Kertokaa "life hackseja", arjen pikkukikkoja!
Millä pienillä, ovelilla konsteilla helpotatte elämäänne, ruoanlaittoa, auton renkaiden vaihtoa, siivousta, meikkausta...mitä vain? Parhaat kikka kolmoset jakoon! :)
Tuli mieleen, kun ruuvasin hyllyä seinään, eikä ollut vatupassia. Käytin raitakuvioitua vesilasia ja punaista mehua. :D
Kommentit (409)
Talouspaperilla hankaat tummentumat pois hampaista. Helppoa ja hellävaraista.
Vierailija kirjoitti:
Kun käytetään lainasanoja tulisi ottaa perusmuoto jos aikoo suomettaa englantia. Life hack monikossa suometettuna on lifehackeja (Kielitoimisto varmaan sanoisi Lifehakkeja), eikä lifegehakseja. Suomeks sanotaan esim. autoja, eikä autotja, kuten Ap:n kieliopilla ilmeisesti tulisi olla.
Kielitoimiston tytöillä ei vissiin ole kesälomat vielä alkaneet? Lighten up, please.
Kuka muistaa vielä Joka naisen niksikirjan? Niitä on mukava lukea eri vuosikymmeninä julkaistuja.
Vierailija kirjoitti:
Eläintaloudessa AINA pesusieni pyykin swkaan koneeseen. Imee karvat kuin magneetti!
Toimiiko myös pitkiin hiuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä kun mennään lapsen kanssa leikkipuistoon, otetaan mukaan viltti ja evästä, mehua, banaaneja, leipää.... Levitetään viltti leikkipuiston nurmikolle ja pidetään oikein kiva eväsretki-leikkipuistopäivä.
Niin. Miten tämä liittyy aiheeseen.
No meillä ainakin arkea helpottava asia. Saa lapselle huvia ja hyötyä samalla kertaa, välipala tulee syötyä ulkona samalla kun käymme leikkimässä. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläintaloudessa AINA pesusieni pyykin swkaan koneeseen. Imee karvat kuin magneetti!
Olisiko tarkentavaa vinkkiä? Meillä on iso ongelma eläinten karvoista. Löysin sienivinkin jo aikaisemmin ja leikkelin saunasienestä pois karkean osan ohjeen mukaan. Ei toiminut ainakaan sillä sienellä. Kaikki neuvot olisivat tarpeen! Kiitos etukäteen!
Käytä aina huuhteluainetta. Kokeile kuivattaa pyykit ulkona. Toimii mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi tapahtua ainoastaan av:lla; ulostusvinkkejä.
No ulostusvinkit on keskimäärin hyödyllisempiä kuin muut vinkit luokkaa "elä tee lapsia", "käytä työaikaa pakollisiin kotitöihin" tai "käy sateella ulkona suihkussa" 😃
Anna lasten juosta paljaspyllyisinä kesällä pihalla ja pissata sinne. Ei tarvitse kaupasta ostaa kallista lannoitetta. Ja pyykkejä tulee vähemmän/vaippoja kuluu vähemmän.
Elaine St James, Helpota elämääsi. 100 tapaa mauttia elämästä luopumalla turhista asioista. Hyödyllinen ja hauskasti kirjoitettu opus.
Vierailija kirjoitti:
Kävele pitkiä askelia, niin kengät eivät kulu niin paljon. Muista myös kulkea hameessa, etteivät housut ratkea.[/quote
Tuulisella säällä älä käytä hametta ettei kukaan näe kulahtaneita alushousujasi.
Jos keittiön pöydällä ei ole tilaa reseptikirjalle sen voi pistää roikkumaan nipsuhenkareilla kaapin kahvaan.
Jos appelsiinin kuoriminen on vaikeaa, laita appelsiini likoamaan lämpöiseen veteen hetkeksi. Liottamisen jälkeen appelsiinin kuori lähtee heposti irti :)
Itsellä on tapana ostaa muilla kauppareissuilla kaikkea pientä ja kivaa kaappiin ja näitä hyödynnän sitten lahjoina kun lapset saavat kutsun synttäreille tai kaverilla on jokin merkkipäivä, ystävän synttärit...
On ihan aina löytynyt omasta kaapista mieluinen lahja. Olen usein säästänyt myös tilaajalahjat, kuten kaupanpäällisinä saatu lahjakortti. Näitä voi laittaa kylkiäisiksi pakettiin. :)
Säästyy aikaa, eikä tarvitse väen vängällä lähteä etsimään lahjaa kellekään ellei erikseen halua.
Kaupoissa on välillä todella kivoja juttuja muutamilla euroilla. Kauneus-settejä, hyppynaru, peli, askartelutarvikkeita jne. En silti koskaan anna lahjaksi turhaa krääsää.
Meillä on aina myös askartelutarvikkeita. Kun ostan nuorimmille askartelua varten tarroja tmv. ja usein niitä myydään setteinä 3 arkkia/1€ tmv. niin otan pikkuisen itsellenikin sivuun ja talteen. On löytynyt aina tilanteessa kuin tilanteessa korttia varten tekotarpeet kaapista. Säilytän näitä muovikorissa (tarroja, teippejä, hilettä, silkkipapereita, eri värisiä kartonkeja, lahjanauhoja..).
Tuohon muovikoriin on tullut hyödynnettyä myös särkyneistä tavaroista osia, kuten erään rikkinäisen valaisimen muoviset prismat ja jouluvalojen puiset pallot/isot puuhelmet.
Joskus olen ostanut myös kortteja kun on myyty alennuksessa/erissä sekalaisia.
Ajattelin laajentaa tapaani nyt myös tulevaan jouluun. :) Erikseen sitten lisäksi vielä jotkut lasten sen hetkiset toivelelut tmv. mitä ei voi vielä etukäteen tietää ja tuskin olisi tarjouksessakaan.
Näin olen säästynyt usean lapsen äitinä paljolta vaivalta eikä koskaan viimehetkenkään kutsu ole stressin aihe! :)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on tapana ostaa muilla kauppareissuilla kaikkea pientä ja kivaa kaappiin ja näitä hyödynnän sitten lahjoina kun lapset saavat kutsun synttäreille tai kaverilla on jokin merkkipäivä, ystävän synttärit...
On ihan aina löytynyt omasta kaapista mieluinen lahja. Olen usein säästänyt myös tilaajalahjat, kuten kaupanpäällisinä saatu lahjakortti. Näitä voi laittaa kylkiäisiksi pakettiin. :)Säästyy aikaa, eikä tarvitse väen vängällä lähteä etsimään lahjaa kellekään ellei erikseen halua.
Kaupoissa on välillä todella kivoja juttuja muutamilla euroilla. Kauneus-settejä, hyppynaru, peli, askartelutarvikkeita jne. En silti koskaan anna lahjaksi turhaa krääsää.Meillä on aina myös askartelutarvikkeita. Kun ostan nuorimmille askartelua varten tarroja tmv. ja usein niitä myydään setteinä 3 arkkia/1€ tmv. niin otan pikkuisen itsellenikin sivuun ja talteen. On löytynyt aina tilanteessa kuin tilanteessa korttia varten tekotarpeet kaapista. Säilytän näitä muovikorissa (tarroja, teippejä, hilettä, silkkipapereita, eri värisiä kartonkeja, lahjanauhoja..).
Tuohon muovikoriin on tullut hyödynnettyä myös särkyneistä tavaroista osia, kuten erään rikkinäisen valaisimen muoviset prismat ja jouluvalojen puiset pallot/isot puuhelmet.Joskus olen ostanut myös kortteja kun on myyty alennuksessa/erissä sekalaisia.
Ajattelin laajentaa tapaani nyt myös tulevaan jouluun. :) Erikseen sitten lisäksi vielä jotkut lasten sen hetkiset toivelelut tmv. mitä ei voi vielä etukäteen tietää ja tuskin olisi tarjouksessakaan.
Näin olen säästynyt usean lapsen äitinä paljolta vaivalta eikä koskaan viimehetkenkään kutsu ole stressin aihe! :)
Sul on mun luonto!
Askartelutarvikkeita hankin yhä kaappeihin, kun tehdään itse kortit. Lapset on teinejä ja likka tykkää askarrella vieläkin mun kanssa. :)
Ennen ostin niitä leluja alesta kaappeihin, kirjoja yms. < tuon vinkin sain pihimmältä kaverilta ja se oikeasti toimi. Se oli vapauttavaa, kun meilläkin on seurapiiriperhosia, niin ainiin sen ja sen synttärit, onko kaapissa mitään. On ja eikun paperiin! Valmis itsetehty kortti kaapista ja menoksi.
Nyt mä en enää niitä lelulaareja kolua, mutta monessa marketissa on astioita ja liinavaatteita alessa. Mä niitä toisinaan ostelen ja teinit vie toisilleen synttäri- ja joululahjaksi. Esim teemuki ja sinne suosikki teetä ja jotain hyvää. Tai kirja ja villasukat (näitä tulee äidiltäni).
Menen siis ale edellä, mutten kuitenkaan haali mitään tajutonta krääsää. Tai hirveän eripuraisia liinavaatteita ja astioita. Yleensä jotain sarjaa. Tiedä sitten kerääkö, mutta saa eteenpäin sitten. Eikä noi ole valittaneet. Niin ja olen hyödyntänyt töistä saadut firman lahjat myös. Saadaan desingiä, nyt meni ylppärilahjaksi aaltoa.
Nyt kun miettii, niin mulla on kivasti jo joululahjojakin sisarusten muksuille. :) Kirjakaupassa tuli käytyä.
Eilen illalla luin Vantaan Sanomista, että joku rouva teippirullalla kerää eläimistään irrallaan olevat punkit. Pitääpä kokeilla.
323 minulla on jo viisitoosta vuotta ollut kuminen taloushanska pytyn vieressä. Takuuvarmasti suoli toimii ilman kemikaaleja. 😀
Vierailija kirjoitti:
Käytä vaatteita ulos mennessäsi niin ihmiset ei katso kieroon!
Kyllä ja käytä koiraa ulkona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan aina löytynyt omasta kaapista mieluinen lahja. Olen usein säästänyt myös tilaajalahjat, kuten kaupanpäällisinä saatu lahjakortti. Näitä voi laittaa kylkiäisiksi pakettiin. :)Säästyy aikaa, eikä tarvitse väen vängällä lähteä etsimään lahjaa kellekään ellei erikseen halua.
Kaupoissa on välillä todella kivoja juttuja muutamilla euroilla. Kauneus-settejä, hyppynaru, peli, askartelutarvikkeita jne. En silti koskaan anna lahjaksi turhaa krääsää.Meillä on aina myös askartelutarvikkeita. Kun ostan nuorimmille askartelua varten tarroja tmv. ja usein niitä myydään setteinä 3 arkkia/1€ tmv. niin otan pikkuisen itsellenikin sivuun ja talteen. On löytynyt aina tilanteessa kuin tilanteessa korttia varten tekotarpeet kaapista. Säilytän näitä muovikorissa (tarroja, teippejä, hilettä, silkkipapereita, eri värisiä kartonkeja, lahjanauhoja..).
Tuohon muovikoriin on tullut hyödynnettyä myös särkyneistä tavaroista osia, kuten erään rikkinäisen valaisimen muoviset prismat ja jouluvalojen puiset pallot/isot puuhelmet.Joskus olen ostanut myös kortteja kun on myyty alennuksessa/erissä sekalaisia.
Sul on mun luonto!
Askartelutarvikkeita hankin yhä kaappeihin, kun tehdään itse kortit. Lapset on teinejä ja likka tykkää askarrella vieläkin mun kanssa. :)
Ennen ostin niitä leluja alesta kaappeihin, kirjoja yms. < tuon vinkin sain pihimmältä kaverilta ja se oikeasti toimi. Se oli vapauttavaa, kun meilläkin on seurapiiriperhosia, niin ainiin sen ja sen synttärit, onko kaapissa mitään. On ja eikun paperiin! Valmis itsetehty kortti kaapista ja menoksi.
Nyt mä en enää niitä lelulaareja kolua, mutta monessa marketissa on astioita ja liinavaatteita alessa. Mä niitä toisinaan ostelen ja teinit vie toisilleen synttäri- ja joululahjaksi. Esim teemuki ja sinne suosikki teetä ja jotain hyvää. Tai kirja ja villasukat (näitä tulee äidiltäni).
Menen siis ale edellä, mutten kuitenkaan haali mitään tajutonta krääsää. Tai hirveän eripuraisia liinavaatteita ja astioita. Yleensä jotain sarjaa. Tiedä sitten kerääkö, mutta saa eteenpäin sitten. Eikä noi ole valittaneet. Niin ja olen hyödyntänyt töistä saadut firman lahjat myös. Saadaan desingiä, nyt meni ylppärilahjaksi aaltoa.
Nyt kun miettii, niin mulla on kivasti jo joululahjojakin sisarusten muksuille. :) Kirjakaupassa tuli käytyä.
Kiva kun joku muukin tunnustautuu! 😁
En oikein ymmärrä alapeukkuja. Ehkä joku käsittää tuon, että kaappiin kerätään sellaista mitätöntä "roskaa"?
Tuossa viime jouluna keräilin Siwan leimoilla monta kastehelmen kynttiläkippoa ja annoin niitä lahjaksi opettajille ja hoitajille siten, että lisäsin kippoon tuoksukynttilän valmiiksi.Kovin sain kiittelyjä.
Samoin jotkut Iittalan, Pentikin ym kipot, kulhot, sisustustavarat, koristeet ym. on sellaisia, joita ostan jos löydän alennuksessa.
Kirjat ovat myös hyviä! Etenkin lapsille kunnon isoja satukirjoja ym. Enkelin eväspussi tmv. tuotteet sopivat useammalle meidän lähipiirissä lahjaksi.
Ei sinne kaappiin tarvitse Tokmanni-sälää haalia pullolleen vaan ihan ns.merkkituotteita ja pientä luksustakin löytyy toisinaan halvalla (Sokoksen alet). pop up-myymälöistä löytyy myös milloin mitäkin (mariskooleja viimeksi sekä Finlaysonin pyyhesettejä).
Ei niihin tarvitse silti rahaa pulittaa köyhyyden rajoille itseään laittamalla ja kiva kun joku muukin hoksannut saman ja on kyllä todella helpotus arjessa.
En silti antaisi koskaan kellekään pelkkää esim. lehden tilaajalahjaa lahjaksi(en yleensä edes anna ellei ole jokin Iittalan mukisetti tmv neutraalimpi, ei lehdelle vartavasten suunniteltu tuote, kuten varmaan joku alapeukuttaja on olettanut ( en siis ymmärrä miksi tätä alapeukutettiin kun ei luulisi ketään loukkaavan. On verraten aivan sama, että tiedät ystäväsi lähestyvistä synttäreistä kun näet jotakin "hänen näköistä" tarjouksessa ja ostat sen valmiiksi odottamaan. On usein itselläkin jokin oletus kenelle seuraavat löydöt päätyvät, lukuunottamatta lasten PIENIÄ lahjoja).
Hyvin on lahjat kelvanneet ja jatkan tapaani. 😉 Onnistuneita löytöjä sinullekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun kaapista loppuu joku tuote, kirjaan sen samantien ostoslistaan. Ei unohdu tuotteen ostaminen kaupasta.
Pidän kännykässä ostoslistaa omassa appsissa, josta rastitan aina hankitut tavarat. Lista pysyy samana eli ruokatavarat on aina siinä, otan vaan rastin pois kun pitää ostaa lisää. Joskus lisään siihen erikoisjuttuja kuten "sohva" :D
Hyvä vinkki, ajatella jos unohtaisi ilman tuota appsia ostaa tosiaan vaikka sohvan tai omakotitalon :)
Kumiset siivoushanskat käyvät myös tuseeraukseen. Ei tarvita Microlaxia!