Päänahka kutisee, kirvelee ja on täynnä rupea.. Mikä avuksi?
Siis tää on ihan järkyttävää, päänahka kutisee vähän väliä aivan mielettömästi. En yksinkertaisesti pysty olemaan raapimatta välillä, päänahka ropisee tällöin olkapäille hilseenä. Päänahka on kauttaaltaan ruvella, sattuu, silti kutisee ja sitten taas raavin.
Olen joutunut leikkaamaan kynteni olemattomaksi tämän vuoksi, olen vaihtanut shampoota monesti mutta ongelma ei ole kadonnut. Päinvastoin viime aikoina tää on pahentunut ihan sietämättömäksi. Olen pessyt n. viimeisen vuoden ajan hiukseni vain kerran viikossa, koska pelkään pesemisen ja shampoolla lotraamisen kuivattavan.. En ole värjännyt hiuksiani vuosiin, koska toivoin värjäämisen lopettamisen poistavan tämän ongelman.
Onko kenelläkään vastaavaa ongelmaa? Mikä auttoi? Itken tätä päivittäin, mulla on tajuttoman ruma ja kuvottava olo enkä ole voinut tehdä aikoihin hiuksille mitään. Olen menossa reilun kuukauden päästä lääkäriin tämän kanssa, mutta odotusaika tuntuu toivottoman pitkältä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ole mitään patenttikonstia, kun kutina voi johtua monesta asiasta. Minulla aiemmin auttoi Selukos, mutta enää en ole tarvinnut. Syy? Vaihdoin sulfaatittomaan shampooseen ja jos alkaa kutista, teen hiusnaamion rhassoul-savesta ja jogurtista (tämän ei saa antaa kuivua, eli ei tarvitse vaikuttaa pitkään). Aiemmin kutina tuli 2-3 kk välein ja lähti vaan Selukosilla, nyt kutisee ehkä kerran 6 kk ja paljon lievemmin kuin ennen.
Lisään vielä sen, että sulfaatiton shampoo sai myös aikaan sen ettei hiuksen latvat kuivu enää samalla tavalla ja pysyvät paremmassa kunnossa, eivät juurikaan haaroitu. Hiukseni ovat pitkät jaluonnonkiharat.
Kuinka pitkä se on? Mulla auttoi kun leikkasin 20cm pituudesta pois. Oli niin pitkä ja kuivuminen kesti niin kauan, että päänahka ärtyi jo siitä kun se oli vähän koko ajan kostea. Kevenihän se myös huomattavasti. Nyt alkaa olla entisissä mitoissa (lantion alapuolelle) ja jännitän alkaako taas kutista.
Ruokavalio , kasvispainotteinen, oliiviöljyä ym. vähennä raffinoituja ruokia ja kaikkia lisäaineita. Ensin tietenkin ihotautilääkärille. Pese päähineet säännöllisesti, hanki semmoisia jotka voi pestä! Älä milloinkaan anna muiden käyttää samaa hiusharjaa.
Joskus kävi näin, hiukset irtosivat tukkoina hain apteekista jotain desintan shampoota niin parani.
Kaks ekaa päivää jos tilanne on tosi paha, voi pesu aamulla ja illalla helpottaa. Ja sitten ku tilanne aikanaan helpottaa niin joka kerta kun tuntuu että päänahka alkaa kutisemaan niin saman päivän aikana pesu, eikä missään nimessä siirtää pesua.
Hörhöjen neuvot pöpelikköön. Apteekista Nizoral shampoota. Vaikuttaa taliköhnäihottumalta.
Ihan ensiksi sun on oikeasti lopetettava raapiminen vaikka se kuinka vaikealta tuntuisi. Laita vaikka tumput käteen jos ei muu auta. Raapimalla vain pahennat tilannetta ja saatat saada jonkun tosi pahan tulehduksen. Lisäksi diagnoosi vaikeutuu huomattavasti jos olet raapinut pääsi verille ja tulehtuneeksi. Muuten täällä onkin annettu ihan hyvät ohjeet, lääkärissä käynti on tosiaan viisas suunnitelma.
Minulla oli myös kutiava ja hilseilevä ihottuma päässä. Ihotautilääkäri diagnosoi seborrooisen ihottuman ja määräsi ketokonazol lääkeshampoota.
Hoito riippuu siitä mistä nämä ongelmat johtuvat. Kutina voi johtua niin monesta eri asiasta ja ruvelle voi mennä innokkaasta raapimisestakin.
Kokeilisin pajunkuorishampoota, mulla auttanut rasvaiseen hilseeseen ja kutiavaan päänahkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös kutiava ja hilseilevä ihottuma päässä. Ihotautilääkäri diagnosoi seborrooisen ihottuman ja määräsi ketokonazol lääkeshampoota.
Tuota siis saa reseptittäkin apteekista ja sitä voi olla parillakin eri nimellä, mutta olennaista on se sama vaikuttava ainesosa. Tavalliset hilseshampoot ym. ovat eri juttu, joten niihin ei kannata tuhlata rahojaan, jos vaiva on paha.
Virheesi on se, että luulet tiheämmän hiusten pesun pahentavan tilannetta. Se on päinvastoin! Hiuksesi tai ainakin päänahkasi kaipaa nyt päivittäistä pesua hilsettä ja sientä tuhoavalla shampoolla. Kysy apteekista. Vuosi sitten olin itse samassa tilanteessa, nyt jo puoli vuotta "tervepäisenä". Käytin alkuun myös reseptillä saatavaa kortosoniliuosta pahimpaan kutinasn, mutta päivittäinen pesu oikeanlaisella shampoolla alkoi vaikuttaa melko pian.
Puolisollani on samantyylinen vaiva, luultavasti taliköhnä. Kokeili monia pesuaineita ja päänahkatuotteita. Lopulta siirryttyään (toisesta syystä) viljattomaan/vhh-ruokavalioon, oireet helpottuivat selvästi. Nykyisin tilanne pysynyt hyvänä ruokavaliolla ja puoliso tunnistaa ne ruoat, joista tulee kutinaa kasvojen ja päänahan alueelle.
Ja ihan elävästä elämästä tämä kokemus, ei mikään hörhöneuvo.
Vierailija kirjoitti:
Virheesi on se, että luulet tiheämmän hiusten pesun pahentavan tilannetta. Se on päinvastoin! Hiuksesi tai ainakin päänahkasi kaipaa nyt päivittäistä pesua hilsettä ja sientä tuhoavalla shampoolla. Kysy apteekista. Vuosi sitten olin itse samassa tilanteessa, nyt jo puoli vuotta "tervepäisenä". Käytin alkuun myös reseptillä saatavaa kortosoniliuosta pahimpaan kutinasn, mutta päivittäinen pesu oikeanlaisella shampoolla alkoi vaikuttaa melko pian.
Ja älä missään nimessä laita päänahkaasi minkäänlaista öljyä kuten jotkut neuvovat! Sulla on mitä todennäköisemmin päänahassa hiivasienen aiheuttama tulehdus, jota ei millään teepuuöljyllä tai marketin hilseshampoolla paranneta. Tsemppiä, kyllä se siitä!
Tää nykyinen "hiusten pesemättömyystrendi", jossa hiukset pestään tyyliin kerran viikossa ei toimi suurimmalla osalla ollenkaan. Mieti jos olisit viikon pesemättä kasvojasi, tai kainaloitasi? Niin, miksi siis päänahassa on ok muhia rasva, lika, bakteerit ja muotoilutuotteet?
Alla mun neuvo:
Nyt ainakin pariviikkoa pesu joka päivä, joka toinen pv pesu nizoral-shampoolla, joka toinen system 4 numero 1 shampoolla. Pesun jälkeen kuivaan päänahkaan resolain-nimistä liuosta.
Kaikki yllämainitut tuotteet saa apteekista. Tuo resolain-liuos on hintava, mutta rauhoittaa kutinaa heti ja siinä oleva pihkauute tehoaa hiivasieneen tosi tehokkaasti. Kosteuttaa myös päänahkaa. Veikkaisin, että tällä tulis tullekkin helpotusta vaivaan, on meinaan ihan selvä taliköhnä kyseessä!
Mulla autto kun pesin aqvalan l perusvoiteella ja aina välillä tervashampoolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt lotrata tonne esim. kortisonivoidetta, mutta päänahkaan levittäminen on mahdotonta kun kaikki rasva jää hiuksiin. Pariin otteeseen olen ollut jo ajamassa koko päätä kaljuksi, että edes näkisi, minkälainen tilanne tuolla hiusten alla on, mutta hiukseni ovat yksi suosikkiasioitani itsessäni ja lisäksi jokin sanoo, ettei se kalju, rupinen pää olisi yhtään nykytilannetta hemaisevampi......
Kortisonia saa liuoksena, sitä on hellpo laittaa päähän. Hae sitä apteekista. Apteekista saa myös herkälle ja kutisevalle päänahalle tarkoitettuja shampoita. Niissä on kutinaa hillitseviä aineita. En muista merkkiä, mutta mulla auttoi.
Vaihda shampoota, mä huomaisin olevani yhdelle lempimerkille herkkä. Jos käytän sitä useamman kerran niin päänahka alkaa kutista. Kun vaihdan toiseen niin kutina loppuu. Vika voi siis olla shampoossa.
Kysypä neuvoa apteekista ensin. Mutta tärkein on mennä sinne lääkärille, joka tekee tarkan diagnoosin.
Tuo voi olla mikä vaan. Mulla kutinaa päänahassa aiheutti ensin shampoot ja hiustenhoitotuotteet, joissa oli hajusteita. Kutina loppui aluksi kun rupesin käyttämään hajusteettomia tuotteita. Monen vuoden jälkeen kutina alkoi jälleen. Siinä vaiheessa oli diagnosoitu prosiaasi, mutta se ei ollut syynä päänahan kutinaan vaan nyt syynä oli ruoka-allergia (kananmuna ilmeisesti).
Syy voi siis olla mikä vaan, kun on taliköhnää ja muitakin juttuja kuten täit.
Minun siskolla on tämä taliköhnä myös. Sen hiukaet haisee tosi pahalle vaikka heti pesun jälkeen! Niissä on sellainen pinttynyt, ummehtunut haju.
Mulla auttoi hajusteeton shampoo, katsoin samalla myös ettei sisällä parabeeneja eikä silikonejakaan. Tämän jäljille osasin, kun mulla on tuoksuyliherkkyys muutenkin. Lidlistä löytyi cien-sarjan sensitive, se on ollut parasta tähän asti.
Akuutti hoito tosiaan kortisoniluioksella ja selukosilla. Selukos-shampoo paransi myös navan alueelle tulleen nikkeliallergian, farkkujen nappi aiheutti kamalan kutinan ennen kuin ehdin "korjata" sen. Käsittelen siis kaikki nikkelipinnat, jos niitä nyt vaatteissa sattuu olemaan, joko kynsilakalla tai ompelemalla/liimaamalla kangaspalan siihen päälle.
Ei varmaan ole mitään patenttikonstia, kun kutina voi johtua monesta asiasta. Minulla aiemmin auttoi Selukos, mutta enää en ole tarvinnut. Syy? Vaihdoin sulfaatittomaan shampooseen ja jos alkaa kutista, teen hiusnaamion rhassoul-savesta ja jogurtista (tämän ei saa antaa kuivua, eli ei tarvitse vaikuttaa pitkään). Aiemmin kutina tuli 2-3 kk välein ja lähti vaan Selukosilla, nyt kutisee ehkä kerran 6 kk ja paljon lievemmin kuin ennen.