Mitä kaikkea odotat tarjoilijan pahoittelevan sinulle ravintolassa?
Kommentit (41)
Tarjoilija, joka toimii asiakaspinnassa on se, jonka tehtäviin kuuluu ottaa valitukset vastaan toimimattomasta ravintolakäynnistä. Ei tarjoilija pahoittele omaa toimintaansa, mikäli kyse ei ole siitä, vaan pahoittelee ruoan tasoa ym, jos niistä asioista aiheutuu mielipahaa asiakkaalle.
Kyse ei ole henkilökohtaisesta asiasta.
Näistä odottaisin:
tilaus unohdettu tai muu syy, miksi ruoka kestää.
Tämäkin on niin tapauskohtaista, joskus sitä on hyvässä seurassa, ei ole kiire jne. että ei todellakaan haittaa, tarjoilijalta kiva ele kuitenkin.
Tai jos ruoka ei ole sitä, mitä on tilattu ja jotenkin pilalla. Tällaisia minulle ei ole tullut vastaan.
Olin aikanaan ravintolatyöntekijänä myymässä hampurilaisia. Siellä odotus oli välillä raivostuttavalla tavalla keittiön vika eikä yhtään tuntunut siltä, että olisi halunnut itse pahoitella asiaa, koska oli itse niin kiukkuinen keittiölle. Vasta asiakkaana ymmärtää paremmin, että tarjoilija edustaa paikkaa eikä kyse ole siitä, onko hän nyt juuri henk. koht. edes osallinen koko virheeseen.
Itse ainakin sanon aina, että keittiö pahoittelee, jos moka on sen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Tarjoilijan tulee pahoitella hidasta ja huonoa palvelua, josta hän on itse vastuussa. Jos tarjoilija ei tunne listan ruokia tai viinejä, ei osaa avata viinipulloa, unohtaa, jos iso seurue on jo tullessaan pyytänyt laskut erikseen ja tarjoilija tuo ne yhdessä ja ärtyy kun asiakkaat pyytävät erittelemään laskun … kaikkea tätä on pahoiteltava. Tarjoilija on ravintolassa joka päivä, mutta asiakkaille tilanne on poikkeus arjesta. Ei siis kannata olla tympeä.
Tarjoilijan tulee myös ottaa vastaan ja välittää eteenpäin asiakkaan valitukset huonosta ruuasta. Hän ei ole sitä tehnyt, mutta hän on asiakkaan yhteyshenkilö keittiöön. On kohteliasta pahoitella ruuan epäonnistumista ja sopia keittiön kanssa uudesta annoksesta. Se vaikuttaa asiakkaan kokemukseen. Itseensä siitä ei kannata ottaa, koska tarjoilija ei ole annosta tehnyt.
Suomessa asiakkaat saattavat käyttäytyä todella huonosti ravintolassa: napsauttelevat sormiaan tarjoilijalle, humaltuvat liikaa, ovat äänekkäitä ja mellastavat. Se on tarjoilijan vain kestettävä. Jos toisista pöydistä valitetaan tarjoilijalle jonkun seurueen käytöksestä, niin pitää vain löytää oikeat keinot moukkien rauhoittamiseksi. Auttaa, jos on jo selkäytimessä lapsuudenkodista opitut hyvät käytöstavat ja hienotunteisuus.
Ei asiakkaiden huonoa käytöstä sentään tarvitse sietää. Tarjoilijakin on vain töissä siellä ravintolassa, eikä kenenkään tarvitse sietää työpaikallaan paskaa käytöstä.
Olen periaatteessa samaa mieltä. Mietin vain mikä olisi käytännöllinen tapa minimoida ördääjäjoukon aiheuttama haitta koko ravintoilalle. Olen useammin kuin kerran nähnyt hennon, nätin naistarjoilijan lempeästi juttelevan sikamaisesti käyttäytyneen, humalaisen, kaapin kokoisen asiakkaan kanssa niin, että asiakas on rauhoittunut ja lähtenyt jopa hymyillen pois. Kerran koko sali puhkesi aplodeihin! :)
Eli ystävällisyys on parempi keino kuin aggressio, näin päättelen.
Me kaikki olemme töissä työroolissa, emme yksityishenkilöinä, joten työssä vastaan tulevat ikävät kokemukset eivät satuta henkilökohtaisesti.
Muuten, en muista koska viimeksi ole ollut syömässä ravintolassa, jossa olisin saanut huonoa palvelua. Tarjoilijat ovat yleensä iloisia, paneutuneita ja ystävällisiä. Jos ruoka on valmistettu väärin (esim. pihvi liian kypsä tai raaka), asiasta keskustellaan hyvässä hengessä ja asiakkaalle tuodaan uusi pihvi.
20
Kaikki pahoittelut ovat osa pieleen mennyttä palvelua.
Saan palkkani siitä, että kannan ruoat pöytiin, toivotan hyvää ruokahalua, näyttelyn tilaukset kassaan ja rahastavat ihmiset. En tosiaan ala kuuntelemaan kenenkään kiukutteluja.
Lähden myös minuutilleen sillä hetkellä, kun työvuoroni loppuu. Jos minulla sattuu olemaan käsissä jonkun ruoat, laitan ne vaikka lattialle, ja joku muu töissä oleva saa jatkaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
No jos sali onkin häslännyt itse niin helppoa sanoo että kokille tuli kämmi. Olisi kyllä parempaa asiakaspalvelua kun pahoittelut esitettäisiin koko ravintolan puolesta. Koska asiakasta tuskin kiinnostaa tarjoilijan kukkoilu ja päteminen.
Vierailija kirjoitti:
Saan palkkani siitä, että kannan ruoat pöytiin, toivotan hyvää ruokahalua, näyttelyn tilaukset kassaan ja rahastavat ihmiset. En tosiaan ala kuuntelemaan kenenkään kiukutteluja.
Lähden myös minuutilleen sillä hetkellä, kun työvuoroni loppuu. Jos minulla sattuu olemaan käsissä jonkun ruoat, laitan ne vaikka lattialle, ja joku muu töissä oleva saa jatkaa siitä.
Onneksi et edusta kuin pientä osaa asiakaspalvelijoista, jos kaikki olisi samalla asenteella noissa hommissa, ei kukaan kävisi ravintoloissa syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sali onkin häslännyt itse niin helppoa sanoo että kokille tuli kämmi. Olisi kyllä parempaa asiakaspalvelua kun pahoittelut esitettäisiin koko ravintolan puolesta. Koska asiakasta tuskin kiinnostaa tarjoilijan kukkoilu ja päteminen.
Asiakashan siinä kukkoilee, jos olettaa keittiön mokan johdosta saavansa koko ravintolan henkilökunnan laulamaan kuorossa anteeksipyyntöoodin.
En oikeastaan mitään. Sinkkuna en jaksa laittaa itselleni joka päivä ruokaa, joten käyn ainakin kaksi kertaa viikossa jossain ravintolassa syömässä. Minun silmissäni ravintolan tai palvelun taso ei parane sillä, että pahoitellaan huonoa palvelua. Seuraavalla kerralla valitsen toisen ravintolan. Pääkaupunkiseudulla riittää ravintoloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi et edusta kuin pientä osaa asiakaspalvelijoista, jos kaikki olisi samalla asenteella noissa hommissa, ei kukaan kävisi ravintoloissa syömässä.
Hyvinpä näyttää porukkaa riittävän.
Itse olen ihan toisenlaisissa hommissa, mutta jo kauan sitten tajusin yhden jutun: se, että pahoittelen jotain, ei ole minulta mitään pois eikä maksa minulle mitään. Niinpä esitän aina pahoittelut, jos töissä kuka tahansa on mokannut vähänkin niin, että asiakkaalle on aiheutunut siitä pienintäkin harmia. Esitän pahoittelut myös silloin, kun harmin aiheuttaja ei ole oikeastaan kenenkään vika, vaan esim. ukkosen aiheuttama sähkökatko.
Asiakas tulee paremmalle päälle, kun hänen harminsa otetaan tosissaan ja sitä pahoitellaan. Minullakin on töissä kivempaa hyvällä kuin pahalla tuulella olevan asiakkaan kanssa. Lisäksi asiakkaalle tulee selvästi parempi kuva edustamani työpaikan toiminnasta.
Useinhan meillä on taipumuksena jonkin harmin sattuessa nimenomaan pyrkiä puolustautumaan ja todistelemaan, että kysymys ei ollut omasta virheestä. Asiakkaalle tästä tulee kuitenkin helposti sellainen kuva, että hänelle aiheutunutta harmia vähätellään ja se pyritään mitätöimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakashan siinä kukkoilee, jos olettaa keittiön mokan johdosta saavansa koko ravintolan henkilökunnan laulamaan kuorossa anteeksipyyntöoodin.
Siis aika pieni asiakasmäärä odottaa mitään yhteistä anteeksipyyntöoodia.
En ole ravintolassa, mutta asiakaspalvelussa ja itse pahoittelen kunnolla jos itse mokaan ja jos kyseessä on inhimillisistä asioista johtuvasta tai muuten vaan mielipahasta johtuvasta asiasta, niin pahoitteluni on yleisemmällä tasolla.
Esim 1. Anteeksi että jouduitte odottamaan, kirjoittamani tilaus ei päätynyt heti keittiöön syystä x ja nyt menee vielä pikkuhetki, mutta joudutan tilaustanne kaikin tavoin ettei teidän enää kovin kauempaa tarvitse odottaa.
Esim 2. Pahoitteluni, mutta ruuhkan vuoksi jonoa riittää vielä ainakin puoleksi tunniksi.
En pahoittele koskaan mitään. En edes sitä, että yhden asiakkaan ruokalautanen aiheutti palovammat käteeni ja pudotti sen lattialle. Valitin käteni vammoja ja lähdin hoitamaan kättäni, viilentämään vedellä ja laittamaan rasvataitoksia, ja koko asiakasporukka sai takuulla odotella sen ajan, ennen kuin joku toinen vei niille uusia ruokia.
Ai niin, pidän myös minulle kuuluvat tauot, puoli tuntia ruokailuun ja kaksi vartin kahvitaukoa. Ei tulisi mieleenkään keskeyttää taukoja jonkun asiakkaan takia. Myöskään kiire ri häiritse minua. Teen sen, mitä ehdin ja pystyn. Jos ei asiakkaalle kelpaa, voi mennä muualle. Ei henkilökunnalle tarvitse huutaa siitä, että on ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
En pahoittele koskaan mitään. En edes sitä, että yhden asiakkaan ruokalautanen aiheutti palovammat käteeni ja pudotti sen lattialle. Valitin käteni vammoja ja lähdin hoitamaan kättäni, viilentämään vedellä ja laittamaan rasvataitoksia, ja koko asiakasporukka sai takuulla odotella sen ajan, ennen kuin joku toinen vei niille uusia ruokia.
Ei se lautanen mitään palovammoja tee vaan kömpelö tarjoilija.
Virheitä tietty pahoitellaan aspahommissa ja asiakkaan osa on sanoa, että eipä haittaa, kiva kun huomasit virheen! Ne tarjoilijat, joilla olisi s anteeksipyydettävää (vittuilijat, laiskurit, asiakkaat taakkana näkevät) eivät sitä tee. Hyvä aspa/tarjoilija pahoittelee kaikkea mikä voi olla asikaalle harmiksi, muttei pyydä anteeksi. Vissi ero!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lautanen mitään palovammoja tee vaan kömpelö tarjoilija.
Tekeepäs, kun lautaset kuumennetaan erikseen, sitten niille ladataan kuuma ruoka. Kooltaan lautaset on pitsalautasta vähän pienempiä. Hanska suojaa vain osaa kättä ja juuri hauskan takia sitä todellista kuumuutta ei aina tunne. Matkalla kantaessa huomaakin että ai saatana, se tosiaan on kuuma. Tai kun kuuman lautasen pohja osuu paljaseen käsivarteen, kun ei saa käyttää pitkähihaisia paitoja.
Sellainen olkapäähän ulottuva hanska olisi hyvä.
Ei asiakkaiden huonoa käytöstä sentään tarvitse sietää. Tarjoilijakin on vain töissä siellä ravintolassa, eikä kenenkään tarvitse sietää työpaikallaan paskaa käytöstä.