Teinin kanssa etelässä, argh!
Ollaan koko perhe aurinkolomalla etelä-Euroopassa. Muuten olisi hauskaa, mutta teini valittaa ihan koko ajan. Ei haluaisi osallistua mihinkään vaan tuijottaa puhelintaan hotellissa. Nukkua haluaisi eri rytmissä kuin muut, mikä on hankalaa kun nukkuu olohuoneessa. Ruoka on pahaa eikä myöskään halua tulla kauppaan ostamaan mitään mieluista evästä.
Ollaan annettu osan ajasta olla huoneessa, mutta isommille retkille ja ravintolaan on pakko tulla mukaan. Kerran päivässä pitää käydä altaassa tai meressä.
Pitäisikö vaan antaa tehdä mitä tahtoo eli syödä Suomesta tuttuja sipsejä, juoda cocista, valittaa, sotkea ja olla netissä. Vai pitäisikö raahata mukana toisten fiilistä pilaamassa?
(Mä olen netissä nyt koska yritän olla hiljaa ja antaa muiden nukkua.)
Kommentit (212)
Jotenkin tuntuu, että vanhemmat unohtavat olleensa itsekin joskus teinejä. Itse olen perheeni vanhin lapsi, sisarukseni ovat minua muutaman vuoden nuorempia. Eli jossain vaiheessa tuli sekin aika, kun minä olin se perheen teini, jolle mikään ei kelvannut ja joka valitti kaikesta. Niin, miksiköhän... Kaikki lomien aktiviteetit valittiin "lasten" mukaan. Sisarukset tykkäsivätkin uida altaassa ja kiertää jotain eläin- ja vesipuistoja, minä en. Minua kiinnostavat jutut olivat muiden mielestä tylsiä, ja lopulta en viitsinyt edes ehdottaa mitään vaan kuljin mukana pakotettuna ja murjottaen. Makasin hotellihuoneessa lukemassa ja kirjoittamassa päiväkirjaa. Varmaan pilasin monta lomapäivää, mutta niinpä minultakin pilattiin. Eli kysykää niiltä teineiltänne, haluavatko he mukaan ja mikä heitä kiinnostaisi. Lähtekää joskus koko perhe sellaiseen kohteeseen, mistä teinikin nauttii. Monesti paras keino voi olla jättää teini joko isovanhemmille tai kaverille tai kummeille, mitä vaihtoehtoja nyt kenelläkin on. Lentomatkan hinnalla maksaa helposti ruokarahat vaikka kaverin perheelle. Ei teini sitä reissua ilkeyttään pilaa, vaan siksi ettei aidosti nauti siitä.
Joo, ei niitä teinejä kannata ainakaan viikoksi ottaa mukaan.
Me vanhemmat olemme lähdössä viikon reissuun ja ajattelin, että voisin lennättää 16-vuotiaan mukaan viikonlopuksi. Sen aikaa varmaan viihtyy, varsinkin jos wifi on heikko. Sitten saa lentää etukäteen pois.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teinin pitää lomailla teidän tahtiin? Eikö hän voisi nukkua makuuhuoneessa, niin te muut saisitte herätä aikaisin ilman että hänen on pakko herätä.
Ei onnistu. Makkarissa on iso parisänky ja lastensänky. Olkkarissa 2 sohvista tehtyä (hyvää) sänkyä. Nille sohville ei mahdu neljää ihmistä nukkumaan jos teini valloittaisi makkarin.
Ei ennen kukonlaulua tarvitse herätä. Alamme kolistelemaan 9.30-10 aikoihin. Silloin ei tarvitse nousta, mutta muut nousevat.
Ap
Oliko pakko ottaa mukaan? Altaassa tai meressä ei ole kenenkään pakko käydä.
Tehkää myös sellaista mistä teini tykkää.
Muistan itse kun 14-15-vuotiaana olin vanhempien mukana reissussa.
Ärsytti kun pakotettiin mukaan. Itsekin olin loman tarpeessa ja halusin nukkua ja olla vaan.
Onneksi sitten lopulta sainkin olla ja ihan kiva loma tuli.
Eli älä pakota.
Antakaa sen nukkua ja mököttää puhelimensa kanssa, jos ruoka ei kelpaa niin olkoon syömättä. Kyllä se sitten maistuu kun maha kurnii.
Vähän samanlaistahan tuo meilläkin on ollut. Ei niinkään oma teini joka on tottunut matkailija ja tietää että lomalla lomaillaan myös netistä ja puhelimesta. Mutta kaverit jotka on olleet mukana...
Tyttö valitti päänsärkyä ja pahoinvointia, annoin hänen jäädä huoneeseen sänkyyn kun lähdimme n 50 km päähän naapurikaupunkiin ja vietimme siellä rantapäivän. Illalla kun tulimme tyttö olikin piristynyt ja lähti kanssamme syömään. Sama toistui vielä 2 päivää kunnes tajusin että hän oli koko päivän surffaillut netissä muiden kavereiden kanssa! Silloin sanoin että jos hän on meidän kanssa reissussa hän myös viettää aikaansa meidän kanssa, ei muiden. Oma tytär oli surrut jo kovasti sitä että kaveri tulee mukaan eikä ole hänen kanssaan ollenkaan. Loppuaikana kännykät oli talossa ja ne sai ottaa käyttöön vain illalla tunnin ajaksi.
Tänäkesänä oltiin vain 2 vkoa reissussa, eka viikko kolmistaan ja toiselle viikolle tuli muuta perhettä ja sukua mukaan vuokrataloon. Ihan kivasti meni, oli omaa tekemistä ja seuraa kun halusi meistä vanhemmista eroon.
Aargh.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että vanhemmat unohtavat olleensa itsekin joskus teinejä. Itse olen perheeni vanhin lapsi, sisarukseni ovat minua muutaman vuoden nuorempia. Eli jossain vaiheessa tuli sekin aika, kun minä olin se perheen teini, jolle mikään ei kelvannut ja joka valitti kaikesta. Niin, miksiköhän... Kaikki lomien aktiviteetit valittiin "lasten" mukaan. Sisarukset tykkäsivätkin uida altaassa ja kiertää jotain eläin- ja vesipuistoja, minä en. Minua kiinnostavat jutut olivat muiden mielestä tylsiä, ja lopulta en viitsinyt edes ehdottaa mitään vaan kuljin mukana pakotettuna ja murjottaen. Makasin hotellihuoneessa lukemassa ja kirjoittamassa päiväkirjaa. Varmaan pilasin monta lomapäivää, mutta niinpä minultakin pilattiin. Eli kysykää niiltä teineiltänne, haluavatko he mukaan ja mikä heitä kiinnostaisi. Lähtekää joskus koko perhe sellaiseen kohteeseen, mistä teinikin nauttii. Monesti paras keino voi olla jättää teini joko isovanhemmille tai kaverille tai kummeille, mitä vaihtoehtoja nyt kenelläkin on. Lentomatkan hinnalla maksaa helposti ruokarahat vaikka kaverin perheelle. Ei teini sitä reissua ilkeyttään pilaa, vaan siksi ettei aidosti nauti siitä.
17 jatkaa.
Meidän teinit ovat siis 18, 16, 14 ja 14.
All inclusive lomalla osa halusi vain uida ja maata altaalla. Osa halusi nähdä saarta.
Talonvuokrauslomalla osa halusi nukkua puoli päivää, osa nähdä maata.
Laskettelulomalla yksi halusi lasketella koko ajan ja eri paikoissa, toinen joka toinen päivä, nuorimmat istua rinneravintolassa.
Yms.
Lusätään tähän vielä se, mitä me vanhemmat halusimme tehdä...Tosi vaikea tehdä loma, jossa kaikki saavat mitä haluavat.
Sitten tajusimme, että tämä kaikki on rahanmenoa. Jääköön kotiin tästä lähtien. Ja ovat jääneet - eikä kukaan ole valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Oliko pakko ottaa mukaan? Altaassa tai meressä ei ole kenenkään pakko käydä.
Tehkää myös sellaista mistä teini tykkää.
No tällä teinillä ei ollut mitään ehdotuksia. Eikö sitten vaan voi antaa olla sillä tabletillaan. Se ei varmaan vastaa käsitystä täydellisestä perhelomasta, mutta ohi menevä aika.
Vierailija kirjoitti:
Heille riittää, että on hyvä wifi.
Jes, tähän kitetyy nykyteinin suurin lomatoive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teinin pitää lomailla teidän tahtiin? Eikö hän voisi nukkua makuuhuoneessa, niin te muut saisitte herätä aikaisin ilman että hänen on pakko herätä.
Ei onnistu. Makkarissa on iso parisänky ja lastensänky. Olkkarissa 2 sohvista tehtyä (hyvää) sänkyä. Nille sohville ei mahdu neljää ihmistä nukkumaan jos teini valloittaisi makkarin.
Ei ennen kukonlaulua tarvitse herätä. Alamme kolistelemaan 9.30-10 aikoihin. Silloin ei tarvitse nousta, mutta muut nousevat.
Ap
Kuinka monta ihmistä siellä makkarissa nyt nukkuu?
Viesisi mukan neljä. Vanhemmat ja 2 nuorempaa lasta?
Laita kaikki lapset makkariin. Heräävät tulevat pois. Paitsi jos pienin lastensänky on joku pinnasänky. Se siirretään olohuoneeseen.
Vanhemmat niihin hyviin sohvasänkyihin.
Meillä kaksi teiniä saa aina sen makuuhuoneen ja me nukumme sohvala olohuoneessa
On väärin että teini ei saa aamulla nukkua
Lopettakaa se palstalla roikkuminen ja sinne kirjoittelu. Osallistukaa lomaan älkääkä pilatko koko perheen matkaa sillä, että makaatte huoneessa tabletti tai puhelin kädessä näitä ketjuja lukien ja niitä kommentoiden.
Olisko teinille ( ainakin naispuolisille) mieluummin sopiva joku kaupunkikohde,jossa saa shoppailla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Viesisi mukan neljä. Vanhemmat ja 2 nuorempaa lasta?Laita kaikki lapset makkariin. Heräävät tulevat pois. Paitsi jos pienin lastensänky on joku pinnasänky. Se siirretään olohuoneeseen.
Meillä kaksi teiniä saa aina sen makuuhuoneen ja me nukumme sohvala olohuoneessa
On väärin että teini ei saa aamulla nukkua
Veljekset eivät suostu nukkumaan parisängyssä (nuorempi vallottaisi koko sängyn), eikä heitä voi laittaa rauhoittelemaan lastensängyssä nukkuvaa pikkusiskoa öisin.
Etelänlomalle lähettiin nimen omaan teinin pitkäaikaisesta toiveesta, joten olisi ollut hassua jättää hänet kotiin.
Ap
Onneksi itsellä ei taida kummemmin olla varaa mihinkään etelänlomiin kun pojat teinejä, ei tarvitse tuostakaan huolehtia 😂
(Ja ihan oikeasti huumorilla tämä)
Ratkaisua tilanteeseen en osaa sanoa kun itse en teininä päässyt matkoille (juurikin rahasyy), ja olin suhtkoht kiltti teini, asuin tallilla hevosten kanssa. Jätä kotiin seuraavalla kerralla, osta kaapit täyteen evästä. Kyllä todnäk pärjää, jos ei alle 13v tai uusavuton ole.
Meillä on mennyt aina ihan hyvin. Viime vuosina on tehty paljon kaupunkimatkoja. Ovat kiinnostuneita ja tehdään heidän toiveiden mukaan. Esim Lontoossa meillä oli vain yksi huone. Neljä sänkyä. Vähän ankeeta oli. Käytiin esim Harry Potter teemapuistossa.
Yleensä prioriteettina on ottaa vähintään yksi makuuhuone. Wifi, ilmastointi, parveke, hyvä sijainti.
Jostain joutuu aina luopumaan.
Aina annetaan makuhuone teineille. Herään itse niin aikaisin.
Pelataan illalla korttia. Käydään syömässä hyvin ym. Päivän katsotaan nähtävyyksiä kohtuullisesti. Aamu ei saa alkaa liian aikaisin. Joskus kymmenen aikaan lähdetään kylille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Viesisi mukan neljä. Vanhemmat ja 2 nuorempaa lasta?Laita kaikki lapset makkariin. Heräävät tulevat pois. Paitsi jos pienin lastensänky on joku pinnasänky. Se siirretään olohuoneeseen.
On väärin että teini ei saa aamulla nukkuaVeljekset eivät suostu nukkumaan parisängyssä (nuorempi vallottaisi koko sängyn), eikä heitä voi laittaa rauhoittelemaan lastensängyssä nukkuvaa pikkusiskoa öisin.
Etelänlomalle lähettiin nimen omaan teinin pitkäaikaisesta toiveesta, joten olisi ollut hassua jättää hänet kotiin.
Ap
Pikkusisko nukkuu siis matkasängyssä. Se tietenkin olohuoneeseen. Minkä ikäinen tämä pikkuveli on? Entä teini?
Varmasti nukkuu mieluummin veljen kanssa kuin olohuoneessa ilman rauhaa
Eli haluaa vain purkaa teiniangstiaan. Antakaa mököttää huoneella.