Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päänahka kutisee, kirvelee ja on täynnä rupea.. Mikä avuksi?

Vierailija
18.07.2017 |

Siis tää on ihan järkyttävää, päänahka kutisee vähän väliä aivan mielettömästi. En yksinkertaisesti pysty olemaan raapimatta välillä, päänahka ropisee tällöin olkapäille hilseenä. Päänahka on kauttaaltaan ruvella, sattuu, silti kutisee ja sitten taas raavin.

Olen joutunut leikkaamaan kynteni olemattomaksi tämän vuoksi, olen vaihtanut shampoota monesti mutta ongelma ei ole kadonnut. Päinvastoin viime aikoina tää on pahentunut ihan sietämättömäksi. Olen pessyt n. viimeisen vuoden ajan hiukseni vain kerran viikossa, koska pelkään pesemisen ja shampoolla lotraamisen kuivattavan.. En ole värjännyt hiuksiani vuosiin, koska toivoin värjäämisen lopettamisen poistavan tämän ongelman.

Onko kenelläkään vastaavaa ongelmaa? Mikä auttoi? Itken tätä päivittäin, mulla on tajuttoman ruma ja kuvottava olo enkä ole voinut tehdä aikoihin hiuksille mitään. Olen menossa reilun kuukauden päästä lääkäriin tämän kanssa, mutta odotusaika tuntuu toivottoman pitkältä.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jossain vaiheessa sama vaiva. Kokeilin erillaisia apteekin tuotteita ja öljyjä, mikään ei auttanut kuin korkeintaan hyvin väliaikaisesti.

Mulla oli niihin aikoihin menossa myös projekti, jossa kokeilin pestä tukkaa harvemmin. (Myös noin kerran viikossa pesin silloin.) En tiedä miten on mahdollista, mutta kaikki nuo oireet alkoivat helpottaa kun siirryin taas pesemään joka toinen päivä marketin hilseshampoolla. Syystä x mun päänahka ei vaan tykkää pitkistä pesuväleistä. Kutina, ruvet ja hilse palaavat heti, kun pesuväli kasvaa.

Vierailija
22/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäinen pesu on ehdoton. Ruvet kuivuu eikä ekseema pääse muhimaan rasvassa ja sitä kautta aiheuta kutinaa.

Onko tämä totta? Pesisin super mielelläni hiuksia vaikka jatkuvasti, koska hilse ällöttää, mutta en ole uskaltanut koska olen pelännyt sen pahentavan asiaa.

https://www.apteekki.fi/terveydeksi/ihonhoito/pese-paanahka-kuntoon.html

Kyllä se on totta, pese vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä ensin, niin saat selvyyden mistä johtuu. Kutinan aiheuttajia on paljon (psoriaasis, sienet, täit) ja jos jo ruvella voi tarvita antibiootit. Eli lääkäriin.

Vierailija
24/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat ihan väärin ja siksi tilanne on vain koko ajan pahentunut. Aloita pesemällä hiukset JOKA PÄIVÄ. Tuntuu ajatuksena hurjalta, mutta päin vastoin kuin luulet niin se ei kuivata. Päänahka alkaa kutista, kirvellä ja rupistua koska siellä ne bakteerit mylläävät etkä pese niitä pois kuin kerran viikossa! Jos itselläni pesuväli yhtään pitenee, niin johan alkaa pistellä ja kutista välittömästi! Hanki siis hyvä ja laadukas shampoo, joka ei sisällä silikoneja. Ala pestä joka päivä, niin huomaat eron!

Vierailija
25/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!! Voisin käydä hakemassa tota kortisoniliuosta samantien, osaako kukaan sanoa onko toi kallista ja kannattaisiko mun ottaa apteekista esim. jotkut shampoo+hoitoaine jotka olisi hellävaraisemmat tai tähän tilanteeseen soveltuvat?

Alle kympin se ilman reseptiä saatava taisi maksaa. Mulla myös päänahan psori eikä mikään auta kuin sen hetken kun tuotetta käyttää, kortisoniahan käytetään kuureina. Reseptillä saa vahvempaa, reseptivapaa ei ainakaan minulla toimi ollenkaan. Älä siis ihmettele, jos ei tehoa, nuo joilla päänahka paranee öljyllä, kärsivät jostain pienemmästä vaivasta ja toivon, että sinullakin on niin.

Vierailija
26/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli täysin sama vaiva, loppui kun aloin pesemään hiukset joka päivä (aiemmin vain joka toinen päivä).

kokeile sim 2 sarjan psoriaatikoille tarkoitettua shampoota, itse en pärjää ilman. Lähes kaikki muut shampoot kokeilin ensin, mutta tällä pärjätty jo monta vuotta ja vaiva palaa jos vaihdan.

Jos käytät paljon muotoilutuotteita niin pese välillä myös syväpuhdistavalla niin päänahka saa hengittää

Vierailija
27/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä voi käydä, näihin on reseptillä sellaista hoitoöljyä, mutta mulla toiminut parhaiten päivittäinen pesu päänahkaan asti hangaten hilseshampoolla.

Vierailija
28/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hydrokortisoniliuos apteekista, sellainen kylmässä säilytettävä. Tehoaa taatusti.

Tämä. sama ongelma ollut joskus ja tuo hydrokortisoniliuos auttoi.

Vierailija
29/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi hoitoaineen jättäminen kokonaan pois. Samalla selän ja olkapäiden finnit ja näppylät hävisivät. Tarvittaessa saatan käyttää jotain tukan selvittelyaineita harjatessa tai kookos,- tai oliiviöljyä jos on todella rutikuivat latvat.

Vierailija
30/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käyntiä ihotautilääkärillä. Jos hiukset on kuivat sulla voi olla päänahan psoriasis ja jos ne rajoittuu samoilla oireilla, sulla voi olla taliköhnäihottuma. Mulla jälkimmäinen ja siihen auttaa Selukos apteekista ja hydrokortisoniliuos, jos on noin pahana. Sitten voi olla myös hiivasieni päässä.

Lekuriin. Alle satasella pääset yksityiselle äkkiä.

Vierailija
31/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänahan psoriin ihan marketeista saatavaa headandsholders-shampoota. Tehoaa muutaman päivän viiveellä.

Vierailija
32/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuspohjaan ennen pesua öljyä ja hieronta. Pesuaineiden vaihto silikonittomiin. Itsellä kovaan päänahan kutinaan auttoi Cutrinin Bio Balance Dryness Relief.  Sitä ennen päässä oli jatkuvasti rupia, raavin niin, että ponnarikampauksia ei voinnut pitää ja hiuksiakin lähti.

Vierailija
33/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin mitä voit tehdä on skipata hiustenpesun!!! Eli nyt käyt ostamassa apteekista shampoon (neuvovat oikean) ja peset päivittäin hiukset. Kun alkaa paranemaan voit lyhentää väliä mutta älä hyvä ihminen pese kerran viikossa!!

Vierailija
34/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi apteekista ostettu Vichyn hilsesampoo ja jo täälläkin mainittu päivittäinen pesu. Pahimpiin kohtiin hydrokortisonia. Nyt voin käyttää jo muitakin tuotteita ja pesuväli joka toinen päivä.

Vierailija
35/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on tässä (olen kärsinyt samasta ongelmasta ja tää auttaa): Ketoconazol ratiopharm -shampoo apteekista ja sillä pesu joka toinen päivä. Noin viikon päästä ongelmasti on ratkaistu ja voit pestä taas haluamallasi shampoolla, mutta pese joka toinen tai joka kolmas päivä ja heti, kun vaiva alkaa pahentua, pese taas yllämainitulla shampoolla. Ekalla kerralla voit antaa sen vaikuttaa vaikka 10 minuuttiakin ja voit pestä hiuksesi kahdesti, sen jälkeen ohjeen mukaan.

Vierailija
36/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kiitos kiitos kiitos!! <3 Aloitan nyt pesemällä hiukset päivittäin. Ajatuksena tuntuu ihan järkyttävältä, koska mulla on tosiaan tapana pestä hiukset ehkä n. kerran viikossa, ja olen nimenomaan luullut pesun pahentavan / kuivattavan päänahkaa.

Mulla on varattu aika ihotautilääkärille reilun kuukauden päähän ja olen sinne menossa, mutta toivottavasti näistä neuvoista olisi apua nyt siksi aikaa. :) 

Vierailija
37/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa päänahassani oli samat oireet vuosikaudet. Lääkärin ohjeiden mukaan hoisin mm. Nizoral shampoolla.

Oireet vain pahenivat.

Jostain luin sulfaattiallergiasta. Sellainenhan sitten minullakin oli. Eli ei mitään missä on sodium laureth sulphatea tai vastaavia vaahtoavia aineita. Esim. Prismasta saa sulfaatitonta Oliivi shampoota, joka on turvallinen käyttää.

Vierailija
38/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilenpa että kyse on tästä http://www.terve.fi/ihotaudit/seborrooinen-ekseema-eli-talikohna

Juuri peseminen shampoolla auttaa siihen ja hydrokortisoniliuos, kuten jo aiemmin neuvottiin.

Tätä veikkaan minäkin. Pahinta mitä voi taliköhnälle tehdä, on pidentää pesuväliä! Mulla pysyy päänahka kunnossa, kun pesen tukan joka päivä ja laitan kerran viikossa lääkärin määräämää vahvaa kortisoniliuosta. Kävin siis ihotautilääkärillä saamassa diagnoosin. Kuulemma n. 30% suomalaisista kärsii taloköhnäihottumasta. Etenkin kesäisin oireet pahenee, kun ollaan mökeillä ym. tukka likaisena joku huivi päässä.. bakteerit alkaa lisääntyä ja päänahka tulehtuu, hiivasieni innostuu jne. Sitten on lopulta päänahka kokonaan ruvella, kuten ap:lla.

Reseptivapaat kortisonit eivät auta, ovat liian mietoja, joten lääkäriin mars. Vaiva on krooninen.

Vierailija
39/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kiitos kiitos kiitos!! <3 Aloitan nyt pesemällä hiukset päivittäin. Ajatuksena tuntuu ihan järkyttävältä, koska mulla on tosiaan tapana pestä hiukset ehkä n. kerran viikossa, ja olen nimenomaan luullut pesun pahentavan / kuivattavan päänahkaa.

Mulla on varattu aika ihotautilääkärille reilun kuukauden päähän ja olen sinne menossa, mutta toivottavasti näistä neuvoista olisi apua nyt siksi aikaa. :) 

Oikeasti toi Ketoconazol ratiopharm korjaa sen ongelman (kutina, hilseily, haavat) ja se tunne on ihana, kun pesun myötä päänahka tuntuu jo paljon paremmalta ja seuraavana päivänä suurin osa haavoista on umpeutunut ja päänahkaan ei juuri enää kiinnitä huomiotakaan sekä osa hilseestäkin on poistunut. Mikään muu ei tuohon sitten toisaalta autakaan. Oon kaikkia vippaskonsteja kokeillut ja mulla oli viimeksi tuo ongelma epätavallisen pahana pari viikkoa sitten. Kahden pesun (ja neljän päivän) pääst vaiva oli hävinnyt siten, että päänahka oli normaali. Voi käydä niinkin, että pääset perumaan sen lääkäriaikasi. :) T. Tuo edeltävä kirjoittaja

Vierailija
40/88 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa Simin System 4 Climbazole -sampoo ja myös Cutrinin Bio+ Antidandruff -sampoo. Jos siirryn halpoihin markettisampoihin, alkaa kutina ja hilseily ja rupien muodostuminen heti.  Mulla on vuosia sitten todettu seborrooinen ekseema, ja lääkäri määräsi siihen Nizoral-sampoota. Saan päänahan ihan kuntoon noilla Simin ja Cutrinin sampoilla, joten lääkesampoota en ole enää aikoihin käyttänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän