Mitä sellaista Suomessa on joka on paremmin kuin missään muussa maassa?
Kommentit (48)
Ei tule mitään muuta mieleen kuin isoissa kaupungeissa taksit. Suomessa kun soittaa taksin, sieltä osataan sanoa aika tarkasti milloin kyyti tulee. Samassa paikassa tiedetään kokonaistilanne. Ulkomailla pitää aina sumplia ja miettiä, että mistä firmasta kyydin hankkii, ja se on tietysti tehtävä yleensä etukäteen. Toki hinta on halvempi ulkomailla varmasti kaikkialla paitsi Tukholmassa, mutta itse arvostan sitä kuinka ammattimaisesti taksipalvelut on esim. Helsingissä ja Tampereella organisoitu. Pikkukylissä en ole taksia käyttänyt.
Tämä ei päde vain Suomeen, mutta iloitsen päivittäin kunnon suihkusta. Vettä tulee ja painetta riittää. Ei pelaamista kylmän ja kuuman kanssa eikä yllätyksiä lämmönvaihteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole korruptiota ja poliittinen ilmapiiri on terve. Äänestäjä täällä on se joka määrää.
Suomen korruptio kulkee nimellä maan tapa ja näkyy esimerkiksi kuntien kaavoituksissa ja muussa rahankäytössä mutta ei kansainvälisissä tilastoissa. Poliittinen järjestelmä koostuu useasta hyvin samanlaisesta puolueesta ilman vaihtoehtoja ja ilmeisesti maan tapa elää hyvin koska kaikki poliittiset suunnat ovat osa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olemme monesti sokeita sille, mikä on äärettömän hyvin. Arjen pikkujutut jäävät huomaamatta.
Esim. saksalainen kesävieras, joka on asunut ympäri maailmaa ylisti lasten kulttuuria.
Sanoi, ettei missään ole nähnyt niin reippaita ja avoimia lapsia. Oli ihan pöyristynyt pikkulasten pyöräilystä vanhempiensa kanssa jo nelivuotiana. Siis siten, että vanhemmatkin ovat pyörien selässä.
Kun kerroin, että täällä ekaluokkalaiset kulkevat itse kouluun suurelta osin, niin oli pyörtyä :) Suureen ääneen ihmetteli joka kulmassa olevia suuria, hyvinhoidettuja leikkipuistoja. Kantakaupungin ulkopuolella myös yksityisissä taloyhtiössä on usein monipuolinen leikkipiha.
Että se siitä lapsivihamielisestä maasta ainakin ulkoisilta puittelitaan.
Saksassa jo yli 30 vuotta asuneena ulkosuomalaisena mun on aivan pakko kysyä että mistä päin Saksaa kesävieraasi on kotoisin? Ainakin täällä meillä päin Reininmaalla ihan normaalia kaikki mitä vieraasi ihmetteli Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme monesti sokeita sille, mikä on äärettömän hyvin. Arjen pikkujutut jäävät huomaamatta.
Esim. saksalainen kesävieras, joka on asunut ympäri maailmaa ylisti lasten kulttuuria.
Sanoi, ettei missään ole nähnyt niin reippaita ja avoimia lapsia. Oli ihan pöyristynyt pikkulasten pyöräilystä vanhempiensa kanssa jo nelivuotiana. Siis siten, että vanhemmatkin ovat pyörien selässä.
Kun kerroin, että täällä ekaluokkalaiset kulkevat itse kouluun suurelta osin, niin oli pyörtyä :) Suureen ääneen ihmetteli joka kulmassa olevia suuria, hyvinhoidettuja leikkipuistoja. Kantakaupungin ulkopuolella myös yksityisissä taloyhtiössä on usein monipuolinen leikkipiha.
Leikkipuistot lapsille on suorittamista ja jonkun suunnitellun tehtävän tekemistä. On ihan tyypillistä että kun julkisella kerran ollaan töissä niin aikanasa kuluksi pitää jotain värkätä.
Leikkipuistoilla ja päiväkodeilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että lapsista pidettäisiin.
Rheinländerin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa jo yli 30 vuotta asuneena ulkosuomalaisena mun on aivan pakko kysyä että mistä päin Saksaa kesävieraasi on kotoisin? Ainakin täällä meillä päin Reininmaalla ihan normaalia kaikki mitä vieraasi ihmetteli Suomessa.
Samaa mieltä. Mun mielestä saksalaiset lapset reippailevat paljon (myös vanhempien kanssa) eivätkä saa istua kotona koneiden ääressä nyhväämässä kuin suomalaiset ikätoverinsa. Mutta jossain Berliinissä varmaan eri?
Esitäytetty veroilmoitus
Tukisysteemit ja asunnot
Työehtosopimukset. Toisaalta näiden takia jotkut huipputyöntekijät tai muuten markkina-arvoltaan korkeat eivät pääse huipputuloihin tai tulospalkkioille. Palkka on se, mikä työehtosopimuksessa määritetään.