Isä tyrmistyi, kun lapsen kaverin perhe vaati lomamatkasta rahaa jälkeenpäin
Kommentit (33)
Asia hoidetaan aina etukäteen.
Meillä on useana vuonna ollut lapsen kaveri mukana ulkomailla. Me maksamme asumisen ja auton kulut koska ne on samat on reissussa 3 tai 4 henkeä. Lapsi maksaa lennot ja 20€/pvä ruuista, me maksamme erotuksen koska eihän tuo riitä 2 ateriaan ravintolassa + jätskeihin yms välipaloihin. Lisäksi lapsi ottaa mukaan rahaa mahd sisäänpääsymaksuihin ja omiin ostoksiin.
Koskaan ei ole ollut ongelmia. Meille ylimääräisen lapsen mukanaolo on maksanut n 300-500€ /3-4 vkoa
Teen joka vuosi n 2 vkon kotimaan matkan lapsieni kanssa.
Tätä suunnittelen jonkin aikaa ja matka koostuu monista palasista.
Mennään katsomaan pesäpalloa, kesäteatteria, Särkänniemeen jne. Liikutaan halvimmalla mahdollisella kulkuneuvolla, eli käytännössä Onnibussilla ja liput ostan heti kun ne tulee myyntiin.
Majoituksissa auttaa onneksi ex. On työssään paljon hotelleissa ja hänellä ilmaisia yöpymisiä kertyy kiitettävästi sekä -50 alelappuja.
Mm monessa halvassa hotellissa lisäsängyt maksaa, joten minulla on laukussa mukana täytettävä patja. Säästö voi olla useita kymppejä per yö.
Meillä on reissuilla mukavaa. Otan selvää uimaloista, rannoista, kaikenlaisesta ja jos sataa vettä, on sadevaatteet mukana ja suunnitelma b.
Ja se kerjäämiseen alkaa heti. Me kuultiin että olette menossa Mikkeliin. Voitteko ottaa meidän Nico-Petterin mukaan ja tuoda sitten meidän mökille 50 km päähän. No ei voida, meillä ei ole a aikaa b kiinnostusta lisämatkustajiin. Vietän lapsista erossa joka toinen viikko ja heinäkuun ovat isällään, minä haluan viettää laatuaikaa lapsieni kanssa.
Yhteistä näille pyytäjille on se, että aina sanotaan siitä ei ole yhtään vaivaa. Jos ei ole vaivaa, miksi meitä vaaditaan ? Mikään ei saisi maksaa mitään, koska lapsi viettää seuraa minun lapsieni kanssa.
Laita rahat pöytään äläkä marise jälkikäteen . Ja muista välillä toisinpäin .
Vierailija kirjoitti:
Taas tyrmistytään ihan lehteä myöten... Vakavasti isä on myös itse juntti. Jos pyydetään noin pitkälle reissulle, on fiksua kysyä etukäteen kustannuksia, eikä vaan pokkana sysätä lasta toisten matkaan loisimaan. Toisaalta tämä "isäntäväki" on vähän tökeröitä, kun alkavat puoli vuotta myöhemmin periä rahojaan. Luulivat kai, että normaalit vanhemmat automaattisesti kysyy hintaa.
Jos pyydän kaverini mukaan laskettelureissulle, niin eihän se sitä tarkoita, että minä sen maksan, ellen erikseen tarjoudu.
Ei voi verrata alaikäistä ja aikuista keskenään.
Meillä on pojalle tullut tänä kesänä kolme kutsua lähteä kaveriksi, kun kutsujaperheen omalla lapsella olisi kiva olla seuraa kylpylässä/Linnanmäellä/risteilyllä. Rahasta ei koskaan puhuta, mutta kun kysyn kuluja, niin vastaus on, että tietnkin jokainen maksaa omansa. Jaha, eihän se sitten ollut kutsu millekään muulle kuin mukaanpääsylle. Joka kerta olen vastannut, että kiitos ei, me menemme oman perheen kanssa kaikkiin noihin. Jonka jälkeen on välittömästi sanottu, että meidän poika voikin tulla teidän mukaan, niin ei tarvitse maksaa matoja. Miksi ihmeessä minä ottaisin mukaan vieraan lapsen, jos omalla lapsella ei ole kaverintarvetta?
Sen ymmärtäisin jos vaadittaisiin rahaa siitä mitä lapsi on todellisuudessa kuluttanut, mutta se, että lähtee istumaan autoon, joka on joka tapauksessa menossa johonkin paikkaan ei mielestäni velvoita ketään maksamaan bensaa jos hänet on itse mukaan pyydetty.
Tietenkin puoli vuotta jälkeenpäin on ihan turha lähteä mitään enää vaatimaan. Maksut pitäisi ilmoittaa lapselle ja lapsen vanhemmille jo ennen matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ikinä lähteä mukaan, jos ei kutsuta? Tarkoittaako tämä sitä, että mukaan ei voi ottaa, jos ei maksa kutsutun kuluja. Ei kai kukaan kysy esim lapsen kaveriperheeltä, että voisiko lapsemme tulla mukaan, jos maksamme kulut. Eli "tunkea" lapsi mukaan.
Omituista yksinkertaistamista, että kutsuja aina maksaa. Kutsua voi ja sopia samalla maksuista. Samaa mieltä siitä, että jälkikäteen ei mitään peritä.
Ei.
Voi mainiosti sanoa "Maija voisi tulla meidän kanssa Lappiin kun kerran mökkiin mahtuu ja Siiri saisi seuraa. Ruoan teemme pääosin mökillä joten siitä ei ole mitään vaivaa mutta hissiliput ja kamojen vuokrat taitaa maksaa noin 500€ ja sitten Maija varmaan tarvii vähän taskurahaa teiltä myös. Pääseekö hän mukaan?" Näin tiivistettynä. Mikä siinä on vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ikinä lähteä mukaan, jos ei kutsuta? Tarkoittaako tämä sitä, että mukaan ei voi ottaa, jos ei maksa kutsutun kuluja. Ei kai kukaan kysy esim lapsen kaveriperheeltä, että voisiko lapsemme tulla mukaan, jos maksamme kulut. Eli "tunkea" lapsi mukaan.
Omituista yksinkertaistamista, että kutsuja aina maksaa. Kutsua voi ja sopia samalla maksuista. Samaa mieltä siitä, että jälkikäteen ei mitään peritä.
Ei.
Voi mainiosti sanoa "Maija voisi tulla meidän kanssa Lappiin kun kerran mökkiin mahtuu ja Siiri saisi seuraa. Ruoan teemme pääosin mökillä joten siitä ei ole mitään vaivaa mutta hissiliput ja kamojen vuokrat taitaa maksaa noin 500€ ja sitten Maija varmaan tarvii vähän taskurahaa teiltä myös. Pääseekö hän mukaan?" Näin tiivistettynä. Mikä siinä on vaikeaa?
Nimenomaan . Meillä lapsilla on paljon ystäviä ja tytönkin vanhemmilla on monta lasta. Tämä ystävä on ollut mukana monta krt. Jos ollaan menty vuokramökille, kyllä me maksetaan vuokrat ja polttoaineet. Ruokarahaa voidaan pyytää esim 100 e viikko ja jos on jotain, esim pysähdymme Särkänniemeen, nämä lapsi maksaa itse.
Mutta nämä sovitaan etukäteen.
Kyllä poika on päässyt halvalla reissuun , kun on pitänyt maksaa vain omat kulut .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pyydetään mukaan, niin silloin maksetaan kaikki kulut, mikäli asiasta ei ole etukäteen sovittu.
Näin ajattelee vain köyhät ja wt:t. Normaalit ihmiset tajuavat Kysyä itse kustannuksia joko etu- tai jälkikäteen.
Minä köyhä kysyn kyllä kulut etukäteen juuri siksi että tiedän varautua. Ei tulisi mieleenkään odottaa että lapseni matkustaisi kenenkään muun kustannuksella.
Jos puoli vuotta myöhemmin perii hintaa, on syynä ollut varmaan joku, mikä on katkaissut kamelin selän. Itsellänikin olisi joskus kieltämättä haluttanut lähettää lasku perään jälkikäteen perheille, joiden pennut on kulkeneet minun kyydissä jatkuvasti ja sitten jälkeen päin olen kuullut, että ovat kehuneet, kuinka ihanaa, kun saa maata kotona, kun naapurin akka kuskaa meidänkin lapset harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pyydetään mukaan, niin silloin maksetaan kaikki kulut, mikäli asiasta ei ole etukäteen sovittu.
Näin ajattelee vain köyhät ja wt:t. Normaalit ihmiset tajuavat Kysyä itse kustannuksia joko etu- tai jälkikäteen.
Hah, nimenomaan varakkaissa piireissä ei kysellä mitään. Itsestäänselvää, että yksi lapsi maksetaan, jos kerran aloite on täysin kutsujan puolelta.
Loukkaavaa suorastaan olisi, jos joku kyselisi. Ihan kuin oltaisiin joitain köyhiä ja asia merkitsisi jotain. Lapselle kaveri mukaan. Se on pääasia!
Kuka puhui varakkaista? NORMAALIT ihmiset älyävät kysyä kustannuksia. Kutsuja voi sitten heti kertoa tarvisiko maksaa vaiko ei.
En koskaan kehtaisi laittaa lastani ilmaiseksi kenenkään mukaan millekään yön-yli-matkalle, vaikka olisi kuinka kutsuttu. Tarjoutuisin maksamaan lapsen osuuden kuluísta, kysyisin suoraan, että millaisia kuluja tulee ja jos kutsuja erikseen tekisi selväksi, että haluamme tarjota, sitten suostuisin siihen, mutta laittaisin taskurahaa mukaan ja kutsuisin myöhemmin kylään tms joku vastavuoroisuus.
Olen ollut tänä vuonna työttömänä sekä eronnut ja rahatilanne on vähän huono, minkä lähimmät ystäväni tietävät. Heistä useimmilla varsin hyvä rahatilanne ja siksi kaksi kutsujaa on tänä kesänä painottanut, että haluamme tarjota tämän (läheiset ja avoimet välit, siksi ei tunnu tukalalta). Nämä keskustelut käydään aina niin, etteivät kummankaan lapset kuule. Turha huolestuttaa alakouluikäisiä lapsia ja tehdä heille autettava-auttaja-asetelmaa. Lapsemme ovat hyviä ystäviä, joten heille yhteinen mökkiviikonloppu tms on iloinen, luonteva aihe, tähän ei siis liity vaivaannuttavaa avuntyrkytystä/kerjäystä. Tuntuisi oudolta, jos joku etäisempi tarjoaisi tällaista tietäen, että tänä kesänä on taloudellisesti tiukempaa.
Olennaista on, että raha-asia selvitetään etukäteen. Olisi kauheaa, jos olisi kutsuttu, olisin luullut että halutaan tarjota ja myöhemmin rahaa pyydettäisiin. Mutta siis varmuuden vuoksi itse aina kysyn joko suoraan tai kautta rantain, että kuinkas paljon pääsyliput yms maksavat, että mitäs pakkaan mukaan. Koskaan en myöskään tuputtaisi lastani toisten matkalle mukaan, kauhea ajatuksin. Kyllä seuraa pyydetään, jos sitä halutaan ja tarvitaan.
OT: Onpas pitkä aika siitä kun viimeksi olen nähnyt noin sinisen silmämeikin kuin jutun kuvassa.