Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko avopuolisolla velvollisuus elättää?

21.07.2017 |

Siirryimme avopuolisoni kanssa molemmat tänä kesänä työmarkkinoille opiskeluiden jälkeen. Minulle jää vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen noin 660€. Tulen summalla toimeen, mutta joudun tekemään valintoja ja välillä skippaamaan treffit ystävien kanssa, varsinkin jos paikkana on leffateatteri, ravintola tai joku muu vastaava.

Avopuolisolla kyseinen summa on 1500€. Ehdotin olisiko mahdollista, jos hän esimerkiksi maksaisi laskut (about 100€ per henki), sillä yhteiset menoerät olisi mielestäni reilua jakaa maksukyvyn mukaan. Vuokra menisi edelleen puoliksi. Näin minulle jäisi käteen 760€ ja hänelle 1400€.

Tähän poikaystävä totesi, että ei ole hänen velvollisuutensa elättää minua. Ei tietenkään ole, mutta eikö olisi reilua tässä tilanteessa? Varsinkin, kun käteen jäävässä palkassa on kaksinkertainen ero. Totesinkin, että ilman häntä asuisin luultavasti paljon pienemmässä ja halvemmassa asunnossa, mutta avopuoliso on todella tarkka siitä, missä asuu. Voimme kuulemma alentaa budjettia, mutta tiedän, ettei minun tilanteeni mukainen asunto käy.

Vielä kontekstina todettakoon, että emme asu Suomessa vaan Keski-Euroopassa, enkä ole aivan varma millaisia käytäntöjä Suomessa asian suhteen on.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki asumistuesta ei sano että avopuolisot ovat velvollisia elättämään toisiaan. Heillä on yhteisvastuu vuokrasta, ei muuta. Ei kai ole yhteiskunnan vastuulla tasata pariskunnan tuloeroja maksamalla köyhemmälle asumiseen tukea. Sen rikkaamman nimi on myös siinä sopimuksessa. Yhteisvastuu vuokrasta on eri asia kuin elättäminen.

Vierailija
22/27 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääpäs paljon rahaa, yli 600 €! Olisin onnellinen, minulle jää n. 100-200 € (olen kyllä työtön). Onneksi AVOpuoliso ostaa ruokaa. Minä vastaisuudessa autan sitten häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kun "avoliitto" oli vain eufemismi susiparille, niin ei ollut.

Nykyään monen mielestä avoliitto on oikea liitto jossa ollaan puolisoilta toisilleen. Silloin asiaan kuuluu elatusvelvollisuuskin.

Monen mielestä. Laki ei tunne termiä monen mielestä. Ei edes termiä minun mielestäni. Elatusvelvollisuutta ei ole. Avoliitolla ei ole juridista merkitystä, ainoastaan sama osoite.

Nuori vastavalmistunut tyttö väärällä alalla kun jätkä jo nyt tienaa yli tuplaliksan. Opiskele lisää, jätä se mies ja hanki omat fyrkat.

En minä täysin eri mieltäkään ole, mutta kyllä nykyisin on sekava tilanne tämän avoliiton kanssa. Mitä sanoo Kela? Verottaja? Voi olla, että ne "monet ihmiset" vielä muuttavat lakiakin. Joko niin, että avioliiton sitovuutta romutetaan (on tehtykin jo mm. avioehdolla), tai sitten lisäämällä avioliiton sitoumuksia avoliittoon (eikös avoeron omaisuudenjako ole nykyään laissa?).

Mikä järki tuossa muutoksessa olisi? Eivätkö avoliitossa elävät ole valinneet sen avioliiton sijasta juuri siksi, että he eivät halua/tarvitse juridista sitoutumista, ns. "valtion sekaantumista heidän suhteeseensa"?

Vierailija
24/27 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lain mukaan avopuoliso ei ole elatusvelvollinen. Miksi sitten AVOpuolison tulot huomioidaan monissa tulosidonnaisissa tuissa?

Aviopuolisokaan ei saa mitään verovähennyksiä, korotuksia tms puolisonsa elättämisestä sen enempää kuin avopuolisokaan. Sinänsä liiton virallisuudella ei ole oikeastaan käytännössä paljon merkitystä.

Se on parin kahdenkeskinen asia, miten sopivat menojen jakamisen. Kyllä minä olen tuntenut avioparin, jossa kaikki menot laitettiin täsmälleen puoliksi. Pienituloisen osapuolen tulot olivat niin pienet nimenomaan puolison suurten tulojen vuoksi, eikä hänelle itselleen jäänyt rahaa juuri mihinkään yhteisten menojen maksamisen jälkeen.

Vierailija
25/27 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei ole Suomen lakien mukaan? Kyllä minä olen vain elättänyt pienituloista opiskelijapoikaystävääni jo kolme vuotta, ihan niin kuin käsketään. Ei tule tukia hänelle vaan minun pitää maksaa kaikki viulut, nyt asumislisäkin lähti eli 200€ lisää maksettavaa minulle. Voinko haastaa Kelan oikeuteen Suomen lakien rikkomisesta vai kodittomaksiko pitää ruveta?

Vaikka poikaystävä ei saisi tukia sen takia että asuu sinun kanssasi, sinulla ei silti ole juridista velvollisuutta elättää häntä. Eli jos päättäisit olla maksamatta, niin hän jäisi ruoka-avun varaan kunnes eroaisitte välien rikkoontumisen takia (muistaakseni sellainenkin kohta on asumistukilomakkeessa).

Vierailija
26/27 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mihin kaikkeen sä käytät ne 600 euroa?

Vierailija
27/27 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa menee niin, että myös avopuolison tulot huomioidaan tulosidonnaisissa etuuksissa, vaikka yleisesti katsotaan molempien olevan vastuussa yhteisistä kuluista vain puoliksi tuloista riippumatta.

Avioliitossa yhteiset menot jaetaan tulojen mukaisessa suhteessa ja vain henkilökohtaiset lääkeet, velat ym. huomioidaan vain yhdelle puolisolle.

Mutta miksi sinä olet miehen kanssa, joka ei halua tarjota sinulle yhtä hyvää elintasoa kuin itsellään, mutta jolle ei kelpaa myöskään sinun tulotasosi mukainen elintaso?

Missä määritetään että avioliitossa menot jaetaan tulojen prosentin mukaan?

T. Yhteiset rahat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme