Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nukuin 05-17, kuinka palautan unirytmin nopeasti?

Vierailija
21.07.2017 |

Heräsin siis 17 tänään. Kaksi edellisyötä olen valvonut vähän myöhempään kuin yleensä mutta muuten poikkeustilanne. Paljon unta kyllä tarvitsen eli se ei ole tässä se kysymys.

Mietin vain kuinka saisin palautettua tätä vähän normaalimpaan suuntaan. Yritänkö aikaisin nukkumaan ja valvon sitten jos valvon? Miten itse yleensä teette?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista  on se milloin herää, ei se milloin menee nukkumaan. Tää on oikeasti tärkeä vinkki, jonka olen oppinut vasta nyt keski-iässä. 

Eli: ihan sama valvotko tulevan yön tai nukutko. Laita yhtä kaikki herätys aamuksi esim. klo 8:00 ja nouse silloin. 

Ja valvo vaikka väkisin koko huominen päivä. Hu illalla nukuttaa, takaan sen.

Vierailija
2/11 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä yksi yö nukkumatta. sinnittele iltaan asti valveilla, älä ota päikäreitä vaikka väsyttäiski kovasti ja mene illalla aikasin nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet selvinnyt jetlageista?

Vierailija
4/11 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikasta unen tuloa melatoniinilla.

Vierailija
5/11 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvo yksi yö tai mene nukkumaan kun väsyttää mutta laita herätyskello aikaisin ja pakottaudu heräämään silloin.

Vierailija
6/11 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää huomenna 2h aiemmin. Menen nukkumaan 2 h aiemmin. TOista tätä joka päivä, joka ppäivä 2h eteenpäin, kunnes rytmi on oikea.

Vierailija
7/11 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvo yksi yö tai mene nukkumaan kun väsyttää mutta laita herätyskello aikaisin ja pakottaudu heräämään silloin.

No ei ainakaan minulla toimi tuollainen ollenkaan. Jos ei ole oikeasti pakko herätä esim. töihin lähtöön tms. niin en pääse millään ylös vain heräämisen ilosta. Vaikka laittaisin kuinka paljon kelloja soimaan, herään vain sen verran että kytken ne pois päältä tai torkutan vaikka kymmeniä kertoja ja lopulta vielä helposti nukun muutaman tunnin torkkujen päälle.

Jos joku yrittää herättää minua turhaan, tulen vain äkäiseksi ja olen pahalkla tuulella ainakin muutaman tunnin. Otan illalla tritpyliä että saisin paremmin unen päästä kiinni mutta sekän ei aina auta. Usein vapaapäivinä herään myöhääm iltapäivällä vaikka laittaisin kellon esim. kymmeneksi voimaan. Otan sen pois päältä ja jatkan nukkumista.

Vierailija
8/11 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi kääntö on nukkua yli. Siis jatkaa klo 17 suoraan seuraavaan aamuun. Kun kroppa herää ilman kelloa on nukkunut tarpeeksi. Itsellä sama, vaikka olis hyvä aikomus nousta muttei pakko niin herätykset kyllä sammuttaa. Töihin nyt on pakko nousta, mutta vapaapäivinä menee niinkuin menee. Yövuorot jää päälle ja vapaat saattaa mennä samassa rytmissä. Ellei siis ole mahdollista nukkua univajetta täyteen.

Vierailija
9/11 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaista  on se milloin herää, ei se milloin menee nukkumaan. Tää on oikeasti tärkeä vinkki, jonka olen oppinut vasta nyt keski-iässä. 

Eli: ihan sama valvotko tulevan yön tai nukutko. Laita yhtä kaikki herätys aamuksi esim. klo 8:00 ja nouse silloin. 

Ja valvo vaikka väkisin koko huominen päivä. Hu illalla nukuttaa, takaan sen.

VÄÄRIN! Seonse nukahtamisen pitkittäminen eikä herääminen!

Minun elimistö on tottunut yörytmiin, silloin tällöin pitää vaihtaa päivärytmiin hetkeksi kun on vaikka lääkärissä käynti niin minä teen sillain että valvon kaksi pv putkeen niin väkisinkin nukahtaa sitten seuraavana yönä, tosin toimii vain jos eiole menoo näille päiville, jos on yöllä töitä niin silloin nukutaan tietysti päivällä

Vierailija
10/11 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jetlagiä korjataan siirtymällä suoraan uuden paikkakunnan päivänvalorytmiin. Joskus se tarkoittaa ekstrapitkään valvomista, mutta niin sitä neuvotaan tekemään

Vierailija
11/11 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyötä tehdessä, yövuorojen jälkeen nopein keino päästä normirytmiin oli kemialliset unet eli viinan avulla.