Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tää vain mun oma mielikuva vai onko tosiaan Amerikassa köyhilläkin tosi usein isot omakotitalot?

Vierailija
21.07.2017 |

Jos on niin miten heillä on varaa?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On Suomessakin köyhillä ja pienituloisilla isoja ja keskikokoisia omakotitaloja pienemmissä kaupungeissa ja kylissä. Monissa osissa Suomea ok-talo ei varsinaisesti ole välttämättä kovinkaan kallis ja osa on ostanut sen  parempina aikoina kun vielä oli varaa. Tosin ok-taloon kiinni päästäkseen monissa paikoissa ei tarvitse olla mitenkään hyvätuloinen tai varakas. Sama varmaan pätee jenkeissä.

Jenkeissä se asemakaavakin on vähän erilainen monissa paikoin. Lähiöt ovat suurempia ja niitä on enemmän. Siksi niitä ok-taloja riittää myös köyhillekin paikoittain.

Huvittaa tuttu "rikas", jolla on omakotitalo Turun naapurustokaupungissa. On hieno, ei siinä mitään, mutta pitää minua jotenkin automaattisesti köyhempänä. 

Minulla on kaksio Töölössä, joka on markkina-arvoltaan tasan samansuuruinen. Aina voivottelee, kun minä joudun siinä pienessä luukussa asumaan :D

Ei taida seurata oikein hintatasoa täällä Helsingissä. 

Vierailija
42/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa asuntojen hinnan pysyvät kiinteistöjen kauppahintaan perustuvan riistotasoisen verotuksen takia pakostakin alhaisina. Kukaan ei osta omakotitaloa puolella miljoonalla, jos siitä seuraa 50 000 vuosittaiset verot. Muut verot ovatkin siellä sitten aivan olemattoman pieniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sureme lainoista alkoi edellinen talouskriisi, se lehmän veljesten.

Sinä siis annettiin talolainaa kaikille jotka kehtas pyytää, sitten ne roskalainat arvopaperistettiin ja

myytiin eteenpäin hyvällä hinnalla,

Korttitalo hajos ja pankki rupes harhuun lainoja takaisin.

Laina oli isompi kuin velka, jenkeissä voit jättää talon velkojan huoleksi ja lähtee lätkiin. 

Vierailija
44/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jenkeissä monta monta vuotta sitten. Sinänsä ymmärrän ap:n kysymyksen koska itse huomasin vähän samaa ja itse taas olen joskus mietiskellyt katsoessani noita super nanny ohjelmia että niissä usein äiti on kotiäiti ja isä käy töissä mutta ei välttämättä ole mikään pörssihai eli luulisi että ei ihan huipputuloja vedä. Silti asutaan tosi isoissa omakotitaloissa. Tosin usein nuo ovatkin sitten jostain huitsin nevadasta tai Nebraskasta.

Mutta se mitä itse koin silloin kun asuin yhdysvalloissa oli se että monilla köyhilläkin perheillä tai yksinhuoltajilla oli ns. omakotitalo eli erillinen talo. Mutta mitään hulppeaa ei niissä ollut eli aika pieniä ja todella yksinkertaisia eli huonosti rakennettu ja tosi halvat sisustusmateriaalit ja kiinteät kalusteet. Mutta monet suomalaiset kuolaisivat juuri tuollaisten talojen perään kun monet näyttävät kaipaavan niin sitä omaa rauhaa tai että seinänaapureita ei ole ja olisi edes joku piha. Itse olin eteläisessä osavaltiossa joten siellä nyt muutenkin on paljon halvempaa ja surkeampaa kun ehkä jossain itärannikolla tai New Yorkissa. Monet nuoret haaveilivat pääsevänsä sieltä pois paremille paikoille. Kerrostaloja ei näkynyt ollenkaan siinä kaupungissa missä olin. Jonkun luhtitalon tapaisen saattoi joskus bongata mutta tosiaan ne köyhät yksinhuoltajatkin asuivat omakotitaloissa mutta meidän mittapuun mukaan ne olivat tosi ränsistyneessä kunnossa.

Vierailija
45/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua mutta siis amerikassa on todella suhdanneherkkää. Viime laman aikana ajoin Key Westin niemeä ja joka toinen huvila myynnissä, hinnat joitain kymppitonneja. Tässä vain se ongelma että ovat lastulevyä ja kun ilmastointi pois päältä se on kasvihuone. Uima-altaat kasvaa heti täyttä rämeikköä. Rämettähän koko Florida on. USAssa siis muutenkin on kulttuuri että jos suhdanteet laskee jätetään kaikki niinkuin paska perseestä ja hommataan uusi kun nousu alkaa. Aavekaupunkeja, isoja hylättyjä tehtaita jne.

Vierailija
46/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo USA kauhea maa. Mutta maailman napa taloudellisesti, sotilaallisesti ja monella muulla tavalla.

Outoa.

Vierailija
47/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On Suomessakin köyhillä ja pienituloisilla isoja ja keskikokoisia omakotitaloja pienemmissä kaupungeissa ja kylissä. Monissa osissa Suomea ok-talo ei varsinaisesti ole välttämättä kovinkaan kallis ja osa on ostanut sen  parempina aikoina kun vielä oli varaa. Tosin ok-taloon kiinni päästäkseen monissa paikoissa ei tarvitse olla mitenkään hyvätuloinen tai varakas. Sama varmaan pätee jenkeissä.

Jenkeissä se asemakaavakin on vähän erilainen monissa paikoin. Lähiöt ovat suurempia ja niitä on enemmän. Siksi niitä ok-taloja riittää myös köyhillekin paikoittain.

Huvittaa tuttu "rikas", jolla on omakotitalo Turun naapurustokaupungissa. On hieno, ei siinä mitään, mutta pitää minua jotenkin automaattisesti köyhempänä. 

Minulla on kaksio Töölössä, joka on markkina-arvoltaan tasan samansuuruinen. Aina voivottelee, kun minä joudun siinä pienessä luukussa asumaan :D

Ei taida seurata oikein hintatasoa täällä Helsingissä. 

Oikein huvittavaa on se, että jossain Helsingin liepeillä 150 m2 okt:n hinta huitelee 400 - 500 k€:n paikkeilla, kun esim. täällä Etelä-Pohjanmaalla samanlainen talo maksaa 250 k€.

Keksin 250 k€:lle muutakin käyttöä kuin sen sijoittamisen lastulevyseiniin.

Vierailija
48/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä on aina ajateltu ettei tila koskaan lopu, joten isoissakin kaupungeissa on rakennettu ja rakennetaan edelleen pääasiassa hyvin matalasti ja löyhästi. Lopputuloksena on mahdoton urban sprawl ja sen mukanaan tuomat ongelmat mm. liikenteen kanssa koska joukkoliikenteen rakentaminen valtaville esikaupunkialueille on lähes mahdotonta. Tästä johtuen ainakin jonkinlainen omakotitalo on monen saavutettavissa, kuitenkin mitä vähemmän rahaa on käytössä sitä huonommalla alueella, ränsistyneempi ja kauempana kaikesta se on, ja Jenkeissä "ränsistynyt, huonolla alueella ja kaukana" on todellakin juuri sitä ja oikeasti todella kamala paikka asua.

Vierailija
49/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa talot eivät maksa niin paljon kuin vaikkapa pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi hyvin ison talon isolla pihalla saa alle 200 000. Ja lainaahan siellä saa niin paljon kuin tahtoo, suunnilleen. Ihmisillä voi olla satoja tuhansia pelkkää opintolainaa, ja velaksi ne talot ja maantielaivatkin ostetaan.

Vierailija
50/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä saa esim. Los Angelesista omakotitalon jollain 200000 eurolla. Stadissa ei saa edes hikistä yksiötä tuolla summalla.

Älä unta näe. Kannattaa aina vähän tehdä taustaselvitystä ennen kirjoittelua.

Meillä ton hintaluokan talo tunnin päästä LA:sta ja ihan halvimmasta päästä on täälläkin.

Vierailija
51/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa asuntojen hinnan pysyvät kiinteistöjen kauppahintaan perustuvan riistotasoisen verotuksen takia pakostakin alhaisina. Kukaan ei osta omakotitaloa puolella miljoonalla, jos siitä seuraa 50 000 vuosittaiset verot. Muut verot ovatkin siellä sitten aivan olemattoman pieniä.

Ei puolen miljoonan arvoisesta talosta tarvitse sentään 50 000 dollarin veroja maksaa, mutta saattaa paikasta riippuen (osavaltio, kaupunki) verot olla jopa lähelle 10 000 dollaria vuodessa. Muitakin veroja pitää maksaa, eli hieman väärää tietoa tuo "muut verot olemattoman pieniä". Kiinteistöstä maksettavat verot ovat korvamerkittyjä rahoja, joista suurin osa menee alueen koulupiirille, palo- ja pelastus jne.. Eli hyvä ja haluttu koulupiiri, asuntokauppa käy, halukkaita tulijoita. Koulupiirin alueella voi olla hyvinkin erihintaisia taloja, kuten esim. n. 250 000 dollarista n. 10 000 000 dollariin. Alueelta/kaupungista löytyy myös vuokra-asuntoja, apartments, sekä townhomes, jotka voivat olla omistusasuntoja tai vuokrattavia. Alueella voi olla myös mobile homes ja trailer park -alueita.

Vierailija
52/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpaa työvoimaa ja halpoja rakennusmateriaaleja, eristeitä nimellisesti ja työn laatu kehnoa. Siellä on varaa kyllä ostaa mutta kunnossapito, ilmastointi ja lämmityskulut ovat isot. Ulkoa ja äkkiä katsottuna näyttävät isot kämpät, mutta todellisuus on toista. Ikkunasta vetää kun välissä on vain yksi lasi sinun ja talvipakkasen välillä.

Kokemuksen syvalla rinta-aanellako kirjoittelet? :D Mina asun Keskilannessa melko suomalaistyylisessa ilmastossa silla erotuksella etta kesat ovat kuumia ja usein kosteita. Talvella keskuslammitys ja kesalla ilmastointi (viilennys ja kosteudenpoisto), sisalla on aina sopiva lampotila. Ikkunat nayttavat yksinkertaisilta mutta ovat kaksinkertaiset, valissa kaasu eristeena. Mistaan ei veda. Viime vuonna uusimme ulkopinnoituksen ja koko talo vuorattiin supereristeella.

Monet supermyrskyt tassa on koettu eika talo ole heilahtanutkaan.

Ei minusta suomalainen rakentaminen mitenkaan erikoisen tasokasta ole, aanieristykseen ei kiinniteta mitaan huomiota.

Vierailija
53/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on duunareillakin tosi hyvät palkat, et kai ne lainaa saa. Ja myös jossain perähikiällä voi olla isoja vanhoja tönöjä halvalla. Eri juttu sit Nykissä, on paljon kodittomia ja asunnottomia.

Vierailija
54/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahtelin kerran netistä unelmien taloa jossain Carolina osavaltiosta. Suurin ongelma oli että se tosiaan oli keskelllä ei mitään, pitkät ajomatkat isoon kaupunkiin, ja ei varmasti olisi töitä lähellä. Se oli halpa,hieman vanhahko, ja monta makuuuhuonetta ja wceetä. Harmi vaan, olisi ollut kiva muuttaa sinne tosta vaan. Mut ei tietenkään ole viisumia joten se oli vaan haaveilua.

Vierailija
55/55 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:n koillisosissa on paljon asuinkerrostaloja, joissa myös köyhälistö majailee. NYC, Newark, Boston, Pittsburgh jne. Tiedätte kyllä, juuri sellaiset ankeat kolhoosit mitä aina näkyy telkkarissakin ja joissa on ne paloportaat seinustoilla.

Sen sijaan etenkin länsirannikolla on paljon enemmän matalaa, maks. 2-kerroksista asumista. Los Angelesin asuinalueethan on käytännössä kokonaan omakotitaloa ja rivaria, ja niissä kerrostaloissa on vain yrityksiä, toimistoja ja liiketilaa. Talojen kunto ja koko toki vaihtelee, onko kyseessä sitten Beverly Hills vai Watts,  mutta on täysin totta että siellä köyhätkin asuu okt:ssä. Niin kutsutuissa single family homeissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi