Kertokaa "life hackseja", arjen pikkukikkoja!
Millä pienillä, ovelilla konsteilla helpotatte elämäänne, ruoanlaittoa, auton renkaiden vaihtoa, siivousta, meikkausta...mitä vain? Parhaat kikka kolmoset jakoon! :)
Tuli mieleen, kun ruuvasin hyllyä seinään, eikä ollut vatupassia. Käytin raitakuvioitua vesilasia ja punaista mehua. :D
Kommentit (409)
Vältä turhan rojun haalimista itselle ja toisille. Anna lahjaksi jotain kuluvaa tai sitten jotain todella toivottua. Lahjan saajan kauhu on ns esineistö, yksittäiset tyynyliinat, kipot tms. Kaikkien elämä helpottuu iman näitä rojuhamsteritätejä. 😀
Itse vien epämieluisat lahjaksi saadut kipot Spr:n kirpputori Konttiin. Ei kerry rojua nurkkiin ja lahjoittamisesta tulee hyvä mieli
Tyhjä viinilaatikko: toimii sekä biojäteastiana (lipat pois ja pussi sisään) että kartongin keräyslaatikkona (litistä maitopurkit yms muut sinne sisälle).
Sano kiitoksen lisäksi "ystävällistä sinulta" tai "ystävällisesti tehty". Näytät ladylikeltä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun saat lahjoja, laita pakkaus talteen äläkä käytä niitä. Voit sitten antaa lahjaksi kun tulee jokin tarve. Tämä on helppoa varsinkin jos et itse esim. käytä koruja. Muista toivoa sellaisia lahjoja, jotka sopivat tuleviin lähiaikojen lahjatarpeisiin. Esim. mitä nuori ylioppilas haluaisi lahjaksi? Ei ehkä helmisormusta tai rintarossia, vaan jonkin hopeisen nykykorun. Toivo itsellesi sellaista ja säilytä paketissaan. Sitten vain annat sen lahjaksi.
... tai sitten vain toivot itsellesi lahjaksi sellaisia asioita, joista itse nautit ja joille sinulla itselläsi on käyttöä. Todennäköisesti olet onnellisempi niin, kuin että hamstraat turhia lahjatavaroita itsellesi, teeskentelet lahjan antajalle tyytyväistä, ja sysäät eteenpäin. Pahimmassa tapauksessa sekä se henkilö, jolta sen lahjan olet alunperin saanut, että se, jolle tuotteen annat, saavat tietää tästä oudosta kierrätysvietistäsi. Ja sitten heillä kummallakin on vain paha mieli, koska käytöksesi viestii, ettet arvosta heistä kumpaakaan, vaan ajattelet ensisijaisesti mikä on sinulle itsellesi taloudellisesti kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaan kynsiä vessassa, käsienpesualtaan yllä. En kumminkaan halua, että kynnenpalat menevät viemäriin ja ehkä kertyvät vesilukkoon. Laitan pari palaa vessapaperia viemärinaukon päälle, ja vähän kastelen vielä niin tarttuu tiiviisti reunoihin. Tukkii viemärin, ja sillä helppo pyyhkäistä kynnenpalat roskiin tai vessanpyttyyn.
Kun joku pahvinen laatikko tyhjenee, esim muropaketti, laitan sen vessan allaskaappiin roskikseksi. Sinne voi heittää tupot, hylsyt ja puikot. Kun se on täynnä, heittää koko paketin roskiin ja öaittaa uuden. Ei tarvitse telinettä, vie vähän tilaa, ei tarvitse siivota eikä puhdustaa, , ei tarvitse muovipussia, eikä reunat lörpähdä.
Mä leikkaan kynnet pihalla (okt) ei tarvitse siivota mitään. Sinne ne häviää palaset nurmikon sekaan.
Varpaankynnet kannattaa leikata suoraan vessanpönttöön. Nyt varmaan joku rientää neuvomaan, että ne ovat biojätettä joka kuuluisi lajitella ja viedä biojätepussissa biojäteroskiin. Joo ei. Ne menee pönttöön.
Vedenpuhdistamolla kirotaan sinua ja kaltaisiasi. Leikkaa ne kynnet kannen päällä ja heitä ROSKIIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän keittiön kaapissa käsillä pinon pakastusrasioita, teipin, ja marker-tussin. Kun olen laittanut ruokaa ja sitä jää kattiloihin, teen niistä pöytää siivotessa pakastusrasioihin annoksen tai pari. Laitan kanteen pätkän teippiä, johon kirjoitan annoksen nimen, vaikka kanakastike ja riisi. Laitan jääkaapin sijasta suoraan pakastimeen.
Näin minulla on aamulla aina valikoima lounaita pakkasessa mukaan otettavaksi, ja teinillä aina kotiin tultua valmis ruoka-annos.Jos vaikka viikonloppuna laitan neljä kertaa ruokaa neljälle, (helppo koska kaikki pakkaukset ja reseptit on neljälle), on seuraavalle viikolle pakastimessa neljän päivän lounaat minulle, ja teinille neljän päivän ruoka kotiin tultua.
Muusia teen aina tupla-annoksen. Kun muusia jää, paistan jauhelihan, ja teen siitä saman tien seuraavaksi päiväksi lihaperunasosevuuan. Se paistuu kun illalla katson telkkaria.
Kun teen makaronilaatikkoa, keitän makaronia ja paistan jauhelihaa tuplamäärän. Syömme niitä ensin makaroni-jauhelihasotkuna. Ruuan jälkeen laitan loput uuniin paistumaan makaronilaatikoksi.
Aivan turha kierrättää pakkasen kautta. Rakenne menee pilalle.
Teen viikonloppuna paljon ruokaa. Pe ruoka maanantaiksi. La ruoka tiistaiksi ja su ruoka keskiviikoksi. Säilyy aivan hyvin jääkaapissa
Ai miten se menee pilalle? Kysyn ihan vilpittömästi. Esim. pakastemarjojen koostumus toki muuttuu marjojen sulaessa, mutta ylipäätään ruoan maku pysyy kyllä samana vaikka sen pakastaisikin.
Se sijaan jääkaapissa useamman päivän seissyt valmis ruoka alkaa kuivua (joka mielestäni enemmän muuttaa sitä mainitsemaasi rakennetta), ja siinä alkaa muodostua viileydestä huolimatta erilaisia mikrobeja. Eli pakastaminen on hygieenisempi vaihtoehto, jos ruokasi sisällöllä ja tuoreudella on sinulle mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Kookosöljy! Samalla aineella paistaa ruoan, puhdistaa meikit (myös vedenkestävän), hoitaa hiukset, kosteuttaa kasvojen ja vartalon ihon, terästää smoothiet/aamupuuron, hoitaa halkeilevat kantapäät... Eikä mun iho oo koskaan voinut näin hyvin ja kukkaronkin kiittää.
Lapsen kosteuspyyhkeillä siivoaa esim kaiken ja on toimivia meikinpuhdistukseen reissun päällä.
Ohis, mutta mitä mieltä olet kookosöljyn ilmeisenä suurkuluttajana(?) sen tuoksusta? Näin allergikon nenään se on nimittäin aika hurja hajupilvi, kun sillä itsensä valelleen henkilön kanssa joskus joutuu samaan tilaan.
Cat kirjoitti:
Sano kiitoksen lisäksi "ystävällistä sinulta" tai "ystävällisesti tehty". Näytät ladylikeltä ilmaiseksi.
Sinulla on aika persoonallinen ja näköjään hyvin yksityiskohtainen käsitys siitä, miten "ladylike" henkilö käyttäytyy :D
Viikkasin vaatteet pystyyn melkein vuosi sitten, ja ne ovat pysyneet kaapeissa hyvässä järjestyksessä. Ennen vaatekaapin järjestely piti tehdä säännöllisesti, kun pengoin kiireessä vaatepinon alta ja koko pino ja vähitellen koko hylly meni sotkuun. Sitten piti viikata uudestaan omaa syytäni.
Olin vaatteiden valinnassa kuin kiireinen hurrikaani mutta nyt on helppo vaan ottaa joukosta se paita mitä tarvitsen ilman että kaikki menee sotkuun. Olin yllättynyt että se toimi kun minulla on taipumusta olla epäjärjestelmällinen.
Vierailija kirjoitti:
Elaine St James, Helpota elämääsi. 100 tapaa mauttia elämästä luopumalla turhista asioista. Hyödyllinen ja hauskasti kirjoitettu opus.
Tää oli just se kirja josta oli aiemmin ketjussa puhetta! Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun saat lahjoja, laita pakkaus talteen äläkä käytä niitä. Voit sitten antaa lahjaksi kun tulee jokin tarve. Tämä on helppoa varsinkin jos et itse esim. käytä koruja. Muista toivoa sellaisia lahjoja, jotka sopivat tuleviin lähiaikojen lahjatarpeisiin. Esim. mitä nuori ylioppilas haluaisi lahjaksi? Ei ehkä helmisormusta tai rintarossia, vaan jonkin hopeisen nykykorun. Toivo itsellesi sellaista ja säilytä paketissaan. Sitten vain annat sen lahjaksi.
... tai sitten vain toivot itsellesi lahjaksi sellaisia asioita, joista itse nautit ja joille sinulla itselläsi on käyttöä. Todennäköisesti olet onnellisempi niin, kuin että hamstraat turhia lahjatavaroita itsellesi, teeskentelet lahjan antajalle tyytyväistä, ja sysäät eteenpäin. Pahimmassa tapauksessa sekä se henkilö, jolta sen lahjan olet alunperin saanut, että se, jolle tuotteen annat, saavat tietää tästä oudosta kierrätysvietistäsi. Ja sitten heillä kummallakin on vain paha mieli, koska käytöksesi viestii, ettet arvosta heistä kumpaakaan, vaan ajattelet ensisijaisesti mikä on sinulle itsellesi taloudellisesti kätevää.
Hobitit ei välitä, ja muista viis.
Voihan sitä tosiaan olla vähän kääpiökin, ja hamstrata "luoliinsa" kultaa ja rihkamaa ja roinaa ja hekumoida siellä aarrekasojen päällä..
Vierailija kirjoitti:
Kun käytetään lainasanoja tulisi ottaa perusmuoto jos aikoo suomettaa englantia. Life hack monikossa suometettuna on lifehackeja (Kielitoimisto varmaan sanoisi Lifehakkeja), eikä lifegehakseja. Suomeks sanotaan esim. autoja, eikä autotja, kuten Ap:n kieliopilla ilmeisesti tulisi olla.
Sä varmaan pukeudut shorteihin ja leggineihin, tykkäät syödä sipejä ja snäkejä, ja kaivat korviasi top-puikolla?
Mietitkö millä saa leivät paahtimesta, kun ne eivät ole tarpeeksi ylhäällä ja paahtimessasi ei pysty ritilää nostamaan? Ota paahdin kauniisiin käsiin ja kaada leivät ulos.
Valikoiva kuulo toimii parisuhteessa ja kyllä muuallakin..
Meillä on eteisessä Ikean ontto rahi, jonka sisään mahtuu kivasti pullokassi. Näin ei ole sitä rumaa pullokassia pyörimässä missään näkösällä!
Kynnet ei kuulu vessanpyttyyn vaan sekajätteeseen!
Vierailija kirjoitti:
Lattiat tulevat näin tosi nopeasti puhtaaksi:
Suihkuttele vettä ja puhdistusainetta tasaisesti, anna vaikuttaa noin vartti likaisuuden asteen mukaan. Lähde keräämään kosteus pitkävartisella lastalla ja otat sen kihveliin ja tyhjennät jätteisiin. Samalla pehmenneet tahrat lähtevät. Sitten pyyhkäisy nihkeällä mahdollisimman isolla pyyhkeellä. Voi heilutella jalkaa tai laittaa pyyhkeen lastan ympärille.
Ei hinkkaamista, ei kyykistelyä, vaikka ei olisi kummoisia apuvälineitä.
Hellurei vesivahinko. Kyllähän ne tahrat siinä moppauksen yhteydessä lähtevät, vai millä oikein sotket? Eikö tahrat muutenkin ois helpompi pyyhkäistä saman tien ennen pinttymistään?
Ei varmaan mikään harvinaisuus, mutta pidän jääkaapissa 24/7 vedellä täytettyä limupulloa (tietysti välillä huuhtelen ja vaihdan veden jos ei tule juotua) = aina hanavettä kylmempää, ah niin ihana kylmää vettä saatavilla. Ja välillä kun ällöttää, sekaan heitän lime- tai sitruuna- tai appelsiiniviipaleita
Suunnittelen viikon ruoat siten, että esimerkiksi jos maanantaina on liharuokaa, tiistaina on sitten kalaruokaa, ja keskiviikkona taas kasvisruokaa.
Ja sitten taas lihaa seuraavana päivänä, jne.
Näin tulee syötyä kalaa noin suurinpiirtein sen suositellun pari kertaa viikossa ja punaisen lihan syönti pysyy hallittuna.