Unettomuuden vuoksi sairaslomaa?
Oletteko olleet pois töistä, jos olette valvoneet koko yön?
Onko nukkumattomuus mielestänne syy jäädä kotiin?
Kommentit (9)
Olen ollut poissa töistä ja olen mennyt töihin, riippuu olotilasta. Joskus yhden yön valvomisen jälkeen olen mennyt töihin, mutta jos valvominen jatkuu en sitten enää seuraavan päivänä ole mennyt. Mulle nukkumattomuus aiheuttaa yleensä sen että maha menee ihan sekaisin, niin olen tämän sanonut muutamana kertana syyksi, eli ripulin. Perjaatteessa on sitten kaksi syytä olla menemättä. Mulla on pitkä työmatka julkisilla. Jos valvominen on jatkunut edeleen olen sitten hakenut siihen ihan sairaslomaa. Meillä saa olla töistä pois omalla ilmoituksella 3pv.
Ja siis kun jään pois nukkumattomuuden takia tarkoittaa se sitä että olen herännyt edellisenä aamuna klo 05.00 ja sen jälkeen en ole silmiäni ummistanut. Olen valvonut muutaman kerran 3vrk putkeen, siis en ole nukkunut minuuttiakaan. Mulla on ollut uniongelmia lapsesta saakka, olen syönyt eri unilääkkeitä viimeiset 12 vuotta.
Töihin meneminen voi joskus olla ihan ok mutta jos on niin väsynyt ettei pää toimi niin ehkä parempi jäädä kotiin. Väsyneenä tekee sitten niitä virheitä, joita ei osaa itsekkään korjata kun ei tiedä mitä sitä on ajatellut kun virheen on tehnyt. Tästäkin kokemusta. Onneksi en ole tekemisissä ihmishenkien kanssa.
Mulla on välillä ollut ns. syyllinen olo kun olen jäänyt pois. Jotenkin tuntuu että pitäis olla kuume ja ties mitä ennen kuin voi jäädä kotiin. Mun tutuista monikin valitaa että hitto ku oon vänyt, nukuin viime yönä vain 5h. Öö tota mulla perus arkisin on se 5-4h.
Näistä uniongelmista ei oikeestaa voi puhua kuin niiden kanssa jotka oikeesti tajuu mistä on kyse. Tunninkin uni auttaa, mutta kun sitä ei ole minuuttiakaan niin on asia toinen.
Mulla tulee myös toi syyllisyyden tunne. Kun tuntuu että ihmiset vaatii sen kuumeen tai mahataudin vähintään että voi jäädä kotiin. Osa menee töihin kuummessakin kun ei sekään ole kuulemma syy olla pois sisätöissä. Mutta jos olo on kuin dissasisaatiöhäiriössä unettomuuden takia, onko järkeä mennä töihin, varsinkin jos työ on vähänkään ajatustyötä?
En ole ollut pois, mutta jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt. Kärsin aikoinaan todella pahasta unettomuudesta (en nukahtanut enää edes nukahtamislääkkeillä). Kävin töissä ja olin kuin humalassa/unessa. Jos sama toistuisi, jäisin kotiin. Olin liian epävarma tuolloin ja pelkäsin mitä muut ajattelisivat asiasta.
Vuorokauden valvominen vastaa promillen känniä. Onko työsi sellaista että sitä voisi tehdä promillen kännissä? Mä oon muutaman kerran käynyt työterveydessä kun olen valvonut 1,5-2vrk ja en ole kokenut pystyväni työntekoon. Uniongelmia ollut nuoresta asti ajoittain ja kotihoitoniksit on tuttuja mutta usein tehottomia. Lääkäri on kirjoittanut päivän kaksi saikkua ja määrännyt nukahtamisläökettä/rauhoittavaa riippuen unettomuuden syystä.
Unettomuus on kyllä mielestäni ihan oikea syy olla pois töistä, varsinkin jos työsi yhtään vastuuta vaativaa! Ja kunhan unettomuus on "oikeaa" eikä sitä että pelaa koko yön tai viikonlopun ryyppääminen sotki rytmin.
Meilläkin saa omalla ilmoituksella olla 3 päivää pois, mutta itse tykkään että mieluummin lääkärintodistus kun on tällaisesta vaivasta kyse.. flunssasta on helpompi soittaa töihin kuin sanoa että en Tuu Ku en oo nukkunut.
Joskus ollut päivän pois tai tehnyt puolikkaan päivän, ei vaan pysty jos on 2-3 yötä ollut 2-3 tunnin unilla, tai vähemmälläkin. Ei kamalan fiksuja päätöksiä pysty tuossa tilassa tekemään, ja tarkkaavaisuus herpaantuu.
Yhden yön valvomisen takia en olisi koskaan pois mutta vuosia sitten sain parin viikon saikun pitkän unettomuuden seurauksena. No en kyllä ollut lähelläkään työkykyistä silloin.
Olen ollut poissa töistä, jos koko yö on mennyt valvoessa. Yleensä nukun muutenkin huonosti niin siihen päälle täysin uneton yö, on olokin sen mukainen. Pää kun ei toimi on työnteko haasteellista. Mun työssä kun juuri sitä päätä tarvitaan. Joskus kun olen ollut tosi väsyneenä töissä olen joutunut tekemään saman työn moneen kertaan. Lisäksi mulla on fyysisestikkin pahaolo kun on liian väsynyt.
Kerran menin päin punaisia ja auto joutui tekemään äkkijarrutuksen. Oli kuski hiukan kiukkuinen. Olin kyllä itsekki aikas nolona. Mutta olin tuolloin juuri valvonut 48h putkeen, en tajunnut kävelleeni suojatielle.
Unettomuus on kyllä kamalaa kun ei vaan nuku vaikka kaikkensa sen nukkumisen eteen tekisi. Lisäksi mulla on ihan pienetkin asiat mitkä heti vaikuttaa siihen nukkumiseen. Jos esim. yöllä herään vessahätään en sitten ehkä enää nukuukkaan.
Ja tosiaan kaikki unilääkkeet on kokeiltu. Kaikkiin tulee toleranssi. Enempääkään ei voi ottaa koska sitten on vain nuppi sekaisin mutta uni kadoksissa.
Viikkoja jatkunut unettomuus on vakava asia, vaatii tutkimuksia ja hoitoa ja ehkä myös sairaslomaa.
Jos on valvonut yhden yön eikä kykene työhön, voi varmaan olla omalla ilmoituksellaan kotona lepäämässä yhden päivän. Tuntuu vähän liiottelulta mennä moisen asian takia lääkäriin, käynnistää koko se saikkubyrokratia, kuluttaa työterveyden tai julkisen terveydenhoidon aikaa ja resursseja yhden valvotun yön takia.
Se lepopäivä kannattaa sitten käyttää viisaasti, ettei unirytmi mene enemmän sekaisin.
Entä jos jet lag panee sisäisen kellon ihan sekaisin viikoiksi, pitäisikö siihenkin saada sairaslomaa, onko se sairaus?
Nuorempana jaksoin valvoa ja tehdä töitä. Vapaapäivinä sain sitten unirytmin tasattua. Nyt, liki 5-kymppisenä, se ei enää onnistu. Voin säätää omia työaikojani ja työni kuormittavuutta jos sairastun tai yöunet on jostakin syystä menneet.