Miksei lapsilla ole kotiintuloaikoja, sanotaan vaaan "laittakaa se kotiin, kun kyllästytte, heh-heh"?
Ihmetyttää, 9v lapsen kaverit roikkuisivat meillä aamusta iltaan. Harvemmin näiden pienten vierailijoiden perään soitellaan, että pitäisi tulla kotiin syömään, tai illalla iltapalalle ha nukkumaan. Itse saa olla olla vihjailemassa, että meillä aletaan nyt kohta nukkua. Meillä kyllä saa ruokaa vieraat, se ei ole ongelma. Ihmettelen vaan, miksei vanhemmat anna kotiintuloaikoja? Ja useampi tapaus on, kun vanhemmat vaan ilmoittaa viestillä tai soittaa, että "laittakaa se sitten kotiin, kun kyllästytte". Siirretään vastuu kotiin lähettämisestä isäntäväelle, outoa!
Kommentit (68)
Täällä maalla taitaa olla vähän rennompaa kun en aina edes tiedä onko meillä lasten kavereita vai ei. Ovat käytännössä ulkona koko ajan.
Hankalampia nuo tarkat kellonajat joskus on jos tuleekin jotain ongelmaa, että leikit ei suju ja tulee riitaa tai toisinpäin, kiva leikki on juuri saatu alkuun ja sitten pitäisi lähettää kotiin vaikkei mitään erityistä syytä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö? Itse kyllä sanon kotiintuloajan, jos se on tärkeää. Eli esim ruoka-aika tai ollaan lähdössä jonnekin. Jos taas on loma-aika, eikä menoja, kyllä meidän lapset saa olla kavereilla ja ulkona ilman mitään kahden tunnin sääntöä. Kaverit saa myös olla meillä aamusta iltaan, jos täällä leikit sujuu. Lapset 6, 8 ja 9.
Eli joo, saatan sanoa lapselle, että viimeistään tulet kotiin kun kyläpaikasta käsketään tai siellä on ruoka tai aletaan iltapuuhille tmstms. Enkä kyllä jaksa nähdä tässä mitään pahaa, kiltisti nuo lähtevät käskiessä. Syödä eivät saa kaverilla ellei erikseen aikuiset pyydä ja silloinkin pitää soittaa vielä lupa kotoa.
Meillä ihan sama. Kaverit tervetuloa meille, häädämme kyllä jos ei sovi olla. Ja omat lapset saavat kulkea tutuilla kavereilla ilman tiukkoja kotiintuloaikoja, pois lukien tietty, jos on tiedossa joku meno. Illalla toki on suurinpiirtein aika, jolloin tulee kotona olla. Päivän aikana sitten soitellaan, jos aihetta.
Sehän oli parasta juuri ala-asteaikojen kesissä, kun ei rajoitettu kaverien kanssa leikkejä. Ihan typerää, että vain jonkun teennäisen kohteliaisuuden nimissä pitäisi muka tulla parin tunnin päästä kotiin, tai kavereiden lähteä meiltä kesken parhaan leikin.
On eroja asumistavoissakin. Jossain maalla tai omakotialueella tällainen ehkä toimii, mutta kaupungissa vanhemman pitää olla tietoisempi, missä lapsi luuhaa. Ei vain voi luottaa, että se lapsi on vieläkin kaverilla, vaan pitää TIETÄÄ.
Miksi pitäisi? Mieti miten ahdistavaa tuo on lapsellekin, ei mitään vapautta. Tietysti riippuu onko lapsi 5, 10 vai 15.
Kyllä minä suurinpiirtein tiedän, missä omat ovat, mutta liika kontrollinhalu ei ole tervettä. Ihan kaupungissa.
Jaa, me asumme Hgin keskustassa ja kontrolloinpa hyvinkin, missä 12- ja 8-vuotiaat kulkevat ja koska tulevat kotiinsa.
Eli jos 12v menee kaverille, kaverukset eivät voi sieltä lähteä keskenään ulos ilman sinun lupaasi? Tai jos lähtevät, pitää raportoida joka hetki missä mennään? Aika friikkiä. Normaalisti 12v haluaa jo kulkea ominpäin, laajentaa reviiriä ja tulla sitten johonkin sovittuun aikaan kotiin. Eikä kertoa ja raportoida kaikkea äidille. Asuu keskustassa tai ei.
Mun äiti oli juuri tuollainen. Vielä kuudennellakin piti tulla koulusta suoraan kotiin, kotiintuloaika oli kiveen hakattu ja jos meni kaverille, ei saatu käydä vaikka lähikaupassa hakemassa karkkia. Yllättäen en ollut kauhean suosittu kaveri, kun kaikki liikkuminen oli niin säädeltyä :( Ja yllättäen en aikuisena ole paljoa yhteyksiä pidellyt, kontrollinhalua ei vaan jaksa.
Niin, siis kuten kirjoitin, en estä lähikauppaan menoa mutta minulle pitää ilmoittaa, jos lähteekin kaverin kanssa Kamppiin. Siellä on epämääräistä porukkaa ja haluan tietää, mistä lähden lastani etsimään, jos katoaa.
Mä testasin kerran, miten pitkälle tällainen "laittakaa kotiin sitten kun kyllästytte" -perhe oikein venyy, ennen kuin itse soittavat tai hakevat lastaan kotiin. Annoin lapsen jäädä meille yöksi, kun ei kymmeneltäkään illalla alkanut kukaan kaivata. Tuli aamu, ei kukaan lähesty mitenkään, ei vielä puolilta päivinkään. Silloin lähetin lapsen kotiinsa. Tuli kahden tunnin kuluttua takaisin ja jäi seuraavaksikin yöksi. Seuraavana aamuna soitin perheelle, että onko tällainen heidän mielestään täysin ongelmatonta käytöstä, että ei olla yhtään huolissaan, missä 12 vuotias tyttö viettää näin pitkät ajat ilman, että he oikeasti tietävät missä tyttö on? Ei kuulemma ole ongelmaa, koska "tiesivät" tytön olevan meillä. Mistä hitosta ne sen voi oikeasti tietää, kun kukaan ei missään vaiheessa kysynyt tytön perään. Sehän olisi voinut olla ihan missä vaan! Otin yhteyttä lastensuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Mä testasin kerran, miten pitkälle tällainen "laittakaa kotiin sitten kun kyllästytte" -perhe oikein venyy, ennen kuin itse soittavat tai hakevat lastaan kotiin. Annoin lapsen jäädä meille yöksi, kun ei kymmeneltäkään illalla alkanut kukaan kaivata. Tuli aamu, ei kukaan lähesty mitenkään, ei vielä puolilta päivinkään. Silloin lähetin lapsen kotiinsa. Tuli kahden tunnin kuluttua takaisin ja jäi seuraavaksikin yöksi. Seuraavana aamuna soitin perheelle, että onko tällainen heidän mielestään täysin ongelmatonta käytöstä, että ei olla yhtään huolissaan, missä 12 vuotias tyttö viettää näin pitkät ajat ilman, että he oikeasti tietävät missä tyttö on? Ei kuulemma ole ongelmaa, koska "tiesivät" tytön olevan meillä. Mistä hitosta ne sen voi oikeasti tietää, kun kukaan ei missään vaiheessa kysynyt tytön perään. Sehän olisi voinut olla ihan missä vaan! Otin yhteyttä lastensuojeluun.
No mistäs tiedät, jos on vaikka viestitellyt vanhempien kanssa? Kyllä mun lapset, 11 ja 13 saattavat whatsappissa kysyä saako jäädä kaverille yöksi. Sitten mä kysyn, onko se ok kaverin vanhemmalle. Ja sitten vastaavat, että on ja toivon, että ovat kysyneet. En yleensä silloin erikseen varmistele vanhemmilta, jos on tuttu perhe muuten. Vieraisiin paikkoihin pyydän vanhemman numeron ja kysyn, onko varmasti okei.
Mulla oli lapsuudessa kaveri, jolla ei ollut koskaan kotiintuloaikoja. Vanhempani ovat kertoneet, että joskus tämä tyttö tuli suoraan koulusta meille perjantaina ja oli koko viikonlopun, sunnuntaina saattoi lankapuhelin piristä, kun tytön äiti sieltä soitti, että onkos se meidän Pirkko siellä. Myös teininä kukaan ei katsonut hänen peräänsä, vanhempiensa onneksi tämä tyttö oli todella kiltti ja kunnollinen tyttö, vaikka me muut vedettiin räkäkännit, niin hän oli selvinpäin. Ja meillä muilla oli teininäkin tiukat kotiintuloajat, mutta tämä tyttö sai haahuilla vaikka missä ja vaikka koko yön. Ja oli siis ihan kunnollinen perhe, eivät kai koskaan vaan olleet kovin läheisiä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla taitaa olla vähän rennompaa kun en aina edes tiedä onko meillä lasten kavereita vai ei. Ovat käytännössä ulkona koko ajan.
En minäkään aina tiedä, vaikka ihan kaupungissa asutaan. Nätisti nuo aina ovat lasten huoneissa tai pihalla. Harvemmin mitenkään vaivaksi. Toki mun nuorinkin lapsi on jo 10. Mutta mielestäni koko kouluiän kaveritkin on olleet helppoja.
Meillä voi vierailla vaikka koko päivän. Sanon suoraan, että pitää lähteä, jos kyllästyn tai haluan olla rauhassa. Ei ole koskaan ollut ongelmaa. Siksi oletan että kyläpaikassa osataan sanoa minunkin lapselle. Soitan hänet kotiin, jos minulla on tarve. En ala arvailemaan kyläpaikan puolesoi miten heille sopii.
Lähettäkää lapseni kotiin. Minäkin lähetän teidän lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään aina tiedä, vaikka ihan kaupungissa asutaan. Nätisti nuo aina ovat lasten huoneissa tai pihalla. Harvemmin mitenkään vaivaksi. Toki mun nuorinkin lapsi on jo 10. Mutta mielestäni koko kouluiän kaveritkin on olleet helppoja.
Minä olen se äiti, joka ei katsele vieraita lapsia yli 2 h. Miksikö? Koska lapsellani ja kavereillaan on tapana leikkiä koko talossa vaellellen, ei pelkästään omassa huoneessaan. Mekastus ja mökä on aikamoinen. Lapsen huoneessa eivät vain leikit pysy, jostain syystä, vaikka heitä sinne toistuvasti palautan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä voi vierailla vaikka koko päivän. Sanon suoraan, että pitää lähteä, jos kyllästyn tai haluan olla rauhassa. Ei ole koskaan ollut ongelmaa. Siksi oletan että kyläpaikassa osataan sanoa minunkin lapselle. Soitan hänet kotiin, jos minulla on tarve. En ala arvailemaan kyläpaikan puolesoi miten heille sopii.
Lähettäkää lapseni kotiin. Minäkin lähetän teidän lapset.
Luit varmaan ketjun, joten ehkä pitäisi alkaa kutsumaan lapsia kohtuullisen ajan jälkeen kotiin, eikä olettaa että voi viipyä koko päivän? Ketjussa oli monta vanhempaa, jotka ahdistuvat liian pitkään viipyileistä lapsivieraista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähettäkää lapseni kotiin. Minäkin lähetän teidän lapset.Luit varmaan ketjun, joten ehkä pitäisi alkaa kutsumaan lapsia kohtuullisen ajan jälkeen kotiin, eikä olettaa että voi viipyä koko päivän? Ketjussa oli monta vanhempaa, jotka ahdistuvat liian pitkään viipyileistä lapsivieraista.
No ahdistujat kaivavat selkärankansa esiin ja pyytävät lapsia lähtemään. Miten vaikeaa se voi olla? Aikuiset, oikeasti..
Vierailija kirjoitti:
Hankalampia nuo tarkat kellonajat joskus on jos tuleekin jotain ongelmaa, että leikit ei suju ja tulee riitaa tai toisinpäin, kiva leikki on juuri saatu alkuun ja sitten pitäisi lähettää kotiin vaikkei mitään erityistä syytä ole.
No tämä juuri. Joskus tulee vaikka riita, ja sitten olisi hyvä, että voi sanoa, että nyt kotiin ja uusi yritys huomenna tms. Sitten jos onkin sovittu, että kolmelta kotiin, alkaakin miettiä onko siellä kotona nyt ketään, voiko pistää ulos jne.
Hauskaa, miten jotkut ajattelevat sen oman tavan olevan se ainoa oikea ja kaikkien muiden pitäisi tietenkin lukea ajatuksia ja tietää asia. Kunhan ei vaan tarvi avata sitä suuta niin asia olisi sillä hoidettu. Mieluummin uhriudutaan ja tuohdutaan välipalaa kysyvistä lapsista. :D
Tää asia on vielä super helppo sanoa ihan hyvässä hengessä ohimennen.
Vierailija kirjoitti:
Ei pyhä hysteria sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähettäkää lapseni kotiin. Minäkin lähetän teidän lapset.Luit varmaan ketjun, joten ehkä pitäisi alkaa kutsumaan lapsia kohtuullisen ajan jälkeen kotiin, eikä olettaa että voi viipyä koko päivän? Ketjussa oli monta vanhempaa, jotka ahdistuvat liian pitkään viipyileistä lapsivieraista.
Etkö tosiaan uskalla sanoa nätisti, että nyt on leikit ohi tältä päivältä ja jatketaan toinen kerta? Mieluummin ahdistut, jurmutat, valitat vauvapalstalla ja teet vaikka lasun? Mitenköhän vaikeita sellaiset oikeasti hankalat tilanteet sinulle ovatkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas tajua näitä "vain 2 tuntia kylässä ja piste". Jos ei siis ole mitään erityistä syytä, miksi tiettyyn aikaan tulisi olla kotona.
Meidän lapset tietävät ruoka-ajat ja että silloin ollaan kotona tai sovitaan erikseen, jos haluaa syödä myöhemmin/kaverilla. Illalla on vakkariaika milloin kotiin, jos ei erikseen sovi muuta. Muuten en rajoita. Miksi ihmeessä pitäisi?
Kyllä kaverien vanhemmat on tähän asti osanneet sanoa, että nyt heillä on ruoka/vauvan päiväunet/tulossa vieraita/haluavat vaan rauhoittua omalla porukalla/whatever, ja lähettäneet tenavat kotiin. Mikä siinä on vaikeaa?
Minusta kaksi-kolme tuntia on ihan sopiva aika ekaluokkalaisen vierailuille. Meillä on lapsia viisi kertaa viikossa kylässä 1-3 kpl kerrallaan. Kyllä mekin työssäkäyvinä aikuisina haluamme olla kotona ilman ylimääräistä mekastusta ja hälinää. Haluamme viettää myös aikaa oman perheen kesken. Myös kesällä.
No varmaan osaat sanoa, että nyt on aika mennä kotiin?
Tietenkin osaan! Tunnen myös lapsen kavereitten vanhemmat. Homma toimii molempiin suuntiin, ei omanikaan vieraile kun sen 2-3h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas tajua näitä "vain 2 tuntia kylässä ja piste". Jos ei siis ole mitään erityistä syytä, miksi tiettyyn aikaan tulisi olla kotona.
Meidän lapset tietävät ruoka-ajat ja että silloin ollaan kotona tai sovitaan erikseen, jos haluaa syödä myöhemmin/kaverilla. Illalla on vakkariaika milloin kotiin, jos ei erikseen sovi muuta. Muuten en rajoita. Miksi ihmeessä pitäisi?
Kyllä kaverien vanhemmat on tähän asti osanneet sanoa, että nyt heillä on ruoka/vauvan päiväunet/tulossa vieraita/haluavat vaan rauhoittua omalla porukalla/whatever, ja lähettäneet tenavat kotiin. Mikä siinä on vaikeaa?
Minusta kaksi-kolme tuntia on ihan sopiva aika ekaluokkalaisen vierailuille. Meillä on lapsia viisi kertaa viikossa kylässä 1-3 kpl kerrallaan. Kyllä mekin työssäkäyvinä aikuisina haluamme olla kotona ilman ylimääräistä mekastusta ja hälinää. Haluamme viettää myös aikaa oman perheen kesken. Myös kesällä.
No varmaan osaat sanoa, että nyt on aika mennä kotiin?
Tietenkin osaan! Tunnen myös lapsen kavereitten vanhemmat. Homma toimii molempiin suuntiin, ei omanikaan vieraile kun sen 2-3h.
No mikä tässä sitten on ongelma, jos kaikki toimii? Ja ymmärrät varmaan, että on myös koteja, joissa kaverit saavat olla pidempäänkin? Ja tällaiset ihmiset eivät ehkä ymmärrä rajoittaa lastensa kyläilyitä myöskään, koska itse ajattelevat, että on kiva kun lapsilla on seuraa (riippumatta ollaanko omassa kodissa vai kaverilla vai puistossa).
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti nöyryytät 12vuotiasta sossuilla vain siksi, ettet viitsi ja osaa puhua tälle ja sanoa, että nyt voisi mennä kotiin? Oletko aivan pimeä? Ei ole ensimmäinen 12v, joka on muutaman yön putkeen kaverilla, koska se on kivaa. Ja on hyvin voinut soitella tai viestiä vanhemmille ja pyytää luvan ja väittää esim että se on sinulle okei.
Ja se on ihan normaalia käytöstä, kun esiteini alkaa hakea rajoja. Ei mikään lasun paikka. Mieti nyt miten ikävää on mennä puimaan sitten sossutätien kanssa perheoloja, jotka voivat olla täysin kunnossa.
Vastasin jo aiemmin omien käytäntöjen pohjalta, tarkennan vielä, meillä on kotiintuloajat lapsilla, vaikka saatan sanoa että pistäkää pihalle kun kyllästytte. Mun mielestä on vaan turhaa lopettaa kivaa leikkiä, jos ei ole menoa tai toisella perheellä ei ole mitään sitä vastaan että kyläillään.
Kotiintuloajat meillä on: 16 v arkisin 22, viikonloppuisin 00-01, riippuen mitä sovitaan. 12 v arkisin 20.30 ja viikonloppuisin 21-22. EkaluokkalaIainen 19.00. Joustan kyllä tilanteen mukaan näistä.
Yökyläilyt meillä sovitaan aina vanhempien kesken. Laitan aina tsekkausviestin yökyläily paikan vanhemmille ja tietty pienimmän kohdalla soitan.
Sano selkeästi, että haluaisit jonkun tarkan ajan. Monille tuo tapa on kiva ja rento. Moni on meillekin sanonut, että lähettäkää sitten kotiin kun on aika ja niin me ollaan sitten tehty. Mitä vaikeaa siinä on? Ei ole ollut mitään sen suurempaa draamaa. Jos ei ole mitään väliä niin kiva jos saadaan ns vapaat kädet ja lapset saa leikkiä yhdessä pitemmän aikaa. Makuasia. :)