Vaikuttaako poliisien läsnäolo ajamiseesi liikenteessä?
Varmasti isolla osalla ihmisistä singahtaa ensimmäisenä silmät nopeusmittariin ja vauhti hidastuu aavistuksen, mutta onko täällä muita jotka kokee hermostumisen tunteita "syyttä"?
Mietin tossa asiaa kun tuli ajeltua taas poliisien kanssa samaa matkaa niin, että seistiin vierekkäin valoissa useampaan otteeseen. Kiinnitin jäälleen huomiota siihen, miten tulin tietoiseksi ajamisestani ja kuinka kömpelöksi niinkin automaattinen asia voikaan muuttua. Syyllisen näköisenä taas näpyttelin rattia ja pidin silmät tiukasti valoissa, vaikka siis tiesin, ettei paskanjäykälle käytökselleni ole mitään järkiperäistä syytä :P Ajan suht paljon, mutta muutun silti noina hetkinä kömpelöksi liikkeissäni.. En ole koskaan joutunut poliisin pysäyttämäksi, en ole edes sitä yhtä ottanut, autossa kaikki kunnossa.. ja silti huomaan muuttuvani ihan vaivaantuneen hämäräheikin oloiseksi enkä tiedä miten olla :D Ja siis poliisien näkeminen missään muussa tilanteessa/ ympäristössä ei herätä mitään tunteita. Oonko oikeesti ainut, jolle poliisi aiheuttaa ahdistusta liikenteessä?
Kommentit (14)
Täällä on kans yks jota hermostuttaa ajaa poliisisetien kanssa lintassa 👋 En ehkä välitä kauempana ajavista tai ohimenevistä, mutta just tollain lähietäisyydellä köröttelevistä menee mullakin pasmat sekasin. Varsinki illalla/yöllä kun muuta liikennettä ei ole. Päivällä sitä tietää, että ympärillä on paljon muutakin, eikä ole yksin varastamassa kaikkea huomiota. Vähän sama efekti siinä syntyy, mitä esim silloin kuin pomo huohottaa niskan takana ja katsoo mitä/miten teet asioita. Sitä toimii muka huolettomasti, vaikka oikeesti sitä on vaikea työskennellä ja ikävän tietonen siitä, miten jonku havainnoi ja arvostelee tekemisiä. Ite taas toivoo ettei tunaroi ja salaa ajattelee, että häivys nyt siitä johonkin 😀
Juu samoin käy itsellä. Kömpelöksi ja hermostuneeksi muuttuu ja yhtäkkiä eri osaa ajaa... Ajan minäkin melko paljon että ole mitään syytä hermostua, verot ym aina maksettu ja auto kunnossa mutta silti vaan...
Täällä ei taida olla poliiseja tsättäämässä? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla havaintoja siitä, miten ihmiset korjaavat toimiaan kun äkkäävät virkavallan olevan näkökentässä. Itse tiputan vauhtia ja siirryn muina miehinä pois ohituskaistalta. Kerran olen kehdannut ohittaa poliisit liikenteessä parin kilsan ylinopeudesta, kun olin myöhässä palaverista.
Vaikuttaa tietenkin. Poliisin nähdessäni tiputan nopeuden normaalista lähelle laillista.
Sitten kohta mennään taas...
Ei hermostuta. Käytän vakionopeuden säädintä, joten ei ole tarvetta paniikkijarrutuksiin sen enempää poliiseja kuin kameratolppiakaan nähdessäni.
Tiedän että verot ja vakuutukset on maksettu ja katsastus hoidettu. Käytän turvavyötä, en näpelöi kännykkää ajaessa ja pyrin pitämään järkevät turvavälit. En aja alkoholin vaikutuksen alaisena.
En tajua, miksi pitäisi hermoilla. Jos poliisi pysäyttäisi, olisin tuskin syyllistynyt lievää ylinopeutta tai (viime tarkistukseni jälkeen) palanutta takavaloa isompaan rikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei taida olla poliiseja tsättäämässä? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla havaintoja siitä, miten ihmiset korjaavat toimiaan kun äkkäävät virkavallan olevan näkökentässä. Itse tiputan vauhtia ja siirryn muina miehinä pois ohituskaistalta. Kerran olen kehdannut ohittaa poliisit liikenteessä parin kilsan ylinopeudesta, kun olin myöhässä palaverista.
Varmaan aika paljon jarruvaloja näkee poliisiautoista. Ainakin mulla tulee automaattisesti reaktio jos näen poliisin että vauhtia pois ja heti. Sama jos tien sivussa epäilyttäviä autoja niin vakkari pois päältä hetkeksi, jos onkin poliisin siviiliauto tutkan kanssa tai kamera-auto.
Johtuu siitä, että ajelen käytännössä aina ylinopeutta, tosin vain huomautuksen verran mutta ei niitäkään viitsi kerätä.
Siis hidastan vauhtia, mutta en tee sitä että ajaisin alinopeutta. Monihan alkaa ajaa liian hiljaa.
En äänestänyt, koska tämä on ainoa. Ei mitään tuollaista kuin ap:lla.
Vedän surutta ohi, kun muut ajavat alinopeutta, myös poliisit.
Vierailija kirjoitti:
Ei hermostuta. Käytän vakionopeuden säädintä, joten ei ole tarvetta paniikkijarrutuksiin sen enempää poliiseja kuin kameratolppiakaan nähdessäni.
Tiedän että verot ja vakuutukset on maksettu ja katsastus hoidettu. Käytän turvavyötä, en näpelöi kännykkää ajaessa ja pyrin pitämään järkevät turvavälit. En aja alkoholin vaikutuksen alaisena.
En tajua, miksi pitäisi hermoilla. Jos poliisi pysäyttäisi, olisin tuskin syyllistynyt lievää ylinopeutta tai (viime tarkistukseni jälkeen) palanutta takavaloa isompaan rikkeeseen.
Mä taas ymmärrän ap:ta, vaikkei siihen reaktioon järkevää selitystä löydykään. Kiinnitän myös huomiota tekemisiini normaalia enemmän, mikä saa ajamisen tuntumaan epävarmemmalta mitä yleensä. Plus on vähän paha tapa kaahata, joten syyllisyys jarrutellessa paistaa naamasta varmaan kilsan päähän 😳
Aikoinaan juttelin erään tutun poliisin kanssa asiasta. Sanoi vaan poliisien tietävän ja osaavan odottaa autoilijan hermostumista kun poliisiauto on lähellä. Sanoi myös heillä olevan tietyt merkit jotka antavat heti sen idean pysäyttää auto.
Kyllähän se oli arvattavissa, että täällä on järki-ihmisiä jotka ei koe syyttä levottomuuden tunteita, tai jähmety ratin takana (turhaan) vain yhden poliisiauton takia :) mutta toisaalta kyllä mä yllätyin tästä, että niin usealla se ajotyyli/liikennekäyttäytyminen muuttuu jotenkin. Tai osa jopa kokee maijan läsnäolon häiritsevän omaa ajamista, vaikka mitään salattavaa ei ole.. Eipä ole tullut aiemmin mieleen keltään tämmöstäkään kysellä :D
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan juttelin erään tutun poliisin kanssa asiasta. Sanoi vaan poliisien tietävän ja osaavan odottaa autoilijan hermostumista kun poliisiauto on lähellä. Sanoi myös heillä olevan tietyt merkit jotka antavat heti sen idean pysäyttää auto.
Mitkä merkit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä merkit?
En minä tiedä mitä merkkejä poliisit laittavat mieleen ja pysäyttävät auton. No ainakin jos valot on pimeänä... autossa näyttää olevan porukkaa enemmän kun laki sallii...
Ja nykyään varmaan tarkastavat useasti autojen rekisterikilpiä. Jotain häikkää siinä niin pysäytys.
Meille muuten sanottiin autokoulussa pari vuotta sitten, että poliisit voi tarkotuksella ajaa aika lähellä ja tuijottaa saadakseen ihmiset hermoilemaan jos on syytä.:D Pakko sanoa, että tulee myös kiinnitettyä huomiota enemmän ajamiseen ja nopeuteen jos poliisit on näkyvillä..