Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kokee joutuvansa tekemään yksin kaiken vaikka oikeasti minä hoidan kaiken. Mitä teen?

Vierailija
13.07.2017 |

Mies on todella stressaantunut siitä, että hän joutuu yksin tekemään kaikki kotihommamme ja hoitamaan kaikki muutkin yhteiset vastuut, kaikki ikävä ja raskas on hänen kontollaan ja hän ei enää jaksa sitä taakkaa. Väsynyt ja uupunut tuon kuormituksen alle, se masentaa häntä ja vituttaa häntä että hänen pitää aina tehdä yksin kaikki. Hän ihan oikeasti kokee näin.

Minulla taas on ihan päinvastainen olo, en ymmärrä mitä kaikkea hän muka hoitaa koska mielestäni minä joudun hoitamaan yksin kaiken. Olen miettinyt tätä pitkään, ja aloin laittamaan ylös asioita. Minä teen kaikki kotityöt (siivoukset, pyykit, ruoat, kaupassakäynnit) ja hoitelen aikojen varaamiset, puhelut taloyhtiöön jne "asioiden hoitamiset". En ole asiasta hänelle valittanut, teen ne vain. Hänen vastuulla on yhteisen automme renkaiden vaihdot ja korjaamolle viemiset, mutta ei se auto yli vuoteen ole rikki ollut, uudehko auto kun on.

Miten meillä voi olla näin päinvastainen käsitys asiasta? Ja miten mieheni voi olla niin stressaantunut siitä että hän tekee aina yksin kaiken? Olemme jutelleet asiasta, ja olen listannut hänelle mitä kukin tekee, mutta ei se hänen stressiä muuta koska seuraavana päivänä hän taas uupuu kaiken taakan alle täysin.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa toivottomalta tapaukselta. Onko mies asunut koskaan yksin? On tainnut tottua siihen, että äiti voitaa kaiken. Voisiko tuo kotitöiden tekemättömyys olla syynä siihen, että hän joutuu valittamaan töidensä määrää ja stressiä? Hän varmasti tietää, ettei tee omaa osuuttaan kotitöistään ja noilla puheilla pyrkii siihen, että tilanne jatkuu entisellään. Muuten en voi tajuta tilannetta, koska olette käyneet siitä keskusteluja. Jos asia on näin, niin ehkä miehen saisi toimivaksi pienin muutoksin vaatimalla hänen osallistumistaan vähitellen enemmän. Mitkään isot muutokset tuskin onnistuvat noin saamattoman miehen kanssa.

Vierailija
22/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään, niin mies huomaa kuormittuvansa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on varmasti työuupumus. Eli hän purkaa väsymystään sinuun, mutta se väsymyksen aiheuttaja on siellä työpaikalla. Eikö miehellä ole yhtään kesälomaa tiedossa? Ehtisi edes miettiä hetken rauhassa asioita.

Koita saada hänet tajuamaan että hänellä on burn-out. Kun on siinä sisällä sitä ei itse tajua eikä osaa hakea apua.

Ratkaisua ei voi vaatia sinulta, vaan asia on käsiteltävä siellä työpaikalla. Jospa mies voisi edes työpaikkalääkärille puhua asiasta aluksi?

Tämä.

Vierailija
24/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko kerrostalossa vai rivitalossa?

Mitä kotitöitä mies sanoo tekevänsä?

Pieni kerrostalokolmio, uudehko sekin kuten autokin. Mies ei siis sano tekevänsä mitään kotityötä vaan vaahtoaa vain stressaantuneena siitä että hän tekee yksin kaiken. Ap.

Ehkä olet ymmärtänyt väärin ja mies tarkoittaa että joutuu töissä tekemään kaiken yksin ja se stressaa?

Vai ovatko hänen tulot = talouden tulot?

Miten sait tähänkin sotkettua rahan? Miten asia liittyy miehen stressiin?

Vierailija
25/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuoltoon, kipi kapi. Käytkö sinä töissä lainkaan vai miksi mies kuvittelee työasiat yhtrisiksi?

Vierailija
26/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuoltoon, kipi kapi. Käytkö sinä töissä lainkaan vai miksi mies kuvittelee työasiat yhtrisiksi?

Kyllä minä käyn töissä, mutta en koskaan puhu työstäni kotona. En tiedä miksi kuvittelee. Ap. 

Vierailija
27/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on varmasti työuupumus. Eli hän purkaa väsymystään sinuun, mutta se väsymyksen aiheuttaja on siellä työpaikalla. Eikö miehellä ole yhtään kesälomaa tiedossa? Ehtisi edes miettiä hetken rauhassa asioita.

Koita saada hänet tajuamaan että hänellä on burn-out. Kun on siinä sisällä sitä ei itse tajua eikä osaa hakea apua.

Ratkaisua ei voi vaatia sinulta, vaan asia on käsiteltävä siellä työpaikalla. Jospa mies voisi edes työpaikkalääkärille puhua asiasta aluksi?

Yritän ehdottaa, että se menisi lääkärille. Vaikka sitten valittamaan sitä, että joutuu tekemään yhteisistä asioista yksin kaiken. Ap.

Vierailija
28/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko kerrostalossa vai rivitalossa?

Mitä kotitöitä mies sanoo tekevänsä?

Pieni kerrostalokolmio, uudehko sekin kuten autokin. Mies ei siis sano tekevänsä mitään kotityötä vaan vaahtoaa vain stressaantuneena siitä että hän tekee yksin kaiken. Ap.

Ehkä olet ymmärtänyt väärin ja mies tarkoittaa että joutuu töissä tekemään kaiken yksin ja se stressaa?

Vai ovatko hänen tulot = talouden tulot?

Jos hän todella tarkoittaa, että juuri töissä joutuu tekemään kaiken yksin, niin miksi hän siitä minua syyttää ja minulle asiasta räyhää? 

Maksamme kaiken suunnilleen puoliksi, meillä on suunnilleen sama tulotaso. 

Ap.

Hän purkaa pahaaoloaan itselleen lähimpään ihmiseen eli sinuun. Hän ei tarkoita, että työuupumus olisi sinun syysi. Sinä vain satut olemaan lähimpänä ja läheisin, joten sinulle on helpoin purkaa asioita. Niin kuin moni tuossa totesi, kyse ei todennäköisesti ole mistään kotiin liittyvästä, vaan työuupumuksesta. Yritä saada miehesi käymään vaikka työterveydessä asiasta keskustelemassa. Sinä et valitettavasti kykene konkreettisesti hänen taakkaansa helpottamaan, mutta ammattiavun kautta hän saa tukea tilanteeseensa ja tarvittaessa sairauslomaa. Sinä voit nyt auttaa häntä kannustamalla kaikin tavoin lääkärille hakeutumiseen. Se on ensimmäinen askel toipumisen kannalta.

Vierailija
29/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on asunut kymmenen vuotta yksin, olimme molemmat 28-vuotiaita kun muutimme yhteen, ja olen ensimmäinen nainen kenen kanssa hän on asunut, ollut kyllä pitkässä suhteessa jo ennen minua. Ap.

Vierailija
30/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksintalous ja totta tosiaan välillä rasittaa kaiken tekeminen yksin, puolivahingossa ajautunut tilanteeseen, että yksin hoidettavana koti, piha, auto, koira, työt (asiakkaiden asioista huolehtiminen ja virheistä sanktiot) ja työpaikan pystyssäpitäminen (laskutus, toimitilojen siisteys, työvälineet jne omassa firmassa). Joskus sitä ajattelee, että olisi ihanaa, jos joku joskus pesisi pyykit, kävisi kaupassa tai saisi istua valmiiseen ruokapöytään tai tiskit katoaisivat.

Ymmärrän miehesi ahdinkoa, mutta en sitä miten hän suhtautuu siihen suhteessa sinuun.

Vierailija
31/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin kirjoittaa listalle tekemänsä työt ja niihin menevän ajan.

Jos mies ei ole imbesilli, hän ymmärtää lopulta eron. 

Vierailija
32/38 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet työjärjestyksen listaa joka päivälle asiat mitä sinä teet ja mitä mies tekee ja seuraavaksi vaihdatte työt toisin päin, vaikka kuukauden välein.

Vierailija
33/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin harmittaisi eninten se, että hän vähättelee sinun työpanostasi, vaikka sinä ilmeisesti hoidat yksin kaikki kotityöt. Onko hän koskaan joutunut tekemään mitään? Jos ei ole koskaan joutunut mitään kotitöitä tekemään, niin silloin pienikin "ylimääräinen" ponnistus kotona voi tuntua valtavalta saavutukselta.

Sinuna listaisin kaikki olemassaolevat kotityöt ja vaatisin että jaatte ne tasan. Ja sinäkin teet töitä, etkä töiden varjolla luista kotitöistä eli työongelmat pitää selvittää pomon tai lääkärin kanssa. Kun kotityöt ovat normaali osa arkea, niin ne eivät enää tunnu niin isolta taakalta. Jos ei ole tottunut tekemään mitään, niin jokainen pikkuhommakin tuntuu suurelta ponnistukselta. Huomasin tämän mieheni teini-ikäistä lapsista. He kokivat että mikään kotitöihin liittyvä ei kuulu heille mitenkään ja uloslähtiessä roskapussin vientikin on vaivalloinen tapahtuma, josta pitäisi maksaa. Ja yhtä roskapussin vientiä pitäisi kehua ja muistella ainakin viikon, teinihän todellakin tekee KAIKEN jos roskapussi pitäisi uloslähtiessä viedä päivittäin. Sitten päivitettiin kodin töitä ja jaettiin jokaiselle omat hommat. Nyt se roskapussinkin vienti on jo jokapäiväinen arkirutiini, eikä mikään erikoistapaus ja uhraus, jonka vuoksi pitää kumarrella ja kaivaa lompakkoa.

Kahteen osaan jaettuna kotitöitä ei kuitenkaan paljon ole, koska tuskin te päivittäin mitään suursiivousta teette. Tietenkin kumppania pitää tukea jos kokee olevansa työuupunut, mutta hän ei saa vähätellä sinun panostasi kotinne eteen. Voit tietenkin myös ehdottaa, että vaihdatte kotitöitä välillä päittäin eli sinä hoidat auton renkaat ja huollot ja mies hoitaa ruuanlaiton ja kotityöt. Tehkää vaihto vaikka viikoksi, niin katsotaan onko hän sen jälkeen vielä sitä mieltä että hän tekee kaiken.

Vierailija
34/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä katseli maailmaa ihan omien kakkuloiden läpi ja todellakin uskoi siihen että hän oli osallistuva isä ja ahkera työjuhta. Hän osallistui perhe-elämään tasan silloin kun hänellä oli yleisöä. Minäkin ihmettelin, miten voi kokea asiat niin erilailla. Viimeistään silloin tajusin että hänellä on päässä vikaa, kun hän valitti minun olevan laiska. En voinut kuin nauraa, että mies joka valittaa kuukauden ennen jonkin perushomman aloittamista, tarvitsee sihteerin viereen pitämään ruuvimeisseliä ja kaiken ajan kykkii tietokoneella, sanoo minua laiskaksi :D Erohan siitä tuli, nyt tehköön mitä lystää.

Vierailija
35/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitovapaalla ollessani harmitteli sitä kun menee niin paljon rahaa , jää vain 500-1000e hänelle ylimääräistä kuukaudessa, kun minä en maksa mitään. Joo. Minä tienasin 400e/kk jonka pistin kokonaan laskuihin. Ja tein kaikki kotityöt ja hoidin pääasiassa vauvaa. Oli tuotakin aika ikävää kuunnella.

Vierailija
36/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän on ainoa joka käy työssä niin häneltä ei kuuluisi vaatia mitään kodin juttuja vaan kotivaimona hoidat ne ja tarjoat valmiit lämpimät ruuat odottamaan häntä jne parhaimpaan 50-luvun kodin hengetär tyyliin. Mukaanlukien hiljaa oleminen, pitkän työpäivän jälkeen miehen ei kuuluisi tarvita kuulla jäkätystä, kuntelet vain kohteliaasti hänen ongelmiaan ja tuet häntä.

Vierailija
37/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei se tee omaa listaa niistä töistä mitä se on tehnyt? Liian uupunut tehdäkseen listan? 

Tekee se, tai siis luettelee niitä asioita minulle jos pyydän. Mutta ne on jotain sen työasioita mitä sen pomo on käskenyt hoitamaan tms, jotka ei ole siis millään tavalla meidän yhteisiä asioita, ainoa asia mitä on yhteisiä asioita sanonut niin auton korjaamolla käyttäminen reilu vuosi sitten (joka oli joku vikakoodin nollaus). Ja sitten tietenkin tiedän, että se vaihtaa meidän autoon ne renkaan, mutta ei se sitä ole listannut itse. Ap.

Mies on ehkä stressaantunut töistään, jopa siinä määrin, ettei enää osaa erottaa töitä ja muita asioita toisistaan. Olen itsekin kokenut sen, että kun työpaikalla tilanne menee todella hankalaksi, se tunne tulee mukana kotiin. Mulla ei auttanut kuin työpaikan vaihto, sen verran solmussa asiat olivat siellä. Helpotti heti.

Vierailija
38/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ounastelenpa näin luettuani että miehelläsi on vakava työuupumus päällä ja hänen pitää päästä ensin sairauslomalle ja sitten uupumuksen hoitoa ohjaavalle terapeutille. Ihanne olisi tietenkin jos voisitte mennä niihin ensitapaamisiin yhdessä. Olisi mukava tietää kykeneekö miehesi nukkumaan vai ovatko jo yöunet kaikonneet. Lisäksi jos alueellanne on mahdollista saada korva-akupunktiohoitoa niin suosittelenpa omasta kokemuksesta että terve menoa sellaiseen hoitoon. Lisäksi miehesi tulisi saada ohjausta rentoutumiseen ja jopa hengitysharjoituksia suosittelen täältä ruohonjuuritasolta katsottuna. Ei muuta kuin tsemppiä, minulla itselläni takana seitsemän vuotta vastaavanlaista shouta. Olkoon kaikesta huolimatta kodissanne ilo, onni, rauha, suola, leipä ja kauha. Iloa päivääsi ap!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi