Millaiset ulkovaatekäytännöt teillä on olleet isommilla lapsilla hoidossa?
Meillä oli esikoulussa jo vähän koulumaisempaa ja riitti, että on tavalliset kostetutta pitävät vaatteet. Nyt tulevassa iltapäivähoitopaikassa, jossa on siis 1. ja 2. luokkalaisia, onkin yllättäen vaatimus, että vaikka ulkovaatteet olisi vedenpitävät, pitää silti olla erikseen oikeat kuravaatteet, mikä tuntuu vähän hassulta, koska niitä ei ole vuoteen tarvittu.
Kommentit (8)
Minulla ei ole kokemusta varsinaisista ip-kerhoista mutta pph:ssa jossa lapsi kävi pienenä koululaisena puolipäiväisesti oli kaikilla lapsilla oltava kurikset iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kokemusta varsinaisista ip-kerhoista mutta pph:ssa jossa lapsi kävi pienenä koululaisena puolipäiväisesti oli kaikilla lapsilla oltava kurikset iästä riippumatta.
Niin ja esikoulussakin ne piti olla joten meillä ei ollut vuoden väliä ilman kuriksien käyttöä kuten ap:n lapsella joten lapsella ei ollut mitään ongelmia niitä pukea ja käyttää siellä pph:ssakaan.
Meillä oli ip kerho koulun yhteydessä, joten siellä ei ollut mahdollisuutta säilyttää mitään vaihtovaatteita, ne piti olla lapsella repussa. Kurahousut ja takki ei taida edes mahtua ekaluokkalaisen reppuun eikä ainakaan likaisena. Goretex ulkoiluasuilla mentiin, koska samat vaatteet oli koulussa ja ip kerhossa ja pärjättiin hyvin. Kellään ei ollut enää koulussa kuravaatteita.
Yleinen käytäntö meillä on ollut se, että koulussa on sisähousut, esim. Verkkarit, ja niiden päälle sitte ulkona vedetään ulkoiluhousut tai talvella toppahousut.
Kurkkaapa Didriksonin malleja. Mun mielestä ne on Rukkaan verrattuna paljon kivempia ja värikkäämpiä eikä niin vauvamaisia. Ehkä lapsesi käyttäisi niitä ihan mielellään, jos löytyy sopiva kuosi? Esim.
https://www.didriksons.com/fi-fi/products/waterman-kids-set_171500495303
Voihan olla, että ne tarkoittaa yleisesti kuorivaatteita, eli kunhan on jotain vedenpitävää, jonka voi laittaa ulkovaatteiden päälle?
Iltapäivätoiminnan järjestämisessä ja käytännöissä taitaa olla paljon enemmän erilaisia käytäntöjä kuin päiväkodeissa, jotka on aika "stanardoituja". Jos on käytäntönä ulkoilla joka säässä ja on pienet kuivatustilat, kuravaatteiden käyttö voi olla ihan perusteltua. Lapsillehan ei kuravaatteista ole mitään muuta haittaa kuin se, että ne voi tuntua nololta, jos muilla lapsilla ei niitä ole. Sen takia varmaankin on ihan ohjeen laittaneet, että kaikilla ne pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsillehan ei kuravaatteista ole mitään muuta haittaa kuin se, että ne voi tuntua nololta, jos muilla lapsilla ei niitä ole.
Kyllä ne tekee liikkumisen kömpelömmäksi! En ollut itse missään iltahoidossa, mutta vastaavassa iässä kotona meillä piti vielä niitä käyttää ja muistan kyllä, että ne oli tosi epämukavat ja niistä kyllä kinattiin ulos lähtiessä.
Yleensä koululaiset ei enää edes halua pitää kuravaatteita, ne on vauvojen juttuja. En ole ennen tuollaista vaatimusta kuullut. Varmasti siellä joka päivä ulkoillaan säästä riippumatta, joten sateen ja veden pitävää kannattaa olla, mutta ei kurahousut voi olla enää mikään vaade tokaluokkalaisille. Mun poika oli siinä vaiheessa jo niin pitkä, että niitä lasten kurahousuja ei varmasti olisi enää edes löytynyt riittävän isoja. Meillä oli goretex vaatteita ja veden pitäviä ulkoiluvaatteita. Esim. sadehousut voi olla repussa varalla, vetää ne sitten jalkaan jos sää niin vaatii.