, koska lasten menot jaetaan, olisiko yksin asuvakaan oikeastaan oikeutettu kuin puoleen yksinhuoltajakorotuksesta? Yritän hahmotella, mikä olisi reilu tapa jakaa lapsilisä tässä tapauksessa.
Kommentit (26)
Tasan puoliksi laitettiin silloin kun lapsi asui vielä noin. Puoliksi siis yh-lisineen koska ei kumpikaan mikään yh ole. Uudet puolisot eivät kuulu asiaan mitenkään sillä heille ei kuulu muiden lasten elatus.
Meillä noin kuin ap sanoi. Ex saa pitää yksin yksinhuoltajakorotuksensa. Muuten lapsilisät laitetaan puoliksi. Elareita ei ole.
Tiedän, että on niitäkin vuoroviikkovanhempia, joiden mielestä heidän pitää saada sekä kaikki lapsilisät että elatusmaksut vain ja ainoastaan siksi, että lapset heidän luonaan kirjoilla. Todella epäoikeudenmukaisia ja ahneita ihmisiä, onneksi exäni ei ole sellainen.
Laskin juuri, että olen maksanut vaimonsa kanssa jo vuosia asuneelle eksälle noin 8000 euron edestä yksinhuoltajakorotuksia. Ei kuulosta enää oikein reilulta. Toki olen itse saanut puolet, ainoa tulonsaaja perheessäni kun olen ja kulut pistetään tasan. En toista puolta periaatteessa kuulu saadakaan, mutta ei vaikuta reilulta, että eksäkään sitä saisi. Itse ohjaisin ehkä puolet yksinhuoltajakorotuksista suoraan lapsille, niinkuin joku täällä aiemmin ehdotti.
Riidaton tapa hoitaa erolapsen elatus:
Molemmille vanhemmille yhteinen pankkitili, johon molemmilla on käyttöoikeus ja kortit. Tilille tulee lapsilisä sekä molemmat vanhemmat maksavat sinne yhdessä sovitun könttäsumman. Tililtä maksetaan kaikki lapsen/lasten kulut.
Vierailija kirjoitti:
Riidaton tapa hoitaa erolapsen elatus:
Molemmille vanhemmille yhteinen pankkitili, johon molemmilla on käyttöoikeus ja kortit. Tilille tulee lapsilisä sekä molemmat vanhemmat maksavat sinne yhdessä sovitun könttäsumman. Tililtä maksetaan kaikki lapsen/lasten kulut.
Lapsen kuluista suurimmat ovat asunto ja ruoka.
Lapsen elatusasioita hoitava asianajaja vastaa:
Oikeusministeriön ohje lapsen elatuksesta ohjeistaa asian niin, että yksinhuoltajakorotus on yksinhuoltajan tuloa eikä sitä huomioida jaettaessa lapsen elatuksen tarvetta vanhempien vastattavaksi.
Lapsen elatuksen tarvetta ei jaeta vanhempien vastattavaksi oikeusministeriön ohjeessa eikä korkeimman oikeuden linjaamassa oikeuskäytännössä vanhempien pääluvun mukaan vaan vanhempien elatuskyvyn suhteessa.
Vaikka lapset tapaisivat toista vanhempaansa puolet ajasta, niin lapsen elatusvastuu on sekä laissa lapsen elatuksesta että korkeimman oikeuden vahvistamassa oikeuskäytännössä jaettava vanhempien elatuskyvyn mukaan. Kun lapsi on puolet ajasta toisella vanhemmalla, niin oikeuskäytännössä se elatusapu on tietenkin vahvistettu selvästi pienemmäksi kuin silloin, jos lapsi tapaa toista vanhempaansa esim vain joka toinen viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä noin kuin ap sanoi. Ex saa pitää yksin yksinhuoltajakorotuksensa. Muuten lapsilisät laitetaan puoliksi. Elareita ei ole.
Tiedän, että on niitäkin vuoroviikkovanhempia, joiden mielestä heidän pitää saada sekä kaikki lapsilisät että elatusmaksut vain ja ainoastaan siksi, että lapset heidän luonaan kirjoilla. Todella epäoikeudenmukaisia ja ahneita ihmisiä, onneksi exäni ei ole sellainen.
Oleellistahan tässä on se miten kulut jaetaan eikä kuka nukkuu minkä yön missäkin. Toki asumisen ja ruokailun ja liikkumisen kulut huomioidaan, mutta ei vuoroviikkosysteemi vielä kerro meneeko kulut tasan. Kuka huolehtii ulkovaatehankinnat, päivähoito-iltapäiväkerho-kesäleirimaksut, harrastukset, terveyskulut, mahdolliset vakuutukset, puhelinlaskut, polkupyörän / puhelimen / suksien / jne. oston. Jos kaikki menee tasan (tai yhdessä sovitun joustavasti) niin tietysti myös lapsilisä jaetaan ja ei elareita, mutta vuoroviikkosysteemi ei automaattisesti tarkoita tasan jaettuja kuluja.
Hyi miten ahneita ihmisiä te olette.
Lapsilisä menee syystä äidin tilille:
äiti on raskaana, kantaa ja imettää lapsen. Useimmiten äiti kasvattaa lapsen ja pitää kotonaan vähintään 18 vuotta.
Äiti on yleensä huonotuloisempi.
Niin meilläkin.
Kyllä tippuisi ex-mieheni arvostus, jos hän alkaisi pyytää minulta lapsilisää itselleen!
Lapsi on isällä 1/3 ajasta,
isällä yli puolta parempi palkka, 90€:n lapsilisä ja 50€:n yh-korotus tulevat minun tililleni,
samoin miehen maksama elatusapu 450€/kk.
Lapsi saa lisäksi käyttörahaa isältään 30€/kk, minulta tuon yh-korotuksen verran eli 50€/kk.
Nämä rahat kuluvat asumiseen, lapsen vaatteisiin, lääkkeisiin, polkupyöriin, matkalippuihin, leireihin,
harrastuksiin, lääkkeisiin ym. Ei ole isä huudellut perään, saisiko hän ottaa puolet lapsilisästä.
Kauheita miehiä täällä.
Lapsilisä menee sille, jolla vähemmän elatuskykyä, jos lapsen kulut maksetaan puoliksi, eikä elatuskykyjen suhteessa.
Meillä minä saan lapsilisät ja yh-korotukset. Sen vuoksi olen tarjoutunut maksamaan lasten vaatteet, puhelinlaskut, harrastukset jne. Eli mies maksaa vain lasten kulut asumisesta ja ruoasta ja joskus jotain satunnaisia vaateostoksia ja tietysti esimerkiksi lomareissut, joita hän lasten kanssa tekee. Elareita ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellistahan tässä on se miten kulut jaetaan eikä kuka nukkuu minkä yön missäkin. Toki asumisen ja ruokailun ja liikkumisen kulut huomioidaan, mutta ei vuoroviikkosysteemi vielä kerro meneeko kulut tasan. Kuka huolehtii ulkovaatehankinnat, päivähoito-iltapäiväkerho-kesäleirimaksut, harrastukset, terveyskulut, mahdolliset vakuutukset, puhelinlaskut, polkupyörän / puhelimen / suksien / jne. oston. Jos kaikki menee tasan (tai yhdessä sovitun joustavasti) niin tietysti myös lapsilisä jaetaan ja ei elareita, mutta vuoroviikkosysteemi ei automaattisesti tarkoita tasan jaettuja kuluja.
Meillä myös kulut jaetaan tasan.
Meillä lasten kulut jaetaan tasan ja lapset hoidetaan tasan. Siksi ajattelen, että lapsilisätkin jaetaan tasan, mutta entä yksinhuoltajakorotukset? Elatusmaksuja ei makseta ollenkaan, vaikka luultavasti ex-mieheni on parempituloinen kuin minä. Nyt siis on kyse vain siitä, että tähän asti lapsilisä on yksinhuoltajakorotuksineen päivineen jaettu, vaikka eksäni ei ole ollut yksinhuoltaja moneen vuoteen. Pohdin jo aiemmin, onko tämä reilua, mutta en halunnut ruveta tappelemaan. Nyt asia nousi taas mieleen, kun tein laskelmia, ehkä vähän liian myöhään. Toki voidaan niinkin ajatella, ettei uusi puoliso tilannetta muuta: elatusvelvollisuus lapsista on silti vain ex-mieheni vastuulla ja sikäli on ihan sama, vaikka hän puolet korotuksesta saisikin. Siksi kyselen, että mikä teistä on hyvä käytäntö ja reilua, jotta saan perpsektiiviä mietteilleni. :) Hyviä vastauksia on tullutkin!
Vierailija kirjoitti:
Tasan puoliksi laitettiin silloin kun lapsi asui vielä noin. Puoliksi siis yh-lisineen koska ei kumpikaan mikään yh ole. Uudet puolisot eivät kuulu asiaan mitenkään sillä heille ei kuulu muiden lasten elatus.
???? Eihän sitä yksinhuoltajakorotusta saa, jos on uusi avo- tai aviopuoliso saman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä luulisi ettei uutta puolisoa voi katsoa elatusvelvolliseksi, mutta niin vain esimerkiksi päivähoitomaksua laskettaessa vanhemman uuden avopuolison tulot huomioidaan.
Samaten hoitoaikasopimuksessa uusi puoliso katsotaan vanhemmaksi, ja vuorohoitopäiväkodissa lapsi voi olla vain vanhempien työvuorojen mukaan. Tää oli kaverille ylläri kun muutti yhteen ja löysi itsensä kahdestaan lapsen kanssa kun työvuorot meni ristiin - tää oli hänelle ihan fine, mutta oli kai ajatellut käydä edelleen pari kertaa viikossa ennen iltavuoroa salilla, mutta eipäs sittenkään, kävikin leikkipuistossa :)
Meillä minä saan lapsilisät kolmesta lapsesta (ei yh-korotuksia, koska minulla on puoliso). Tämä siksi, että teen n. 95 % lasten hankinnoista. Ex osallistuu jos on jotain harvemmin hankittavaa kallista, esim. soittimet, joita taas tänä syksynä pitäisi hankkia uusia.
Kenellä lapsi on kirjoilla saa lapsilisän , jos useampia ja kykenee keskustelemaan siirtää kirjat toisen luokse. Joka tapauksessa lapsilisä kannattaa jakaa lasten kustannusten mukaan.
Minä saan lasten lapsilisät kokonaan, mutta maksan myös kokonaan lasten päivähoitomaksut, harrastukset, bussiliput, puhelinlaskut sekä kalliimmat ulkovaatteet. Näihin edellämainittuihin minulta menee kuussa kaksi kertaa enemmän rahaa kuin mitä lapsilisinä saan. Exä maksaa lähinnä lasten ruokamenot luonaan. Elatusmaksuja ei maksella.
Lapset ovat siis vuoroviikoin. Enkä koe, että minun pitäisi antaa eksälleni senttiäkään lapsilisistä. Vaan eksän pitäisi panostaa työn etsimiseen (odottaa, että joku hakee hänet kotoa töihin), jotta hän voisi joskus kustantaa puolet itse haluamiensa lasten elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ottaa kokonaan, aina.
Ai jaa :-) Meillä ainakin isä saa sen ja minä, äiti, suurempituloisena maksan 80 % lasten kuluista ja vielä säästän molemmille lapsille kuukausittain rahaa.
Ette jää sitä vaan sovitte mihin se laitetaan esim lapsen harrastukseen/vaatteisiin jne ja toinen sen sitten sinne suuntaa