Ystävän järjetön autolaina
Ystäväni olis miehensä vaihtanut heidän 2 vuotta vanhan Skoda Octavian uuteen Volkswageniin. Ostivat Skodan uutena, siihen paljon lisävarusteita ja paketti kokonaan osamaksulla. Miehensä vielä osti näyttävät isot aluvanteet, alustan madalluksen yms. velkarahalla.
Nyt kun tarjosivat Skodaa vaihdossa esittelyautona olleeseen Passattiin, niin tulikin märkä rukkanen vasten kasvoja.
Auton hyvityshinta on yli 5000 euroa vähemmän, kuin jäljellä oleva velka. Monessa liikkeessä nyt tarjonneet vaihdossa vaikka mihin, mutta vaihto ei onnistu, kun heillä ei ole laittaa yhtään käteistä.
Ystäväni miehensä kanssa haukkuu myyjät ja liikkeet lyttyyn, vaikka oma mokansa se järjetön osamaksu.
En voi olla nauramatta selän takana. Ihmiset voi olla tyhmiä.
Kommentit (65)
Se on tätä nykyaikaa kun pakko näyttää että hyvin menee, vaikka oikeasti koko komeus on hankittu velkarahalla.
Itseä välillä hävettää kun ei ole hienoa taloa eikä hienoa autoa, mutta eipä ole kulutusluottojakaan. Säästeliäästi elellään ja elämä on ihan mukavaa silti.
"Kaikki isot pojat tekevät näin" oli sanonut automyyjä kahdelle tuttavanaiselleni taannoin, kun myyjä oli ehdottanut osamaksukuviota, jossa maksetaan autoa ensimmäiset vuodet naurettava muutama satanen kuussa. Lopussa odottaa sitten iso maksuerä, joka pahimmillaan on todellakin paljon yli auton käyvän arvon...
Tuo velaksi ostelu nostaa vaihtoautojen hintaa.Todella liian pitkälle menee jos vaihdetaan autoa kun entinenkin on maksamatta.
Hah, meidän tuttavilla on myös tolkuton autolaina, isompi kuin meidän jäljellä oleva talolaina! Mut pitää olla hieno pörötin!
Joo noi rahoitukset on kyllä hulluja. Meille tarjottiin myös rahoitusta, vuosikorko 8%, plus käsittelykuluja 12€ per maksuerä, eli vuodessa n. 150€, pelkkiä käsittelykuluja!
Ostettiin auto pankkilainalla, korko 1,95%, käsittelykuluja 2,30 per erä.
Tolla autokaupan rahoituksella olis tullut autolle lisää hintaa melkein 5 tonnia!
Ihmiset ei ilmeisesti noita paljon vertaa ja mieti, kunhan saavat auton niin se riittää.
Minkäs sitä tyhmä tyhmyydelleen mahtaa. Kalliisti saavat maksaa tyhmyydestään. Ei mahda mitään. Maailma opettaa. Tosin tässä tapauksessa ei taida opettaa, kun syyttävä sormi kohdistuu autoliikkeisiin. Jos itse olisin tehnyt noin huonon diilin, en kehtaisi kertoa siitä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo velaksi ostelu nostaa vaihtoautojen hintaa.Todella liian pitkälle menee jos vaihdetaan autoa kun entinenkin on maksamatta.
Miksi se pitäisi maksaa? Enpä juuri huonompaa taloudellista ratkaisua keksi kuin auton osto käteisellä.
Miksi ihmeessä kutsut ystäväksi henkilöä jonka vastoinkäymiset elämässä lähinnä naurattavat sinua?
Ymmärrän toki että harmittaa ajaa sillä rippikouluiän ohittaneella riisikipolla mutta voit tosiaan taputtaa itseäsi olkapäälle kun auto on sentään oma ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi maksaa? Enpä juuri huonompaa taloudellista ratkaisua keksi kuin auton osto käteisellä.
Siis kun ENTINEN auto on vielä maksamatta autoa vaihtaessa.Itse kyllä ostinkin käteisellä.
Kyllä vastuullinen automyyjä tekee tarjouksen niin, että auton arvo kattaa vähintään jäljellä olevan velan.
Ainakin oman myyjäni kanssa käytiin asiaa läpi moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun ENTINEN auto on vielä maksamatta autoa vaihtaessa.Itse kyllä ostinkin käteisellä.
Ei minulla ole ainakaan aikomusta tuota autoani koskaan kokonaan omistaa. Vaihdan uudempaan ennen kuin laina on maksettu.
En ymmärrä miksi kukaan ostaa nykypäivänä Skodan, Volkkarin tai minkään muunkaan Vag-konsernin tuotteen kun niissä on niin paljon vikoja. TSI ja DSG ongelmat nyt vain päällimmäsiniä.
Ostatteko näitä siksi kun "hyvä maine" joka perustuu johonkin 20v sitten tehtyihin volkkareihin. Nämä nykyiset on ihan susia kun työkaverit omiaan korjauttaa.
Käsittääkseni ei noita rahoituksia ole edes tarkoitus maksaa pois. Vaan auto vaihdetaan aina uuteen, ja koko ajan lyhennetään niitä satasia. Se on kuin auto olisi vuokralla.
Näin varakkaat ajavat uusilla autoilla. Pääoma on sitten kiinni osakkeissa tuottamassa voittoa, eikä autossa, joka menettää arvoaan.
M49 kirjoitti:
"Kaikki isot pojat tekevät näin" oli sanonut automyyjä kahdelle tuttavanaiselleni taannoin, kun myyjä oli ehdottanut osamaksukuviota, jossa maksetaan autoa ensimmäiset vuodet naurettava muutama satanen kuussa. Lopussa odottaa sitten iso maksuerä, joka pahimmillaan on todellakin paljon yli auton käyvän arvon...
Ei tuollaisia sopimuksia ole pakko tehdä, kyllä ne saa ihan loppuun asti tasamaksuerin....
Ap, miksi puhut ystävästäsi kun naurat hänelle selän takana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole ainakaan aikomusta tuota autoani koskaan kokonaan omistaa. Vaihdan uudempaan ennen kuin laina on maksettu.
Olet hyvä asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni olis miehensä vaihtanut heidän 2 vuotta vanhan Skoda Octavian uuteen Volkswageniin. Ostivat Skodan uutena, siihen paljon lisävarusteita ja paketti kokonaan osamaksulla. Miehensä vielä osti näyttävät isot aluvanteet, alustan madalluksen yms. velkarahalla.
Nyt kun tarjosivat Skodaa vaihdossa esittelyautona olleeseen Passattiin, niin tulikin märkä rukkanen vasten kasvoja.
Auton hyvityshinta on yli 5000 euroa vähemmän, kuin jäljellä oleva velka. Monessa liikkeessä nyt tarjonneet vaihdossa vaikka mihin, mutta vaihto ei onnistu, kun heillä ei ole laittaa yhtään käteistä.Ystäväni miehensä kanssa haukkuu myyjät ja liikkeet lyttyyn, vaikka oma mokansa se järjetön osamaksu.
En voi olla nauramatta selän takana. Ihmiset voi olla tyhmiä.
Auto on huono sijoitus. Kun uuden auton ajaa ulos liikkeestä niin arvo romahtaa heti. Ja noissa huonommissa merkeissä arvon alenema on vielä nopeampaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo noi rahoitukset on kyllä hulluja. Meille tarjottiin myös rahoitusta, vuosikorko 8%, plus käsittelykuluja 12€ per maksuerä, eli vuodessa n. 150€, pelkkiä käsittelykuluja!
Tolla autokaupan rahoituksella olis tullut autolle lisää hintaa melkein 5 tonnia!
Ihmiset ei ilmeisesti noita paljon vertaa ja mieti, kunhan saavat auton niin se riittää.
Empä kyllä muista milloin olisi viimeksi ollut noin kova korko autoliikkeen rahoitukselle mitä itse väität. Kyllä ne ihan säännöllisesti on pyörineet nykyään 1,9-2,9% tuntumassa, joskus jopa allekkin. Siis todellinen korko. Monille on lisäksi tuon pankkilainan kanssa sellainen ongelma, että siihen pitää olla vakuudet. Mistä otat vakuudet jos ei ole sukulaisia ketä pyytää tai omaisuutta? Liikkeestä otettuun rahoitukseen kelpaa itse auto vakuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vastuullinen automyyjä tekee tarjouksen niin, että auton arvo kattaa vähintään jäljellä olevan velan.
Ainakin oman myyjäni kanssa käytiin asiaa läpi moneen kertaan.
no eihän se nyt niin mene! Jos henkilöllä on 10 000 euron arvoinen Opel josta on velkaa vaikka 6000 euroa ja hän haluaa Mersun hinnaltaan 25000 euroa ja ei ole siis rahaa pesoakaan niin etsi mulle se automyyjä joka antaa mulle mersun niin etten velkaannu!
Älä huijaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei ilmeisesti noita paljon vertaa ja mieti, kunhan saavat auton niin se riittää.Empä kyllä muista milloin olisi viimeksi ollut noin kova korko autoliikkeen rahoitukselle mitä itse väität. Kyllä ne ihan säännöllisesti on pyörineet nykyään 1,9-2,9% tuntumassa, joskus jopa allekkin. Siis todellinen korko. Monille on lisäksi tuon pankkilainan kanssa sellainen ongelma, että siihen pitää olla vakuudet. Mistä otat vakuudet jos ei ole sukulaisia ketä pyytää tai omaisuutta? Liikkeestä otettuun rahoitukseen kelpaa itse auto vakuudeksi.
Peugeotin korko oli 1 % keväällä.
Ja mä en jaksa ymmärtää mikä tarve on jatkuvasti vaihdella autoja. Siis jos edellinen ajaa asiansa. Se on vaan kasa peltiä jolla mennään paikasta a paikkaan b.