Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä uskalsit jättää lapsen kotiin yksikseen tunnin ajaksi?

Vierailija
20.07.2017 |

Olen yh, ja minulla on syksyllä 6v täyttävä vilkas tyttö, joka omien sanojensa mukaan osaa olla ihan hyvin fiksusti vaikkapa tunnin kauppakäynnin/kuntosalin ajan kotona. Uskon kyllä, ettei tee mitään typerää kuten koske vaikkapa uuniin, muuta hieman epäilyttää silti. Saisinko kokemuksia? On siis tosi rohkea tapaus, ei varmasti pelota yksin ja keksii kyllä tekemistä itselleen. Kaipaan kyllä jo omia hengähdystaukoja ja yksinoloa minäkin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 vuotiaana. No ei vaan, minulla ei ole lapsia, mutta vähän hassusti muotoiltu otsikko.

Vierailija
2/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen. Lapsi menee nyt tokalle ja pelästyy kyllä jos joku naapureista esim. poraa tai kuuluu muita kovia ääniä. Pimeällä ei ole kotona yksin vieläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin oman 6- vuotiaani jos se vain uskaltaisi jäädä. On kuitenkin tosi pelokas poika joten pelkään vuoden päästä kouluunmenossakin tulevan ongelmia. Kuitenkin taidot ja järki riittäisi jo nyt.

Vierailija
4/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noin pitkäksi aikaa kuusivuotiasta vielä. 7v voi harjoitella hieman, ja sitten pikkuhiljaa. Ei meillä 10v esim viihdy kotona yksin. Jos sisaruksia on kotona, sitten jää mieluummin.

Vierailija
5/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippaan hieman yli 6-vuotiaan, joka on harjoitellut ensin lyhyemmillä pätkillä ja joka osaa käyttää puhelinta. Itse olisin vain sellaisessa paikassa, jossa pystyy vastaamaan puhelimeen ja josta pääsee nopeasti kotiin.

5-vuotiaalla ei ole aika käsitystä, kun luultavasti ei osaa kelloa, joten saattaa hätääntyä, koska ei ymmärrä paljonko aikaa on mennyt.

Vierailija
6/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaana. Nyt kesällä ollut monesti tunnin yksin. Tyttö menee nyt ekalle luokalle.

Vierailija
7/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalle luokalle menevän. Eli sinä kesänä alettiin harjoitella kun elokuussa alkoi koulu.

Vierailija
8/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tyttö on ollut yksin jo pieniä aikoja, esim. minun pyykkitupakäynneillä yms. Ihan viihtyy yksin ja on toimelias, osaa laittaa itselleen dvd elokuvan ja lukee(katselee) aku ankkaa jne. Osaa soittaa minulle ja isälleen puhelimellaan tarvittaessa, tietää myös hätänumeron. Osaa mennä naapuriin pyytämään apua ja tuntee heidät. Ajattelin, että soittaisin hänelle kaupasta/salilta tarkistuspuhelun.

Vierailija
9/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaani voisin jättää. Osaa käyttää puhelinta ja oma sellainen mallia kapula on. Olemme nuoremman (ratasikäinen) kanssa käyty kävelyllä jo ja on pärjännyt. Kaverin kanssa saattaa pihalla olla parikin tuntia. Kävelee itse myös lähikirjastoon ja ylittää tiet turvallisesti. Esikoulu alkaa pojalla syksyllä, itse on näitä taitoja halunnut harjoitella.

Vierailija
10/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isompia kavereita mukana niin noin 6-, 7-vuotiaana. En yksin kuusivuotiasta vielä. Mitä jos tulee tulipalo, hälytin alkaa soida vaikka syyttä, joku soittaa ovikelloa, sähköt menee?

Olennaista on taito ja ymmärrys toimia mahdolllisissa poikkeustilanteissa.

Vierailija
11/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että lapsi saa kyllä olla pihalla kavereiden kanssa, pois silmistä, tunnin ajan, mutta kotona ei saa?

Vai eikö teidän lapset saa poistua silmienne alta ennen koulua?

Minulla jo teinit, mutta muistelen heidän jo 5-vuotiaana huidelleen metsissä.

Vierailija
12/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekalle menevä poika, ja jo edellisenä kesänä halusi jäädä lyhyitä hetkiä yksin isoveljen tavoin eli vein isoveljeä harrastukseen tai kävin nopeasti kaupassa. Sitten kerran kesti kauemmin (ehkä just tunnin) ja olikin pelästynyt eli kannattaa oikeasti aloittaa aika pienestä.

Nyt tänä kesänä sujuu pidemmätkin ajat ( äsken oli kaksi tuntia yksin) mutta aina varmistetaan ja puhelin tietysti vieressä.

Vierailija
13/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tulee olla sen verran iso, että osaa soittaa/ hakea naapurista itselleen apua, jos jotain sattuu. Pitää myös ymmärtää, ettei vieraille ihmisille mm. kaupustelijoille saa avata ovea yksin ollessa. Lapsen luonne tulee myös ottaa huomioon. Meilläkin annettu lapsen vasta nyt jäädä hetkeksi yksin, kun syksyllä menee kouluun. Ensin oli vaan pienen hetken ja sitten hetken pidempään. Ja aina kun hän on ollut yksin, on tullut monta varmistuspuhelua, että missä äiti oot ja milloin tuut kotiin.

Vierailija
14/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista, että lapsi saa kyllä olla pihalla kavereiden kanssa, pois silmistä, tunnin ajan, mutta kotona ei saa?

Ei meillä viisivuotiaat huidelleet metsissä. Omassa lapsuudessa kyllä, mutta ei enää.

Vierailija
15/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3lk menevä poika on nyt puoli vuotta jäänyt lyhyiksi ajoiksi (1h tai 2h) kotiin. Oli kovin pelokas ennen niin en jättänyt yksin. Yhtäkkiä rohkaistui ja halusi jäädä yksin kotiin. Rauhallinen ja fiksu tapaus.

Toinen menee 2lk nyt ja ei voi jättää missään nimessä yksin. Sellainen hulivili tapaus on että en tiedä millä luokalla mahtaa olla kunnes "uskallan" jättää kotiin. Rohkeus hänellä riittäisi ja halu jäädä kotiin mutta en uskalla. Hieman liian uhkarohkea ja vilkas tapaus. Lähtisi varmaan moottoritielle pyörän kanssa perään kauppaan. (Asumme lähellä moottoritietä). Tai alkaisi kokkaamaan ruokaa, nikkaroimaan yksin autotallissa yms. 

Vierailija
16/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 10 vuotias rauhallinen tyttöni oli yksin kotona ekaluokan jälkeisellä kesälomalla 2-3 h kerrallaan muutamia kertoja. Hänestä yksinolo oli tylsää, muuten kaikki meni hyvin. Toinen tyttäreni joka täyttää syksyllä 7, on ollut yksin kotona tunnin. Rauhaton luonne ja päätti mennä ulos omakotalon pihalle kaverin kanssa vaikka en ollut antanut lupaa. Soitti kyllä puhelimella ja kertoi asiasta. Sisarensa kanssa jätän tytön silloin tällöin keskenään. 3 h ollut max ja on soiteltu 30 min välein. Yl. olen poissa tunnin. Ja olen 10 minuutin automatkan päässä kotoa, jos sattuisi jotain. Asumme asuinalueella, joka on turvallinen ja kaikki tuntee toisensa.

Lyhyesti; käy salilla ennen töihinmenoa tai töiden jälkeen, kun lapsi hoidossa tai sovi lapselle kaveritreffit, mutta en jättäisi lasta yksin. Kuntoillessa hermoilisit miten lapsi voi. Tai ota lapsi mukaan ulkoilulenkille. Lapsi pyöräilee tai ajaa scootterilla, sinä kävelet. Lapsen kanssa palloilukentälle...Jalista, korista. Mll lastenhoitaja...

Vierailija
17/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä viisivuotiaat huidelleet metsissä. Omassa lapsuudessa kyllä, mutta ei enää.

Jaa miksei, kun yhteiskunta on paljon turvallisempi lapsille kuin ennen? Karhuako pelkäät?

Vierailija
18/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6-vuotias tyttö itse ehdotti että voisi jäädä kotiin kun käyn kaupassa eli n. puoleksi tunniksi ja se meni hyvin ja sen jälkeen ollaan nyt suunnilleen kerran viikossa tehty sama.

Vierailija
19/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v ei halunnut enää lähteä mukaan, kun vein vanhempaa treeneihin. Halusi jäädä kotiin, noin tunnin oli yksin.

Vierailija
20/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin jo 4 vuotiaana paljon yksin :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi