Köyhän perheen lapselle lahja?
Oon ollut tässä koko kesän töissä, puurtanut pari kuukautta jotta voisin lähteä lomamatkalle syksyllä. Tienasin enemmän mitä matkaan budjetoin, ja rupesin miettimään mihin voisin rahaa laittaa. Onko olemassa jotain järjestöä tms. minkä kautta voisin viedä vähävaraisen perheen lapsen huvipuistoon, eläintarhaan tms.?
Omassa lähipiirissä ei ole tällaisia lapsia, joten joku facebook-postaus on aika turha. Enkä haluaisi myöskään antaa rahaa lippuun/etukäteen ostettua ranneketta, sillä ikinä ei tiedä mitä niille tapahtuu. Haluaisin konkreettisesti nähdä lapsen ilon siitä, kun hän pääsee tekemään jotain itselle mieluisaa.
Vai onko idea täysin hullu ja kukaan ei haluaisi omaa lasta tuntemattoman kanssa huvipuistoon? Toki vanhempi voi tulla mukaan, mutta ideana ehkä lapsen ilo.
Tätä kysyy 18 vuotias joka on elämänsä aikana saanut ehkä vähän liikaa muihin lapsiin/nuoriin verrattuna
Kommentit (71)
Säästä rahat!!!! Voit auttaa myös antamalla aikaasi! Itse olin pitkään yksin lapseni kanssa, olin masentunut ja elimme hyvin vaisua elämää, ei tukiverkkoa tms. Olisipa ollut mahtavaa löytää jostain ihminen, joka olisi joskus vienyt lapseni puistoon ja tuomaan vähän vaihtelua arkeen. Pelastakaa lapset kautta saimme vihdoin tukiperheen, muutta sitä odotimme yli vuoden. Pidä rahasi ja löydä joku perhe jonka lapselle voit olla kaveri ja jos tuntuu, niin sponssaa sille joskus vaikka jääteköä tai meette leffaan tms.
En tiedä onko ap enää kuulolla. Täällä monet puolustaa kasvotonta auttamista, ja ihan syystä. Avustettuna oleminen on useimmille jossain määrin nöyryyttävää, eikä sitä haluta korostaa. Myös avustamisen kohteelle on usein helpompaa saada avustus nimettömänä.
En tiedä minkä verran tätä on esim. psykologiassa tutkittu, mutta kirjallisuudesta löytyy paljon esimerkkejä avustettavana olemisen nöyryytyksestä ja siitä kumpuavista tunteista, jopa vihamielisyydestä avun antajaa kohtaan.
Ihmisten on usein helpompaa ottaa apua vastaan järjestöiltä. Säännöllinen lahjoittaminen köyhiä avustaville järjestöille voisi olla sinulle hyvä vaihtoehto.
Mä oon 22 ja hyvävarainen myös ja neuvoisin ap:ta säästämään opiskeluun ja omilleen muuttoon kaiken mitä voi. Opiskelijan elämä on pienillä tuilla kallista ja säästöt helpottaa paljon. Niitä lapsia voi auttaa sen jälkeen kun on siihen oikeasti varaa.
Ap on 18-vuotias ja kysyi kanavia auttaa lapsia. Saikin vinkkejä, jos kertoisi miltä paikkakunnalta voisi saada tarkempiakin. Moni neuvoi, että säästää itselleen. Tekee sitäkin. Tässä muutamia kohteita, joihin 18-vuotiaat ovat laittaneet kesätyörahojaan: tatskat, biletys, alumiinivanteet, pörssiosakkeet, auton kulut, lukiokirjat, tarpeelliset ja tarpeettomat vaatteet, päihteet, ruokaraha kotiin, säästötili, ulkoruokinta, pelikoneet, luuri, kahvinkeitin, fillari, 18-vuotias harjoittelee itsenäisten valintojen tekoa. Kaikkea hyvää ap:n syksyyn !
Ihanaa kun löytyi muutama viisaskin!!
Mää aattelin että onko kaikki tulleet hulluksi..
En lukenut koko ketjua, mutta jos aikaa haluaa lahjoittaa kehitysvammaiselle lapselle niin sellanenkin systeemi on olemassa kun "keharikaveri". Yllättävän moni kehitysvammainen lapsi/nuori jää yksin :(.
Vierailija kirjoitti:
Juu, jos ei itseä kiinnosta kakan vertaa, voi aina syyttää yhteiskuntaa ja naukua että kyllä jonkun pitäisi vielä tehdä jotain minun hyväksi.
Mikäköhän siinä on että jotkut opiskelee, tekee työtä, säästää rahojaan, pitää asioistaan huolta ja kiristää kun on pakko ja pärjääkin joskus. Jotkut elää kuin ellunkanat ( paitsi omasta mielestään tietysti) ja kaikki on päin helvettiä.
Itse olen kohtuullisen menestynyt ja se on jännä juttu kuinka näiden elämäntapa luusereiden elämässä voi heti laittaa sormensa siihen, missä mennään vikaan ja mistä " köyhyys" johtuu.
Se on aina: alkoholi, tupakka, mäkkäri/ hese/ nakkariruokavalio, tavaroiden yletön hankkiminen, liian kallis auto, liian korkea vuokra tuloihin nähden ( vuokralle kun pääsee mutta pankki ei anna joka persaukiselle lainaa) , leväperäisyys ( asioita ei hoideta kunnolla eikä ajallaan), saamattomuus ja laiskuus.
Ja se on ihan just näin. Ylipainoiset naukujaiset menee hesen roippeet suupielestä roikkuen loppuillaksi lähipubiin notkumaan ja ihmettelemään muiden luusereiden kanssa miten on rahat loppu.
Tähän päälle tyhmyys ja huono asioiden hoito ja tietämättömyys, niin voila!!
Ja näille elämäntapaluusereiden lapsille kun syydetään kaikkien keräysten lahjat, ilmaiset vaatteet, jouluavut yms. niin kas vain, meillä on kohta seuraava elämäntapaluuserien sukupolvi passattavana. Tällähetkellä kun kasvaa lapsia, jotka ei tiedä että yleensä esim. tavarat ja vaatteet "ostetaan" kaupasta, rahalla jota saa kun tekee "työtä". Omilla lapsilla on tuttavapiirissään parinkin tämmöisen elämäntapaluuseriperheen lapset jotka ei ollenkaan ymmärrä että toisten vanhemmat esim. joutuu säästämään jotain hankintaa varten. " Meidän mutsipas hommasi sen hopelta/sossusta/yks täti antoi sen" -ja näitä kerrotaan ylpeinä.....
AP.n suunnittelema "lahja" on paras lahja/apu minkä tämmöisen perheen lapsi voi saada, ei se raha tai materia mitä nykyisin näille syydetään, hienoa AP!
Niin luitko taas kunnolla ? itse en sinne laivalle mene sitä hakemaan, koska siihenkin menisi rahaa, mun äiti käy laivalla paljon samoten miehen kummitäti ja he tuovat sieltä sen tupakan... ja opintolaina maksamatta koska ei ollut sitä varaa maksaa, mä mielummin menetän luottotiedot ja tarjoan lapsilleni monipuuolisen ruokavalion, kun maksan itteni kipeeksi opintolainaa takasin, mitä en halunnut edes ottaa ja pistän lapset syömään pelkkää kaurapuuroa ja makaroonia, se on kiva jos sulla menee elämässä hyvon, mutta kaikilla ei mene ja siitä on turha syyttää etenkään kun ei ole oma vika, ainoa mikä mun tilanteessa on omaa vikaa on se että muutin omilleni heti kun täytin 18, mutta jos olisit minä niin olisit sinäkin muuttanut... ja jos sulla on jotain sanomista mun tupakoinnista nii voin kuule kertoa että se lopettaminen ei ole niin helppoa, mä oon suht rauhallinen ihminen, mutta pinna koristyy helposti ja sillon mä mielummin vedän sen yhen röökin, ku oon kiukkunen koko päivän, jos sun mielestä tupakoinnin lopettaminen on niin helppoa, niin näytä se, mä lopettaisin mielelläni ja olen koittanutkin ja myös jatkossa koitan niin kauan että onnistuu, en mä haluaisi tupakoida, se haisee, on "vaarallista", haju tarttuu vaatteisiin, haiset ite tuhkakupille, kyllä mä nää tiedän ja just suurimmaksi osaksi ton haisemisen takia haluan lopettaa, mutta ei se niin helppoa ole oon polttanut 10vuotta ja asunut koko ikäni asunnossa missä jokainen tupakoi ja aikoinaan tupakoitiin sisällä ja autossa miettimättä onko lapsia, kysy keltä vaan tupakoitsijalta pystyyko ne lopettaa jos ympärillä jokainen tupakoi... saat vastaukseksi jokaselta että ei... raskaus ajat oon ollu lähes polttamatta ja muutin niiden ajaksi erilleen miehestäni juuri sen takia, mutta kyllä munkin tuli poltettua silloin tällöin jos esim kävin lapsuuden kodissa tai olin mieheni kanssa, okei ei ollut joka päivästä ja niinä päivinä kun tuli poltettua niin poltin 1-2tupakkaa mutta joka tapauksessa, polta itse 10vuotta ja lopeta tuu sitten valittaa kun asiasta jotain tiedät, tuu valittaa sitte ku oot kokenu saman elämän kun mä..
Toivottavasti ap löydät jonkun ketä voit auttaa, voit myös auttaa ilman rahaa, vaikka viemällä ihan vaan puistoon lapsen, tai vaikka piknikille jos välttämättä rahaa haluat tuhlata, meillä ainakin lapset rakastaa ylikaiken piknikkejä tai retkiä minne otetaan eväät matkaan, paljon erillaista apua löytyviä perheitä ja lapsia löytyy ja paljon erillaista voi tehä vähällä rahalla tai ilman rahaa :) kaikkein paras autettava kohde on kyllä masentuneen perheen lapsi (vanhempi ei jaksa tehdä lapsen kanssa mitään tai itsekkään, joten lapset eivät yleensä mihinkään pääse, jos kyseessä pieni lapsi ei pääse edes välttämättä edes ulos) tai juuri kehitys vammainen lapsi kun ei pahemmin kavereita ole. Tai sitten yksinäinen äiti kellä ei ole kavereita varmasti kaipaisi seuraa vaikka korkeasaareen, mutta olisi valnis itse maksamaan omat lippunsa ja lapsensa :) toiset kaipaavat vain seuraa, ihmisestä joka tykkää lapsista ja hyväksyy lapset!
Moikka ap ihana ajatus sulla, mun lapsia voit tulla leikittämään koska vaan ihan ilman lahjuksia tai rahaa, lapset ovat vähän kyllästyneet jo kun aina vaan äiti ja iskä leikkii mutta tykkää kovasti meidän kavereista :) lastensuojelun kautta en välttämättä itse lähtis vähävaraista perhetttä etsimään, mutta sitten on semmonen hope ry yhdistys mistä voisit kysyä, sinne itse olen lahjoittamut lasten vanhat vaatteetvja lelut, myös omia vaatteitani olen sinne vienyt, se on vapaaehtois toiminta vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi, minne voi ainakin lahjoittaa niin käytettyä kuin uuttakin tavaraa, sinne voi ostaa just elämyksiä tukea vähävaraisten lasten harrastuksia tai muuta, ilmeisesti voit vaikka osallistua sinne ja vaikka leipoa köyhän perheen lapselle synttärikakun, sitten on näitä kummitoinintoja, niitä voisit kysyä myös jos hopelta tiedettäisiin tai mannerheiminlastensuojelu liitossa saattaisi myös tietää ! :) ihanaa kun on sun laisia ihmisiä vielä olemassa, olisipa mullakin varaa tai aikaa auttaa enemmän
http://brotherchristmas.fi/#auta
Kaunis ajatus ap, unohda nämä kyyniset kommentit ja keskity niihin jotka vaivautuvat vastaamaan kysymykseesi.