Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä kirjojen lukeminen kuuluu mielestäsi yleissivistykseen?

Vierailija
17.07.2017 |

Teen parhaillaan listaa luettavista kirjoista. Tietokirjoja, kaunokirjallisuutta, mitä vain otetaan vastaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipediasta vai kokonaan?

Vierailija
2/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1984 ainakin on luonut muutamia käsitteitä, joita yhä käytetään keskusteluissa, uutisissa jne. Aika helppolukuinen kirja muutenkin vaikka onkin jo vanha,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän veljestä

David Copperfield

Peppi Pitkätossu

Sinuhe Egyptiläinen

Vierailija
4/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei perustelkaa myös, ilman spoilereita, mitä tuo kirja tarjoaa nykylukijalle, miksi se pitää lukea?

Vierailija
5/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1984 ainakin on luonut muutamia käsitteitä, joita yhä käytetään keskusteluissa, uutisissa jne. Aika helppolukuinen kirja muutenkin vaikka onkin jo vanha,

Myös Eläinten vallankumous

Vierailija
6/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Pohjantähden alla. Siinä käydään läpi Suomen lähihistoriaa kaunokirjallisessa muodossa.

Vierailija
7/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ottanut tavaksi lukea joka vuosi Finlandia-voittajan. Näin on menty vuodesta -98 lähtien. Toki luen paljon muutakin, mutta toi on mun vähimmäissivistysannos.

Vierailija
8/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun oppimäärä pitää kaikkien hallita. Suosittelen ainakin historian ja yhteiskuntaopin kirjojen lukemista, äidinkielen oikeinkirjoitussäännöt, Suomen kasvit ja eläimet. Karttakirja luettava niin hyvin että suurinpiirtein tietää perusasiat.

Vierailija
9/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan lyhyt historia, Stephen Hawking

Tiedekirjojen klassikko. Kosmologia, alkuräjähdys ja mustat aukot. Paikoitellen aika haastavaa ajateltavaa. Siitä huolimatta kuuluu ehdottomasti hyvään yleissivistykseen.

Vierailija
10/23 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taru Sormusten Herrasta

Vierailija
11/23 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon. Miten pärjää esim. suomalaisessa työelämässä jos tämä on lukematta?

Vierailija
12/23 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu, koska monet sanonnat ymv. peräisin sieltä.  

Vierailija
13/23 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Pohjantähden alla ja Tuntematon sotilas

Tuo Finlandia-voittajan lukeminen vuosittain hyvä ja sivistävä tapa

Lukeminen ei selvästikään oo kaikkien juttu. Itse luen koko ajan. Kun toinen kirja loppuu, on jo toinen odottamassa. Kotimaista, ulkomaista, historiaa, elämäkertoja, kaunokirjallisuutta, dekkareita...

Mun mielestä kirjoja lukemalla oppii tosi paljon kaikenlaista. 

Vierailija
14/23 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dostojevskin Rikos ja rangaistus. Se on erinomainen kirja oikeasta ja väärästä. Lisäksi se antaa mielenkiintoisen kuvan 1800-luvum Venäjästä.

Vierailija
15/23 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fahrenheit 451. (paperin syttymislämpötila)

1960-luvun näkemys tulevaisuudesta. Historia on kehä ja 40-luku tulee aina uudelleen.

Vierailija
16/23 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? 30v työelämässä enkä kyllä ole missään vaiheessa huomannut että tuon nimenomaisen teoksen lukemisesta tai lukemattomuudesta olisi haittaa/hyötyä?

Vierailija
17/23 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon, Täällä pohjantähden alla, kuvaa hyvin suomalaista elämänmenoa ja lähihistoriaa, Raamattu (ei en ole itse lukenut kuin pätkän sieltä ja toisen täältä) yleisivistyksen kannalta olisi hyvä. Olen itse lukenut 7v lähtien kaikkea mahdollista ja luen edelleen, myös dekkareita. Kirjalista on loputon en viitsi tähän muuta laittaa. Suomi100 vuoden kunniaksi on netissä 100 kirjan lista jota suositellaan. Olen itse aika monta niistäkin lukenut. Kirjoista saa paljon kaikenlaista yleistietoa jos kirjailija on tarkistanut faktat. Olen lähtöisin ihan duunariperheestä ja meillä luettiin paljon ja oli paljon kirjoja. Nyt ne kirjat ovat minulla. Käytän kirjastoa ja ostelen kirjoja.

Vierailija
19/23 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mein Kampf

Vierailija
20/23 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? 30v työelämässä enkä kyllä ole missään vaiheessa huomannut että tuon nimenomaisen teoksen lukemisesta tai lukemattomuudesta olisi haittaa/hyötyä?

Joulukuinen vakioaihe kahvipöydässä ainakin miehillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan