Ystävän järjetön autolaina
Ystäväni olis miehensä vaihtanut heidän 2 vuotta vanhan Skoda Octavian uuteen Volkswageniin. Ostivat Skodan uutena, siihen paljon lisävarusteita ja paketti kokonaan osamaksulla. Miehensä vielä osti näyttävät isot aluvanteet, alustan madalluksen yms. velkarahalla.
Nyt kun tarjosivat Skodaa vaihdossa esittelyautona olleeseen Passattiin, niin tulikin märkä rukkanen vasten kasvoja.
Auton hyvityshinta on yli 5000 euroa vähemmän, kuin jäljellä oleva velka. Monessa liikkeessä nyt tarjonneet vaihdossa vaikka mihin, mutta vaihto ei onnistu, kun heillä ei ole laittaa yhtään käteistä.
Ystäväni miehensä kanssa haukkuu myyjät ja liikkeet lyttyyn, vaikka oma mokansa se järjetön osamaksu.
En voi olla nauramatta selän takana. Ihmiset voi olla tyhmiä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi sijoittaa osakkeisiin? En tarvitse rahaa kuin normaaliin elämiseen.
Juuri tuosta syystä itse sijoitan osakkeisiin, jotta on rahaa elämiseen myös jatkossa.
Jollain aikavälillä kaikkien osakkeiden arvo tulee romahtamaan ja häviät kaikki sijoittamasi rahat.
Kyllä, osakkeiden arvo romahtaa jossain vaiheessa. Aivan kuten kävi viime keväänä. Sieltä ne kurssit ovat nousseet aika kivasti. Mitään en hävinnyt, kun en myynyt.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on kallis auto, mutta ei se niin minua haittaa, kun mies sitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vastuullinen automyyjä tekee tarjouksen niin, että auton arvo kattaa vähintään jäljellä olevan velan.
Ainakin oman myyjäni kanssa käytiin asiaa läpi moneen kertaan.
no eihän se nyt niin mene! Jos henkilöllä on 10 000 euron arvoinen Opel josta on velkaa vaikka 6000 euroa ja hän haluaa Mersun hinnaltaan 25000 euroa ja ei ole siis rahaa pesoakaan niin etsi mulle se automyyjä joka antaa mulle mersun niin etten velkaannu!
Tässä ollaan asian ytimessä: Mersu 25000 euroa - vaihdossa annetaan 10000 euron Opel = Mersuvelaksi 15000 euroa ja siihen kaupanpäälle vielä vanha Opel-velka 6000 euroa.
Nyt ajat Mersulla ja sinulla on velkaa 21000 euroa.
Tätä kun muutaman kerran harrastaa, niin syvällä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi sijoittaa osakkeisiin? En tarvitse rahaa kuin normaaliin elämiseen.
Juuri tuosta syystä itse sijoitan osakkeisiin, jotta on rahaa elämiseen myös jatkossa.
Jollain aikavälillä kaikkien osakkeiden arvo tulee romahtamaan ja häviät kaikki sijoittamasi rahat.
Kyllä, osakkeiden arvo romahtaa jossain vaiheessa. Aivan kuten kävi viime keväänä. Sieltä ne kurssit ovat nousseet aika kivasti. Mitään en hävinnyt, kun en myynyt.
Jossain vaiheessa ei enää nousekaan. Jatkuva kasvu ei vain ole mahdollista.