Paino vain nousee dietillä!! Apua!!
Paino alkoi nousta 3v sitten abortin jälkeen, ilman, että mikään ruokavaliossani tai liikuntatottumuksissani olisi muuttunut. Olen siis syönyt erittäin terveellisesti hyväkarpisti jo monta monta vuotta ja olen koko elämäni harrastanut liikuntaa useita kertoja viikossa.
Viimeisen parin vuoden aikana olen kokeillut jo neljää erilaista diettiä (salaattikuuri, karppaus, cellreset, perus kaloreiden laskenta) + lisännyt liikuntaa, mutta mikään muutos ei ole edes lopettanut painonnousua, päin vastoin, diettien aikana nousu on jopa kiihtynyt, jopa selkeästi miinuskaloreilla mennessä!
Itkettää!
Sanokaa joku viisas, missä voi olla vika......
Kilpirauhaskokeet on normaalit, jos joku sitä ehdottaa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Noin suureen yhtäkkiseen painonnousuun on yleensä jokin terveydellinen syy. Oletko käynyt lääkärissä aiheesta? Muutenkin kuin kilpirauhasen osalta
Kävin endokrinologilla cellreset 21pv -dietin jälkeen, kun voin tosi huonosti. Totesi maksa-arvojen ja kihtiarvojen olevan pielessä, mutta ne luultavasti johtui siitä dietistä. Sanoi, että mulla on metabolinen oireyhtymä (vyötärö yli 90cm ja ne rasva-arvot) ja käski laihduttaa. Kun kerroin mitä olen jo kokeillut, ei osannut muuta neuvoa.
Sen Cellresetin jälkeen en ole dietannut enää ollenkaan, ollut vaan hyv'karpilla ja lisännyt liikuntaa Siitä on 2v aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Väittää kuka mitä hyvänsä, kaloreista on kyse. Kulutus vs saanti. Kenenkään keho ei luo energiaa tyhjästä ilmasta, vaan kilot tulevat (ja häviävät) saatujen kalorien mukaan.
Ja itsensä kusettaminen kalorien kanssa on hävyttömän helppoa...
Ei pidä paikkaansa. Vaikka söisi saman kilokalorimäärän, mutta sokeripitoisemmalla ruokavaliolla kuin terveellisellä ruokavaliolla, lihoo.
Syy on siinä että sokeri vaikuttaa aineenvaihduntaan koska se on 'liian helppoa' energiaa keholle. Tulee piikkejä verensokeriin ja kropan normaali toiminta häiriintyy.
Aiheesta on tiedepiireissä laaja yksimielisyys. Tutkimuksia aiheesta löydät hyvin runsaasti ihan hakusanalla sugar tieteellisten julkaisujen arkistosta.
Kerro nyt, ap, se "perusruokavaliosi"
Dieetit pois ja normaali ruoka tilalle. Liika proteiini lihottaa ja muuttuu elimistössä sokeriksi. Hiilareitakaan ei tarvitse pelätä. Runsaasti liikuntaa, ainakin kaksi tuntia päivässä. Hölkkää ja kuntosalia tai kotitreeniä.
Toimeliaisuutta päiviin, sohva ja televisio pois! Kotitöitä ja puutarhassa ahertamista, kaikenlaista itsensä rasittamista. Pitkät yöunet, ettei elimistö mene stressitilaan. Tässä nyt jotain aluksi.
Semmoista kuin hyväkarppi ei ole olemassakaan, on vain vähähiilihydraattinen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Semmoista kuin hyväkarppi ei ole olemassakaan, on vain vähähiilihydraattinen ruokavalio.
Jatkan vielä: kävin juuri googlettamassa mitä tuohon "hyväkarppiin" kuuluu, eli tummaa riisiä, täysjyväpastaa, leipää..
Tuo ei ole vähähiilihydraattista ruokavalioa nähnytkään. Pois sana karppaus. Karppaus tulee sanoista low carb, eli vähähiilihydraattinen.
Syynä painonnousuun saattaa myös olla hormonitasojen muutokset. Niiden myötä energiantarve voi muuttua erilaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan, mutta naistenlehdissä on ollut juttuja "hyväkarpista", siinä ruokavalio on ihan suositusruokaa, millä ei ole mitään tekemistä karppauksen kanssa. Jotkut sitten ovat hehkuttaneet hyväkarppaavansa :)
Vastaan tässä samassa nyt monelle:
Lihaksia ei pitäis olla hävinnyt, kun olen harrastanut liikuntaa koko ajan. Lihaskuntoon kiinnitetty erityistä huomiota viim 3kk ajan.
Liikuntasuoritusten jälkeen olen viime syksynä alkanut ottaa pt:n suosittelemaa proteiini-palautusjuomaa.
Hyväkarppi -ruokavaliolla ei lasketa kaloreita, vaan syödään niin, että makroruoka-aineita saa riittävästi. Eli proteiinia, hyviä rasvoja ja hyviä hiilareita tietyn prosenttikaavan mukaan per painokilo.
Sokeria en käytä missään ja vältän piilosokereitakin. Kerran viikossa pari palaa suklaata tai jotain muuta makeaa on ihan riittävästi.
Kaloreita ryhdyin silloin pari vuotta sitten ihan ensimmäiseksi laskemaan ja kokeilin olla miinuskaloreilla jonkin aikaa, kunnes totesin, että paino jatkoi vaan nousuaan. Kitukaloridietille en ryhtyisi, sen koen liian stressaavana keholleni, joka selkeästi on stressissä jo muutenkin.
Lääkäriin tosiaan menin ja otettiin perusverenkuva, maksa- ja kihtiarvot ja ne kilpparit. Ja sokerirasitus. En tullut hullua hurskaammaksi siitä reissusta.
Mitä muuta kannattaisi pyytää ottamaan?
Geeneissä voi olla, äitini on lihava, mutta hän kyllä syö todella epäterveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Syynä painonnousuun saattaa myös olla hormonitasojen muutokset. Niiden myötä energiantarve voi muuttua erilaiseksi.
Niin tätä just tarkoitan, näin epäilen mulla tässä nyt käyneen. Mikä avuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva säätelee hormonitoimintaa. Panosta luonnollisiin rasvoihin tekorasvojen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni esimerkiksi estrogeenitason voi mitata lääkärissä ja jos se heittää kovasti, siihen on olemassa hoitokeinoja (en tunne asiaa tarpeeksi tietääkseni millaisia ne ovat). Itse menisin lääkäriin ja kuvailisin kaiken sen, mitä olet kertonut täällä (ruokavalio, otetut kokeet, painonnousu, abortti jne). Kyllä hänen niiden pohjalta pitäisi osata ohjata asian selvittämisessä eteenpäin.
hormonit. En osaa sanoa, mikä auttaisi. Joillakin kai estrogeeni saa vanhenevan naisen vatsalle kertymään rasvaa. Oliko niin, että joillakin hormonivalmisteet aiheuttaa tätä vai oliko niin päin, että h-valmisteet nimenomaan auttaisivat ongelmaan. Mutta jos alat nyt tuossa iässä laihduttamaan, et laihdu oikeista paikoista. Rasva lähtee likipitäen kaikkialta muualta paitsi mahasta. Sitten olet rupsahtaneen näköinen laihaläski jolla on hirveä maha mutta tissit kuin pesulaput. Entä jos vain hyväksyisit sen, että luonto kerää vararasvaa talven eli vanhuuden varalle? Hyvinsäilynyt pyylevä nainen on vanhemmiten nätimpi kuin laiha, joka alastomana näyttää lähinnä pelottavalta roikkuvine tyhjine nahkoineen
Vierailija kirjoitti:
Jos olet siis 40v. niin osalle naisista käy juurikin noin. Ihan samalla ruokavaliolla ja liikunnalla lihookin yhtäkkiä 10 kg. Vaikka mikään ei ole muuttunut muuten elämässä. Niin kävi minulle, äidilleni ja mummolleni. Olimme kaikki hoikkia n. 40v. asti.
Äitini söi oikeasti terveellisesti ja vähän ja silti ne kilot pysyi. Ja poltti vielä tupakkaakin mikä yl. auttaa pysymään hoikkana.
Minä kyllä herkuttelenkin mutta arjessa en ole ikinä syönyt näin vähän ja silti olen läski.
Nuorena söin enemmän kuin 100kg mies ja painoin alle 50kg.
Geenit?
Korkea insuliini. Sanooko sulle kanadalainen tri Fung mitään? Jos ei, googlaa ja noudata ohjeita niin pääset paino-ongelmastasi eroon. Luentoja löytyy myös youtubesta.
Millaista rasvaa käytät? Kaikki rasvahan ei ole hyväksi. Kylmäpuristetut kasviöljyt ovat, mutta vaikkapa prosessoitu lisäainemargariini ei.
Tuli myös mieleen, että aiheuttaisiko tuo prosenttilasku ja jatkuva ruokavalion tarkkailu stressiä ja sitä kautta painnonnousua. Siihen voisi auttaa hieman rennompi ote ruokailun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Millaista rasvaa käytät? Kaikki rasvahan ei ole hyväksi. Kylmäpuristetut kasviöljyt ovat, mutta vaikkapa prosessoitu lisäainemargariini ei.
Tämä.
Itselläni käytössä rehti (luomu)voi ja oliiviöljy 50/50.
Rasvaa pitää saada että rasva-aineenvaihdunta pysyy yllä.
Kaiken maailman margariinit ja kevytlevitteet ovat aivan turmioksi. Samoin kevytjuustot. Oikeaa rasvaa pitää saada eikä kenkälankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei perus hyväkarppini:
Kananmunia 2-3kpl/pv
kanaa tai kalaa tai kovaa juustoa tai vuohenjuustoa (punaisen lihan olen noin kuukausi sitten jättäny kokeeksi pois) yht 200-300g / pv
Vihanneksia (salaatti, broccoli, kesäkurpitsa, lehtikaali, porkkana, paprika, tomaatti, kurkku, vihreät pavut, sipuli, etc..) noin 500g / pv
Lisukkeena käytän usein valkoisia papuja, joskus todella harvoin riisiä.
Paistan runsaassa gheessä tai voissa + kookosöljyssä, salaatteihin loraus oliiviöljyä (n. 2rkl / pv)
Yksi pieni omena tai päärynä tai pala mangoa päivässä
Viimeisen kuukauden aikana olen ottanut rasvaisen maidon ja rasvaisen jugurtin ruokavalioon takaisin pitkän tauon jälkeen. Maitoa käytän lähinnä kahviin, partajugun kanssa marjoja.
Pähkinät olen jättänyt kokonaan pois kuukausi sitten, sitä ennen söin 6 parapähkinää, 6 mantelia, 2 aivopähkinää ja 10 pistaasia / pv
Luomu heraproteiinijuoma treenien jälkeen veteen, maitoon tai siihen jugurttiin sekoitettuna.
Syön 5krt / pv
Vettä juon parisen litraa. Kahvia 2 kuppia.
Viljatuotteita käytän harvoin, joskus joku spelttileipäpalanen. Ennen söin pieniä määriä kaurapuuroa aamuisin, mutta lopetin sen vuosi sitten.
Mitään limuja ei ollenkaan, sipsejä, karkkia, keksejä yms saatan joskus maistaa yhden, ehkä kerran kuukaudessa, mutta muuten en ole varsinaisesti syönyt sellaisia noin 15 vuoteen.
No miltä tämä nyt vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuli myös mieleen, että aiheuttaisiko tuo prosenttilasku ja jatkuva ruokavalion tarkkailu stressiä ja sitä kautta painnonnousua. Siihen voisi auttaa hieman rennompi ote ruokailun suhteen.
En ole käyttänyt mitään margariineja ikinä. Ihan luomuvoilla, gheellä, kookosöljyllä ja oliiviöljyllä mennään.
Enkä mä mitään prosentteja enää laske. Joskus ne tsekkasin ja totesin, mikä on hyväksi. Mutta eipä sama enää ollutkaan hyväksi sen abortin jälkeen :(
Siis en mitenkään stressaa syömisestäni, mutta mulla on kyllä tietyt rutiinit sen suhteen, joita olen tottunut noudatttamaan.
Ah ja ai niin, jäi tosta edellisestä vastauksesta pois, että syön noista edellämainituista rakennettua pientä ateriaa 5 kertaa päivässä. Koetin syödä harvemmin, mutta se aiheutti keholle stressiä, siksi nyt näin.
Jos olet siis 40v. niin osalle naisista käy juurikin noin. Ihan samalla ruokavaliolla ja liikunnalla lihookin yhtäkkiä 10 kg. Vaikka mikään ei ole muuttunut muuten elämässä. Niin kävi minulle, äidilleni ja mummolleni. Olimme kaikki hoikkia n. 40v. asti.
Äitini söi oikeasti terveellisesti ja vähän ja silti ne kilot pysyi. Ja poltti vielä tupakkaakin mikä yl. auttaa pysymään hoikkana.
Minä kyllä herkuttelenkin mutta arjessa en ole ikinä syönyt näin vähän ja silti olen läski.
Nuorena söin enemmän kuin 100kg mies ja painoin alle 50kg.
Geenit?