Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo ongelma: äitini kontrolloi kipulääkkeitäni

Vierailija
19.07.2017 |

Puhutaan siis ihan tavallisesta Panadolista. Buranaa söin joskus kuukautiskipuihin, eikä se mahalleni sovi.

Otan siis kuukautisten aikana kaksi päivää kuukaudessa Panadolia, koska minulla on kovat kuukautiskivut. Panadol auttaa niihin aika heikosti, mutta on parempi kuin ei mitäään, koska Burana ei tosiaan enää sovi. Minulla on myös migreenejä, mutta Panadol ei niihin auta, joten yritän vain maata paikallani ja odottaa että särky menee ohi.

Nyt minulle on tullut ajoittaisia kipuja rasituksen jälkeen. Esimerkiksi puutarhatöiden jälkeen saattavat käsivarret, polvet ja lonkka olla ihan älyttömän kipeät. Ennen ei ole tällaista ollut, on ihan uusi ilmiö minulle. Olen pahimpaan särkyyn ottanut silloin tällöin Panadolin kun en muutakaan keksi. En nimittäin saa silloin nukuttua kun särkee - etenkin käsivarsissa tuntuu kirjaimellisesti siltä, kuin niitä polttaisi, enkä pysty käsillä tarttumaan mihinkään silloin kun tämä kipu on päällä. Ja huonosti nukutun yön jälkeen kipu on aamulla vieläkin pahempi. Olen nuori ihminen joten mistään iän myötä tulevista vaivoista ei vielä ole kyse. En tiedä mikä voisi olla vialla, mutta kävin lääkärissä ja maksoin 75 euroa siitä ilosta että lääkäri kuunteli minua 3 minuuttia ja sanoi ettei minua mikään vaivaa, joten en usko lääkäristä saavani apua. Täytyy toivoa, että vaiva menee itsestään ohi.

Joka tapauksessa siis asun äitini talossa, ja hän on keksinyt, että käytän liikaa kipulääkkeitä, ja että teeskentelen kipuni. Hän sanoo, että hän tietää kyllä nivelrikkopotilaana mitä oikea kipu on, eikä minulla voi olla oikeasti kipuja, nuorella ihmisellä. Että minun kipulääkkeisiini menee liikaa rahaa (maksan itse omat Panadolini), ja että maksani menee pilalle tällaisesta kipulääkkeiden käytöstä. Tätä nykyä hän piilottelee Panadolit minulta ja sanoo ilmoittavansa apteekkeihin, ettei minulle saa myydä Panadolia, koska olen addikti (?!?). Nyt hän on keksinyt, että liioittelen kuukautiskipunikin, enkä oikeasti tarvitsisi niihin mitään lääkkeitä. Tämä suoraan sanottuna pelottaa minua, koska on kamala ajatus, että alkaisi kuukautiset enkä löytäisi mistään kipulääkettä ajoissa. Kuukautiskipuni ovat niin pahat, että kerran oksensin koulussa lattialle ja vielä bussimatkalla kotiin oksensin syliini.

En tajua, mitä tällainen voi olla. Sairaalloista kontrollointia vai onko äitini tullut hulluksi? Panadolista ei voi tulla riippuvaiseksi sen enempää kuin Buranastakaan, ja kaiken lisäksi minä en tosiaan mitään maksimiannoksia Panadolia syö (toisin kuin äiti itse, jolle on maksimiannokset määrätty nivelrikkosärkyihin), tai edes säännöllisesti. Kuukautiskipuihin syön sitä joka kuukausi, ja sen lisäksi näitä outoja kipukohtauksia minulle ei tule koko ajan. Saattaa olla että kaksi päivää putkeen särkee rasituksen jälkeen, sitten menee moneksi viikoksi pois. Olen alkanut vältellä isoa fyysistä rasitusta näiden kipujen takia, mikä on sinänsä ikävää. Tykkään tehdä puutarhatöitä, mutta ei siitä tule enää mitään. Varsinkin, kun ei ole varmuutta, että löydän kivunlievennystä jos sitä tarvitsen.

Omituinen ongelma kerrassaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene toiselle lääkärille; onhan näitä paljonkin tapauksia missä lekuri määrännyt särkyyn vain buranaa ja ollutkin syöpää jne. Yksi lääkäri edustaa vain yhtä mielipidettä eikä tiedä ja osaa kaikkea. Voi myös olla jotain lihasepätasapainoa johon tarvitsee fysioterapiaa tms, eli unohda tämä äitiongelma kunnes olet löytänyt syyn kivuille, sillä tottahan se on ettei kipulääkkeitä ole hyvä syödä koko ajan, varsinkaan jos kivuille löytyy joku hoidettava syy.

Vierailija
2/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole migreeniin mitään sopivaa lääkettä, mene lääkäriin. Myös kuukautiskipuihin voi saada reseptillä paremmin sopivia lääkkeitä kuin parasetamol.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat omat Panadolisi ja pidät ne käsilaukussasi tai lompakon sivutaskussa.

Miettisin myös mikä äitiäsi vaivaa. Alkava muistisairaus, oma lääkkeiden väärinkäyttö (syökö Panadolia vahvempaa) vai mikä saa ihmisen yhtäkkiä noin höperöksi ja oudoksi.

Et kertonut ikiänne, mutta sinun kannattaa ottaa hiukan eroa äitiisi, jotta pääset itsenäistymään. Jokainen ottamasi lääke tai tuntemasi kipu ei välttämättä ole äitisi asia.

Vierailija
4/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan itsekin sitten piilotella lääkkeitä niin, ettei äiti löydä kaikkia. Jos hän penkoo sun huonetta, niin ei oo normaalia. Samaa mieltä kuin edelliset, toiselle lääkärille hakemaan apua. Ehkä kannattaa miettiä, olisko suhde äidin kanssa helpompi jos muuttaisit pois, jos mahdollista.

Vierailija
5/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu, ei muuta kuin toiselle lääkärille. Ja mitä äitiin tulee, no, narsistiseen persoonallisuushäiriöön ei ole parannusta, parasta ottaa etäisyyttä.

Vierailija
6/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessa äitisi on siinä oikeassa, että pitkäaikainen, jatkuva särkylääkkeiden käyttö ei ole kenellekään hyväksi. Nehän loppujen lopuksi käyvät elimistön päälle. Hän käyttäytyy kuitenkin muuten väärin, kun mm. vähättelee kipujasi ja syyttää sinua addiktiksi. Sinulla on kovia kipuja ja ne on kamalia. Ne on ihan todellinen ongelma sinulle ja haittaavat varmasti suuresti elämääsi. On ymmärrettävää ja täysin luonnollista, että haluat oloasi jotenkin helpottaa ja käytät särkylääkkeitä, kun et muuta helpotusta ole tähän asti löytänyt.

Sinun kannattaisi käydä hyvällä gynekologilla. Kovat kuukautiskivut ei ole normaalia. Takana voi olla gynekologisia sairauksia kuten vaikkapa endometrioosi. Tai hormonaalisia ongelmia, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta. Tai ihan ravitsemuksellisiakin, esim. erilaisia puutoksia, jotka on voineet johtaa esim. lievään kilpirauhasen vajaatoimintaan, jossa veriarvot on rajoissa, mutta lievästi huonot. Kannattaa liittyä fb-ryhmään kilpirauhanen ja luonnonmukainen hoito, jos epäilet veriarvoissa häikkää ja lääkäri sanoo niitä hyviksi (lääkärit saattaa vähätellä lieviä tapauksia eivätkä aina noteeraa niitä).

Vierailija
7/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa.Se,että syöt muutamia Panadoleja kk ei vaikuta mitään jos et samalla juo alkoholia.Onko muuten Ibumax eri kuin Burana?Kannattaa pyytää lääkäriltä vahvempaa Panadolia.

Ja sitten.Äitisi sairaus ei liity mitenkään sinun kipuihisi eikä särkylääkkeiden käyttö kuulu hänelle.Sanot tiukasti.

Nuo sun kivut kuullostaa pahalta.Käy uudelleen lääkärissä,reuma voi periytyä.Vaadi testit.

Vierailija
8/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranalla saa vahvistettua panadolin ominaisuuksia ja 6g päivässä voi vetää panadolia.

Itse otin aina 2x1g pandolia + 800mg buranaa x päivässä ja pancodea 3xpäivä.

Äitisi on hullu,kannattaisiko etsiä oma kämppä?

Vai minkä ikäinen olet?

Vierailija
9/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja äidilläni oli todella negatiivinen suhtautuminen kipulääkkeisiin ja kipuun. Kuukautiskipu oli hänen mielestään täysin psykosomaattista, kuviteltua kipua... ei auttanut vaikka totesin heränneeni yöllä kipuihin, kuukautiset olivat siis alkaaneet yllättäen yöllä.

Onneksi isällä oli aina särkylääkkeitä, joita antoi jos kuukautisten alkupäivien kivut olivat hankalia.

Vierailija
10/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1: Muuta pois kontrolloivan/henkistäväkivaltaa harjoittavan äitisi vaikutuspiiristä!

2: Hommaa migreenilääkkeet terveyskeskuslääkäriltä! Ei maksa 70 euroa, kuten yksityisellä.

3: Ostat ja syöt normaalisti panadolejasi ja huutamalla äyskäiset äidillesi, ettei hänellä ole oikeutta penkoa tavaroitasi, eikä määritellä ulkopuolisena erillisenä ihmisenä, tunnetko sinä kipua vai et!

Sanot sille kontrolloijalle, että toisella teistä on fakta tietoa, sattuuko sinuun vai et, kummallokahan voisi olla.

Äitisi on todella törkeä.

4: Aloita oman asunnon etsiminen jo tänään. Ihan oikeasti, sillä mielenterveytesi ja itsetuntosi tuhoutuvat pikkuhiljaa ja 100 varmasti tuossa.

Vierailija
11/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan äitisi itse jotenkin koukussa särkylääkkeisiin ja huomannut niiden vaikuttaneen terveyteensä negatiivisesti, mutta ei ääneen myönnä sitä? Pelkää sinulle käyvän samanlailla ja yrittää siksi kontrolloida sinua arvostelemalla sinun käyttöäsi ja tavallaan samalla peilaten/heijastaen itseään sinun kauttasi? Joka tapauksessa äitisi käytös on hyvin asiatonta ja kielii, että hänellä ei ole kaikki ihan kunnossa. Jotain mielenterveysongelmia on? Oma äitini on vähän samanlainen, vaikka meillä on erinasioista kyse.

6

Vierailija
12/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttäviä p-reikiä tuollaiset ihmiset jotka kuvittelevat että heillä on joku oikeus mennä mitätöimään toisen ihmisen kivun kokemukset.

SAIRAS ihminen ja empatiaan täysin kykenemätön HULLU voi olla vain noin julkea ja julma.

En olisi missään tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa. Antaisin kuulla kunniansa, olkoon vaikka äiti tai mikä tahansa.

Vierailija
13/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä olet oikeasti noin kipeä noin usein, että siis särkylääkettä tarvitaan usseita kertoja kuukauedssa monta påivåä peräkkäin, sun PITÄÄ mennä toiselle lääkärille. Siitä ei tarvitse maksaa kalliisti, mene kououlääkärille tai terveyskeskukseen. Et missään tapauksessa saa jatkaa tuollaista särkylääkkeiden syöntiä, koska a) lääkkeet peittävät sen, mikä oikeasti on vialla ja vaatii hoitoa ja b)äitisi on oikeassa, panadolit pilaa sun maksan ja c) tuolla käytöllä särkylääkkeet alkavat aiheutta särkyjä (tyypillisimmin päänsärkyä, mutta muitakin särkyjä. Googlaa " särkylääkepäänsärky")

Vierailija
14/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Entä äitisi? Auttaisi ymmärtämään tilanteen paremmin:) aika kurjalta kuulostaa äitisi käytös, toki hän on oikeassa että liiallinen käyttö ei ole hyväksi mutta vaikuttaisi siltä että siitä ei kohdallasi ole kysymys.

Vierailija
15/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat omat Panadolisi ja pidät ne käsilaukussasi tai lompakon sivutaskussa.

Miettisin myös mikä äitiäsi vaivaa. Alkava muistisairaus, oma lääkkeiden väärinkäyttö (syökö Panadolia vahvempaa) vai mikä saa ihmisen yhtäkkiä noin höperöksi ja oudoksi.

Et kertonut ikiänne, mutta sinun kannattaa ottaa hiukan eroa äitiisi, jotta pääset itsenäistymään. Jokainen ottamasi lääke tai tuntemasi kipu ei välttämättä ole äitisi asia.

Mitähän tuo "välttämättä" sana tuossa yrittää viestittää.

EI TODELLAKAAN ole äidin asia, YKSIKÄÄN burana tai panadoli. Ei edes vaikka vetäisi panacodeja tai tramalia.

Vierailija
16/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buranalla saa vahvistettua panadolin ominaisuuksia ja 6g päivässä voi vetää panadolia.

Vai minkä ikäinen olet?

Tää kommentoija kannattaa sivuuttaa. 6g parasetamolia vuorokaudessa saa "parhaassa" tapauksessa maksavaurion.

Vierailija
17/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt ainakin vaihtaa lääkäriä ja lähteä selvittämään noiden kipujen syytä. Parasetamolikaan ei ole pitkäaikaisesti käytettynä haitaton lääke.

Äidillesi ei sinun lääkärin määräämät lääkitykset kuulu pätkääkään ja tämän voit hänelle kertoa.

Vierailija
18/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai minkä ikäinen olet?

Tää kommentoija kannattaa sivuuttaa. 6g parasetamolia vuorokaudessa saa "parhaassa" tapauksessa maksavaurion.

Totta. Parasetamolin maksimiannos vuorokaudessa on lyhytaikaisessa käytössä 4g ja pitempiaikaisessa 3g. Maksasairaille tai muita maksaa ärsyttäviä aineita käyttäville pienempikin annos voi aiheuttaa maksavaurion.

Vierailija
19/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli mieleen väistämättä että kertooko aloittaja nyt totuuden pelkästään  omasta näkökulmastaan? Tuleeko niitä lääkkeitä vedeltyä kumminkin enemmänkin?

On aika yleistä että ihan tavalliset kipulääkkeet koukuttaa, moni vetelee niitä pelkästä tottumuksesta eikä näe eikä tajua siinä mitään ongelmaa.

Olisi hyvä tietää asia myös tuon äidin näkökulmasta ennen kuin aletaan tuomita!

Käsikaupan kipulääkeongelmasta löytyy kyllä tietoa. 

Jos kipu on todellinen, pitää hakeutua lääkärin hoitoon. Jos yksi lääkäri ei ota uskoakseen, on mentävä toiselle. Kipuongelman kanssa ei saa jäädä kärsimään!

Vierailija
20/24 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On outoa.Se,että syöt muutamia Panadoleja kk ei vaikuta mitään jos et samalla juo alkoholia.Onko muuten Ibumax eri kuin Burana?Kannattaa pyytää lääkäriltä vahvempaa Panadolia.

Ja sitten.Äitisi sairaus ei liity mitenkään sinun kipuihisi eikä särkylääkkeiden käyttö kuulu hänelle.Sanot tiukasti.

Nuo sun kivut kuullostaa pahalta.Käy uudelleen lääkärissä,reuma voi periytyä.Vaadi testit.

Joo ja alkoholillakaan ei ole noissa määrissä Panadolia mitään merkitystä.

t.farmaseutti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi