Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö suolistosairaan päästä vessaan liikkeessä, jossa ei ole

Vierailija
15.07.2017 |

asiakasvessaa, vaan ainoastaan henkilökunnan vessa?

Kommentit (327)

Vierailija
21/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia liikkeitä joissa ei yksinkertaisesti voi päästää, muutama esimerkki jo tulikin.

Siinä edellisessä ketjussa oli yksi kokemus että kesätyöntekijä oli kiellosta huolimatta päästänyt tuollaisen suolistosairaan henkilökunnan vessaan. Lopputulos: lompakoita ja avaimia varastettu, piti ainakin yksi kerrostalo sarjoittaa uudelleen. Lasku meni kesähessulle.

Kyllä se on suolistosairaan vastuulla suunnitella reittinsä niin että vessaan pääsee, eikä vaatia muita riskeeraamaan työpaikkansa ja tuhansien eurojen kulut.

Vierailija
22/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävää, että on näitä väärinkäyttäjiä, joiden takia viattomat suolistosairaat joutuu kärsimään :(  Vessapassi on hyvä juttu, mutta siitä huolimatta suolistosairas joutuu miettimään reittinsä ja kulkemisensa hyvin tarkkaan, koska tietää, ettei vessoja ole joka kadun kulmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä?! Ei parikymmentä vuotta sitten ollut tällaista suolistosairaiden laumaa pyrkimässä liikkeiden vessoihin.

Vierailija
24/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä?! Ei parikymmentä vuotta sitten ollut tällaista suolistosairaiden laumaa pyrkimässä liikkeiden vessoihin.

Hyvin ikävää siis kyseinen sairaus ja kaikki myötätuntoni heille, oikeille sairaille, mutta tuntuu kyllä aika uskomattomalta, että heitä olisi nyt liikkeellä kovin paljon. Taitavat vain selitellä olemattomia, että pääsevät ilmaiseksi vessaan?

Vierailija
25/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kerran Biltemassa kolmen pikkulapsen kanssa ja yhdelle tuli pissahätä. Kysyin henkilökunnalta vessaa ja minulle vastattiin, että vain vammaiset voidaan päästää vessaan. Ihmettelen, miksei pikkulapset menneet samaan kategoriaan. Ko. rakennuksessa ei ollut muita liikkeitä.

Vierailija
26/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ikävää siis kyseinen sairaus ja kaikki myötätuntoni heille, oikeille sairaille, mutta tuntuu kyllä aika uskomattomalta, että heitä olisi nyt liikkeellä kovin paljon. Taitavat vain selitellä olemattomia, että pääsevät ilmaiseksi vessaan?

Paitsi että suolistosauirauksien on todettu lisääntyneen (ja syitä tähän tutkitaan koko ajan), niin todennäköisesti myös asiasta puhuminen on nettiaikakaudella vapautunut, kun vertaistukea on helppo löytää, ja yksin ei tarvitse enää kärsiä ja hävetä. Tietysti aina löytyy niitä, jotka yrittävät hyötyä keksityllä diagnoosilla, mutta sen en usko olevan suurin tekijä "tilastopiikissä".

Vierailija
27/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi sen verran inhimillisyyttä löytyvän niistäkin liikkeistä joissa ei asiakasvessaa ole.

Vierailija
28/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi sen verran inhimillisyyttä löytyvän niistäkin liikkeistä joissa ei asiakasvessaa ole.

Valitettavasti ei voi vedota inhimillisyyteen, vaan ulkopuolisia ei voi päästää liikkeen takatiloihin valvonnatta turvallisuussyistä. Ei mitenkään ole mahdollista arvioida sekunneissa ihmisten vilpittömyyttä. Valitettavasti on näin.

Vierailija
29/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun ei ole siitä inhimillisyydestä kiinni.

Vierailija
30/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on tosiaan keskusteltu aikaisemminkin, ja muistaakseni siinäkään keskustelussa ei kuulunut vastausta, kun kysyttiin, että miksi noin akuutisti oireilevat suolistosairaat eivät voi käyttää aikuisen vaippoja? Jos siis tilanne voi iskeä milloin vain, niin voihan se iskeä silloin vaikka keskellä katua, missä ei ole vessaa mailla eikä halmeilla. Tai liikkeessä, jossa ei tosiaan ole vessaa, mihin saa päästää asiakkaita, vaikka mikä olisi tilanne. Jotenkin minun korvaani kuulostaa takaperoiselta, että kauppojen pitäisi poiketa yleisistä käytännöistään näiden ihmisten takia, mutta ihminen ei itse yritä estää tilanteen syntymistä?

Luulisi sillä saavan mielenrauhaa itselleenkin, jos oireilu tosiaan on niin pahaa, että se voi iskeä kesken kauppareissun? Eihän ne vaipat epäilemättä mukavia tai kovin esteettisiä ole, mutta lienee se silti parempi kuin että joutuu pelkäämään joka kerta kun lähtee kotoa, että mitä jos iskee matkalla?

Vierailija
31/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on tosiaan keskusteltu aikaisemminkin, ja muistaakseni siinäkään keskustelussa ei kuulunut vastausta, kun kysyttiin, että miksi noin akuutisti oireilevat suolistosairaat eivät voi käyttää aikuisen vaippoja? Jos siis tilanne voi iskeä milloin vain, niin voihan se iskeä silloin vaikka keskellä katua, missä ei ole vessaa mailla eikä halmeilla. Tai liikkeessä, jossa ei tosiaan ole vessaa, mihin saa päästää asiakkaita, vaikka mikä olisi tilanne. Jotenkin minun korvaani kuulostaa takaperoiselta, että kauppojen pitäisi poiketa yleisistä käytännöistään näiden ihmisten takia, mutta ihminen ei itse yritä estää tilanteen syntymistä?

Luulisi sillä saavan mielenrauhaa itselleenkin, jos oireilu tosiaan on niin pahaa, että se voi iskeä kesken kauppareissun? Eihän ne vaipat epäilemättä mukavia tai kovin esteettisiä ole, mutta lienee se silti parempi kuin että joutuu pelkäämään joka kerta kun lähtee kotoa, että mitä jos iskee matkalla?

Aivan ja olla sitten liikkeiden armoilla, joissa vessa saattaa olla jossain kellarikatakombissa tai jonne mennään avaimella, jota ei voida antaa sivullisille jne. ja on mentävä kyselemään seuraavasta liikkeestä... Miten voi lähtiessään luottaa, että wc löytyy, on vapaa jne? Tai sinne ehtii edes?

Vierailija
32/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli yli 10 vuotta sitten raju kulpirauhastulehdus, joka sekoitti vatsan toiminnan pariksi vuodeksi. En todellakaan kertonut kenellekään, häpesin valtavasti puskareissujani, ja aina jonnekin lähtiessäni mietin, missä on vessa. Elokuvissa käynti ahdistaa vieläkin, vaikka olen jo terve. Uskon, että vastaavia tauteja on ollut muutama vuosi ennen minuakin joillakin muillakin.

Vierailija
33/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkeissä missä itse olen työskennellyt ovat rakennettu niin että henkilökunnan vessat sijaitsevat pukuhuoneiden luona ja sinne ei todellakaan asiakkaita päästetä. Tämä voisi toimiakin jos työntekijä tulisi vahtimaan asiakasta ettei tämä varastaisi mitään mutta meillä on töitä tehtävänä eikä liikettä voi noin vain jättää.

Vierailija
34/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa muuten on ihan järkyttävä vessatilanne. Esim Usassa kaupungissa kuin kaupungissa ilmaisia vessoja on kaikkialla. Joka ruokakaupassa, ravintoloiden vessoihin voi mennä vapaasti, ostareilla ja tavarataloissa on aina isot, siistit ja ilmaiset vessat. En ymmärrä, miksi Suomessa julkisia vessoja ei ole.

Vierailija
35/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin kerran Biltemassa kolmen pikkulapsen kanssa ja yhdelle tuli pissahätä. Kysyin henkilökunnalta vessaa ja minulle vastattiin, että vain vammaiset voidaan päästää vessaan. Ihmettelen, miksei pikkulapset menneet samaan kategoriaan. Ko. rakennuksessa ei ollut muita liikkeitä.

Kiinnostaa tietää, miten nuo vamman määrittävät. Apuvälineellä? Kaikki vammat eivät näy päälle.

Vierailija
36/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran päästin yhden, niin ei ollut vetänyt pönttöä :(

Vierailija
37/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan yhdessä rautakaupassa pikkupoika meni koeistumaan wc-pöntön. Arvaa naurattiko, kun hän veti tortut pönttöön=lattialle ja huusi "Aitiii pyyhkimään"

Vierailija
38/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika iso riski lähteä liikkeeseen, jossa on vain yksi vessa, koska se vessa voi olla varattu tai siellä voi olla vaikka joku toinen suolistosairas jo. Antaako mamma, joka antaa lapsensa pissata vessan lattialle, tehdä sen aina, kun vessaan pääse esim. niin yksinkertaisesta syystä, että vessa on varattu? Eilen olin huoltsikalla, jossa on peräti kolme vessakoppia, mutta jouduin odottamaan vuoroani hetken aikaa, pari minuuttia, vaikka olin ensimmäisenä jonona. Mitäpä teette tällaisessa tilanteessa? Siinä jonossakin voi olla joku toinen lapsi tai toinen suolistosairas...

Vierailija
39/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla lapsellani on suoslistosairaus, johon liittyy huonoina kausina vaikeaa ripulia ja hyvin äkillistä tarvetta päästä vessaan. Ripuli on koostumukseltaan erittäin limaista velliä ja se tulee ulos kovalla paineella suurina annoksina (20kg painavalta lapselta voi tulla kerrallaan 8dl). Vaippaa ei käytetä yksinkertaisesti siitä syystä, että vielä ei ole löytynyt vaippaa mikä pitäisi tämä vellin sisällään. Limaisuus tekee sen, että velli ei imeydy vaippaan (toisin, kuin virtsa), kova paine ja liukas limaisuus saa vellin valumaan suorasuuntauksella vaipan lahkeensuusta ulos. Suuri kerta-annos varmistaa, että ylitulvaa riittää myös ns. niskapaskaksi.

Parhaaksi sotkun kohtuullistajaksi on osoittautuneet napakat boxerit. Ne on nopea kiskaista jalasta, jos vessaan pääsee (tai puskaan). Jos vahinko kuitenkin sattuu, niin napakka lahje ja vyötärö pitää sotkua hetken, jolloin ei valu lahkeesta lattialle, vaan yleensä ehditään ainakin ulos.

Eli aina edes vaipan käyttö ei estä sotkua, jos vessaa ei ole lähettyvillä.

Vierailija
40/327 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla lapsellani on suoslistosairaus, johon liittyy huonoina kausina vaikeaa ripulia ja hyvin äkillistä tarvetta päästä vessaan. Ripuli on koostumukseltaan erittäin limaista velliä ja se tulee ulos kovalla paineella suurina annoksina (20kg painavalta lapselta voi tulla kerrallaan 8dl). Vaippaa ei käytetä yksinkertaisesti siitä syystä, että vielä ei ole löytynyt vaippaa mikä pitäisi tämä vellin sisällään. Limaisuus tekee sen, että velli ei imeydy vaippaan (toisin, kuin virtsa), kova paine ja liukas limaisuus saa vellin valumaan suorasuuntauksella vaipan lahkeensuusta ulos. Suuri kerta-annos varmistaa, että ylitulvaa riittää myös ns. niskapaskaksi.

Parhaaksi sotkun kohtuullistajaksi on osoittautuneet napakat boxerit. Ne on nopea kiskaista jalasta, jos vessaan pääsee (tai puskaan). Jos vahinko kuitenkin sattuu, niin napakka lahje ja vyötärö pitää sotkua hetken, jolloin ei valu lahkeesta lattialle, vaan yleensä ehditään ainakin ulos.

Eli aina edes vaipan käyttö ei estä sotkua, jos vessaa ei ole lähettyvillä.

Tuo on ihan hirvittävän vaikea tilanne, olen myötätuntoinen siitä, mutta entä jos hän pääsee jonnekin liikkeen vessaan, onnistuuko asiointi ilman sotkua? Miten toimitte tilanteessa, jossa wc yrityksistä huolimatta sotkeentuu? Enkä kysy ilkeästi, vaan ihan asiallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan