Kuka tuolla Tays.ssa hyppii jumppapallolla tai istuu suihkussa?
Ja missä ja koska? Itse olen ollut tutkittavana ja käyrillä siellä laverilla ja saliin on päässyt vasta kun 8 cm auki. Sitä ennen lähetetty kotiin vaikka viimeksikin olin 6 cm auki ja 100 km matkaa.
Kuka siellä pääsee johonkin suihkuun ja jumppapallolle? Ihmettelen kovasti.
Kommentit (37)
Jos te itse annatte kohdella teitä synnyttäjiä noin huonosti ja kärvistelette jossain parkkipaikalla tai komerossa niin hommahan ei muutu ikinä. Vaatimalla saa kyllä asiallista palvelua ja hoitoa.
Ei siinä mitään, mutta ei mun kohdalla ainakaan voitu millään olla varmoja että vauvalla kaikki ok, eikä ollutkaan.
Oli mahtava tunne istua siellä autossa ja ajella kylillä ja miettiä koska kehtaa mennä takaisin.
Kuka hullu lähtee kotiin jos on 6cm auki???
Siis se loppuhan voi mennä tosi nopeasti...eihän sitä tiedä!
Kätilö tai lääkäri ei ole Jumala eikä sen sairaalan valtias. Pitää pystyä pitäämään puolensa jo oman ja vauvan turvallisuudenkin takia. T: se joka ei lähtenyt vaikka käskettiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos te itse annatte kohdella teitä synnyttäjiä noin huonosti ja kärvistelette jossain parkkipaikalla tai komerossa niin hommahan ei muutu ikinä. Vaatimalla saa kyllä asiallista palvelua ja hoitoa.
No ei se tunnu kovin hyvältä idealta suututtaa sitä henkilökuntaa lopullisesti, saattaa olla että loppuu koko homma siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu lähtee kotiin jos on 6cm auki???
Siis se loppuhan voi mennä tosi nopeasti...eihän sitä tiedä!
Kätilö tai lääkäri ei ole Jumala eikä sen sairaalan valtias. Pitää pystyä pitäämään puolensa jo oman ja vauvan turvallisuudenkin takia. T: se joka ei lähtenyt vaikka käskettiin.
Eikös he ole siellä töissä ja asiantuntijoita? Enkä mäkään pystynyt lähtemään kotiin kun matkaa oli reilusti. Harmi että lähdin sairaalaan liian aikaisin ja jouduttiin oleskelemaan pitkin parkkipaikkoja kuin kiertolaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut otettin sisään jo varhaisessa vaiheessa synnytystä, kun mulla oli yliaikainen raskaus, joka olisi joka tapauksessa käynnistetty seuraavana päivänä. Mulla oli lapsivesi jo ihan ehtynyt ja siksi hoitohenkilökunnalla huoli sikiöstä, joten mua ei enää päästetty kotiin. Sikiökalvot puhkottiin synnytyksen jouduttamiseksi ja tosiaan sain sitten suihkutella ja käpytellä ympäriinsä siinä sitten.
Ketään ei kyllä paskojakaan kiinnostanut mun vesien määrä. Käyriltä katsottiin että supistuksia tulee niin harvakseltaan että kotiin, vaikka reilusti olin auki. Kun sanoin että toista vuorokautta supistaa niin eipähän ollut mitään vaikutusta.
Oli onneksi lapsi sitten sairas kun hän syntyi viimein, siitäkös tykkäsivät kun se osasto oli puolityhjänä.
Siis mitä tarkoitat "onneksi lapsi sitten sairas"? Kuulostaa kamalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut otettin sisään jo varhaisessa vaiheessa synnytystä, kun mulla oli yliaikainen raskaus, joka olisi joka tapauksessa käynnistetty seuraavana päivänä. Mulla oli lapsivesi jo ihan ehtynyt ja siksi hoitohenkilökunnalla huoli sikiöstä, joten mua ei enää päästetty kotiin. Sikiökalvot puhkottiin synnytyksen jouduttamiseksi ja tosiaan sain sitten suihkutella ja käpytellä ympäriinsä siinä sitten.
Ketään ei kyllä paskojakaan kiinnostanut mun vesien määrä. Käyriltä katsottiin että supistuksia tulee niin harvakseltaan että kotiin, vaikka reilusti olin auki. Kun sanoin että toista vuorokautta supistaa niin eipähän ollut mitään vaikutusta.
Oli onneksi lapsi sitten sairas kun hän syntyi viimein, siitäkös tykkäsivät kun se osasto oli puolityhjänä.
Siis mitä tarkoitat "onneksi lapsi sitten sairas"? Kuulostaa kamalalle.
No sanottiin ihan suoraan kun vauvan tulehdusarvot nousivat että sinne ei voi tulla mukaan kun lasta tutkitaan kun on niin rajuja toimenpiteitä ja vastasyntyneiden teholla hoitaja sanoi että onneksi huone rupeaa täyttymään kun on ollut tyhjää ja heillä tylsää.
Että näin.
Salissa ei kyllä suihkumahdollisuutta ollut (yhteinen wc viereisen salin kanssa), jumppapallo löytyi.
Ennen saliin menoa olin käynnistyksen vuoksi osastolla (uhkaava raskausmyrkytys), siellä säännöllisten supistusten alkaessa viihdyin kyllä suihkussa pitkään, yhteissuihkutila oli niin iso että mahtui jumppapallonkin kanssa olemaan. Tenssinkin sain.
Jos suihkuun ehtii/pääsee, kannattaa muistaa juoda! Hirmuinen jano ehti tulla 1-1,5h kuumassa suihkussa useampaan kertaan.
Joo varsinainen asiantuntija lähettää äidin kotiin joka voi synnyttää vauvan minä hetkenä hyvänsä siis jos on 6 cm auki. Sellaisen asiantuntijan käsiin en kyllä antaisi minun ja vauvani henkeä.
Joku pelkäsi että kätilöt ja lääkärit suuttuu jos ei heti poistu sairaalasta niitä vaivaamasta. Miksi ne suuttuisi kun on niiden työ hoitaa synnyttäjiä ja synnytyksiä? Asiallisesti kun pitää puolensa niin kukaan ei suutu ja jos suuttuu niin teet valituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taysissa synnytin pari vuotta sitten, suihkua ja peräruisketta tarjottiin jo käyrillä olon jälkeen (ennen saliin pääsyä). Pääsin ammeeseenkin. Ei ollut eka synnytys ja kerroin kätilöille koko ajan, mitä haluaisin nyt menevän toisin verrattuna aiempiin synnytyksiin.
Onneksi sinne aukeaa pian se uusi lasten ja synnyttäjien puoli :)
Missä se amme sitten oli?
Taysissa kai kaksi salia ammeella. Ihan tuuripeliä onko vapaana.
Taksissa synnytin vuosia sitten. Oli tableteilla käynnistelty synnyttämättömien vuodeosastolla. Yhtäkkiä meni lapsivesi. Peräruiske annettiin ja käskettiin suihkuun. Sanoin, että on supistuksia usein. Silti mies käskettiin kotiin. Suostuivat mittaamaan ja käskivätkin maaten ja juoksujalkaa veivät saliin ja miehen käskivät jäämään.
Salissa laittoivat viiteen kohtaan jotain kiinni. En muista, mutta tappaa käteen, joku mittaava vyö mun vatsan ympäri, lapsen päähän anturi ja vielä epiduraalijuttu selkään, että voisi lisäillä. Ja joku vielä.
Salissa oli amme. Kätilö kysyi, haluanko ammeeseen. Itsekseni mietin, että mitenköhän hygienian laita, kun mulla menee nää kaikki letkut ym. En uskaltanut mennä. En tosin edes kysynyt, että onko jotain tulehdusvaaraa sinne menosta.
Vierailija kirjoitti:
Taksissa synnytin vuosia sitten. Oli tableteilla käynnistelty synnyttämättömien vuodeosastolla. Yhtäkkiä meni lapsivesi. Peräruiske annettiin ja käskettiin suihkuun. Sanoin, että on supistuksia usein. Silti mies käskettiin kotiin. Suostuivat mittaamaan ja käskivätkin maaten ja juoksujalkaa veivät saliin ja miehen käskivät jäämään.
Salissa laittoivat viiteen kohtaan jotain kiinni. En muista, mutta tappaa käteen, joku mittaava vyö mun vatsan ympäri, lapsen päähän anturi ja vielä epiduraalijuttu selkään, että voisi lisäillä. Ja joku vielä.
Salissa oli amme. Kätilö kysyi, haluanko ammeeseen. Itsekseni mietin, että mitenköhän hygienian laita, kun mulla menee nää kaikki letkut ym. En uskaltanut mennä. En tosin edes kysynyt, että onko jotain tulehdusvaaraa sinne menosta.
Ei taksissa vaan TAYSISSA. Tää Automaattikorjaus on surkea .
Mulla kesti eka synnytys vuorokauden, mentiin Taysiin aivan liian aikaisin, mutta ei meitä silti käännyttetty edes 50km päähän takaisin. Lämpötyynyjen kanssa pyörin synnytysvastaanotossa, kunnes oli aika lähteä saliin. Salissakin olisin vielä päässyt suihkuun/ olisi ollut aikaa ja jumppapallokin siellä oli, mutta tykkäsin mieluummin olla jalkeilla ja hengitellä. Kahden seuraavan kanssa piti niin kiirettä, etten muuta kuin käynyt käyrällä ja alapäätutkimuksen jälkeen synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taysissa synnytin pari vuotta sitten, suihkua ja peräruisketta tarjottiin jo käyrillä olon jälkeen (ennen saliin pääsyä). Pääsin ammeeseenkin. Ei ollut eka synnytys ja kerroin kätilöille koko ajan, mitä haluaisin nyt menevän toisin verrattuna aiempiin synnytyksiin.
Onneksi sinne aukeaa pian se uusi lasten ja synnyttäjien puoli :)
Missä se amme sitten oli?
Taysissa kai kaksi salia ammeella. Ihan tuuripeliä onko vapaana.
Taitaa olla tuuripeliä onko edes salia vapaana tai onko vapaata edes edellisen pisteen laverille. Ulkona on kyllä aina tilaa. Taidan seuraavalla kerralla mennä siihen ulos suihkulähteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti eka synnytys vuorokauden, mentiin Taysiin aivan liian aikaisin, mutta ei meitä silti käännyttetty edes 50km päähän takaisin. Lämpötyynyjen kanssa pyörin synnytysvastaanotossa, kunnes oli aika lähteä saliin. Salissakin olisin vielä päässyt suihkuun/ olisi ollut aikaa ja jumppapallokin siellä oli, mutta tykkäsin mieluummin olla jalkeilla ja hengitellä. Kahden seuraavan kanssa piti niin kiirettä, etten muuta kuin käynyt käyrällä ja alapäätutkimuksen jälkeen synnyttämään.
Synnyttäjän tilanne pitäis varmaan ottaa huomioon. Mut ajettiin puolikuolleena tieheni ja sitten aivan lopulta otettiin saliin ja maate eikä yhtään kyselty mitä haluan. Uupumuksesta sekaisin synnytin puolikuolleen vauvan. Olihan se mukavaa kuunnella niitä salissa jumppapalloilleita ja suihkussa lojuneita, itse kun vietti autossa pari tuntia.
En minä ainakaan mihinkään suostunut lähtemään vaikka en edes ollut montaa senttiä vielä auki. Olin niin saatanan kipeä. Sanoin vaan että en lähde ja piste. Ei ne ulos heittäneet. Olisin maannut vaikka käytävällä...ihan sama. Vauva syntyi 5h myöhemmin.