Onko gradulla merkitystä?
Olen aloittamassa gradun tekoa, eli pohdin vielä aihetta. Omalla alallani on hyvä työllisyystilanne, mutta tietty jatko-opinnot ja uralla eteneminen vaatisivat hyviä näyttöjä. En ole "tutkijatyyppi", mutta en halua sulkea mitään poiskaan. Onko gradun aiheella merkitystä? Sen onnistumisella? Kysyykö joku näitä työelämässä?
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittamassa gradun tekoa, eli pohdin vielä aihetta. Omalla alallani on hyvä työllisyystilanne, mutta tietty jatko-opinnot ja uralla eteneminen vaatisivat hyviä näyttöjä. En ole "tutkijatyyppi", mutta en halua sulkea mitään poiskaan. Onko gradun aiheella merkitystä? Sen onnistumisella? Kysyykö joku näitä työelämässä?
Gradun aihepiirillä on sikäli merkitystä, että joku työnantaja voi kiinnostua sinusta siksi, että olet miettinyt hieman tarkemmin aihepiiriä, mikä on heidän näkökulmastaan relevantti. Jatko-opiskelua ajatellen aihepiiriä merkittävämpää on se, miten hyvin gradu on tehty. Siitä, kun itse olin jatko-opiskelija, on tosin jo aikaa. Ainakin vielä 90-luvun lopulla meidän laitoksella oli vaikea saada jatko-opiskeluoikeutta, mikäli ei ollut saanut aikaiseksi vähintään magnan gradua.
Mikäli ei koe olevansa tutkijatyyppiä, jatko-opiskelua kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan. Väitöskirjan vääntäminen vaatii aika paljon. Kyse ei ole mistään älykkyyden osoittamisesta, sillä jokainen normaalijärkinen maisteri saa jonkinlaisen väitöskirjan aikaiseksi, mikäli niin haluaa. Kyse on siitä, että kestää rutiineja, kritiikkiä ja jaksaa yhä uudestaan innostua valitsemastaan aihepiiristä. Pelkässä tohtorin tittelin tavoittelussa ei ole järkeä.
Ei kysy,