Miten jotkut ovat niin noloja,että asuvat vuokralla?-Varsinkaan,kun eivät ole mitään kelan opintotuella eläviä opiskelijoita,vaan ihan työssäkäyviä ihmisiä.
Oon miettinyt monta kertaa, että millainen aikuinen työssäkäyvä ihminen asuu vuokralla? Miten työssäkäyvällä ihmisellä ei ole muka varaa omistusasuntoon ?
Täytyy kyllä olla todellinen rahantörsääjä , joka ei sen vertaa pysty säästämään, että pystyisi tehdä hieman isompiakin hankintoja.
Eihän se nyt mitään kovin "rikkaita oloja" vaadi,että saisi hommattua ihka oman kämpän jostain.
Kommentit (52)
Just tässä muutes mietinkin, kuinka helvetin typerää vuokralla asuminen voikaan olla taloudellisesti ajatellen. Sama kun heittäisit rahat kaivoon :D Ja joo, asun itse vuokralla ja se vituttaa!
Vuokranantaja osti uuden jääkaapin äsken. Niin, tosi kivaa joo. Maksoi 400euroa se kaappi. Mä maksan 700€ vuokraa. Eli periaatteessahan MINÄ olen ostanut tuon jääkaapin, MINUN vuokratuloilla se on ostettu, koska maksan joka kuukausi vuokraa. 700eurolla saa melkein 2 x 400euron jääkaappia jo :D
Asuntoon tulis jotain remppaa, maksais vaikka 2 tonnia. Vuokranantaja remppaa, koska sillehän se kuuluu. No MINÄHÄN sen maksan. Koska vuokranantaja saa sen remppaan menevän rahan multa takaisin VUOKRANMAKSUN MUODOSSA + voi vähentää rempat vielä verotuksessa.
Joten kertokaahan toki ihmeessä mitä järkeä vuokralla asumisessa on! Kun sanotte, että voi elää huoleti kun ei tartte maksaa mitään remppoja eikä kodinkoneita kun vuokranantaja hoitaa ne! Mutta itsehän te ne maksatte, VUOKRAA MAKSAMALLA !!!
Vuokralla kannattaa asua jos haluaa pitää rahansa kiinni paremmin tuottavissa sijoituksissa.
Asuin monta vuotta kerrostalossa vuokralla vaikka olisin voinut ostaa samanlaisen asunnon omaksi vaikka kokonaan ilman lainaa. Siinä kämpässä oli niin edullinen vuokra, ettei kannattanut ostaa omaa. Siellä tuli sitten julkisivuremontti, hissien uusiminen ja vuokra nousi monta sataa euroa kuukaudessa.
Tämän jälkeen ostin omakotitalon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta oli ihanaa soittaa eilen huoltoyhtiölle, että pihassani on ampiaispesä, tehkää sille jotain. Tänään kävi tuholaisfirma sen hävittämässä. Eikä tarvitse miettiä millä laskun maksaa.
Maksat sen joka kuukausi vuokrassasi. Maksat sen silloinkin kun sitä ampiaispesää ei ole.
Sama tietty niillä jotka asuu kerrostaloissa tai rivareissa omistusasunnoissa, ne eivät ole ihan 100% omistusasumista, kuten omakotitaloissa, koska rivareissa ja kerrostaloissa on vastike. Siinäkin tuusaantuu parhaimmillaan 2000-5000 euroa vuodessa taivaan tuuliin vastikkeeseen.
Sillä rahalla maksaa jo aika monta ampiaispesän häätöä tai rikki mennyttä jääkaappia. Aika hinta huolettomasta elämästä. Mieluummin soitan itse sen tuholaistorjujan kahdesti vuodessa. Halvemmaksi tulee, usko pois.
En ole tuo ampiaispesäkirjoittaja, mutta minä maksan helppoudesta mielelläni. Nimenomaan hyvin tienaavilla ihmisillähän sitä on varaa maksaa vuokrasta naapurinkin ampiaispesän hävitys ja elää helppoa elämää vailla sitoumuksia.
Viitsiiköhän tähän provoon vastata... no, me työssäkäyvät asumme vuokralla. Syynä on se, että tällä hetkellä tarvitsemme ison asunnon. Vuokra on tosin aika korkea, 2100 e/kk. Mutta emme saa tällaista lainaa (600-700 000), emmekä asu tässä viittä vuotta enempää.
Kun kaksi vanhinta muuttaa pois, niin sitten muutamme omaan asuntoomme, joka on puolestaan vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Just tässä muutes mietinkin, kuinka helvetin typerää vuokralla asuminen voikaan olla taloudellisesti ajatellen. Sama kun heittäisit rahat kaivoon :D Ja joo, asun itse vuokralla ja se vituttaa!
Vuokranantaja osti uuden jääkaapin äsken. Niin, tosi kivaa joo. Maksoi 400euroa se kaappi. Mä maksan 700€ vuokraa. Eli periaatteessahan MINÄ olen ostanut tuon jääkaapin, MINUN vuokratuloilla se on ostettu, koska maksan joka kuukausi vuokraa. 700eurolla saa melkein 2 x 400euron jääkaappia jo :D
Asuntoon tulis jotain remppaa, maksais vaikka 2 tonnia. Vuokranantaja remppaa, koska sillehän se kuuluu. No MINÄHÄN sen maksan. Koska vuokranantaja saa sen remppaan menevän rahan multa takaisin VUOKRANMAKSUN MUODOSSA + voi vähentää rempat vielä verotuksessa.
Joten kertokaahan toki ihmeessä mitä järkeä vuokralla asumisessa on! Kun sanotte, että voi elää huoleti kun ei tartte maksaa mitään remppoja eikä kodinkoneita kun vuokranantaja hoitaa ne! Mutta itsehän te ne maksatte, VUOKRAA MAKSAMALLA !!!
Minun asuntoni on vuokralla. Vuokra on 1250 e/kk.
Kun saan vuokran, niin maksan yhtiövastikkeen 370 e ja putkiremppalainan 300 e. Sitten maksan verot n. 350 e. Ei minulle jää "voittoa kuin 250-300 e asunnosta. En sillä edes sitä jääkaappia osta.
Kun vuokralainen muuttaa pois, joudun remppaamaan asunnon. Aika monta vuotta saan tuota pientä voittoa kerätä, ja sitten se menee remppakuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun asuntoni on vuokralla. Vuokra on 1250 e/kk.
Kun saan vuokran, niin maksan yhtiövastikkeen 370 e ja putkiremppalainan 300 e. Sitten maksan verot n. 350 e. Ei minulle jää "voittoa kuin 250-300 e asunnosta. En sillä edes sitä jääkaappia osta.
Kun vuokralainen muuttaa pois, joudun remppaamaan asunnon. Aika monta vuotta saan tuota pientä voittoa kerätä, ja sitten se menee remppakuluihin.
Ymmärrän. Mutta omakotitalossa vuokralla asuessa, ei vuokranantajalla ole riesana yhtiövastikkeita. Kaikki ei asu rivareissa eikä kerrostaloissa.
Asuuko ap jossain Kouvolassa, ei ainakaan Helsingissä?
Noloa tai ei, en oo vielä saanut säästettyä niin paljoa, että voisin ostaa asunnon. Vuosi sitten valmistuin ja palkasta sekä säästän, että maksan opintolainaa.
T: ope 25-vuotta
Haluan asua ydinkeskustassa, en lähiössä. Keskustan asunnot liian kalliita ostaa, vuokran voin maksaa. Haluan asua kaupungin sykkeessä, se on minulle elämänlaatua.
Elämän joustavuus kärsii omistusasunnon myötä. Asunnon ostaminen ja myyminen on aika stressaava prosessi, eikä siihen välttämättä ole edes helppoa saada rahoitusta. Näin sinkkuna en näe kovinkaan järkevänä ostaa asuntoa, koska joutuisin ottamaan todella ison lainan, jotta saisin asunnon sellaiselta sijainnilta kuin haluan.
Vakiintumiseen ja perheen perustamiseen omistusasunnon ostaminen sopii paremmin. Saa jaettua lainan toisen ihmisen kanssa ja siten henkilökohtainen lainamäärä pysyy kohtalaisena.
Omaan asuntoon liittyy liikaa vastuuta ja se vastuu jatkuu vielä senkin jälkeen jos myyt asunnon, ostaja löytääkin asunnnosta homettaa ym. ja hups kohta ollaankin oikeudessa ja pahimmillaan joudut lunastamaan myymäsi asunnon takaisin. Ei kiitos, vuokralla asuminen on huoletonta elämää.
Koska mitään järkevää asuntoa tai taloa ei saa alle 180 000 euron, ja tuohon ei ole varaa.
Kerrostalot ja rivarit alle tuon hinnan on aina sellaisia että sieltä löytyy vähintään pari ölisevää pultsaria tai muuta ongelmatapausta, ja ikkunan tai parvekkeen käyttäminen on mahdotonta koska joku naapuri on aina tupakalla. Miksi siis maksaa tuollaisesta latiakaan?
Niin kauan kun ongelmatapauksia majoitetaan kaikille alueille "yhdenvertaisuuden" nimissä, ei kerrostalojen luksusmielikuvissa ja -hinnoissa ole mitään järkeä. Sama asua halvemmalla siellä roskasakin seassa, kun asumismukavuus on sama, mutta rahaa säästyy isosti.