Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun pullataikinassa menee vikaan? + kysymys voisilmäpullista!

Vierailija
12.07.2017 |

Kun kaadan valmiin kohonneen pullataikinan pöydälle että alan tekeen pullia siitä taikinasta, niin kun kosken siihen taikinaan, se jotenkin alkaa vähän painumaan lyttyyn, ihan kun siellä ois ilmaa sisällä?!

Jos se taikina on vielä vaikka kulhossa ja kohonneena jonkin verran ja meen painamaan vähän sormella sitä, se alkaa vähän laskeutumaan? Sitten se perhana ei olekaan enään niin kohonnut!

Vaivaanko taikinaa liian vähä? Pitäskö vaivata vielä reippaasti enemmän ja sitten vasta jättää kohoamaan?

Ja voisilmäpullista kyssäri.. Voinko kohonneisiin pulliin painaa juomalasin pohjalla aukon ja siihen laittaa ison palan voita ja sokeria sitten päälle? Vai meneekö jotenkin pieleen, kun tuntuu että joka ohjeessa sanotaan, että sormella tökkiä vaan reikä pullan keskelle?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohoamisen jälkeen pullia ei enää vaivata vaan leikelään taikina paloiksi ja pyöritellään pulliksi..

Vierailija
22/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullataikinastasi puuttuu sokeri (vai oliko se vaan jätetty pois tuosta?). Hiiva haluaa sokeria syödäkseen ja lopputuloksena taikina kohoaa kun sokeri muuttuu hiilidioksidiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai oon laittanu sokeriakin. Ja suolaakin hieman. 

AP

Vierailija
24/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä tee pullia ku on noin vaikeeta

Vierailija
25/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovuta. Jos osaat tehdä hyviä pullia, niin maailma ei mahda sinulle mitään.

Vierailija
26/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullat on aina kyllä onnistuneet. Ei tule liian kovia, vaan pehmeitä ja hyviä. Mutta joku siinä vaan aina menee pieleen, kun laitan taikinaan 5 dl maitoa ja 50 g hiivaa, tuosta määrästä pitäisi saada tosi monta pullaa, mutta en minä saa kuin noin 6 :( Vaikka en kauhean isoja tekisikään.

Sen taikinan pitäisi paljon paremmin kohota, mutta ei se kohoa tarpeeksi ja sitten se pienikin määrä mitä on kohonnut, niin lässähtää kun menen siihen koskemaan. Sitten tuleekin liian vähän pullia.

Entäs teenkö tämän kohdan oikein.. Eli kun kaadan sen pullataikinan pöydälle, laitan sen kahteen osaan ja toista osaa vaivaan ensin ja sitten teen siitä tangon ja veitsellä jaan sen niin moneen osaan kun pystyy ja sitten pyörittelen pullia. Ja saman toistan sille toiselle taikinapuoliskolle.

Oon aika aloittelija tässä hommassa.

AP

Hieno mielikuva: Jaat taikinan kahteen osaan ja teet ensin sitä tangon ja sitten jaat veitsellä KOLMEEN osaan ja sama toiselle puoliskole

Nämä mahtuu kai kerralla uuniin/

Vierailija
27/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kohotat taikinaa liian kylmässä tai vetoisassa paikassa, ei kohoamista tapahdu ollenkaan samalla tavalla tai yhtä nopeasti kuin jos kohotuspaikka on sopivan lämmin (mutta liian kuumakaan se ei tietenkään saa olla). Ja tosiaan nesteen lämpötilakin pitää säätää sopivaksi käytetyn hiivan mukaan.

Joku kommentoi, että vaivatessa taikinaan muodostuu gluteenia... No ei todellakaan muodostu, vaan vehnäjauho sisältää gluteenia, minkä ansiosta vaivatessa taikinaan muodostuu sitkoa, joka on se tärkeä juttu taikinan takenteessa. Jos olet epävarma taikinan oikeanlaisesta työtämisestä ennen kohotusta, kannattaa katsoa vaikka Youtubesta joku suomenkielinen video, jossa näytetään erilaisia työstämistekniikoita.

Jauhojen määrä on parempi olla hieman alakanttiin aluksi, ja vasta jos sopivaa sitkoa ei millään saa aikaiseksi, lisätään vasta loput jauhot pienissä erissä. Kiinteän taikinan saa kyllä yllättävänkin pienellä jauhomäärällä, jos osaa työstää taikinan oikein.

Vierailija
28/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rasvaahan ei sitten lisätä taikinaan kuin vasta aivan työstämisen lopussa, mutta se varmaan sanotaan myös ohjeessa.

Vierailija
29/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt suomen hiivan ohjeella. Se toimii hyvin. Lisäksi oon kohoamisen jälkeen kaulinut taikinan levyksi sitten rullannut ja leikannut osiin ja pyöritellyt palloiksi. Ite oon käyttänyt snapsilasia painamiseen ja sekoittanut sokerin+voin yhteen täytteeksi. Kokeilemalla se onnistuu. Aluksi kyllä mittaisin tarkasti.

Vierailija
30/40 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kikkakolmoset:

- lämmitän nesteen (maidon), laitan sinne osan sokerista ja murustelen hiivan joukkoon ja jätän hetkeksi lepäämään (hiiva saa sokerista energiaa lähteä käymään lämpimässä nesteessä)

- kulhoon rikon kananmunan ja vatkaan muutaman sekunnin voimakkaasti, lisään sokerit ja kardemumman

- lisään lämpimän maidon, jossa hiiva

- alan vähitellen lisäämään jauhoja

- lisään suolan (suola tappaa hiivan, joten sitä ei saa lisätä liian aikaisin, tai samaan aikaan hiivan kanssa)

- lisään vuorotellen voisulaa ja vehnäjauhoja, kunnes voisula on lisätty

- jatkan vaivaamista ja lisään vehnäjauhoja

- vaivaamisen pitää olla voimakasta. Taikina on "valmis" kun se irtoaa  kulhon reunoilta ja on vielä pehmeää

- tämän jälkeen vaivaamista pitää jatkaa vielä hetken aikaa

- laitan kulhon päälle liinan

- laitan kahvimukiin vettä ja mikroon minuutiksi, sitten nopeasti lykkään liinalla peitetyn taikinakulhon mikroon ja annan olla parikymmentä minuuttia. Mikro on pieni ja vedoton paikka joka on juuri lämmitetty kuumentamalla mukillinen vettä (joka edelleen on siellä antamassa lämpöä).

- kun taikina on kohonnut, sitä pitää ihan pienen hetken vaivata ennen leipomista, siis muutaman kerran pyörittelee ja vaivaa

- kun pullat on leivottu ja pellillä odottamassa uunia, päälle laitetaan liina ja annetaan kohota kymmenisen minuuttia. Pellin voi laittaa lieden päälle, koska uuni on lämpiämässä/lämmin ja se lämmittää myös hellanlevyjä hieman.

Vierailija
31/40 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koiran nimi on Pulla. Sori, ei liity oikein aiheeseen.. Mut hyviä leipomishetkiä kaikille jotka tätä lukee!

Vierailija
32/40 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohotetun taikinan kuuluukin vähän lysähtää siinä vaiheessa, kun sitä leivotaan pulliksi. Tärkeää on sitten kohottaa ne pullat vielä uudelleen pellillä leivinliinan alla ennen uuniin laittoa.

Parempi tehdä nimenomaan sormella reikä voisilmäpulliin. Lasilla tehdessä siitä tulee liian iso.

Suotavaa tavallisella ruokailuveitsellä, mikä ihme jos lässähtää jos painetaan vielä sormella.  Taikinan oltava hyvin vaivattu.

Vierailija
33/40 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kohotat taikinaa liian kylmässä tai vetoisassa paikassa, ei kohoamista tapahdu ollenkaan samalla tavalla tai yhtä nopeasti kuin jos kohotuspaikka on sopivan lämmin (mutta liian kuumakaan se ei tietenkään saa olla). Ja tosiaan nesteen lämpötilakin pitää säätää sopivaksi käytetyn hiivan mukaan.

Joku kommentoi, että vaivatessa taikinaan muodostuu gluteenia... No ei todellakaan muodostu, vaan vehnäjauho sisältää gluteenia, minkä ansiosta vaivatessa taikinaan muodostuu sitkoa, joka on se tärkeä juttu taikinan takenteessa.

Tämä on yleinen harhakäsitys. Vehnän jyvät tai vehnäjauho eivät sisällä gluteenia. Gluteenia syntyy vasta, kun vehnäjauhot ja niihin lisätty vesi (ja taikinan muut ainesosat) reagoivat taikinan vaivaamisvaiheessa.

http://www.kemia-lehti.fi/wp-content/uploads/2017/03/Gluteenilla_on_kah…

Vierailija
34/40 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa saksilla kohonneen pullan päälle kaksi napsausta ristikkäin. Ei lässähdä ja koloon saa mukavasti voin.

Vierailija
35/40 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään kikkakolmosia, eikä nelosia ja aivan loistavia pullia tulee.

Olen siis mies ja vasta aikuisiällä ruvennut leipomaan. Kun leivon pikkupullia, niin teen aina puolikkaan taikinan, eli 7dl vehnäjauhoja ja 2,5 dl vettä. Teen siis aina veteen pullani. Käytän kuivahiivaa eli tuohon määrään riittää yksi pussillinen, eli 11grammaa. Kun käytän nykyään Lidlin kuivahiivaa, niin sitä laitan puoltoista pussia, koska ovat 7 gramman pusseja. 

Heitän vaan aineet sekaisin ja sen jälkeen vatkaimella noin 10 minuuttia vaivausta, jonka jälkeen kohoamaan noin puoleksi tunniksi ja aina on taikina kohonnut helposti kaksinkertaiseksi. Sitten vaan kippaan taikinan leivinlaudalle muotoilen sen pötkyläksi (en siis tässä kohtaa enää vaivaa ilmakuplia, enkä mitään muutakaan) ja siitä sitten paloja pyörittelen pulliksi, jotka annan liinan alla hetken vielä olla ja sen jälkeen voitelu munalla ja sokeria päälle ja uuniin. Tuosta taikinasta tulee noin 12 melko mukavan kokoista pikkupullaa ja aina on tullut aivan hemmentin kuohkeita ja hyvänmakuisia pullia.

M47

Vierailija
36/40 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään kikkakolmosia, eikä nelosia ja aivan loistavia pullia tulee.

Olen siis mies ja vasta aikuisiällä ruvennut leipomaan. Kun leivon pikkupullia, niin teen aina puolikkaan taikinan, eli 7dl vehnäjauhoja ja 2,5 dl vettä. Teen siis aina veteen pullani. Käytän kuivahiivaa eli tuohon määrään riittää yksi pussillinen, eli 11grammaa. Kun käytän nykyään Lidlin kuivahiivaa, niin sitä laitan puoltoista pussia, koska ovat 7 gramman pusseja. 

Heitän vaan aineet sekaisin ja sen jälkeen vatkaimella noin 10 minuuttia vaivausta, jonka jälkeen kohoamaan noin puoleksi tunniksi ja aina on taikina kohonnut helposti kaksinkertaiseksi. Sitten vaan kippaan taikinan leivinlaudalle muotoilen sen pötkyläksi (en siis tässä kohtaa enää vaivaa ilmakuplia, enkä mitään muutakaan) ja siitä sitten paloja pyörittelen pulliksi, jotka annan liinan alla hetken vielä olla ja sen jälkeen voitelu munalla ja sokeria päälle ja uuniin. Tuosta taikinasta tulee noin 12 melko mukavan kokoista pikkupullaa ja aina on tullut aivan hemmentin kuohkeita ja hyvänmakuisia pullia.

M47

Oletko koskaan tehnyt/syönyt pullia, jotka on tehty maitoon? Voiko tosiaan veteen tehtynäkin tulla hyvän makuisia? En ole koskaan tehnyt. Jotkut sanovat, että veteen tehtynä tulee jopa parempia. Juu, tiedän, makuasioita!

Vierailija
37/40 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M47

Oletko koskaan tehnyt/syönyt pullia, jotka on tehty maitoon? Voiko tosiaan veteen tehtynäkin tulla hyvän makuisia? En ole koskaan tehnyt. Jotkut sanovat, että veteen tehtynä tulee jopa parempia. Juu, tiedän, makuasioita!

Olen syönyt lukemattomia kertoja. Äitini teki aina maitoon ja hyviä pullia tekikin. Hän leipoi joka viikko. Itsekin olen joskus maitoon tehnyt, mutta en vähään aikaan. En niiden maussa mitään kummempaa eroa näe. Ainakaan veteen leivotut ei mielestäni ole yhtään sen huononmpia, kuin maitoon leivotutkaan.

Viime aikoina siis olen leiponut pelkästään veteen ja koska tulokset ovat olleet aivan erinomaisia, niin en ole maitoa edes harkinnut, vaan vesilinjalla mennään jatkossakin.

Vierailija
38/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin se voi sulaa sinne kolon pohjalle den sijaan, että se olisi imeytyneenä sokeriin ja noussut siihen pinnalle. Pullien päällä on aina sokerikuori ja alla voilampi :D en tiedä, mistä johtuu. Hyvältä kuitenkin maistuu

Vierailija
39/40 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntain jauhopussin kyljessä on hyvä ohje ja tarkat mitat, tulee hyviä pullia.

Minä teen yleiskoneella kun voimat ei käsissä riita.

SJ

Vierailija
40/40 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kokeilet olla vähän helläkätisempi pullien pyörittelyssä ja kohotat valmiita pullia vähän pidempään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän