Päänahka kutisee, kirvelee ja on täynnä rupea.. Mikä avuksi?
Siis tää on ihan järkyttävää, päänahka kutisee vähän väliä aivan mielettömästi. En yksinkertaisesti pysty olemaan raapimatta välillä, päänahka ropisee tällöin olkapäille hilseenä. Päänahka on kauttaaltaan ruvella, sattuu, silti kutisee ja sitten taas raavin.
Olen joutunut leikkaamaan kynteni olemattomaksi tämän vuoksi, olen vaihtanut shampoota monesti mutta ongelma ei ole kadonnut. Päinvastoin viime aikoina tää on pahentunut ihan sietämättömäksi. Olen pessyt n. viimeisen vuoden ajan hiukseni vain kerran viikossa, koska pelkään pesemisen ja shampoolla lotraamisen kuivattavan.. En ole värjännyt hiuksiani vuosiin, koska toivoin värjäämisen lopettamisen poistavan tämän ongelman.
Onko kenelläkään vastaavaa ongelmaa? Mikä auttoi? Itken tätä päivittäin, mulla on tajuttoman ruma ja kuvottava olo enkä ole voinut tehdä aikoihin hiuksille mitään. Olen menossa reilun kuukauden päästä lääkäriin tämän kanssa, mutta odotusaika tuntuu toivottoman pitkältä.
Kommentit (88)
Lopeta shampoot, tilalle hajuton neste saippua. Ja sitten siellä lääkärillä vaatimus allergia testiin. Minulla allergia aiheutti tuota, kun ei tiennyt mikä aine aiheuttaa. Allergian aiheuttaja tarttuu helposti hiuksiin ja jatkuva altistus aiheuttaa reaktion.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta shampoot, tilalle hajuton neste saippua. Ja sitten siellä lääkärillä vaatimus allergia testiin. Minulla allergia aiheutti tuota, kun ei tiennyt mikä aine aiheuttaa. Allergian aiheuttaja tarttuu helposti hiuksiin ja jatkuva altistus aiheuttaa reaktion.
Tuohon oli kyllä jollakin nausella tiukempi linja, aina vain sadevettä, niin pesuainetta ei juurikaan tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon oli kyllä jollakin nausella tiukempi linja, aina vain sadevettä, niin pesuainetta ei juurikaan tarvi.
Ns. no (sham)poo tai water only-tyyli. Varoituksen sana niille jotka ovat nähneet ihmisten pesevän hiuksia ruokasoodalla ja etikalla, voi olla tosi vahingollista hiuksille. Yksi monista kokemuksista täällä http://blog.kanelstrand.com/2014/01/baking-soda-destroyed-my-hair.html mutta noita on muitakin. Tuolla selitetään myös miksi noin kävi. Pelkkä vesipesu ei aiheuta vaurioita, mutta tuskin sekään ihan kaikille sopii.
Älä usko ap näitä "pese pelkällä vedellä" tms soopaa. Hiivasieni lisääntyy likaisessa ja rasvaisessa päänahassa. Hilse on merkki hiivasienestä! Lika ja bakteerit sekä lisääntynyt hiivasieni aiheuttaa kutinan ja ruvet. Sienikanta päässäsi on saatava pikimmiten normaalille tasolle.
Rasvainen päänahka ei kestä pitkiä pesuvälejä! Ei ole olemassakaan mitään "päänahan totuttamista", koska ei päänahalla ole tunnistusreseptoreja, jotka ilmoittavat milloin talia tulee ulos. Talia erittyy geenien ja hormonien mukaan! Jos joku väittää "totuttaneensa" päänahan pitempään pesuväliin, on henkilö ITSE vain tottunut likaisempiin hiuksiin. Toisilla voi olla kuiva päänahka, jolle harvat pesut voi toimia, mutta rasvaisessa päänahassa ongelma kääntyy nopeasti taliköhnän puolelle pesuvälien pidentyessä!
Mulla oli joskus samat oireet, liikaa hiivaa kropassa, päänahka ja niska olivat jo ajoittain veriset raapimisesta. Olin kokeillut jo kaikki mahdolliset hilseshampootkin läpi kuten myös kotikonstit.
Ainoa mikä vihdoin auttoi ja nopeasti, oli tämä:
http://www.ducray.fi/wp-content/uploads/2012/04/Kertyol_pso_shampoo.jpg
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus samat oireet, liikaa hiivaa kropassa, päänahka ja niska olivat jo ajoittain veriset raapimisesta. Olin kokeillut jo kaikki mahdolliset hilseshampootkin läpi kuten myös kotikonstit.
Ainoa mikä vihdoin auttoi ja nopeasti, oli tämä:http://www.ducray.fi/wp-content/uploads/2012/04/Kertyol_pso_shampoo.jpg
Unohdin sanoa vielä että koskaan ei ole tullut takaisin sama vaiva, yhden putelin kuurin käytin. Apteekista n.20€.
Kannattaa kuitenkin tarkkailla saatko elimistöösi jostain liikaa hiivaa. Itsellä sen aiheutti runsas oluen juonti tuohon aikaan sekä vaalea leipä.
Osta apteekista ketokonatsolia sisältävää shampoota. Käytä sitä tavallisen shampoon lisäksi esim. kerran vkossa. Aluksi ehkä useammin. Toimii!
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä vihdoin auttoi ja nopeasti, oli tämä:http://www.ducray.fi/wp-content/uploads/2012/04/Kertyol_pso_shampoo.jpg
Ducrayn tuotteet oli mullakin käytössä. Nyt enää "ylläpitohoitona" 1-2 kertaa kuukaudessa jos tuntuu että vähänkin alkaa oireita olla. Olen siis tuo kommentit 51 ja 53 kirjoittanut.
Rasvaa, usein. LV:n päänahan kosteutusaine, semmosessa nokallisessa purtilossa. Shampooksi herkälle iholle tarkoitettu, tai jos olet psoriasikseen taipuvainen tervashampoota kannattaa kokeilla.
Ihokeliakia. Samat oireet usealla perheenjäsenellä ja tauti tuo
Täältä ääni myös noille ducrayn tuotteille, itse pesen kelual ds- nimisellä. Niissä on sienilääkettä mukana, taliköhnä on sieni-infektio.
Hei. Sulla voi olla allergia jollekin ainesosalle, kuten sodium laurul sulfate joka on se pesevä ainesosa useissa shampoissa. Tai hajusteallergia. Luomu palashampoissa ei ole näitä ärsyttäviä aineita. Suosittelen lämpimästi menemään katsomaan www.luanas.fi. On myynyt vuosikausia ekokampaamossaan näitä ekologisia luomushampoopaloja, rasvoja ja ihoöljyjä. Valmistaja on ekokampaaja ja osaa hyvin antaa neuvon erilaisiin ongelmiin. Facessa myös. Luanas organic products. Moni on saanut avun kutinoihin, hilseeseen.
Hilseilevät hiukset pitää pestä joka päivä. Googleta, jos et usko!
Jep, jos on hilsettä, päivittäinen shampoopesu on todella tärkeää. Tulehtuneen hilseilevälle päänahalle saa apteekista jotain aika kallista lääkeshampoota. Lisäksi kannattaa ottaa käyttöön hydrokortisoniliuos. Itselläni tämä oireilu johtui keliakiasta, kokeile jättää viljat pois.
Tuo on tali-ihottuma. Aamuin illoin kunnon pesu kaksi kertaa, ja kahden viikon kuuri hydrokortisoniliuosta, lääkäriltä resepti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tali-ihottuma. Aamuin illoin kunnon pesu kaksi kertaa, ja kahden viikon kuuri hydrokortisoniliuosta, lääkäriltä resepti.
Hydrokortisoniliuokseen ei tarvita reseptiä.
Itse käytän suolavettä, kun päänahka on huonona. Ihan merisuolaa laitan kuumaan veteen liukenemaan sen verran, että vedestä tulee kunnolla suolaista, sitten kun vesi on sopivan lämmintä, kaadan päänahkaan, hieron sitä kunnolla ja annan vaikuttaa ainakin tunnin, sitten suihkussa huuhtelu ja pesu shampoolla. Olen nimittäin ulkomailla huomannut kun ui meressä niin päänahkaa ei kutita silloin yhtään.
Täällä sama juttu. Poissa on, mutta tulee takaisin kyllä muilla marketin shamppoilla.