Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

13-vuotiaan nukkumaanmenoaika kesälomalla...

Vierailija
21.07.2017 |

13-vuotiaiden vanhemmat: monelta teillä on nukkumaanmenoaika nuorelle? Annatte lapsemme jäädä valveille, kun itse menette nukkumaan vai valvotteko kanssa tai käskettekö nukkumaan? Mihin asti lapsi/nuori saa valvoa?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut kirjoitusvirheistä: autocorrect muuttaa tekstiä!

Vierailija
2/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komennan puoliltaöin mutta ei välttämättä oikeasti mene nukkumaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa käydä nukkumaan silloin kun nukuttaa. Usein menee aamuyöhön.

Vierailija
4/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä syy niin saa valvoa, mutta pääosin 22.00 on nukkumaanmenoaika. Ettei sitten taas ole vaikeaa sopeutua koulu arkeen.

Vierailija
5/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 11, 13 ja 15 vuotiaat lapset ja heillä ei ole nukkumaanmenoaikoja. Ei edes kouluaikoina. Kesälomalla ollessamme oli ihan normaalia, että valvoimme koko porukka vielä yli puolen yön, nyt kun me vanhemmat olemme töissä, niin edellytän vain hiljaisuutta kun me menemme nukkumaan. Jos sen jälkeen kuuluu risahduskin, niin suutun, joten lapset ovat jääneet huoneisiinsa lueskelemaan. Ihan hyvin on mennyt, eikä tarvetta asian muuttamiseen ole tullut.

Kouluaikoina he menevät yleensä nukkumaan yhteentoista mennessä ja niin kauan kun aamut ovat helppoja, niin se on ok. Ei minullakaan ole ollut nuorena mitään aikoja, ihan itse tajusin nukkumaan mennä.

Vierailija
6/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 v käy nukkumaan n klo 1-2 aikoihin. Hänen mielestään on kivaa valvoa myöhään. 

Tämä vielä suht ok mielestäni

Vierailija
7/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme töissä ja aikuiset menevät nukkumaan 22-23, herätys aamulla klo 6.

Lapsi menee nukkumaan noin klo 1-2 ja nukkuu klo 11-12. Osa kavereista menee huomattavasti myöhemmin, katsoo illalla elokuvia Netflixistä ja juttelee kavereiden kanssa WhatsAppin tms. kautta.

Koulun alkaessa petiin klo 22-23, riippuen mihin aikaan koulu alkaa.

Vierailija
8/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvä syy niin saa valvoa, mutta pääosin 22.00 on nukkumaanmenoaika. Ettei sitten taas ole vaikeaa sopeutua koulu arkeen.

Ihme vouhottamista. Koulun alkaessa kyllä rytmi menee järjestykseen aikaisten aamuherätysten myötä. Relaa vähän!

Vierailija
9/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Nuoren mielestä ollaan nipoja, kun klo 24 täytyy pleikka sulkea ja siitä sitten hammaspesujen (iltapalan, jos tarve) jälkeen nukkumaan. Kaverit saa pelata online kuulema pidempään ja siksi on noloa.

Itsekkäästi toivon myös näin lomalla hetken parisuhdeaikaa miehen kanssa ja miehen mielestä on kamalaa, jos nukutaan yhteentoista. Mutta toki voitais puuhata aamullakin, jos jaksaisi herätä ennen teinejä, joita herätellä 11 maissa.

Vierailija
10/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa vanhemmat, että esim. pituuskasvu edellyttää riittävää unta. Ei mulla muuta. Ihan samahan se mulle lapsettomalle mihelle on.

Vierailija
11/65 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 v saa mennä nukkumaan mihin aikaan haluaa kunhan ei häiritse muiden unta. Telkkaria saa katsoa vaikka aamuun asti kunhan käyttää kuulokkeita. Lapsi on lomalla joten sallittakoon se hänelle. En itsekään lomalla jaksa kytätä kelloa.

Vierailija
12/65 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Oon siis itse 13-vuotias teini. Arkisin, jos oon äidin luona keskustassa tuun kotiin siinä 20.00-20.30 aikaan, viim yleensä 21.00, riippuu yleensä sit taas et missä liikun. Syödään yhteinen illallinen siinä vaiheessa kun kaikki on kotona ja vaihtelee sen takia tosi usein. Treenejä mulle on 4x viikossa ja tuun usein vast sitten illemmalla kotiin, 16-vuotias isoveli on jo usein valmiiks kotona kun pelaa vaa koneella koulun jälkeen, tai sitten tulee samaan aikaan kotiin kun mä. Jos oon taas isän luona, nii tuun arkisin kotiin 21-21.30, ja isoveli sit vähän myöhemmin. Syödään faijan luona vasta 22 aikaan tai sit siitä vielä myöhemmin, johtuen siitä ettei oikeen kenelläkään oo nälkä sitä aijemmin. Nukkumaan äiti käskee arkisin kello 23-23.30 mut oon vielä puhelimella johonkin 01.00-02.00 saattaa venyä vielä pidempääkin, herään usein siinä 6.30-7.00 aikaan. Tiedän itsekkin että pitäis nukkua enemmän, mutta itellä on ainakin tuo määrä riittänyt hyvin. Välillä meen sit jo 23 aikaan nukkuun. Lomilla ja viikonloppuisin mennään kummallakin vasta 02-02.30 aikaan nukkuu, ja valvotaan vielä siitä aamu neljään tai myöhempään, herätään sit 12 aikaa tai myöhemmin. Tälleen se menee meidän perheessä, ja toimii ihan hyvin joten juu.

Vierailija
13/65 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kesälomalla ole mitään nukkumaanmenoaikoja meillä. Herätääb yleensä 12 aikoihin.

Vierailija
14/65 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kaikki kesälomalla. 13 v menee nukkumaan viim 1. 00 ja nousee viim 11.30. Näiden rajojen sisällä. Kouluaikaan nukkuu 22-7.

Vierailija
15/65 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla ei tietenkään ole nukkumaanmenoaikoja. Sehän on lomassa parasta! Sitten väh. viikko ennen koulunalkua pitää alkaa taas totutella koulun rytmiin.

Vierailija
16/65 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen kouluarkiaikatauluun ehtii sopeutua muutamassa päivässä. Ei sen takia tarvitse koko kesää mennä kymmeneltä nukkumaan :), kesäloma kestää 10viikkoa. Ei 13-vuotias ole mikään pikkulapsi. Antaisin valvoa pari tuntia pidempään jos haluaa.

Vierailija
17/65 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut nukkumaanmenoaikaa.

13-vuotias menee monesti kahdentoista aikaan nukkumaan. Pikkusisarukset valvoo monesti pidempään.

Nyt ollaan vähän alettu aikaistamaan nukkumaanmenoja koulua ajatellen.

Vierailija
18/65 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit nukkumaanmenoajat läpi vuoden, poikkeuksena vain jotkut juhlapyhät, jolloin saa valvoa, jos jaksaa. Ei ole mitään järkeä antaa lasten riekkua ylhäällä aamupuolelle yötä ja nukkua sitten puolille päivin. Ne joilla on ollut vapaat nukkumaanmenoajat koko kesän, ovat hankaluuksissa koulunalettua. Rytmin muuttaminen ei ole helppoa. Moni ei edes älyä, että rytmiä pitäisi muuttaa. Aamulla on toivotan päästä ylös ja kouluun, jossa sitten torkutaan, kun univaje on jatkuva. Minusta on vanhemmilta vastuutonta olla pitämättä huolta siitä, että lapset nukkuvat riittävästi.

Vierailija
19/65 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalit nukkumaanmenoajat läpi vuoden, poikkeuksena vain jotkut juhlapyhät, jolloin saa valvoa, jos jaksaa. Ei ole mitään järkeä antaa lasten riekkua ylhäällä aamupuolelle yötä ja nukkua sitten puolille päivin. Ne joilla on ollut vapaat nukkumaanmenoajat koko kesän, ovat hankaluuksissa koulunalettua. Rytmin muuttaminen ei ole helppoa. Moni ei edes älyä, että rytmiä pitäisi muuttaa. Aamulla on toivotan päästä ylös ja kouluun, jossa sitten torkutaan, kun univaje on jatkuva. Minusta on vanhemmilta vastuutonta olla pitämättä huolta siitä, että lapset nukkuvat riittävästi.

Olihan yleistys😂 Meillä ei oo nukkumaanmenoaikoja lomalla ja kouluaikaan lapset osaa ihan itse ajatella mikä on hyvä aika. Loman viimeisiä viikkoja ei pilata sillä, et muistutellaan koulun alusta vaan kouluaamut opettaa aikanaan taas oikean arkirytmin. Pari aamua ne on väsyneitä ja menevät illalla ajoissa nukkumaan ja sit tasoittuu taas.

Vierailija
20/65 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lomalla nukkumaanmenoaikoja. Aika hyvin ovat arkena menneet puolilta öin ja viikonloppuisin kolmen neljän aikaan.

Hyvin ovat unta saaneet, kun 13 vuotias on nyt 165cm ja 16 vuotias 189 cm. Että jos unet vaikuttaa pituuskasvuun. ;)