Siis eikö "sikoa" olekaan suomen kielen sana? Olen elänyt 27 vuotta luullen, että on :D
Olen käyttänyt tuota "verbiä" jopa esseessä aikoinaan yläasteella, eikä opettaja siitä mitään miinuksia antanut :D Selvisi vasta äsken, ettei se ole ollenkaan mikään olemassa oleva sana :D
Onkos teillä jotain muka-sanoja, joita olette käyttäneet kuin ne olisivat virallisia hyväksyttyjä sanoja?
Kommentit (16)
Mitä olet luullut että se tarkoittaa?
Sikoa = sikailla, käyttäytyä sikamaisesti :D
ap
Sikoa? Eli kuin porsia tai vasikoida?
Sika tekee poikasia vai mistä on kyse?
Hä? Minä sion, sinä siot...? Juu, ei!
Ei tuollaista sanaa ole. Mitähän mahdat sillä ajaa takaa? Onko tuo mielestäsi verbi? Vai adjektiivi? Vai substantiivi?
Vierailija kirjoitti:
Sikoa = sikailla, käyttäytyä sikamaisesti :D
ap
Kalle sikoi juhlissa ja minä sioin myös?
Äidinkielen maikka on vain arvostanut sun luovuutta. Ei ole tosiaankaan sana ja koskaan en ole edes kuullut.
Trollaat nyt.
Siis ihan verbinä olen pitänyt. Joskus aikoinaan kouluikäisenä olen kuullut jonkun toisen sitä käyttävän ja siitä se on jäänyt "sanavarastoon". Mutta juu, sikailemisen lyhenteenä olen sitä pitänyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista sanaa ole. Mitähän mahdat sillä ajaa takaa? Onko tuo mielestäsi verbi? Vai adjektiivi? Vai substantiivi?
Ai, eikö? Ja olisiko verbiksi luullut? Ja olisiko se sanottu jo avauksessa?
Opettaja todennäköisesti luki sen sanana aikoa.
Mikä on mielestäsi saman asian substantiivi? Esim. lukeminen - lukea, sikominen - sikoa?
"Kalle sikoi juhlissa ja minä sioin myös?
Äidinkielen maikka on vain arvostanut sun luovuutta. Ei ole tosiaankaan sana ja koskaan en ole edes kuullut.
Trollaat nyt."
Älä viitsi, ei kai nyt tällainenkin voi mennä noin ihon alle? Ihan viattomasti vaan kerroin kun oli mielestäni hauska havaita ettei sikoa olekaan sana. Nyt nutturaa löysemmälle!
ap
"Mikä on mielestäsi saman asian substantiivi? Esim. lukeminen - lukea, sikominen - sikoa?"
Bingo :D
Vierailija kirjoitti:
"Kalle sikoi juhlissa ja minä sioin myös?
Trollaat nyt."
Älä viitsi, ei kai nyt tällainenkin voi mennä noin ihon alle? Ihan viattomasti vaan kerroin kun oli mielestäni hauska havaita ettei sikoa olekaan sana. Nyt nutturaa löysemmälle!
ap
Miten niin ihon alle :D
En vain usko, että suomenkielinen ihminen voi säilyä aikuisikään asti ? tajuamatta verbien taivutuksen logiikkaa. Et varmaankaan ole käyttänyt tätä teonsaanaasi taivutettuna.
Vai oletko joskus sionnut (vrt. takoa)?
Epäilemättä seonnut, mutta se on sitten ihan toinen juttu.
Olen aineopinnot suomesta tehnyt, enkä pitäisi lainkaan kummallisena, jos muoto olisi oikein. En sitä kuitenkaan tiedä.
Suomessa voi muodostaa kaikenlaisia sanoja, jotka muodollisesti ovat oikein, vaikka eivät käytössä olisikaan.
Esimerkiksi halpuuttaa on kielen ammattilaisten mukaan ihan oikein, vaikka minä luulin sitä teettoverbiksi ja ihmettelin, kuinka sitä voidaan käyttää.
Voisihan näitä olla lisää tyyliin lammastella, susia, ketustelu ja ilvestys puhumattakaan karhuamisesta.
Mitä kuvittelit sen tarkoittavan?