Osaako joku selittää mulle, että mitä koodari käytännössä tekee?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Koodaaminen on kuin todella vieraan kielen osaamista. Ja 5% matematiikkaa.
Just näin. Tyttäreni 26 v. aloitti hommassa vähän toista vuotta sitten.
Heidän firmassaan periaatteessa etätyötä ei saa tehdä ja työasioista ei saa puhua. Eipä silti, en minä ainakaan mitään ymmärräkään, joskus esitellyt minulle mitä tekee!
Tuosta matematiikasta, mun tyttärellä ainakaan ei ole matikkapäätä mutta todella teräväp
inen tyttö muuten.
Pitkiä päivä välillä tekee, mutta palkkaa tulee mukavasti.
Yksi hyvä puoli tuossa alassa on työaikojen joustavuus. En oikein osaa edes kuvitella mitään muuta alaa, missä jopa kesätyöntekijä saa tehdä töitä itselleen sopivien aikataulujen mukaan ilman työajanseurantaa. Monet nörtit ovat iltaihmisiä ja jotkut valuvat töihin vasta iltapäivän puolella. Toisaalta eri puolilla maailmaa olevien tiimien välinen yhteydenpito vaatiikin sitä, että pystyy tekemään töitä myös iltaisin. Siinä on kuitenkin omanlaisensa vapaus, kun voi tehdä töitä etänä vaikka kesämökiltä jos sattuu kaunis päivä. Tai hyvällä säällä käydä parin tunnin veneajelulla alkuillasta ja palata sen jälkeen töihin.
Jos sattuu olemaan luonnostaan illanvirkku ja aamulla hidas käynnistymään, niin IT-alan vapaat työajat ovat suorastaan siunaus, jota ei voi edes oikein rahassa mitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koodari. Nykyään juuri kukaan ei pelkästään koodaa vaan useimmat tekee kaikkia softankehityksen vaiheita. Esim. ennen lomaa asiakkaalta tuli tarjouspyyntö uudesta toiminnallisuudesta. Työ annettiin mulle. Asiakkaan kanssa sitten alkuun speksattiin mitä lähdetään toteuttamaan, millaiset käyttöliittymät, millaiset tiedonsiirtoformaatit ja protokollat liittymässä toiseen järjestelmään. Sitten kun suunnitelmat oli tehty lähdin toteuttamaan eli siihen itse koodaamiseen. Meillä koodarit myös suunnittelevat arkkitehtuurin itse ja testaavat, tähän ei ole eri ihmisiä. Aina välillä näytin asiakkalle mitä on tulossa jotta asiakas voi tarvittaessa pyytää muutoksia - nykyään kehitys on joustavaa eikä niin että alussa lyödään kaikki kiinni ja sitten tehdään speksin mukaan. Asiakas voi ehdottaa parannuksia tai laajennuksia (näistä toki maksetaan sitten lisää), koodari voi ehdottaa niitä, asiakkaan loppukäyttäjät kokeiltuaan voivat ehdottaa.
Mutta toki työn ydin on se koodaaminen eli istuminen tietokoneella ja toteuttaen toiminnallisuuksia erilaisilla ja alati asiakkaasta riippuen vaihtuvilla tekniikoilla. Itse teen tätä lähes 100% etätyönä mikä on loistavaa tällaiselle epäsosiaaliselle jurrikalle.
Lisäisin tuohon vielä ainakin dokumentaation. Yleensä varsinaisen "tuotteen" kylkeen tuotetaan myös jonkinlainen dokumentaatio, jonka tekemiseen koodari usein osallistuu ainakin jonkinlaisella panoksella. Tämä riippuu toki paljon firmasta.
Testaaminen ja jo olemassa olevien järjestelmien paikkailu saattaa kuulua toimenkuvaan myös.
Itse kun olen pikkufirmassa töissä niin toimenkuva on devaajan tittelistä huolimatta melko laaja, eli tarpeen mukaan lähtien aina markkinoinnista ja myynnistä, matkalla saattaa olla päässä niin arkkitehdin, projarin kuin koodarinkin hatut eikä loppukäyttäjien kouluttaminen tai tukeminenkaan ole täysin vierasta.
99% koodareista ei tuota ymmärrettävää dokumentaatiota. Meillä teknisillä dokumentoijilla on sitten tosi hupaa yrittää koodareiden sönkötyksistä saada aikaan järjellistä informaatiota.
Enpä noita meidänkään devaajia laittaisi käyttäjälle suunnattua dokumentaatiota yksinään tekemään, mutta vaikkapa arkkitehtuuriin liittyvä tekninen dokumentaatio luonnistuu kyllä mainiosti. Sivumennen sanoen kyllä tulee mieleen että jos sinulla on vaikeuksia kommunikoida 99% koodareista kanssa niin etsisin syyllistä ehkä kuitenkin peilistä enkä koodareista :)
Hyvä vastaus. Aikaisemmin joku kirjoitti, että koodaaja koodaa. Se ei selvittänyt mitään.
Juuri näin. Tässä on kaveri, joka leijuu tohtorinhatullaan vaikka oli osaksi oikeassakin. Ohjelmointialalla on paljon huippuhommia, joissa palkka ansaitaan kentällä todistetuilla taidoilla. Ei ole väliä onko akateeminen tausta jos ajattelun on kunnossa ja asiat opeteltu vaikka itsenäisesti.
Yliopistoissa on paljon wannabe-koodareita, jotka osaavat oman alansa teorian hyvin, mutta eivät kykenisi osallistumaan vaikka Linux kernelin kehitykseen sen monimutkaisuuden takia.