Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi varastaa rahaa

Vierailija
22.07.2017 |

joita olen kerännyt säästöön. miten toimin? miten tämän saa loppumaan? pistää niin vihaksi. Itse en sitä lapsena uskaltanut tehdä koska tiesin mitä silloin olisi käynyt.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä silloin olisi käynyt?

Vierailija
2/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lapsena varastanut vanhemmiltani rahaa. Meillä ei ollut mitään viikkorahaa eikä kotitöistäkään maksettu. Karkkirahat sitten otettiin isän taskusta tai vanhempien säästöpossusta luvatta. Ymmärrettiin kyllä sen olevan väärin, mutta kun naapureidenkin lapsilla oli kerran viikossa rahat käydä kioskilla niin mekin veljen kanssa haluttiin. En muista vanhempieni tehneen asialle mitään (toimivaa)?

Myöhemmin sitten teineinä veimme pulloja isän viinakaapista, siitä emme tainneet ikinä jäädä kiinni. Tai vanhemmat vain surivat hiljaa epäonnistuneensa... No ihan kelpo kansalaisia meistä taisi kuitenkin kasvaa (mitä nyt yksi välillä vähän palstailee :D) emmekä muilta ole varastelleet. En siis osaa neuvoa mutta toivottavasti loppuu aikanaan ja lapsi ymmärtää kuitenkin tekevänsä väärin eikä varastele muiltakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksesta. toivon todella että loppuu. harmittaa ja ärsyttää kun koitan tosiaan säästää kaikki kolikot ja välillä seteleitä jotta päästään etelään ensivuonna. säästölipas on korkealla hyllyllä mutta silti kiipee hakemaan eikä ymmärrä sitä että voi tippua alas tai kajari jonka päälle kipuaa voi kaatua ja käydä huonosti :( ap

Vierailija
4/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran vielä että nyt siirsin lippaan jo pois sieltä hyllyltä muualle piiloon. ap

Vierailija
5/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika. Puhelin jäähylle yms. Tai jos säästäisit pankkitilille...

Vierailija
6/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälläkään ei ole viikkorahoja eikä kotitöistä saa palkkaa. minä yleensä vkl ostan ne herkut erikseen. toki nyt joutuu lapsi olee ilman vaikka muut saavatkin. ap

Vierailija
7/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta käteisen rahan käyttö?

Vierailija
8/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ikä?

Vierailija
9/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
10/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ihan ensimmäiseksi puhuisit lapsesi kanssa. 

Minkä ikäinen?

Kyllä jo hyvin nuori ymmärtää, että varastaminen on väärin. Onko lapsella liian vähän rahaa käytössään vai saako ihan asiallisen viikkorahan/tarpeisiinsa rahaa?

Kerro vähän enemmän keskustelun avaamiseksi. 

Vierailija
11/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin varastelin vanhemmilta lapsena. En saanut ollenkaan viikkorahaa ja muutenkin oli turhaa pyytää äitiä tuomaan kaupasta jotain herkkua yms. Kerran viikossa oli karkkipäivä ja silloin joku pikkunami. Olin tosi kateellinen kavereille jotka saivat 10 markkaa viikossa yms. Oisin halunnut vain vähän jotain omaa rahaa, ostaa vähän karkkeja joskus tai kivoja kyniä/kumeja Tiimarista yms. 

Omat lapset saa viikkorahaa eivätkä ole varastelleet minulta. Olen vakuuttunut että jos lapsena mulle olisi annettu vähän omaa rahaa niin ei olisi ollut tarvetta varastaa.

Vierailija
12/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

käteistä käytän juuri sen takia että kaikki kolikot laittaa juuri säästöön koska tililtä niitä tulisi helpommin käytettyä mutta varteenotettava ehdotus. lapsi aloittaa koulun tänä vuonna. puhelinta ei ole käytössä vielä.

sori en voi jättää sitä xD

Vierailija
13/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne. Kaikki katosi, ja ensin mietittiin että ollaanko vain itse ne käytetty tai jemmattu jonnekin toiseen paikkaan. Sitten kun kerralla katosi satasen verran niin karu totuus lävähti silmille. Että suututti. Olen kirjannut kaikki tuon lapsen pöllimät (ja tuhlaamat) rahat ylös ja maksaa ne sitten kun saa ensimmäisen työpaikkansa, työttömyyskorvauksensa, joululahjarahansa tmv. 

Nyt on rahat kassakaapissa. Ostin sellaisen.

Vierailija
14/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tosiaan aloittaa syksyllä koulun ja ei siis ole omaa rahaa ollenkaan käytössä. minä olen vkl ostanut perheelle ne herkut. mitä nyt luin niin pitäisikö siis ruveta harkitsemaan viikkorahaa?

Vierailija
15/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en saanut omaa rahaa lapsena, joten näpistelin vanhemmilta. Nyt oonkin sitten semmonen fläsä, joka ostaa koko ajan karkkia. Anna sille omaa rahaa ja opeta säästämään karkin ostamisen sijaan, niin pysyy painokin kurissa.

Vierailija
16/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa: Meillä taisi rahan varastaminen loppua siihen, kun aloimme saada syntymä- ja nimipäivälahjoiksi isovanhemmilta muutaman kympin. Saimme ne sitten laittaa omiin säästöpossuihin ja kuluttaa miten lystäsi. Iän karttuessa rahaa alkoi tulla isompia määriä, meille maksettiin esimerkiksi hyvistä koenumeroista (ysistä sai 5mk ja kympistä 10mk). Todistuksen numeroista sai sitten jo tuntuvammat roposet, oisko kympistä saanut jopa 20mk setelin :D. Eli viikkoraha saattaisi tosiaan auttaa tilannettanne? Selvitä nyt kuitenkin miksi lapsesi varastaa ja voit vaikka sopia että ostamasi herkut vaihtuvatkin viikkorahaan, jos ne varastetut rahat menevät karkkiin.

Ja oppii lapsikin laskemaan helpommin, minusta oli ainakin kiva aina laskea kolikoita ja katsoa paljonko jäisi jos ostaisin jonkun cd:n, karkkipussin tms. Yleensä sitten jäikin ostamatta, olin lapsena hyvinkin pihi enkä näin aikuisenakaan sanoisi olevani mikään tuhlari.

Vierailija
17/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lapsi tarvitsee rahaa ja miksi hän sitä varastaa?

Vierailija
18/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastin teininä minäkin. Omille annan käyttörahaa niin eivät pölli.

Tosin olen itse joskus "lainannut" lapsien säästöistä tiukan paikan tullen.

Joten kerran varas, aina varas siis.

Vierailija
19/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei sukulaiset tai muutkaan anna rahaa esim.synttäripäivänä tai muina juhla päivinä. joo harkitsen nyt että herkkujen sijaan rupean antamaan pienen summan viikkorahaa. keskusteltu jo asiasta ja tulen vielä keskustelemaankin. hän on ostanut itselleen ja pihan lapsille kaupasta juotavaa ja herkkuja

Vierailija
20/24 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hän on ostanut itselleen ja pihan lapsille kaupasta juotavaa ja herkkuja

Yrittäisin edeleen keskustellen selvittää miksi hän tekee noin jos saa niitä herkkuja ja juotavaa kotoakin. Hauluaako hän jotenkin näyttää pihan lapsille että hänellä on rahaa jolla tarjota herkkuja muillekin ja jos niin miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä