Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihminen oikeasti olla hyvä sekä musiikissa että kuvataiteessa?

Vierailija
15.07.2017 |

Kummassakin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi ja usein onkin. Andy McCoy on yksi esimerkki.

Vierailija
2/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi. Harvalla on vain 1 asia missä on hyvä. VIelä harvempi jaksaa keskittyä vain yhteen asiaan, jolloin olisi mestari ko. alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla esimerkkiä henkilöstä joka olisi huippu molemmissa. Harrastaa tietysti voi vaikka ei osaisikaan.

Vierailija
4/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuli mieleen, että molempia voi opetella ja tulla niissä hyväksi, vaikka "lahjoja" ko. hommaan ei olisi.

Taitoina täysin opeteltavissa, ellei ole jotain sen estävää vammaa (vaikea soittaa, jos ei ole raajoja tai piirtää, jos on sokea). Itse kun molempaa harrastan, niin lähinnä ärsyttää kun sanotaan lahjakkaaksi. En minä yhtäkkiä vain ottanut soitinta/ kynää käteen ja osannut hyvin. Kyllä se vaatii paljon työtä.

Amatöörille ei tietenkään erota oikeasti hyvää ja harrastelijaa toisistaan, jolloin ei saa oikeaa käsitystä työn määrästä.

Vierailija
5/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.villagevoice.com/2015/07/10/ten-musicians-who-paint-as-hard…;

Patti Smith taitaa olla noista se jonka taide menisi kaupaksi salanimelläkin. Ja ehkä Bowie.

Vierailija
6/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

David Bowie, John Lennon, Bob Dylan, Freddie Mercury...

Vierailija
7/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon. Eikä oo ees kovin harvinaista.

Vierailija
8/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Kaikki tuntemani hyvät piirtäjät ovat myös musiikillisesti lahjakkaita.

Vierailija
9/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla hyvä, mutta ei mestari. Ei ole yhtään sellaista esimerkkiä. Nero voi olla vain jommassa kummassa.

Vierailija
10/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse keskitasoinen kummassakin, niin miksei joku harjaantunut voisi olla oikeasti hyvä kummassakin Harrastin lapsena ja nuorena kuvista ja viulua niin, ettei kukaan ainakaan huutaen lähtenyt konsertista tai itkenyt verta kun näki maalaukseni näyttelyssä. Ainakin osittain nämä saattaa kulkea kädekkäinkin, ainakin kyky oppia ja yhdistää opittu taas johonkin luovaan.

Vierailija
11/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Kaikki tuntemani hyvät piirtäjät ovat myös musiikillisesti lahjakkaita.

Juuri näin.

Vierailija
12/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla hyvä, mutta ei mestari. Ei ole yhtään sellaista esimerkkiä. Nero voi olla vain jommassa kummassa.

Kyllä nero voi olla molemmissa. Mestaritason työt vaan vaativat paljon harjoitusta, jolloin on harvinaista että molemmissa on mestari. Pääsyy on aika. Jos haluaa pitää molemmat taidot mestaritasolla, niin tämä vaatii lähes koko päivän käyttämistä harjoitteluun. Tällöin ei voi käydä töissä ja aikaa ei ole harrastaa muuta.

Vierailija
13/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaikea olla huippu molemmissa, koska vaatii niin paljon työtä.

Vierailija
14/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko, opetellut soittaan kosketinsoittimia korvakuulolla ja piirtää tosi hyvin.

Vierailija
15/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista ainakin Joel Melasniemi on tehnyt musiikkia ja myös kansitaidetta.

Vierailija
16/16 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tuli mieleen, että molempia voi opetella ja tulla niissä hyväksi, vaikka "lahjoja" ko. hommaan ei olisi.

Taitoina täysin opeteltavissa, ellei ole jotain sen estävää vammaa (vaikea soittaa, jos ei ole raajoja tai piirtää, jos on sokea). Itse kun molempaa harrastan, niin lähinnä ärsyttää kun sanotaan lahjakkaaksi. En minä yhtäkkiä vain ottanut soitinta/ kynää käteen ja osannut hyvin. Kyllä se vaatii paljon työtä.

Amatöörille ei tietenkään erota oikeasti hyvää ja harrastelijaa toisistaan, jolloin ei saa oikeaa käsitystä työn määrästä.

Tästä olen jokseenkin eri mieltä. Jos ei ole ns. sävelkorvaa, ei opi laulamaan nuotilleen, vaikka kuinka harjoittelisi (tästä on ihan tieteellistäkin tutkimusta). Toiset sen sijaan osavaavat laulaa nuotilleen täysin ilman harjoittelua. Musiikin "osaaminen" vaatii myös rytmitajua ja sitä ei harjoittelemalla saa kuin tietyyn rajaan saakka. Eli aina on taustalla lahjakkuutta musiikkiin, jota sitten harjoittelemalla jalostetaan taidoksi. Jos ei lahjakkuutta ole, ei auta vaikka kuinka harjoittelisi. Sama kuvataiteessa. Minä en opi maalaamaan niin kuin Helene Schjerfbeck, vaikka maalaisin 24/7 vuosikausia. 

Jos pelkkä harjoittelu riittäisi, olisi ammattimuusikoita ja -taiteilijoita huomattavasti enemmän kuin nyt.

Ja vastauksena otsikon kysymykseen: Voi olla hyvä molemmissa. Tiedän useita, jotka ovat. Toivoisin, että itsekin olisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi