Miten rahoitat toisen korkeakoulututkinnon?
Lueskelin hakuketjusta, että täällä olisi useita toisen korkeakoulututkinnon suorittajia. Miten rahoitatte opinnot, kun opintotukea ei enää tipu?
Kommentit (19)
Säästöillä pari ekaa vuotta, tekemällä lomilla kesätöitä sekä parin viimeisen opiskeluvuoden aikana tekemällä uuden alan töitä kesällä ja viikonloppuisin. Ja se onni, ettei ole vielä asuntolainaa, vaan asun edullisessa opiskelija-asunnossa vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opiskellut työn ohessa.
Siivous vai kassa? Menen apajille.
Osa-aikatöillä. Laskin tähän menevän 10v, kun lainaakaan ei voi enää nostaa jepjep
Mulla jäi toiseen tutkintoon lähes 20 opintotukikuukautta (kävin ensin amk ja sen jälkeen nyt yliopistossa kandi+maisteri).
Olen pari vuotta ollut nyt yliopistossa ja olen elämiseni rahoittanut pelkästään säästöillä ja osa-aikatöillä. Nyt kun työsuhde ei oletettavasti enää mulla jatku, niin alan käyttämään tukikuukukausia+säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi toiseen tutkintoon lähes 20 opintotukikuukautta (kävin ensin amk ja sen jälkeen nyt yliopistossa kandi+maisteri).
Olen pari vuotta ollut nyt yliopistossa ja olen elämiseni rahoittanut pelkästään säästöillä ja osa-aikatöillä. Nyt kun työsuhde ei oletettavasti enää mulla jatku, niin alan käyttämään tukikuukukausia+säästöjä.
Toicovo, että työsuhde jatkuu. Tukia ei enää saa toiseen tutkintoon.
Koulutusrahaston tuella + käymällä osa-aikatöissä.
Mä sain koko koulutusajalta aikuiskoulutustukea (1 v 9 kk) , kun oli takana pitkä työhistoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous vai kassa? Menen apajille.
Valmistuin ensin DI:ksi ja sain oman alan töitä, joiden ohessa opiskelin ekonomiksi. Ei siis kumpikaan noista. Ensimmäisen tutkinnon ohessa kyllä mm. siivosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Olen oikeutettu opintotukeen, koska uusi tutkintoni on korkeampiasteinen. Jos olisin käynyt yliopisto+amk tukia ei heruisi, mutta näin päin onnistuu.
Aloitin yliopisto opinnot kun amk-tutkintoni oli kesken, mutta silloin olin oileutettu vähempään määrään kuukausia. Kun valmistuin amk:sta sain muistaakseni vielä ~10 tukikuukautta lisää.
Kelan kanssa olen useampaan otteeseen viestitellyt ja päätös myönteisestä opintotuesta on saatu ja vielä varmistettu.
Kelan sivuilta voit lukea lisää:
http://www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Olen oikeutettu opintotukeen, koska uusi tutkintoni on korkeampiasteinen. Jos olisin käynyt yliopisto+amk tukia ei heruisi, mutta näin päin onnistuu.
Aloitin yliopisto opinnot kun amk-tutkintoni oli kesken, mutta silloin olin oileutettu vähempään määrään kuukausia. Kun valmistuin amk:sta sain muistaakseni vielä ~10 tukikuukautta lisää.
Kelan kanssa olen useampaan otteeseen viestitellyt ja päätös myönteisestä opintotuesta on saatu ja vielä varmistettu.
Kelan sivuilta voit lukea lisää:
http://www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja
Ahaa, onnea sinulle. Tämä porsaanreikä ei auta minua, mutta opintopaikastani en luovu.
Samalla lailla rahoittaisin kuin ensimmäisenkin eli puoliso oli jo töissä, minulla vähän kesätöistä ja lukion ja yliopiston välivuodelta/äitiyslomalta säästöjä, tein kesäisin ja viikonloppuisinkin jonkin verran töitä, vakinaisen paikan sain jo opintojen toiseksi viimeisenä kesänä eli gradu ym. meni töiden ohessa, molemmilla meillä vanhempien aikanaan "opintotueksi" laittama osakesalkku, josta nostimme opiskeluaikanani osingot.
Jos et ole oikeutettu aikuiskoulutustukeen, niin mieleen tulevat lähinnä säästöillä eläminen tai työn teko. Jos ala on varmasti työllistävä, voinet yrittää saada lainaakin, esim. 20 000€. Nykyään hyvää on se, että opiskelijatkin ovat yleisen asumistuen piirissä, ja se ei ole sidottu opintotukikuukausiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole oikeutettu aikuiskoulutustukeen, niin mieleen tulevat lähinnä säästöillä eläminen tai työn teko. Jos ala on varmasti työllistävä, voinet yrittää saada lainaakin, esim. 20 000€. Nykyään hyvää on se, että opiskelijatkin ovat yleisen asumistuen piirissä, ja se ei ole sidottu opintotukikuukausiin.
Niin ja jos olet työttömänä työnhakijana, myös omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella voisi tulla kyseeseen.
Mä saan kiittää anteliaasta avustuksesta mun edesmennyttä mummoa. Ilman häntä en olisi onnistunut.
Tätä haettu. Tiedä sitten, miten auliaasti sitä jakelevat. Pelkään, että tulee kielteinen päätös. Yli vuosi tässä pääosin työttömänä, joskun jonkun verran pätkätöitä siinä kyljessä. Mutta ei työpaikkaa tippunut niistäkään pakoista, joissa niitä pätkiä tein.
En käyttänyt kaikkia tukikuukausia ensimmäiseen tutkintoon, niitä on siis vielä vuosiksi jäljellä. Aion opiskella toisen tutkinnon sosiaalityöstä, joten luultavasti tulen pääsemään kandin jälkeen oman alan töihin tekemään sijaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
En käyttänyt kaikkia tukikuukausia ensimmäiseen tutkintoon, niitä on siis vielä vuosiksi jäljellä. Aion opiskella toisen tutkinnon sosiaalityöstä, joten luultavasti tulen pääsemään kandin jälkeen oman alan töihin tekemään sijaisuuksia.
Ikävä sanoa, mutta aikomuksen tasolle taitaa jäädä, kiitos perskeko-hallituksen päätösten.
Nimimerkillä OLI 18 opintotukikuukautta säästettynä toiseen tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta aikomuksen tasolle taitaa jäädä, kiitos perskeko-hallituksen päätösten.
Nimimerkillä OLI 18 opintotukikuukautta säästettynä toiseen tutkintoon.
Sama täällä! Aivan perseestä. Kun aloitin ensimmäiset korkeakouluopintoni 2009, niihin sai max 55 tukikuukautta. Toiseen tutkintoon sai vielä 15 tuki-kk:a lisää, siis yhteensä max 70 kahteen tutkintoon. Käytin itse ekaan maisteriin 45 tukikuukautta ja laskin, että toista tutkintoa varten jää vielä mukavat 25 kuukautta säilöön, jos tarve sellaiselle tulee. No nyt kun tarve tuli, niin hallitus on vetänyt koko tukikuvion uusiksi: nyt ekaan tutkintoon saa max 45 tukikuukautta ja toiseen max 54 tukikuukautta - siis vähemmän kuin aiemmin sai pelkästään ensimmäiseen. Näin ollen minulla ei olekaan "pankissa" 25 tukikuukautta vaan huimat 9. Sinne meni nekin opiskeluhaaveet. Haistakaa paska koko valtiovalta!