Superpieni punainen hämähäkki vilisti makuuhuoneessa, punkki??
Osaako kukaan kertoa mulle, mikä ötökkä mahtaisi olla kyseessä? Todella, todella pieni ja aivan kirkkaanpunainen, näytti hämähäkiltä tai joltain, vilisti seinää pitkin miehen kämpän makuuhuoneessa. Mikäköhän toi mahtaisi olla? Oli siis ihan mielettömän pikkuinen, mutta punkit kuumottaa. Täällä ei ole huonekasveja tai muita, mies asuu 8. kerroksessa mutta kämppä on kyllä ollut saastainen.
Kommentit (33)
Samettipunkitkin purevat aika kipeästi, mutta eivät ole mitenkään vaarallisia. Eivät siis levitä tauteja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periatteessa kai kaikki hämähäkkieläimet on myrkyllisiä suomessa, mutta kun tuo ei taida pärjätä edes ihon uloimmalle 1/20 panssarisuojalle. Ja jos jotenkin pääsisi puremaan suoraan haavaan niin uskoisin että finnin raapiminen on sillai 100 kertaa myrkyllisempää :p
No ei todellakaan ole ihmiselle myrkyllisiä, mitä ihmeen puppua taas. Suurin osa on niin pieniä ettei edes pystyisi puremaan ihmistä, saati että niillä olisi mitään mielenkiintoa. Kyllä ne omat saalislajinsa tuntee.
Kyllä ne nyt vaan on. Mutta myrkyllisiä omassa mittakaavassaan, eli pystyvät juuri ja juuri nirhaamaan kaikkea minimaalista. Se, että on myrkyllinen, ei tarkoita mitään suhdetta ihmiseen aina.
Yst terv Biologi
Olen aikoinaan nyppinyt punkkeja mm koiran iholta, niin pienenä punkki on ollut ruskehtava ja litteä ( en muista mustia punkkeja) ja jos on imenyt ittensä täyteen on harmaa ja tosi pullea.
Vierailija kirjoitti:
Verta imevä punkkilaji on musta ja selkäkilpi ryskea, mutta se löntystelee, ei juokse. Myrkyllisiä alla sentin kokoisia hämähäkkejä ei ole Suomessa. Tavallinen hämähäkki se on, joita on paikat täynnä näin kesällä.
Löntystelee aterian jälkeen, sitä ennen kipittävät tarvittaessa ja lujaa. Nymfit ovat niin pieniä, että niitä on tosi vaikea nähdä, siis ennen kuin imevät itsensä palloksi.
Eiköhän kyseessä ole hyrräpunkki? Siis jos pieni oranssi ja liikkuu nopeasti ikään kuin pyörimällä? Samenttipunkki liikkuu hitaammin.
Hyrräpunkkeja ne ilmeisesti ovatkin, samettipunkit ovat hieman isompia.
Mä luulin niitä pienenä hämähäkinpoikasiksi :')
Ne ovat HYRRÄPUNKKEJA, jos liikkuvat nopeasti. Samettipunkit liikkuvat hitaasti! Hyrräpunkit ovat myös pienempiä kuin samettipunkit.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat HYRRÄPUNKKEJA, jos liikkuvat nopeasti. Samettipunkit liikkuvat hitaasti! Hyrräpunkit ovat myös pienempiä kuin samettipunkit.
Linkki ei kohdistu, mutta googlatkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkki on aika iso oikeastaan. http://www.punkkiklinikka.fi/sites/g/files/g10039131/f/media_crop/151/p…
Minulla on ollut tänä kesänä pari kertaa punkki etsimässä sopivaa paikkaa ja se on ollut tuon toukan kokoinen. Mutta ilmeisesti ne eivät vielä ime verta, eli kyseessä on ollut nymfi.
Kylläne nymfitkin imee verta, omista lapsistani olen irroitellu juuri niitä. Niitä on vaikea huomata, varsinkin hiusten seasta, siksi nuo pienimmät onkin yleensä niitä pahimpia tartuttajia.
Luetun ymmärtämiseksi boldattu.
T: Sama
Idiootit. Kysyttiin mikä on pieni punainen eikä mielipiteitä. Jos ette osaa kysymykseen vastata, älkää ny jumankauta leikkikö dorkaa. Ai niin tää olikin ipana.fi
samettipunkki tai hyrräpunkki luultavasti
Mä ihastelin meidän hemaisevaa opettajaa.
Oon kutsunut noita aina taivaanlampaiksi, se nimi meille opetettiin. 🤔