Köyhän perheen lapselle lahja?
Oon ollut tässä koko kesän töissä, puurtanut pari kuukautta jotta voisin lähteä lomamatkalle syksyllä. Tienasin enemmän mitä matkaan budjetoin, ja rupesin miettimään mihin voisin rahaa laittaa. Onko olemassa jotain järjestöä tms. minkä kautta voisin viedä vähävaraisen perheen lapsen huvipuistoon, eläintarhaan tms.?
Omassa lähipiirissä ei ole tällaisia lapsia, joten joku facebook-postaus on aika turha. Enkä haluaisi myöskään antaa rahaa lippuun/etukäteen ostettua ranneketta, sillä ikinä ei tiedä mitä niille tapahtuu. Haluaisin konkreettisesti nähdä lapsen ilon siitä, kun hän pääsee tekemään jotain itselle mieluisaa.
Vai onko idea täysin hullu ja kukaan ei haluaisi omaa lasta tuntemattoman kanssa huvipuistoon? Toki vanhempi voi tulla mukaan, mutta ideana ehkä lapsen ilo.
Tätä kysyy 18 vuotias joka on elämänsä aikana saanut ehkä vähän liikaa muihin lapsiin/nuoriin verrattuna
Kommentit (71)
Pistät säästöön, käytät sitten aikuisena autoon, taloon, perheeseesi.. Tuet suomalaista työtä. Ihan turhaa ylväilyä ruveta rahojaan jakelemaan. Käytä ne myöhemmin johonkin järkevään.
Vierailija kirjoitti:
Pistät säästöön, käytät sitten aikuisena autoon, taloon, perheeseesi.. Tuet suomalaista työtä. Ihan turhaa ylväilyä ruveta rahojaan jakelemaan. Käytä ne myöhemmin johonkin järkevään.
Ap täällä. Mitä ylväilyä siinä on jos haluaa auttaa toista? Hieman metsään menee kyllä nyt tuo argumentti.
Kyllä ihmisen muisti on lyhyt, kun kysymys on omasta historiasta.
Mihinkäs muuhun suomalainen hyvinvointi, edyksellisyys ja erityisen hyvä naisten ja lasten asema perustuu, kuin esiäitiemme pyyteettömään vapaaehtoistyöhön ja jotka ajattelivat samoin kuin ap.
Sieltä ovat alkujuuret äitiys- ja lastenneuvolle, synnytysvalmennukselle, naisten äänioikeudelle, koulutukselle, terveydenhoidolle, sivistykselle jne.
Suomalaisen naisen vahvuus on aina ollut verkostoituminen ja liittyminen järjestöihin, jotka ovat tehneet vähävaraisten tai muutoin vaikeissa olosuhteissa olevien kanssa pyyteetöntä työtä, työtunteja tai euroja laskematta.
On todella ikävää, ettei enää pyyteettömiä ja vapaaehtoisia enää helposti löydy ja monet järjestöt kuihtuvat esim. urheiluseurat, harrastuspiirit jne. joiden ovet olisi kaikille avoin.
Hyvä ap. sinun kaltaisia ihmisiä tarvitaan. Tsemppiä sinulle hyvään työhön.
Vierailija kirjoitti:
En usko ihmisen onnen ja tasapainon tulevan tavaran ostamisesta ja kuluttamisesta. Se on hetken huumaa, kun tavara menettää merkityksensä, joita nurkat ovat täynnä ja sitten roudataankin roskikseen, joka kuluttaa luonnonvaroja, eikä siitä ole iloa kenellekään.
Ap, vaikutat todella ihanalta ihmiseltä!
Haluat auttaa sekä vastaat todella asiallisesti ton yhden jankkaajan viesteihin
Olen aina oikeassa, sanot mitä sanot
Mä oon kyllä samaa mieltä kuin pari muutakin vastaajaa että ei Suomessa ole oikeasti köyhiä. Köyhyys johtuu lähes aina omista valinnoista (luottotiedot sössitty ja rahaa menee ulosottoon, eletään muuten vaan liian leveästi, hankitaan lemmikkejä tai jopa hevonen johon raha kuluu tai sitten raha menee alkoholiin tai tupakkaan, lapsia saatetaan myös tehdä liikaa). Itse olin pitkään matalapalkka-alalla ja kyllä raha riitti silloinkin, kun katsoi vähän mihin rahaa käytti. Eihän se tietysti niiden lapsien vika ole, ettei vanhemmat osaa käyttää rahaa, mutta silti tällaisten lasten auttaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Lapselle toki ihanaa, mutta vanhemmalle tämä mahdollistaa typerän rahankäytön myös jatkossa.
Nyt on pakko sanoa, että kyllä suomessa löytyy köyhiä ihan ilman omaa syytä, on myös luotto tiedottomia joilta mennyt luotto tiedot ilman että oma vika puhun kokemuksesta ! itse olen tälläinen, sanotaanko näin en varsinaisesti ole kaikkein köyhimmästä päästä mutta ei mulla ole varaa lapsia mihinkään viedä mutta ruokaa heille löytyy niin paljon kun vaan syövät ja kyllä mä heille pienet synttärit järjestän ja lahjat ostan, tosin lahjat hommaan niin että täytän kyselyitä mistä saa pisteitä pisteillä saa lahjakortteja ja niillä lahjakorteilla sitten ostan lahjat, saan sitten aina vähän isommat lahjat kun puolisen vuotta niitä öahjakortteja kerään, tällä tavalla lapset pääsevät myös kerran/kaks mäkkäriin tai raxiin syömään. Luottotiedot mullaa meni opiskelun takia, asuin omillani mieheni kanssa kun opiskelin , mies opiskeli myös ja vuokra oli 500e/kk tulot asunistuki 180e/kk ja opintotuki 180e/kk miehellä samat tulot jouduttiin ottamaan opintolaina että saatiin pitää asunto mut kuinka ollakkaan ei olla saatu töitä tänäkään päivänä ja opintolainan maksu mennyt, yritin pankissa asiaa käydä sopimassa että saisin siirrettyä tai pienennettyä eriä ei onnistunut ja sen tähden meni luottotiedot... mutta tohonkin pakko sanoa luottotiedottomuus ei vaikuta siihen oletko köyhä vai et vaan se saatko töitä ja joo tosin myös näitä on joilla on oma vika, mutta älkää yleistäkö ! Ja joo kyllä itse tupakoin, tosin aika vähän ja tarkotus on lopettaa, harvemmin ostan tupakkaa suomesta, vaan jos joku yuttu menee laivvalle niin hän yleensä tuo, alkoholia en käytä, koira mulla on mutta en maksa siitä mitään, se oli tuttavan koira joka soitti voinko koiran ottaa hän maksaa ruuat herkut ja kaikki, mutta ei vaan voi pitää sitä enään. mä katon joka päivä työ ilmoituksia käyn haastatteluissa ja olen rekisteröitynyt työttömäksi työn hakijaksi, mulla on koneen asennuksen perustutkinto ja ihan hyvät paperit siitä ja isoin syy miks en töitä saa, on että mulla ei ole työturvallisuus korttia enään kun on mennyt vanhaksi, uusi maksaa noin 100e ja siihen mulla ei ole varaa kela ei maksa, sossu ei maksa ja työkkäri ei vastannut juuta eikä jaata... jos mulla olisi työ tiedossa, saisin sen kortin. Olisin myös valmis tekemään muita homnämia, kuhan jotain töitä saisin, ainoa että työn pitöisi olla päivä työtä, eli ilta työ ei käy lasten takia. Ja kyllä mä ainakin antaisin myös ventovieraan viedä mun lapset vaikkapa hoploppiin tosin varmasti haluisin itse olla mukana :D mutta ei mua hävettäis jos jollain niin suuri sydän on että haluaisi antaa lapsilleni iloa niin miks en suostuisi !
Ap vaikuttaa IHANALTA ihmiseltä. Ap:n laisia ihmisiä pitäisii olla enemmänkin. Oikea aamun piristys tää ketju! Toivottavasti saat autettua jotakuta lasta, ja apu menee perille❤️
Myös yksi syy miksi olen "köyhä" voi johtua siitä että haluan ruokkia lapseni monipuolisesti terveellisesti, eli siis teen täysjyvä riisiä, joka päivä pitää olla kasviksia tai hedelmiä tai marjoja, yleensä kyllä käyn isovanhempien mökillä keräilemässä mustikoita pakkaseen, mulla on luumupuu pihalla mistä nyt syksyllä saadaan luumuja, ostan kausi kasviksia halvempia mutta kuitenkin, pakkaseen pakastan aina ruuan "tähteitä" Ostan tarjouksesta ja pakastanleivon paljon itse, esim sämpylöitä välillä saatan tehdä muffinsseja tai jotain minkä tiedän että ei tarvitse ostaa vaan löytyy aineita valmiina, en tee joka päivä ruokaa vaan pyrin että yhtäruokaa syödään kaks päivä sitten loput pakkaseen ja kolmannelle päivälle uus ruoka, tosin välillä syödään se kolmaspäivä kanssa samaa, jos siitä kaikille riittää, jos ei riitä kaikille niin pakkaseen ja uus ruoka, koskaan en siis ruokaa heitä pois. Jos rahat tiukilla tai jotain isompaa ostettavaa eaim lapsille uudet talvi kengät yms syödään pakkasesta valmiiksi tehtyjä ruokia, ja se raha mikä siinä säästetään laitetaan lasten kenkiin, käyn yleensä kirppareilla, mutta alusvaatteet ostan uutena ja yleensä myös tytön kengät, en vaan ole koskaan löytänyt tytölle sopivan kokoisia kenkiä kirpparilta, mutta sieltä ensimisenä kyllä käyn katsomassa ! kaikki mitä lapset tarttee pyydetään synttärilahjaksi, mutta oslta pyydän myös leluja, isäni antaa lapsille aina 50-100e lahjaksi rahaa ja ne tuhlataan lasten tarvikkeisiin, just esim vaatteet, ulkovaatteet ja vastaavat, jos sillon just ei tarvita mitään laitetaan säästöön kun tiedän että jossain vaiheeaaa kuitenkin tarvitsee. Sitte kun raha ollut vuoden possussa käyttämättä käyn laittamassa lapsen tilille, olen niitä vanhempia joka ei koske lapsen rahoihin vaikka tulis mikä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko ihmisen onnen ja tasapainon tulevan tavaran ostamisesta ja kuluttamisesta. Se on hetken huumaa, kun tavara menettää merkityksensä, joita nurkat ovat täynnä ja sitten roudataankin roskikseen, joka kuluttaa luonnonvaroja, eikä siitä ole iloa kenellekään.
Höhhöhöö! Hassua.
Kun tulee perhettä, talo, remonttia, jätemaksuja, kiinteistöveroja, vaunujen ostoa, vaatteen ja kengän tarvetta, kodinkoneita, auton tarvetta yms yms yms. niin ei siinä mikään kulutusjuhla ole päällä, vaan elämä painaa päälle. Meillä oli 24 veenä 30 000 säästöt jotka liukui lainan vakuuksiin ja kuluihin, remontteihin ym. Ja vaikka tulot hyvät olisi lisäraha ollut tarpeen. Sitten tuli lapset.
Nuorena kaikki säästöön ja kyllä ne kuluu ilman kulutusjuhlaakin.
Toiset tekee ja pärjää, toiset ei viitsi eikä jaksa eikä saa maksettua 20€ kuussa opintolainan lyhennyksiä. Toiset on luusereita. Sitä elämäntapaa ei kenenkään reippaan ja työteliään tarvitse tukea.
Ap on hyvä ja laittaa säästöön, äläkä hihhuloi.
mävaa kirjoitti:
Myös yksi syy miksi olen "köyhä" voi johtua siitä että haluan ruokkia lapseni monipuolisesti terveellisesti, eli siis teen täysjyvä riisiä, joka päivä pitää olla kasviksia tai hedelmiä tai marjoja, yleensä kyllä käyn isovanhempien mökillä keräilemässä mustikoita pakkaseen, mulla on luumupuu pihalla mistä nyt syksyllä saadaan luumuja, ostan kausi kasviksia halvempia mutta kuitenkin, pakkaseen pakastan aina ruuan "tähteitä" Ostan tarjouksesta ja pakastanleivon paljon itse, esim sämpylöitä välillä saatan tehdä muffinsseja tai jotain minkä tiedän että ei tarvitse ostaa vaan löytyy aineita valmiina, en tee joka päivä ruokaa vaan pyrin että yhtäruokaa syödään kaks päivä sitten loput pakkaseen ja kolmannelle päivälle uus ruoka, tosin välillä syödään se kolmaspäivä kanssa samaa, jos siitä kaikille riittää, jos ei riitä kaikille niin pakkaseen ja uus ruoka, koskaan en siis ruokaa heitä pois. Jos rahat tiukilla tai jotain isompaa ostettavaa eaim lapsille uudet talvi kengät yms syödään pakkasesta valmiiksi tehtyjä ruokia, ja se raha mikä siinä säästetään laitetaan lasten kenkiin, käyn yleensä kirppareilla, mutta alusvaatteet ostan uutena ja yleensä myös tytön kengät, en vaan ole koskaan löytänyt tytölle sopivan kokoisia kenkiä kirpparilta, mutta sieltä ensimisenä kyllä käyn katsomassa ! kaikki mitä lapset tarttee pyydetään synttärilahjaksi, mutta oslta pyydän myös leluja, isäni antaa lapsille aina 50-100e lahjaksi rahaa ja ne tuhlataan lasten tarvikkeisiin, just esim vaatteet, ulkovaatteet ja vastaavat, jos sillon just ei tarvita mitään laitetaan säästöön kun tiedän että jossain vaiheeaaa kuitenkin tarvitsee. Sitte kun raha ollut vuoden possussa käyttämättä käyn laittamassa lapsen tilille, olen niitä vanhempia joka ei koske lapsen rahoihin vaikka tulis mikä
Ja opintolainat on maksamatta ja tupakkaa haetaan laivalta. * tyrsk*
Osta kuusvuotiaalle lukukausi Elämäm -esikouluun. Valmistaa köyhille edessä olevaan yhteiskuntamme tarjoamaan nöyryytykseen, rikkaiden halveksuntaan ja tarpeettomuuden kokemuksiin. Lahja josta on hyötyä. On se porvarien mainostama investointi tuevaisuuteen. Tosin laittiversio.
Juu, jos ei itseä kiinnosta kakan vertaa, voi aina syyttää yhteiskuntaa ja naukua että kyllä jonkun pitäisi vielä tehdä jotain minun hyväksi.
Mikäköhän siinä on että jotkut opiskelee, tekee työtä, säästää rahojaan, pitää asioistaan huolta ja kiristää kun on pakko ja pärjääkin joskus. Jotkut elää kuin ellunkanat ( paitsi omasta mielestään tietysti) ja kaikki on päin helvettiä.
Itse olen kohtuullisen menestynyt ja se on jännä juttu kuinka näiden elämäntapa luusereiden elämässä voi heti laittaa sormensa siihen, missä mennään vikaan ja mistä " köyhyys" johtuu.
Se on aina: alkoholi, tupakka, mäkkäri/ hese/ nakkariruokavalio, tavaroiden yletön hankkiminen, liian kallis auto, liian korkea vuokra tuloihin nähden ( vuokralle kun pääsee mutta pankki ei anna joka persaukiselle lainaa) , leväperäisyys ( asioita ei hoideta kunnolla eikä ajallaan), saamattomuus ja laiskuus.
Ja se on ihan just näin. Ylipainoiset naukujaiset menee hesen roippeet suupielestä roikkuen loppuillaksi lähipubiin notkumaan ja ihmettelemään muiden luusereiden kanssa miten on rahat loppu.
Tähän päälle tyhmyys ja huono asioiden hoito ja tietämättömyys, niin voila!!
Vierailija kirjoitti:
Osta kuusvuotiaalle lukukausi Elämäm -esikouluun. Valmistaa köyhille edessä olevaan yhteiskuntamme tarjoamaan nöyryytykseen, rikkaiden halveksuntaan ja tarpeettomuuden kokemuksiin. Lahja josta on hyötyä. On se porvarien mainostama investointi tuevaisuuteen. Tosin laittiversio.
Nii, jos joku vaa ei haluu ja viitti niin ei sen pitäs luuseriks tehdä. Meitä kun on erilaisia. Työssäkäynti pitäs kiältää lailla kun kaikkii ei huvita ja sit jotkut menee. Niiku nii väärin.
Siitä muuten tunnistaa pahimmat luuserit, kun ne on täysin valmiita ottamaan rahaa 18- vuotiaalta lapselta. Ei paljon omatunto paina. Itse en äitinä ja nuorten äitinä ottaisi rahaa noin nuorelta.
Oletpa ihana ja fiksu nuori! Jos olet facessa, niin mikäs se nyt olikaan se yksi hyvä ryhmä mitä ylläpitävät pääkaupunkiseudulla naiset, jotka auttavat vähävaraisia lapsiperheitä. Siellä ilmeisesti voisi hieman tutkata sopivaa kohdetta ja antaa apua sellaiseen perheeseen, perheille, jotka mielestäsi voisi hyötyä suuresti avustasi. Muistaisiko joku sen ryhmän?
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ihana ja fiksu nuori! Jos olet facessa, niin mikäs se nyt olikaan se yksi hyvä ryhmä mitä ylläpitävät pääkaupunkiseudulla naiset, jotka auttavat vähävaraisia lapsiperheitä. Siellä ilmeisesti voisi hieman tutkata sopivaa kohdetta ja antaa apua sellaiseen perheeseen, perheille, jotka mielestäsi voisi hyötyä suuresti avustasi. Muistaisiko joku sen ryhmän?
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/aidit-kuljettavat-vapaa-aj…
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lapsia?
Minkälainen vanhempi suosittelee 18- vuotiasta antamaan lomarahoistaan pois tälläisenä aikana??
Jotkut vanhat ukot/ akat erikseen mutta
Sanokaa nyt herrajumala muutkin tälle nuorelle että säästää rahansa!!!!!
Ap, ihana ajatus! Olet ihana ihminen. Valtaosa ikäisistäsi laittaisi ylimääräiset rahat itseensä eikä muihin.
Mitä ihmeen kyynisiä möllyköitä täälläkin on marisemassa ja nillittämässä, kun joku vilpittömästi haluaa tehdä toisille hyvää. Ihailen asennettasi, ap. On ihanaa, että haluat tehdä jotakin epäitsekästä, ja se kertoo sinusta paljon. Moni muu onkin jo tarjonnut neuvoa auttamiskanavan löytämisessä, mutta voisin vielä lämpimästi suositella SPR:n ulkoiluystäväpalvelua, jos lasten auttamisen lisäksi myös yksinäisten vanhusten kanssa ulkoilu kiinnostaa. Kaupungin vapaaehtoistyön koordinaattoriin voi ottaa yhteyttä ja kertoa olevansa kiinnostunut. Minulla on itselläni todella positiivisa kokemuksia asiasta, ja mummotkin tykkäsivät kauheasti.