Miksi sähköautolla, hybridillä tai kaasuautolla ei saa vetää peräkärryä?
Käsittämätöntä. Työmatka-autoksi kävisi hybridi, sähköauto tai kaasuauto, mutta niillä ei saa vetää peräkärryä lainkaan tai vetopainot ovat aivan naurettavia, sellaisia että saa hädintuskin vetää tyhjää kärryä. Mikä ihme tähän on syynä?
Kommentit (12)
Teho ei riitä turvalliseen ajamiseen takaan kanssa.
Kaasuautoon saa vetokoukun ja normaalit bebensa-auton vetovoimat.
Kyllä mun kaasuautossa on vetokoukku....
Sähköautot: akkukesto vähänkään pidemmässä matkassa muutenkin ongelma, ja akku kuluisi loppuun aika hetkessä jos vetäisi kuormaa. Hybrideissä yleensä on kyse siitä, että tietokoneohjelmisto, joka säätelee sitä milloin käytetään akkua ja milloin bensaa, olettaa että autolla kuljetetaan sellaista normaalia kuormaa vain eli ihmisiä ja sen verran tavaraa kun takaluukkuun menee. Eivät osaa toimia oikein ison kuorman kanssa.
Itselläni on hybridi Hyundai Ioniq silti. Tarvin kyllä peräkärryä vain harvoin, noin kerran vuodessa kun haen isäni kotitilalta polttopuita. Silloin lainaan vanhempien autoa joka on bensa-auto ja heillä on peräkärrykin. Kerran vuodessa jos tarvii vain nini vuokraaminenkin olisi ihan mahdollista.
Peräkärry saa voimansa pakokaasujen pyörteilystä renkaiden edessä. Sähköauton pakokaasut pyörteilevät eri taajuudella ja aiheuttaisivat ikäviä sivuttaisvoimia.
Totta, mutta lisäksi interventio extrapolaattori voi ylikuormittua ja ferferoida xalibliminaaripumpun.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä. Työmatka-autoksi kävisi hybridi, sähköauto tai kaasuauto, mutta niillä ei saa vetää peräkärryä lainkaan tai vetopainot ovat aivan naurettavia, sellaisia että saa hädintuskin vetää tyhjää kärryä. Mikä ihme tähän on syynä?
Syynä on ainakin osittain sun avuttomuutesi käyttää Googlehakua.
Esimerkiksi Tesla Model X voi vetää 2270 kg peräkärryä.
Uudella 2019 Toyota RAV4 hybrid AWD-i itselataavalla hybridiautolla saa vetää peräkärryä, sallittu vetopaino on jarrullissa peräkärryllä 1650kg.
Vertailun vuoksi ilman hybridiä ja pelkällä 2.0l bensamoottorilla moottorilla, nelivedolla varustetulla uudella 2019 RAV4 vetopaino on jarrullisella peräkärryllä 2000kg.
Ei yksinkertaisesti kestä sitä se sähkömoottori.