Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää oikeasti ladatko lapsianne nettiin!

Vierailija
18.07.2017 |

Etsiskelin tuossa joutessani juutuubista yhtä lastenlaulua, ja sinne oli vuonna 2009 ladannut joku viisas vanhempi videon lapsensa laulamassa kattila päässä.

Ja mitä kommentteja olikaan tullut: esimerkiksi: mitä vittua! Läski! Ja joltain vuosien varrelta kommentti, että ei se enää ole noin läski jne, jne...

Oikeasti, netissä kaikki jää elämään ikuiiksi ajoiksi! Eli: älkää edes missään äitiytenne tai isyytenne ylpeydessä kuvitelko, että lapsenne on juuri se nettihitti, tai ettei pahantahtoisia ihmisiä ole olemassa. Kyllä niitä on.

Itselläni on ystävä, joka on nyt ladannut pari vuotta jatkuvalla syötöllä fasepuukkiin kuvia pojastaan. Ok, ehkä söpöä, mutta ei siltikään ole. Miltähän tuostakin pojasta tuntuu aikuisena!

Netti ei kaadu, mutta itsetunto ja yksityisyys kyllä. Lapsen vanhemman pitää suojella lasta, eikä kävellä vielä olemattoman itsemääräämisoikeuden yli!

Niin.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta maailma muuttuu, eskoseni, ja näin voidaan käydä läpi uudelleen sitä vanhaa viisautta, ettei haukku haavaa tee.

Maailmaan mahtuu puhetta ja ilkeitä sanoja. Yleensä se ongelma on siellä toisessa päässä, ei kattilan alle piiloutuneessa ihmistaimessa.

Vierailija
2/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan jossakin vaiheessa laki suitsemaan tuota vanhempien täysin ajattelematonta käytöstä? Voisi haastaa myöhemmin oikeuteen vaikka kuvista johtuneesta koulukiusaamisesta tai jopa peräti työpaikan menetyksestä välillisesti.

Yksi tuttu laittaa omasta mielestäni nöyryyttäviäkin kuvia lapsestaan nettiin. Omasta mielestään tietysti on söpöä lepakkona pukea poikaa mekkoihin, koruihin ja letittää hiukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin kuvat ovat omassa facebookissa salasanan takana ja saan ne kyllä poistettua jos lapsi haluaa. Ovat ihan normaaleja kuvia.

Aika naurettavaa väittää että vaikuttaisi työnhakuun jotenkin. Kerrohan ap mikä video kysessä? Käyn vilkaisemassa puhutko totta.

Vierailija
4/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaisen facebookissa lapseni kuvia, facebookkavereiden määrä on kuitenkin rajallinen. En ota puolituttuja kavereikseni. Vaikka ne kuvat varastettaisiin sieltä, ne on kuitenkin vain kuvia bittiavaruudessa muiden lukuisten kuvien joukossa. Facebookissa en julkaise lasten todistuksia, diagnooseja, heidän kaveriensa kuvia, heidän harrastuksiaan, synttärikuviaan.... Lasteni elämästä ei pelkän kuvan perusteella saa paljoakaan irti. Lapsen ulkonäkö myös muuttuu paljon jo muutamassa vuodessa. Nimen laitan Fb:hen pelkkänä etukirjaimena Useimmissa kuvissa lasten etukirjainta ei edes mainittuna.

Itse pyrin laittamaan facebookiin sellaisia päivityksiä mitä minun tai lasten ei tarvitse hävetä. Ystävilleni voin avautua, facebook ei ole minulle sellainen paikka.

Vierailija
5/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook and America knows. Venäjä vakoilun kautta.

Vierailija
6/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä facebookin funktiota muutenkaan..miks..?

Vierailija
7/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos olen syntynyt reilusti ennen face aikaa, eikä äidilläni ollut oikeutta päättää minun haluavan lapsuuskuviani nettiin.

Eikä itselläni tullut mieleenkään laittaa lasteni kuvia nettiin, jotain rajaa!

Voi olla, että aikanaan näistä tulee viellä monta oikeusistuntoa kun tämän päivän lapset on nuoria aikuisia ja löytävät millaisia lapsuuskuvia heistä on nettiin laitettu.

Vierailija
8/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ikävä aikaa, kun sukulaisia rasitettiin istuttamalla sohvalle valokuva-albumin kanssa.

Vierailija
9/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin kuvat ovat omassa facebookissa salasanan takana ja saan ne kyllä poistettua jos lapsi haluaa. Ovat ihan normaaleja kuvia.

Aika naurettavaa väittää että vaikuttaisi työnhakuun jotenkin. Kerrohan ap mikä video kysessä? Käyn vilkaisemassa puhutko totta.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä salasanan? Siis olet suojannut facebookin kuvat jollain lukituksella? Että ihan hiiren oikenpuolimmainen kuvan päällä antaa sen herjan?

Vierailija
10/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä vanhemmat viellä kuvittelevat, että jatkuvat lastensa kuvat kiinnostaa kamuja😂

Vierailija
11/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"saan ne kyllä poistettua jos lapsi haluaa".. Käypä lukaisemassa uudelleen ne käyttöoikeusehdot, jotka hyväksyit liittyessäsi Facebookiin. Toki voitkin ne omalta seinältäsi ja omista albumeistasi poistaa, koska haluat. Mutta kuvien omistusoikeudesta voi olla montaakin mieltä ja ollaankin, ihan jenkkijuristeja myöten. Itse julkaisen vain kuvia, jotka voisi julkaista vaikkapa sanomalehdessä tms. julkisella foorumilla.

Vierailija
12/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vanhemmat, jotka puolustelevat lastensa kuvien lataamista, ovat pahimpia. Totta kai siitä voi olla lapselle haittaa! Änyt vielä päälle vähätelkö omaa idioottimaista toimintaa. Noista voidaan esim. kuvamuokata mitä vaan ja pistää jakeluun ties minne ja missä tarkoituksissa.

Vierailija
13/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa poistettua. Mutta kuvakaappausta et.

Vierailija
14/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jos lapsesta laittaa kuvia nettiin niin ei missään nimessä julkiseen someen eli ei esim. blogiin, youtubeen. Faceen tai instaan jos laittaa niin vain rajatuille ihmisille eli saa näkyä vain niille, jotka tunnet oikeasta elämästä. Lisäksi ei mitään uikkari/vaippa/nakukuvia/muuten vähissä vaatteissa. Ei myöskään mitään, minkä lapsi voisi kokea noloksi tai joka saa hänet huonoon valoon. Eikä liian yksityisiä asioita esim. koulutodistuksen kanssa. Kuvia kannattaa lisätä myös tosi kohtuullisesti eli ei mitään joka päivä luukutusta, ei edes viikottain. Jos nämä muistaa, en näe mitään pahaa lapsen kuvien lataamisessa.

Vierailija
15/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo vanhemmat, jotka puolustelevat lastensa kuvien lataamista, ovat pahimpia. Totta kai siitä voi olla lapselle haittaa! Änyt vielä päälle vähätelkö omaa idioottimaista toimintaa. Noista voidaan esim. kuvamuokata mitä vaan ja pistää jakeluun ties minne ja missä tarkoituksissa.

Ja kukaan ei myöskään vielä tiedä / pysty edes kuvittelemaan, mihin esim. tekoäly kehitty jo seuraavien 20 vuoden aikana ja miten kuvia voidaan käyttää silloin.

Vierailija
16/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"saan ne kyllä poistettua jos lapsi haluaa".. Käypä lukaisemassa uudelleen ne käyttöoikeusehdot, jotka hyväksyit liittyessäsi Facebookiin. Toki voitkin ne omalta seinältäsi ja omista albumeistasi poistaa, koska haluat. Mutta kuvien omistusoikeudesta voi olla montaakin mieltä ja ollaankin, ihan jenkkijuristeja myöten. Itse julkaisen vain kuvia, jotka voisi julkaista vaikkapa sanomalehdessä tms. julkisella foorumilla.

Juur tätä ei monikaan tajua!

Vierailija
17/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta jos poistan kuvan niin olen todellakin varma että lapsen tuleva työnantaja ei sitä mistään löydä. Joten tämä ei todellakaan vaikuta lapsen työnhakuun millään tavalla. Ja vaikka en poistaisikaan kuvaa niin sitä ei varmasti löydä lapsen nimellä koskaan.

Ja toisekseen mitä helkkarin haittaa on valokuvasta joka on ihan normaali kun se on somessa? En keksi yhtäkään syytä, oon myös teettänyt valokuvia ifolrin nettipalvelussa, ja täten antanut heille oikeudet kuviin. Saako näin tehdä?

Vai pitääkö kaikki valokuvat ottaa kameralla ja teettää itse omassa kammiossa ja sen jälkeen laatikon pohjalle homehtumaan

Vierailija
18/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vain pelkät kuvat, vaan monta muutakin yksityisasiaa! Vai kuuluvatko tällaiset blogiin; murrosikäisen mököttäminen (kera kuvien, epäilen murjotuskohtausta kuitenkin "lavastetuksi"). Kouluikäisen ensimmäinen ihastuminen ja sen paljastumiseen jotanut kiusaaminen, ihan lapsen omien kuvien kera! 

Vierailija
19/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juur tätä ei monikaan tajua!

No kerrohan mistä saan julkaisemani hääkuvan itselleni, talomme nimittäin paloi ja sen mukana kaikki hääkuvat, ainoa kuva mikä voi ehkä olla jäljellä on se minkä olen joskus julkaissut facebookissa.

Valitettavasti poistin sen kun poistin tilini sieltä. Sen jälkeen yks jos toinenkin nörtti on sitä kuvaa yrittänyt kaivaa netin syövereistä, ollaan oltu yhteydessä faceen. Ei vaan löydy.

Että jos joku nyt osaa auttaa niin olisn todella kiitollinen.

Vierailija
20/96 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä tapauksia ollut, että pistetään joku herttainen puolinakukuva. Sitten se löytyykin googlehaulla joltakin pedofilien sivuilta runkkumatskuna.