Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Outo ongelma: äitini kontrolloi kipulääkkeitäni

Vierailija
19.07.2017 |

Puhutaan siis ihan tavallisesta Panadolista. Buranaa söin joskus kuukautiskipuihin, eikä se mahalleni sovi.

Otan siis kuukautisten aikana kaksi päivää kuukaudessa Panadolia, koska minulla on kovat kuukautiskivut. Panadol auttaa niihin aika heikosti, mutta on parempi kuin ei mitäään, koska Burana ei tosiaan enää sovi. Minulla on myös migreenejä, mutta Panadol ei niihin auta, joten yritän vain maata paikallani ja odottaa että särky menee ohi.

Nyt minulle on tullut ajoittaisia kipuja rasituksen jälkeen. Esimerkiksi puutarhatöiden jälkeen saattavat käsivarret, polvet ja lonkka olla ihan älyttömän kipeät. Ennen ei ole tällaista ollut, on ihan uusi ilmiö minulle. Olen pahimpaan särkyyn ottanut silloin tällöin Panadolin kun en muutakaan keksi. En nimittäin saa silloin nukuttua kun särkee - etenkin käsivarsissa tuntuu kirjaimellisesti siltä, kuin niitä polttaisi, enkä pysty käsillä tarttumaan mihinkään silloin kun tämä kipu on päällä. Ja huonosti nukutun yön jälkeen kipu on aamulla vieläkin pahempi. Olen nuori ihminen joten mistään iän myötä tulevista vaivoista ei vielä ole kyse. En tiedä mikä voisi olla vialla, mutta kävin lääkärissä ja maksoin 75 euroa siitä ilosta että lääkäri kuunteli minua 3 minuuttia ja sanoi ettei minua mikään vaivaa, joten en usko lääkäristä saavani apua. Täytyy toivoa, että vaiva menee itsestään ohi.

Joka tapauksessa siis asun äitini talossa, ja hän on keksinyt, että käytän liikaa kipulääkkeitä, ja että teeskentelen kipuni. Hän sanoo, että hän tietää kyllä nivelrikkopotilaana mitä oikea kipu on, eikä minulla voi olla oikeasti kipuja, nuorella ihmisellä. Että minun kipulääkkeisiini menee liikaa rahaa (maksan itse omat Panadolini), ja että maksani menee pilalle tällaisesta kipulääkkeiden käytöstä. Tätä nykyä hän piilottelee Panadolit minulta ja sanoo ilmoittavansa apteekkeihin, ettei minulle saa myydä Panadolia, koska olen addikti (?!?). Nyt hän on keksinyt, että liioittelen kuukautiskipunikin, enkä oikeasti tarvitsisi niihin mitään lääkkeitä. Tämä suoraan sanottuna pelottaa minua, koska on kamala ajatus, että alkaisi kuukautiset enkä löytäisi mistään kipulääkettä ajoissa. Kuukautiskipuni ovat niin pahat, että kerran oksensin koulussa lattialle ja vielä bussimatkalla kotiin oksensin syliini.

En tajua, mitä tällainen voi olla. Sairaalloista kontrollointia vai onko äitini tullut hulluksi? Panadolista ei voi tulla riippuvaiseksi sen enempää kuin Buranastakaan, ja kaiken lisäksi minä en tosiaan mitään maksimiannoksia Panadolia syö (toisin kuin äiti itse, jolle on maksimiannokset määrätty nivelrikkosärkyihin), tai edes säännöllisesti. Kuukautiskipuihin syön sitä joka kuukausi, ja sen lisäksi näitä outoja kipukohtauksia minulle ei tule koko ajan. Saattaa olla että kaksi päivää putkeen särkee rasituksen jälkeen, sitten menee moneksi viikoksi pois. Olen alkanut vältellä isoa fyysistä rasitusta näiden kipujen takia, mikä on sinänsä ikävää. Tykkään tehdä puutarhatöitä, mutta ei siitä tule enää mitään. Varsinkin, kun ei ole varmuutta, että löydän kivunlievennystä jos sitä tarvitsen.

Omituinen ongelma kerrassaan.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista kaikille :) Paljon mietittävää tässä, kiitos siitä.

Itse olen 30, äitini on 63. Asun hänen kanssaan, koska kummallakaan ei ole tällä hetkellä varaa muuttaa. Muistisairauden alkua voi siis olla, tosin suvussamme ei ole muistisairauksia ollut ollenkaan (isovanhempani elivät yli 90-vuotiaaksi ja olivat loppuun asti täysin järjissään). Muita syitä äitini omituiselle käytökselle voisi olla tietysti lääkitys - en tarkalleen tiedä, mitä kaikkia lääkkeitä hän syö - ja diabetes, joka aiheuttaa mielialan ailahtelua. Tämä lääkeasia ei ole ainoa äitini "omituisuus", mutta se on nyt ainakin tällä hetkellä ahdistavin ongelma.

En osaa tietysti kertoa tästä asiasta kuin omasta näkökulmastani. Kuukautiskipuihin syön 2 x 1 g Panadolia vuorokaudessa, kaksi tai kolme päivää. Koskaan en ole 2 g isompaa vuorokausiannosta ottanut mihinkään kipuun, koska pelkään itse sivuvaikutuksia. Tiedän, että suuret annokset ovat maksalle vaarallisia. Enkä siis tosiaankaan nappaa Panadolia huvin vuoksi kaikkiin pieniin kolotuksiin. Ainoastaan silloin olen ottanut kipulääkettä, kun en yksinkertaisesti pysty nukkumaan tai tekemään töitä kivun takia.

En tiedä, mitä muuta voin asiasta sanoa. Äitini syö itse särkylääkkeitä päivittäin krooniseen kipuun, joten en ymmärrä, miksi minun särkyni yhtäkkiä ovat suuri ongelma.

Vierailija
22/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa paracetamolin haitat hyvin tiedostettu,mutta monissa kommenteissa kyllä syyllistetään ap.tä täysin asiottamastikin.Toki on maksamyrkky muttei ap:n käyttämillä määrillä mitään huolta vaikka käyttäisi alkoholiakin kohtuudella.Eri asia siitten on ettei paracetamol auta menkkakipuun ja selvittämättä on jäänyt miksi muita voimakkaita särkyjä rasituksesta.Mars lääkäriin kunnes otetaan todesta ja aletaan tutkia.Koukkuun jääminen paracetamoliin? Hyvin epätodennäköistä suuremmankin annostelun ,max 4g/vrk !! Mitä äitiongelmaan tulee,niin äiti tod. näk. napsii kolmiolääkkeitä (esim. Panacod joka paracetamolia +kodeinia =aivan eri asia kuin pelkkä paracetamol) ja tiedostaa jollain asteella jääneensä koukkuun ja suhtautuu vainoharhaisesti ap:n kipulääkitykseen.Äiti kuriin ! Kenenkään kipua ei saa koskaan vähätellä !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun annatte täällä lääkeohjeita, merkitkää viestinne yhteyteen, oletteko vaiko ette ole lääkäri.

Ei mulla muuta.

Vierailija
24/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene gynelle ja pyydä kunnollista kipulääkettä, auttaisi litalgin? Neurologin vastaanotolta saat migreenilääkkeitä, kunhan hankkiudut päivystykseen pahimman kohtauksen aikana.

Eikö sinulla ole mitään omaa laukkua, lukollista laatikkoa tai muuta paikkaa omille tavaroille, myös lääkkeille?