Onko OK valokuvata ventovieraita ja laittaa ne kuvat nettiin?
Kommentit (21)
Jos jossain yleisötapahtumassa ottaa vaikka itsestään selfien siten että taustalla on ihmisiä, niin en sanoisi että se on väärin.
Jos taas ihan nimenomaisesti kuvaa jotain tiettyä ihmistä/ihmisiä julkisella paikalla, ja julkaisee kuvia, niin kyllä se on väärin. Joskaan ei laitonta.
Jos näette jonun kuvaavan teitä julkisella paikalla, ottakaa heti oma puhelimenne esiin ja kuvatkaa takaisin. Itse en kyllä tällaiseen ole törmännyt koskaan, mutta jos joku tekisi minulle noin, kuvaisin ehdottomasti kuvaajan. Siten minulle jäisi todisteet siitä, kuka on kuvaaja, jos kuviani esiteltäisiin jollain sopimattomalla sivustolla.
🇺🇦🇮🇱
No se riippuu. Jos ovat jonkin nähtävyyden luona, niin se on julkinen paikka ja siellä saa ottaa kuvia, ja kuvan ottaja päättää julkaisusta. Eli laillista se taitaa olla, mutta mielestäni ei hyvän tavan mukaista.
Sen sijaan jos yhtä ihmistä kuvataan ja kuvaamiseen ei ole lupaa, ei kuvia saa myöskään levittää.
Kaupan kassajonossa ihan aikuinen mies kuvasi mun lasta, tuskin otti selfietä itsestään. Olisin kuvannut takaisin jos puhelin ei olisi unohtunut autoon. Muistutin että jos kuvasi niin ei saa julkaista ja lähdin meneen.
Julkisella paikalla osana miljöötä on ok lain mukaan. Omalla pihalla ehdoton ei lupaa kysymättä. Ei myöskään nöyyryyttävässä tilanteessa tms.
No kyllähän lehtikuvaajat tuota tekee koko ajan.
Kuvaaminen ok, kuvan/videon levittäminen ei välttämättä. Yksityisalueet sitten eri asia.
Kuvaaminen on täysin laillista, jos kuvataan julkisella paikalla. Kuvat saa myös julkaista laillisesti, jos kuvattavat eivät tee mitään noloa. Halventavia kuvia ei toisista saa julkaista.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaaminen on täysin laillista, jos kuvataan julkisella paikalla. Kuvat saa myös julkaista laillisesti, jos kuvattavat eivät tee mitään noloa. Halventavia kuvia ei toisista saa julkaista.
Jos kuvaa on mahdollista kommentoida niin kommentoijat voi keksiä normaalistakin ihmisestä vaikka mitä ja alkaa pilkamaan. Tällöin kuvan laittaja on vastuussa tästä nolosta tilanteesta ja vähintään on velvollisuus poistaa kuva.
Vierailija kirjoitti:
Elikkä ylipainoisen voi kuvata ja laittaa kuvan nettiin?
Ylipainohan ei ole nolo asia vaan ihan normaalia.
Näinhän teinit ja lapsetkin tekee heti jos heitä menee huomauttamaan tai käskemään! Heille se on siis ok???
Eli
Ajoin tässä päivänä eräänä kotiini ja joku urpo nojaili tien varressa koivuun ja kuvasi minua järjestelmä-kameralla. Tiedän, missä täm muija asuu joten sinne vaan laskua...
Julkisella paikalla saa kuvata ja kuvan saa julkaista, niin kauan kuin kuvattu henkilö ei ole samanaikaisesti tunnistettavissa että tekemässä jotain minkä julkitulo voisi olla yksityisyyttäsi loukkaavaa. Lähtökohta kuitenkin on että saa kuvata ja julkaista.
Jos sinä seisot kadunkulmassa ja kuvaat täysin tuntematonta henkilöä ja pistät sen kuvan myös nettiin, niin se on jo aika lailla kiellettyä.
Kiellettyä vaikka se tyypi ajaisi ylinopeutta?
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassajonossa ihan aikuinen mies kuvasi mun lasta, tuskin otti selfietä itsestään. Olisin kuvannut takaisin jos puhelin ei olisi unohtunut autoon. Muistutin että jos kuvasi niin ei saa julkaista ja lähdin meneen.
Joskus terveyskeskuksessa kävi sama. Täys liero. Poliisille kun ilmoitin niin naureskeltiin vain. Heh-heh. Nykyään olenkin sitten jo sen verran kokeneempi ja pahansisuisempi etten moista suosittele. Ja juu, joku tallennin olis hyvä olla messissä suurinpiirtein aina.
Vierailija kirjoitti:
Kiellettyä vaikka se tyypi ajaisi ylinopeutta?
Ei ylinopeus anna mitään erillisvapauksia kuvaajalle. Jos joku varastaa niin ei häntä saa pahoinpidellä jne.
Jos minä lyön sinua lättyyyn niin se ei anna sinulle oikeutta tehdä samoin.
Häirintätarkoituksessa, tahallisessa leimaamisessa räpsähtää muutakin kuin päiväsakko. Näitä on paljon sellaisisia ihan täysi-ikäisiä epätoivoisia naikkosia joiden luonneongelmiin kuuluu häirintä ihan vaikka naaman perusteella; kuten oikkukakarankin josta vastuu on vanhemmilla.
Ei ole laitonta. Laitonta siitä tulee jos kuva on sisällöltään loukkaava tai esittää kuvatun, jotenkin huonossa valossa. Kuva ei ole automaattisesti sisällöltään loukkaava jos kuvattava ei halua olla kuvaa. Lain mukaan esim. sammuneesta kuvan esittäminen voisi olla laitonta. Samoin laitonta yleensä on muotokuvan julkaiseminen. Nämä muotokuvat kuitenkin ovat lähikuvia ihmisten kasvoista tai sitten sellaisia kuvia, jossa itse ihmisen lisäksi ei näkyisi juurikaan muuta ympäristöä.
Sellaisten kuvien laittaminen nettiin on kuitenkin laillista, joissa on ihmisiä ja heidän kasvojaan näkyy taustalla osana esim. maisemakuvaa tai kaupunkikuvaa. Myös esim. torilla saa ottaa kuvia torikojuista, joissa näkyy ihmisiä ostamassa tuotteita. Lain mukaan näissä kuvissa ei ole mitään loukkaavaa jos kyse on tavallisesta tilanteesta. Eli valokuvaajan todellakaan ei tarvitse poistaa kaikkia ohikulkijoita kuvastaan, jotta se voitaisiin julkaista tai pitää näytteillä galleriassa. Sellaisten kuvien julkaisu on sananvapauden piirissä.
Julkisella paikalla saa kuvata ja sen saa julkaista, kunhan asianyhteys ei ole loukkaava. Näin sanoo laki.
Se sitten on vähän eri asia, mitä kansalaiset pitävät hyväksyttävänä. Minä pitäisin rajana nimenomaan asiayhteyttä.
Ei oo ok.